Szentmise megMondós Dönci atyával és Mangofan Csabi tiszteletessel

Kedves olvasóim, mai témánk egy nemrég elhangzott szentmise lesz, melyet a jól ismert Kodaj Dániel aka Dönci atya, az otakuk pásztora, a megMondos magazin (Otaku Bravo) szószólója tartott meg, hű kísérőjével, Boros Csaba tiszteletessel, a Mangofan atyjával, a nyomtatott, színes, Japán WC papír hazai terjesztőjével.

Ketten együtt, kéz a kézben hirdették nekünk az igét, még a ministránsfiú vendégszerepben Dobay Ádámot tisztelhettük, aki a reklámfelületet biztosította, és hogy válaszoljak a többségben teljesen jogosan felmerülő “az meg ki a fasz?” kérdésre, nos ő az, aki anno olyan ékesen szólt a Totoro-ról a 2009-es conon, amit az index is rögzített.

“és Isten a 8. napon megteremté az animét és elküldevé aztat a kiválasztottakhoz, kiket ti ma otakuknak nevezétek.” – D.Á. 2009/05

“Te már megint nem bírsz magaddal igaz?” – by desu. Nem hát. ;P Főleg, hogy enyhén szólva hülyét kaptam, amikor szembetaláltam magam ezzel a kis litániával az Origón, amiből most kiemelném a lényeget (FAIL-t):

“Az amerikai popkultúra ma végletesen lebutított és önismétlő.” – véli Kodaj Dániel. “Gyönyörűen csiszoltak, de semmiről sem szólnak az amerikai tini-termékek. Gyakorlatilag a hétköznapokat lövi ki egy szent szférába, és akkor csodálja. Az anime ezzel szemben sok tekintetben progresszív. Szabadabban bánnak a műfajokkal, témákkal, művészibb a hozzáállásuk. Emellett valahogy a mese műfaját sokkal jobban űzik Japánban, nem pusztulnak bele a saját kliséikbe, mint az amerikaiak.

Másfelől még fontosabb jelenség, hogy ezek a japán sorozatok kreativitásra sarkallják rajongóikat. “Az Amerikából bejövő termékek fogyasztásra vannak kitalálva, pontosan megtervezik őket célcsoportokra, érdeklődésekre, aktuális trendekből összeállítanak egy mixet, ehhez megtalálják a szerzőt, és összedobják a terméket. Ez jól és hatékonyan működik, de nincs benne kreatív visszacsatolás. A felhasználót, a befogadót ténylegesen csak a befogadásra neveli. Az anime és az egész ázsiai popkultúrához kapcsolódó, arra épülő európai szubkultúrákban viszont sokkal erősebben van jelen a saját tartalomgyártás.”

“Ez egy nagyon kreatív szubkultúra” – folytatja Boros. “Rajzolnak, zenét csinálnak, itt vannak ezeken a rendezvényekben, felöltöznek elképesztő mennyiségű munkával saját kezűleg elkészített jelmezekbe. Ez nem tudjuk, mitől alakul ki – ha tudnánk, akkor tudnánk arra akár pénzt, akár időt vagy energiát áldozni, hogy segítsünk kinevelni Magyarországon egy olyan generációt, aki jól tud mangát rajzolni. Szóval ez teljesen spontán tör ki az emberekből, de ennek ellenére az egy nagyon pozitív dolog, hogy a fiatalok között minden egyéb hatás ellenére sokan nem csak a befogadásra vannak berendezkedve, hanem a tartalomgyártásra és a kreativitásra.”

Gyönyörű kis Bibiliai tanmesét hallhattunk a mennyei mannáról srácok/lányok, de ha nem bánják az istenek, lenne egy-két észrevételem, pontosabban három.

 

1. A klisék esete: Bátorkodom feltételezni, hogy Dönci Nagyúr nyilván nem sokat ismerhet az ellenkultúrából, mert ha ismerne, akkor nem nyilatkozna ekkora marhaságot, amiből süt az elfogultság. Könyörgöm ne tegyünk már úgy, mint ha az animék nem a saját kliséik, sablonjaik rabjai lennének! Ennek a műfajnak is ugyan úgy megvannak a maga korlátai, amiből nem tud kitörni. És azt se akarja nekem senki se bizonygatni, hogy az anime nem alkalmazkodik a divathoz, a modern trendekhez, igényekhez, és hogy nem kényszerül tartani a lépést a Nyugati riválisaival. Csak ha a grafikát vesszük alapul, már akkor látható, hogy az animéknél is javában hódít ez a mű vektorgrafika, és a jövő itt is a 3D lesz. Ezt csak azt nem látja, aki vak vagy hülye.

Nyugati rajzfilmek vs. anime részre reagálva én úgy látom, a Nyugati rajzfilmek sokkal inkább a humorra építenek, és áthatja őket egyfajta patriotizmus. Ezzel szemben az animék alapvetően érzelmekre, (túl)érzékenységre és tagadhatatlan testiségre építenek, amihez jön a látványvilág, ami: töménytelenül giccses, erősen színezett, és általában elnagyolt. Visszatérve a Nyugati rajzfilmekhez, szerintem a tartalmat illetően nem a Minimaxon/Jetixen (ma már Disney TV) sugárzott kreténségekből kéne kiindulni.

A nyakamat teszem rá, hogy se Dönci se a többi önjelölt isten a büdös életbe nem ült le egy…
Ren & Stimpy
Boondocks
Drawn Together
…elé, mert akkor tudnák mi fán terem a humor, a társadalomkritika, és a paródia.

“makacsul tartja magát a sztereotípia, hogy a japán rajzfilmek nagy általánosságban erőszakosak, véresek, és/vagy a szexről szólnak” – Bizonyára teljesen alaptalanul igaz? Erőszak, Nemierőszak, gyilkolás, darabolás, ömlő vér, Hentai, Doujinshi, Yaoi, Yuri, Vérfertőzés, Lolicon,Moe,  Bishik, alulöltözött animebabek, pantyshot, indokolatlan meztelenkedés, kawaii tapizás, stb. Ezek nem kapcsolódnak/megtalálhatók az animék 90%-ában valamilyen arányban? De bizony.

 

2. Merchek: Ahogy olvastam a fentebbi kis szentbeszédet, észrevettem, hogy feltűnően gyorsan átsiklottak a Merchandising felett, és érezhetően azt próbálták kihangsúlyozni, hogy “az anime biz nem a profitról szól”, miközben köztudott hogy szinte az összes stílus, de főleg a Shounen, Shoujo, Magickal Girl, Mecha is erősen a merchekre épít. Elég kimenni egy conra, vagy a megfelelő szavakat beírni a keresőbe, máris kismillió szemetet láthatunk a legkülönfélébb kategóriákból.

“tartalmuktól lettek elismertek és népszerűek, mint a Nana vagy a Death Note” -> Igen, akkor nyilván a NANA és a Death Note kapcsán is csak teljesen véletlenül jött ki ennyi szemét:

Szóval ne tegyünk már úgy, mint ha nem a “Virítsd a lovét “ lenne a lényeg.

 

3. Fanwork: “Kreatív visszacsatolás… “ – Azt a kúrva… emberek, na itt tényleg agyfaszt kaptam. Hogy lehet ilyen pofátlan módon átnézni a nagybetűs MINŐSÉG és ARÁNYOK tényezők fölött? Mert szerintem ezek sokkal fontosabbak KÉNE, hogy legyenek, mint a mennyiség. Egyszerűen röhejes és átlátszó, ahogy fényezik azt, amiről ők maguk is nagyon jól tudják, hogy 90%-ban annyit sem ér, mint a pelyva, és a fele még annak is pornó (otaku nyelven: hentai).

AMV – 90%-uk sokkal inkább AMW.
Fanart – 50% pornó, 40% fantáziátlan, amatőr fércmű.
Fafiction – 70%-uk shipingelésről szól (ebből egy jó 20-30% Yaoi, Yuri AU) 20%-uk pedig az anime kliséi alapján íródik némi testre szabással (Mary Sue/Gary Stue, otaku karakterek, OOC).
Doujinshi – 90%-uk masszív pornó a fanboyoknak.

Ja és persze ott a Cosplay ami 90%-ban undorító, ízléstelen, igénytelen hányadék (ahogy már egyszer írtam: “Arányok tekintetében 45-45%-ban oszlanak el a dagadtvíziló és a szikkadtmúmia kategóriák között.”)

Összegezve a lényeget, én úgy gondolom, most már tényleg ideje lenne azt elfogadni minden szerencsétlen balfasz otakunak, hogy az anime is csak rajzfilm, és nem unikum. De hát mégis mit lehet tenni, ha ilyen emberek töltenek be vezetői pozíciókat? Egyszerű, nem rakni pénzt a zsebükbe, beleröhögni a szemükbe. =P

Advertisements

57 hozzászólás to “Szentmise megMondós Dönci atyával és Mangofan Csabi tiszteletessel”

  1. Dodgers Says:

    Merem feltételezni, hogy az idézett egyházatyák véleményét még ők maguk sem veszik komolyan. Oké, fényezni -sajnos- kell, de ha már példát hoz fel, akkor annyit megtehetne, hogy utánanéz annak, amit kiemel, és nem néhány snittből ítélkezik. Ezzel a jellemzéssel ugyan keresztül-kasul kielemezte a Disnesy csatorna “kínálatát”, de az, hogy az “anime progresszív”, az elég erős megállapítás. Kétségtelenül dicséretes volna, ha az volna, de nem az. Progresszívnek progresszív ugyan, de csak annyira, amennyire az összes többi művészeti terület is az. A “kreatív visszacsatolás” kapcsán ismét tévedésben van a tisztelt lelkipásztor: nem feltétlen igaz, hogy “a nyugati médium csak befogadásra nevel, a keleti ezzel szemben készteti a nézőt a saját alkotások készítésére”. Csupán arról van szó, hogy a rajzoló kedvű animezők azt látják a nagy Kelettől, hogy a fanalkotás menő. A Merch kihagyása (ahogy te is írtad) szinte égbekiáltó bűn. Elég csak a Pokémonra gondolni, és máris tiszta, hányas a kabát.

  2. Az is jó volt, amikor azt írta, hogy “összedobnak egy mixet”… szóval akkor most hagy ne kezdjük már el sorolni, hogy az animék javarészében hányszor látni olyat, hogy olyan témákat, amiket a Nyugati oldalon már rég lelőtték könyvek, filmek, játékok formájában, azokat ők összekeverik (pl: posztapokaliptikus vagabondokokat a kereszteslovagokkal, vámpírokat a robotokkal, stb.) aztán leöntik a szokásos giccses anime mázzal, és egyesek ezt nevezik “eredeti”nek.

  3. Soa Mark Says:

    Mondosok még inkább pénzre hajtanak ( ezért is mentek át Hungexpoba mint nagyobb helyszín ) meglehet a MAT is ilyen volt de ezek amióta az először hallottam őket élőben 2008 dec.-ben akkor is bűzlöttek sőt Danci akkor nem is látott egy animet se… 😀 biztos nem pénzre hajtanak BIZTOS 😀

  4. Persze hogy nem, hiszen ők is csak annak a “kultúrmissziónak” a részei, amely a Japán “kultúra” terjesztését tűzte ki célul, akár a MAT-osok… 😀

    Viccet félretéve, ezek az emberek szerintem igen nagy valószínűséggel azért kerültek oda, ahová, mert egyszerűen nem tudtak semmit se kezdeni a végzettségükkel, meg persze némelyiknél már komoly függés is fennállt, így addig-addig ügyeskedtek, míg elérték azt, hogy mára meg tudnak élni az otakuk hülyeségéből.

  5. Artemiev Says:

    Persze, persze, má’ megin’ Ááámerika. Döncikém nézzen már egy kicsit kelet fel… NEM, NEM ANNYIRA. Közelebb. Nem, mééég közelebb. Nah, ott. Igen, a’. Most mi van? Igen, az ott Oroszország. Képzeld fiam, ha eredetiség és mondanivaló után akarsz nézni, akkor szokj le a stroboszkóp pornó rajzfilmekről, és vesd bele magad az orosz scifi irodalomba és játékiparba… Kocsog!
    Jut eszembe, Petikém, kitoltad már a Metro 2033-at =P?

    • Kétségkívül az Orosz és a Közép-Kelet európai alkotások a legjobbak minőség szempontjából, hiszen közel se termelnek olyan mennyiségben, meg merchek is szinte alig vannak.

      A Nyugat-európai, Amerikai, Kanadai alkotások között is irdatlan mennyiségű szemét van, viszont ha csak a karakterdizájnt, humort vesszük alapul, már akkor jobban állnak, mint az animék. Elég megnézi mondjuk a fentebb linkelt Drawn Together részt, látsz benne humort, paródiát, társadalom kritikát, csattanót, nem csak idióta bénázást és superdeformedeket. És akkor még nem mentünk bele abban, hogy a scifi, fantasy témához is sokkal inkább értenek, hiszen eleve, ha szabad így fogalmaznom, a sajátjuk.

      Én még eddig olyan scifi/fantasy animét nem láttam, ami színtiszta Japán és/vagy Ázsiai elképzelésekből fakadna, mind csak felületes, saját kaptafára kinövesztett mutánsa volt a Nyugati, és Közép-Kelet európai műveknek, amit leöntöttek a szokásos, giccses mázzal.

      Metrot viszem, de manapság nem sok időm van gamelni, fenn van vagy 8 game most a gépen, amiről írni szeretnék.

  6. ““Az keleti popkultúra ma végletesen lebutított és önismétlő.” – véli Kodaj Dániel.”
    “A Japánból bejövő termékek fogyasztásra vannak kitalálva, pontosan megtervezik őket célcsoportokra, érdeklődésekre, aktuális trendekből összeállítanak egy mixet, ehhez megtalálják a szerzőt, és összedobják a terméket. Ez jól és hatékonyan működik, de nincs benne kreatív visszacsatolás. A felhasználót, a befogadót ténylegesen csak a befogadásra neveli.”
    Szerintem ha így szólt volna a cikk, még közelebb járt volna a valósághoz mint szerették volna. áh, és ezek az emberek nevezik magukat “elfogulatlannak” és “mindenre nyitottnak”. A nyugati kultúra meg arról szól neki amit a CN-en lát, és már felvilágosultnak tartja magát. Ha össze kellene ültetni egy amerikai rajzfilmes fanatikussal, hogy vitatkozzon el vele, melyik az “eredetibb”… inkább nem is kellene 😀

    • CN-en régen voltak nagyon jó rajzfilmek, amikor még ilyenek mentek rajta, hogy: Blue Falcon, Birdman, Space Ghost, Wacky Racers, Captain Planet, Johnny Quest, Mask, és még sorolhatnám.

      • Most amiket felsoroltál azok közül a Waxky Races és a Mask volt nézhető. Amúgy ha már j órajzfilmekné ltartunk akkor a magyar alkotásokat emelném ki.

      • Szvsz a többi is jó volt, pláne ahhoz képest, amit most adnak.

      • Hehe, ezekről az első cn-es csatorna jutott eszembe, mikor nem volt se szinkron semmi.Scooby-doo-t is angolul néztem, valahol ott kezdtem tanulni 😀 Bár már mostanában kezdik elönteni ezekkel az anime-utánzatokkal. (ezt szemléltetted egy képpel egy multkori postodban). Egyébként, Hódító Hódok, kötelező, de ilyen volt az Oggy és a svábbogarak is. Már nem látni ezeket sehol.

  7. Artemiev Says:

    MSN-en leszel ma valamikor?

  8. Vesetolvaj Says:

    Szerintem egyik oldal sem jobb a másiknál. Ha megnézzük, a nyugati rajzfilmeknek is ha két százaléka, ami élvezhetőnek, jónak nevezhető (amelybe nem tartoznak bele a Disney channel-es, Jetix-es szarok), és ugyanez vonatkozik az animékre is, nagyon elvétve találhatóak köztük értékelhető darabok.
    Szerintem nem lehet ehhez a kérdéshez fekete-fehéren hozzáállni.
    De amúgy szimpatikus a blog. : )

    • Én se azt mondtam, hogy a Nyugati rajzfilmek között csak minőségi alkotások vannak, mert ott is irdatlan mennyiségű szemetet termelnek évről évre. Viszont ott a fantasy, scifi, és a humor, amiben sokkal inkább képesek minőségi darabokat létrehozni. Csak nézd meg a linkelt videókat… érdekes módon animéknél ilyet, vagy ezekhez hasonlót, én még nem láttam. 4-év alatt egyetlen olyan animét láttam, ami minőségi humort volt képes nyújtani, és azaz FLCL, ennyi.

  9. Soa Mark Says:

    Azért a nyugati kultúra mégis több eredetiséggel vetekszik mint Japán egyedül persze ők is lehetnek ugyan annyira hülyék mint a többiek, sőt ott is hasonlóan megy japán imádat és a netes celeb özönjük tényleg szánalmas már ( csak mennyetek fel yt-re )

    Viszont a mostani animek többsége a másik majmolásából áll, nem beszélve arról, hogy egy-másik stúdiót “parodizálják” miközben saját maguk sem tudnak semmi értelmessel elő állni.

    • Pontosan, ráadásul a karakterdizájn is egyre fiatalosabb irányt vesz, ami a hitelességet úgy ahogy van aláássa. Oké, hogy az se volt reálisabb, amikor anno minden férfi karakter izomkolosszus volt, a nők pedig bögyös macák, de az még mindig jobb volt, mint a mai 40kg-os bishik és lapos lolik.

  10. Yuriko-chan Says:

    A napokban láttam egy Stimpy plüsst egy gyerekruha turiban (ne kérdezzétek, miért járunk oda, játékokat nézegetni XD). Esküszöm, megfordult a fejemben, hogy megveszem neked ajándékba, és elküldöm postán. XD

  11. Kösz hogy gondoltál rám. 🙂 A Ren & Stimpy, Rocko és a Hódok mellett a legjobb Nickelodeon rajzfilm volt.

  12. Hmm. Erről két dolog jutott eszembe:
    – Személyes csalódásom, amikor Danci lefikázta a Batman-t (ami az animevilág 3/4-ét lazán kenter beveri)
    – Illetve a net létező legnagyobb flamewarja.
    Kérdés: mi lehet az? PS vs. Xbox? Dehogy. Konzol vs. PC? Lópikulát. Metál vs. Disco? Max. álmaidban. Nos, az internet legnagyob bfalmewarja, ami TÖBB ÉVE DÚL, és több százezer kommentet termelt, az a Goku vs. Superman. Erről ennyit.
    Én nem hasonlítom össze a kettőt. Mindkét világ számomra különböző. Vannak sorozatok, amiket imádok, vannak, amiket utálok, mindkettőben (úgy anblokk) vannak olyanok, amik nem jönnek be.
    Rozsomák rulz, Haruko rulz. Ebben mit nem lehet érteni?

  13. A probléma az, hogy ezt azoknak kéne megérteni, akik most is azt a sok szépet írták, nyilatkozták. Nekik kéne azt megérteni, meg úgy hozzáállni, hogy az anime is csak rajzfilm, és nem egyoldalúan fényezni, unikumnak beállítani. Anno pont nem érdekelt az senkit, hogy Japán, Amerikai, vagy Európai, egyszerűen csak örült neki a nép, hogy van mit nézni. Aztán jött a MAT, A+, stb, és hirtelen, valamiért piszok fontossá vált az, hogy honnét való az a rajzfilm.

  14. Hm… az amerikai kultúra mint lebutított meg profitorientált dolog. Nem mintha nem lehetne ugyanezt állítani egyes animékről. Nekem sajnos mindig a költségtakarékos grafika ugrik be (állókép svenkelése 10 percen keresztül,színes csíkok stb.), és hát a merch rész… biztos nem üzleti megfontolás reklámozni, 600 részen keresztül nyújtani egy sorozatot, közben eladni rengeteg fancuccot. 😉 A korábbi nézeteimet revideáltam, és igen, szeretem az animéket, DE tisztában vagyok vele, hogy ez is csak egy rajzfilm! Néha elképeszt, hogy ezt miért nem lehet felfogni? Rajzolt figurák mozgatása = rajzfilm. Na jó, legyen animációs film, és akkor mindenki boldog. Oké, hogy az anime nyugaton a japcsi rajzfilmekre értendő, de egy ilyen mondatot olvasni, hogy pl. “ismét egy gyerekkori rajzfilmünkről derült ki, hogy anime.” Ez nekem erőteljesen a ROTFLMAO kategória. Értem én, hogy ezzel mit akarnak mondani, de ez is pont azt erősíti, ami szintén sztereotípia, hogy az anime nem egyszerűen rajzfilm, hanem több annál. Még azt se lehet mondani, hogy privilégiuma az, hogy felnőtteknek is szólhat: ott van ellenpéldának a Happy tree friends, South Park vagy bármi más, ami nem anime, de nem is gyerekmese… Persze könnyebb nekem is úgy mondani, hogy XY egy anime, mint azt, hogy japán rajzfilm, mert rövidebb is, csak én nem felejtem el a jelentését. 😀
    A másik meg, hogy az amcsi rajzfilmek között tényleg sok rettenet van, mondjuk nekem a Görcs ikrek a legalja kategória (ráadásul az magyar koprodukciós is 😦 ). A kreativitásról meg: az animék népszerűvé válása előtt is volt fanart, fanfict… én is rajzoltam nem egy rajzot az egyik könyvvel kapcsolatban egy fanoldalnak, meg egy számítógépes játékról is, fanart, fanfict stb. Akkor meg még az animék nagyjából annyira voltak ismertek, hogy Dragonball meg Sailor Moon.
    Na, kicsit hosszú lett, de már hónapok óta nem volt időm se blogolni, se olvasni! A lényeg, hogy egyetértek veletek… 🙂

  15. Happy Tree Friends is addig volt jó, amíg internetes Flash rajzfilmként futott. Igazság szerint kicsit az a kategória, mint a Loituma meg a Caramella Dansen, amikor egy teljesen értelmetlen és röhejes dolog népszerűvé válik, és ebből egyesek pénzt akarnak csinálni.

    Görcs Ikrek nekem tetszik, van egy sajátos hangulata, és Waynet bírom benne. 🙂 Amit én utálok, és amit máig nem tudnak lelői, az Scooby Doo, ja meg Stricimaci, ami már átment azóta 3D-be, nem kis WTF? kíséretében.

    • Dodgers Says:

      “Loituma meg a Caramella Dansen, amikor egy teljesen értelmetlen és röhejes dolog népszerűvé válik, és ebből egyesek pénzt akarnak csinálni.”

      Ebbe a sorba tökéletesen bele lehet illeszteni a Hatsune Mikut is. Körülbelül olyan szinten van, mint a magyar tévékben reklámozott, mobilra sms-ért rendelhető 3D-s flash gyökérségek. A legrosszabb, hogy odaát valami kegyetlen módon zabálják ezt a HM témát. Aki nem hiszi, nézzen fel a Sankaku Complexre/LóTúbra, írja be a keresőbe és ámuljon.

      • Ezt az anyime bitchet már láttam, de nem gondoltam volna hogy ez egy ilyen virtual idol szarság… :/

      • Jaj, az eltorzított hangú, 3D-s éneklő állatok… pfff… szerencsére már jó ideje nem láttam ezeket a tévében. Németországban is nagyon ment, minden második reklám valami ilyesmi volt, azt hittem, csak ott ekkora mániákusok, de mire hazajöttem, már nálunk is nyomatták ugyanazokat.

        Péter: a Scooby-Doo mozifilmje totálisan lerombolja az egész rajzfilmet, és inkább közelebb áll a Jay és Néma Bob-féle verzióhoz, na meg az alapjául szolgáló urban legendhez is (pl. Bozont füves, Velma leszbi stb.:D).
        A népszerűvé váláshoz csak annyi, hogy nálam van egy “túl menő” kategória, ami pont erről szól, ha valami már a csapból is folyik, eleve nem nézem meg (pl. Naruto, Bleach), illetve ha egy általam kedvelt dolog hirtelen túl népszerűvé válik, az nem ront rajta, csak félő, hogy ugyanarra a sorsra jut, mint a túl menő dolgok.

      • Engem az, hogy valami mennyire népszerű, különösebben nem érdekel, ami érdekel az a minőség. Akkor kapok hülyét, amikor valami olyat (mint az említett Naruto, Bleach duo) misztifikálnak túl, ami egyáltalán nincs azon a szinten, hogy erre bármi valós alap is lenne.

        Scooby Doo-ból én talán még a legelső 1969-eset bírtam a leginkább megnézni. Számomra ugyan az a kategória, mint a Flinstones, egyszerűen nem tudott se megfogni, se lekötni.

        Már gyerek fejjel is feltűnt, hogy minden epizód ugyan arról szól, valahol kikötnek, ahol érdekes módon pont akkor garázdálkodik egy szellem/szörny, vagy bármi más, szerencsétlenkednek egy sort, közben találnak pár nyomot, építenek egy csapdát, amit persze scooby szerencsétlenkedése elront, de a bénázás közben valahogy mégis csapdába kerül a mumus, akit aztán lelepleznek, hogy egy bűnöző.

        Nem értettem, hogy nem tűnt fel nekik a 3-5-15-33-66 eset után, hogy tulajdonképpen a rémségnek hitt lény mindig csak egy jelmezes ember. Meg valahogy ez az egész annyira komolytalan volt, hogy minden bűnöző benne egy zseni, akik egyébként feleslegesen túlkomplikált módon leplezik a tevékenységüket, mindenkit átvernek vele, miközben az összes hatóság szarik rá, de aztán megérkezik néhány hippy egyetemista, akik minden titkukat “teljesen véletlenül” leleplezik, sőt még el is fogják őket.

        Szóval oké, nagyon sok rajzfilm megy klisék alapján, eltérő szinten, de a jobbakban legalább próbálnak variálni.

  16. Jaja, a Scooby-Dooból én is csak kevés részt tudtam megnézni, mivel egy nagy sablon az egész. Nekem a Sailor Moonnal is ugyanez az érzésem volt (de persze még mindig csak a 60-valahanyadik résznél tartok), különösen az első sorozatban: jön valaki a városba, akiről az 5. perc környékén kiderül, hogy Jadeit/Zoisit/akárki, majd a lányok úgy a 15. perc környékén átváltoznak, és elgyepálják a gonoszokat. És a következő részben ismét bedőlnek az új és ismeretlen embereknek… Ez főleg akkor tűnt sablonnak, mikor egymás után néztem a részeket. 😀

  17. Igen, Superman effektusnak nevezik. Tudod a nagy örök kérdés, hogy miért nem ismeri fel senki, hogy Clark Kent valójában Superman csak öltönyben és napszemüvegben. 🙂

    Az SM-et végigkíséri ez a klisé, meg a Monster of a Day, és persze az átváltozások, mert ugye hát azok is klisék. Minőség szempontjából amúgy az első széria a legjobb, ott még variálnak az ellenségek stílusával, van egy-két okosabb youma is, és pár mellékszál, ám később, a 4. széria környékén már ez se lesz.

  18. Tegnap még elfelejtettem odaírni, hogy a túl menőség elutasítása nálam amiatt alakult ki, hogy általában a túlságosan felmagasztalt filmek csalódást okoztak nekem. Valahogy mindig többet várok el egy agyondicsért sorozattól, mint egy ismeretlentől, emiatt nagyobbat is esek pofára általában, úgyhogy emiatt hanyagolom az épp divatos és menő dolgok megnézését. Majd egyszer eljön az az idő is, hogy ráveszem magam ilyesmire. A Bleach és a Naruto sztorija meg alapból nem is nagyon érdekel, erre csak rátesz egy lapáttal a tőlük való elájulás. 😀

  19. Nálam ez az elvárás dolog általában a gameknél és a filmeknél szokott hasonlóképpen zajlani, főleg amikor egy nagy név folytatásáról/feldolgozásáról van szó. Animéknél/Nyugati rajzfilmeknél általában az szokott történni, hogy amikor egy név nagy sikert vált ki, akkor beáll egy szintre elvárások és minőség szempontjából, amiből aztán az alkotók értelemszerűen próbálnak minél többet kihozni. Ám egy idő után elfogynak az ötletek, a variációk, és a végére már csak a név és klisék adják el magukat, amíg a nézők meg nem unják. Mondhatni a minőség romlásával általában egyenes arányban zuhan a nézettség is.

  20. Nekem egy kicsit úgy tűnik, mintha valami nagyon új dologként akarnák bemutatni az animéket. Pedig már nem igazán mondható újnak az anime sem. Az az új, hogy magyarok is nézik és nem országos átlagban 15-en, hanem mostmár 15ezren (vagy többen, most csak mondtam egy számot). És arról ne feledkezzünk meg, hogy ez mostmár itt kőkemény üzlet. Nem is nyilatkozhatott volna máshogyan egyikőjük sem (nem védeni akarom őket). Nem mintha fenn állna a veszélye annak, hogy elveszik az anime+japán izék forgalmazási lehetőségeit tőül, de mindenképpen úttörő szerepet akarnak betölteni, hogy meglegyen a vezető pozíciójuk. Szerintem.
    Amúgy meg egyet értek, anime=klisé hegyek hova legyek. Amics dettó. Kevesebb művésziesebb, elrugaszkodottabb jellegű alkotás születik, bár tény az is, hogy nem vagyok naprakész anime téren. Szerintem.

  21. Dönciből és Csabi haverjából még kinézem, hogy ez is csak egyfajta reklámfogás volt, amit ők maguk se hisznek el, de az a Dobay tag már gyanús, mert ő élő közönség előtt is nagyon magyarázta a kis hipotéziseit.

    Ettől függetlenül, mint viszonylag mindkét szubkultúrában tájékozott emberke, nevetséges túlzásnak tartom azt, amit nyilatkoztak, ha szándékos volt, ha nem. Ahogy gyorsan átugrottak a merch témán, a hypeot meg sem említették, és ahogy nagyvonalúan elhallgatták valójában miről is szól a fanworkök nagy része, pláne minőség szempontjából, az valami bődületes csúsztatás volt.

    Egyszerűen nem értem miért kell elhallgatni, sőt mi több, tagadni ennek a szubkultúrának az árnyoldalát, és csak a jót mutatni kifelé. Én ezt sehol máshol nem látom így, játékból, filmből, és rajzfilmből is megmondják nyíltan, hogy “kérem ez és ez rossz, megbukott, stb.” az animéknél nem értem ugyan ez miért nem lehetséges… :/

  22. Elfogultan nyilatkoztk az biztos, de ők ebből élnek, szóval mást nem is mondhattak volna. ^^

  23. Mascamaru Says:

    Dönci stílusával még mondjuk annyira nincs bajom, de Csabát nagyon rühellem. A magafan fórumán is akkora hülyeségeket irkált be, hogy az valami észveszejtő… és ha belegondolok hogy három kedvencemből kettőt már elbasztak mangába és ráadásul ezek a köcsögök voltak azok… (Rurouni Kenshin, Naruto) feláll a szőr a hátamon. Mikor megalakulta kiadó, sok rajongótársammal (nem otakuk, csak pár sorozat érettebb rajongói) nagyon örültünk hogy megjelenik pár kedvencünk, de mikor az első Kenshin és Naruto kötet megjelent… hát, eldöntöttük hogy beszerezzük németül, angolul, japánul, franciául, de magyarul nem fogjuk… már csak Csaba hozzáállása miatt sem fizetünk lófaszt sem.

  24. Nem sok mangát olvastam, de a Kenshin animét szeretem. Narutot nem. 🙂

    Ismerősen hangzik amit mondasz, nálam ez a “nem erre számítottunk” című történet akkor zajlott le, amikor bejött az Animax és elvitte egy bizonyos irányba az anime fandomot. Anno nagyon vártam, hogy beinduljon nálunk ez a szubkultúra, sok mindenre gondoltam, számítottam rá, hogy lesz sok idióta, főleg az elején, de hogy ennyi, és hogy ők kerülnek előtérbe, nameg vezetőségi pozíciókba, arra nem.

  25. Mascamaru Says:

    Hát, sajna nálunk így alakult. :S Ja igen, Csabáék egyértelműen a pénzre hajtanak amúgy, és saját magának ellentmondott nem is egyszer. Például leszedették a 20. kötetig a Naruto mangákat egy bizonyos oldalról, Csaba azzal védekezett hogy “Erre mi nem kaptunk engedélyt a japán kiadótól, szóval le kell szednetek.” ahhoz képest azt írta a Naruto topicba, hogy neki az számít ha a történetek mindenkihez eljutnak. Csak én érzek ellentmondást ebben? A többi kijelentéséről – interneten mangát olvasó és animét néző emberek száma csak 1-200, és ilyen kevés rajongó miatt felesleges lenne “nyelvi igénytelenséget” gyártani, meg az ország legjobb fordítóival dolgoznak – pedig ne is beszéljünk, Fail az egész kiadó ahogy van.

    A MATatók célja az hogy az animékkel, mangákkal és Japánnal kapcsolatos berögződéseket megváltoztassa. Hát egyet értek azzal hogy ezt pont nem elfogult otakuknak kéne megtennie, mert azok ugyanúgy “egy oldalról” látnak mindent, mint akik “tévúton” járnak az anime megítélésével kapcsolatban.

    • “Például leszedették a 20. kötetig a Naruto mangákat egy bizonyos oldalról, Csaba azzal védekezett hogy “Erre mi nem kaptunk engedélyt a japán kiadótól, szóval le kell szednetek.” ahhoz képest azt írta a Naruto topicba, hogy neki az számít ha a történetek mindenkihez eljutnak.”
      Nincs ebben semmi ellentmondás. A történetek úgy jutnak el mindenkihez, ha megveszitek őket jó pénzért tőlük. 🙂 Amúgy ha nem lett volna még elég világos, akkor megsúgom, hogy jelenleg a Mangafan van monopol helyzetben a hazai piacon, neki van a legtöbb pénze (emiatt tudott leszerződni ilyen nagy nevű sorozatokra a japánokkal) és mindenki más az ő seggét nyalja.
      Ez ellen csak tényleg úgy lehet védekezni, hogy bojkottáljátok a termékeiket, és neten olvastok! 😀 (külföldi manga vásárlásával ugyanazt teszitek, csak épp más kiadót támogattok a zsebpénzetekből ráadásul még postaköltséget is fizethettek utána)

  26. Akár a jó kofák, persze hogy kihasználnak minden lehetőséget az árúik fényezésére, még akkor is ha közben pofátlanul elhallgatják a tényeket.

    MAT-al meg az a baj, hogy azzal amit csinálnak, illetve amit engednek csinálni, azzal nem hogy csökkentik, hanem sokkal inkább felerősítik azokat a dolgokat, ami miatt aztán a sztereotípiák kialakulnak. Sokan ugyanis azt felejtik el, hogy az előítélet sohasem alaptalan. Az animékkel, illetve ezzel az egész japán popkultúrával szembeni előítélet és a sztereotípiák nem alaptalanul, nem a semmiből alakultak ki. Sok expert még mindig arra hivatkozik, hogy “mert a média”, meg “a tudatlan emberek” de már rég nem arról van szó, mint anno, hogy pár pletykalap botrányt csinált egy shounen hype kapcsán (Dragon Ball) amit aztán a többi média is csak még inkább felfújt, hanem most már arról van szó, hogy itt van egy szubkultúra, ami egyszerűen nem jól működik.

    Én úgy látom, jelenleg ez az egyetlen szubkultúra Magyarországon, ami már “hivatalosan” itt van 5-éve, és azóta semmit sem fejlődött, