PROTOTYPE

Felmerült már bennetek, milyen lehet szuperképességekkel bírni? Elképzeltétek már milyen lehet letekinteni az Empire State Building legtetejéről Manhattanre? El tudjátok azt képzelni milyen lehet a forgalomnál háromszor gyorsabban sprintelni, autók tetejéről szaltózni, a házak falán felfutni, felhőkarcolóról felhőkarcolóra ugrani, a levegőben siklani, bármilyen tárgyat a szemeteszsáktól a kamionig a fejünk fölé emelni és aztán eldobni? Akartatok már más emberek bőrébe bújni és tudni azt amit ők? Ha igen, ha nem, a Prototypeban mindezt átélhetitek…

Ha röviden kéne jellemeznem, azt mondanám a Prototype egy GTA III-ba oltott Resident Evil, ahol a főhősnek Superman, Spiderman, és még vagy féltucat képregényhős képességi ott lapulnak a kisujjában.

 

Bevezetés és történet

A játék a kötelező tuttoriállal indul, ám az átlagtól eltérően nem valami nyugis helyen kezdünk menj el oda, fuss át oda, guggolj le, ugorj fel szerű időpocsékolással, hanem egyből az akció sűrűjébe dob minket a game. Füstölgő, lövésnyomokkal tarkított házak, törmelékkel, roncsokkal teli utcák, életükért menekülő civilek, zombi horda, állig felfegyverzett katonák tankokkal, helikopterekkel megtámogatva, és mindennek a káosznak a közepébe csöppenünk mi, ahol kapásból a tengerészgyalogosok sortüzében kell bizonyítanunk méghozzá puszta kézzel. A tuttoriál érdekessége, hogy kinyit előttünk minden ajtót, és pár utcányi vérengzés alatt megtanít az összes fontosabb támadás, védekezés, képesség használatára, így mikor később a játék folyamán hozzájuk jutunk, már rutinosan ritkíthatjuk velük az ellent.

Az ütős kezdés tehát meg volt, jöhet a bevezetés a tényleges történetbe, amikor is egy boncasztalon ébredünk, majd hősünk két-három osztagnyi katona és néhány helikopter likvidálása után feltesz két igen fontos kérdést:
1. Ki a franc vagyok én?
2. Mi a franc történt velem?
A story tehát nem kimondottan azaz eredeti fajta, de spoilerezni se nagyon szeretnék, legyen elég annyi, hogy kiderül a nevünk Alex Mercer, aki egy bizarr biológiai kísérlet prototípusa, és valahol van egy húgunk, és talán egy házunk is.

 

Játékmenet és játéktér

Innentől indul a móka, egy megszakítások nélküli szép nagy sandboxban találjuk magunkat, ahol szabadon mehetünk oda és ténykedhetünk ott, ahol csak akarunk. Belevághatunk a főszálba, csinálhatunk úgynevezett eventöket (minijáték szerű melléküldetések) gyűjthetünk landmark és hint pontokat, randalírozhatunk, vagy csak egyszerűen bámészkodhatunk. Ténykedésünk helye egyébként ezúttal nem egy fiktív város, hanem a nagyon is létező modern Manhattan, amit a fejlesztők dicséretes részletességgel adtak vissza. Central Park, Time Square, Little Italy, Chinatown, Harlem, East side, West side, Mind town, Up town, Chelsea, Financial, ezeket a negyedeket mind meglátogathatjuk, és természetesen nem mindegy hol járunk, hiszen merőben más kép fogad minket Harlemben…

… mint mondjuk a Time Square-en:

A város persze nem üres, járnak az emberek, a forgalom, működnek a lámpák, alkalomadtán rendőrök, mentők is feltűnnek, szóval zajlik az élet. Rendőrökre kitérvén picit, a játék elején akár egy GTA, vagy Mafia esetében, ők tartják fenn a rendet a város javarészén, és kábé a játék feléig még találkozhatunk is velük, ám az említett két névtől eltérően, itt szinte jelentéktelenek, a glockjaikkal csak minimális kárt képesek okozni, gyakorlatilag esélytelenek velünk szemben már a legelején is. A tényleges ellenségeink a Prototypeban két frakcióra oszlanak, a katonaság (tengerészgyalogosok és az úgynevezett Black Watch különítmény) illetve a fertőzöttek kereszttüzébe kerülünk, így általában mindkettejükkel egyszerre gyűlik meg a bajunk.

Ezen a ponton jutnak szerephez a mutáns képességeink, melyek egy részét a főszál bizonyos pontjain kapjuk meg, másik részét génekért cserébe fejleszthetjük ki, ezek a képességek 4 főkategória szerint csoportosíthatóak:
– Támadó (pengekarmok, kalapács ököl, szuperizom, csáp, nagy penge)
– Védekező (pajzs, páncél)
– Vizsgáló (Thermal és Infected vision)
– Speciális (Bekebelezés, Alakváltás)

Ezeken felül vannak még egyéb képességeink is (mozgás, ugrás, lendülés, siklás, életerő és regenerálódás) amik állandó jellegűek, illetve a kritikus támadások, amiket az adrenalin szintünkből tudunk aktiválni, és azonnali tömegoszlatásra alkalmasak.

 

További elemek, lehetőségek

Az első fontos különbség, hogy a legtöbb sandboxtól eltérően a város arculata képes változni, attól függően, hogy a hely semleges, katonai ellenőrzés alatt lévő, vagy fertőzött. Például a Time Square:

Azt pedig, hogy az említett városrész melyik kategóriába sorolható, a fejlesztők a térképen látható körökkel jelölték. Alapértelmezetten minden terület színtelen, semleges, a kék körök a katonaság, még a piros körök a fertőzöttek megszállása alatt állnak. Érdekesség, hogy mikor két kör metszi egymást, akkor azokban a részekben szüntelen csata zajlik, általában a katonaság javára.

Mint látható a legtöbb kör közepén található egy központ is, katonaság esetén főhadiszállás, fertőzöttek esetén fészek. A kör szélétől befelé haladva nyilván egyre forróbb lesz, vagy lehet a lábunk alatt a talaj. A katonaság alapból nem bánt minket, ám ha elővillantjuk valamelyik mutáns erőnket, valami erőszakosabb cselekedetet hajtunk végre, vagy besétálunk a bázis környékére, akkor hamar lebukhatunk. Az esélyünket javítja, ha felvesszük valamelyik katona alakját, minél magasabb rangúét sikerül, annál többet tűrnek el nekünk (mutánserőknél így is bukunk). A katonaság lőfegyverekkel (M4A1, M249, Rakétavető) tankokkal (APC, Abrams) és helikopterekkel (UH-60, Apache) támad ránk, amiket akár ellenük is fordíthatunk (járművek esetén természetesen a megfelelő sofőrök, pilóták magunkba olvasztása után).

A fertőzöttek azonnal nekünk esnek, ha meglátnak, bár a zombik különösebb kihívást nem okoznak, még nagyobb tömegben sem, ám a viszonylag hamar feltűnő Hunterek, és a későbbi Hunter Leaderök már annál inkább. Ők egymagukban is képesek minket csúnyán helybenhagyni, ellenük (főleg nagyobb számban) a Hit & Run taktika a legjobb.

A Prototype természetesen akció központú, ám néhány taktikai és minimális stratégiai elemmel is el lett látva. Az említett központokat például le lehet rombolni, amitől az adott frakció elveszti a kontrollt a terület felett, és az újra semleges lesz. A játék ilyenkor bizonyos idő elteltével újra generálja a lerombolt bázist, attól függően, mekkora a még semleges terület. Sőt a katonai bázisokra be lehet, és érdemes is bemenni – némi álcázás, lopakodás után – ugyanis a lőfegyverekre és járművekre vonatkozó tudásunkat itt tudjuk fejleszteni a megfelelő delikvensek elfogyasztásával. A bejutás természetesen idővel egyre körülményesebb lesz a feltűnő scannerek és szondák miatt, amik képesek érzékelni a bennünk rejlő vírust. Lopakodás alatt persze nem kell mélységekben gondolkozni, arról van csak szó, hogy álcázva magunkat a fel-alá őrjáratozó delikvensek mögé osonunk, majd a megfelelő pillanatban (vagyis amikor nem lát senki) egy cseles mozdulattal magunkba olvasszuk őket.

 

Irányítás, Grafika, Hangok

A játék eredetileg Xboxra jelent meg, de szerencsére a portolás nagyon jól sikerült. WASD gombokkal mozgunk, Space ugrás, R-el hívhatjuk elő a mutáns képességek menüjét, E a cselekvés gomb, F-el pedig a speciális cselekvések (például lopakodásból bekebelezés) menüjét hívhatjuk elő. Egyetlen szépséghibája a dolognak hogy lőfegyvereknél nincs célkereszt, ami járműveknél viszont érdekes módon van. “Mark a target” elven TAB-al bárkit meg tudunk tartósan célozni, ha pedig hosszan nyomjuk, akkor az egér mozgatásával célpontot is válthatunk. Ezt nagyobb ellenségek (pl: Hunterek) és járművek esetén érdemes is használni, de a nagy tömegben érkező gyengébb ellenfelek ellen (katonák, zombik) ingább csak forduljunk rájuk, és húzzuk tövig a ravaszt. =)

A grafika véleményem szerint kifejezetten pofás, figyelembe véve a város nagyságát, és a benne zajló eseményeket, főleg amikor a fertőzöttek és a hadsereg több utcára kiterjedő csatáit vívja rohangáló civilek, megzavarodott forgalom és sűrű törmelékek között. A zene azonban hatalmas csalódás, lévén egyáltalán nincs, pedig jelentős hangulatteremtő szerepe lehetett volna, pláne akció közben.

 

Véleményem

A Prototype szerintem egy jól sikerült játék, olyan lehetőségekkel és elemekkel, amik kifejezetten tetszettek. Egyetlen problémája van csupán, mint általában a sandbox stílusú játékok, hosszútávon monotonná képes válni. A főküldetésekkel nincs probléma, mindig egyértelmű mit kell csinálni, ugyan azon problémára gyakran több megoldási lehetőséget is nyújt, ám egy idő után elmúlik az újdonság varásza, az eventökkel később már a franc se fog szórakozni, mert bőségesen szerezhetünk gént más forrásokból, és valahogy Manhattant is mindenhol ugyan olyannak fogjuk érezni, plusz még zene sincs.

Kihagyni semmiképp sem érdemes, főleg annak nem aki szereti a sandboxot, de megváltást azért ne várjunk tőle. =)

Reklámok

4 hozzászólás to “PROTOTYPE”

  1. Nem volt rossz játék csak tényleg monoton lett egy idő után, de egyszer mindenképp érdemes végigvinni

  2. Sajnos minden sandboxra jellemző az, hogy az elején még azt se tudod hová kapj, annyi a lehetőség, akkora a terep, aztán mire eljutsz a játék feléig, lesz rutinod, kiismered a dolgokat, és a végére lassan elunod. Például ott volt a Vice City, ott is mire az összes ingatlant begyűjtötted és profitálóvá tetted, addigra valahogy megtört a varázs.

    Prototypenál valahol akkor következik be ez a törés, amikor azt a páncélozott Bloodtox teherautót kell megvédeni. Én legalább is akkor éreztem azt először, hogy kifogyott a játékból a szufla. Pedig nem sokkal előtte még élmény volt a Hammertankot vezetni, és szembenézni a Supreme Hunterel.

  3. Fasza cikk lett, köszi, megjött a kedvem hozzá. 🙂
    Viszont azt odaírhattad volna, hogy min játszottál vele, pc vagy platform, lehet ott van a szövegben, csak nekem ilyen szita az agyam, ugyanis a kettő között van különbség, a játékban…
    Másik: az irányításról is ejthettél volna pár szót. 🙂 Ezt levonva tetszett. Eddig nem próbáltam még (idő hiányában, és a szükséges net sebesség, 8gigát nemtudok 2 perc alatt letorrentezni), de lehet lassacskán lecsekkolom. 🙂

  4. Kösz hogy szóltál, már azt is beleírtam. 🙂 Egyébként PC-n toltam, és a portolás szerencsére jól sikerült.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: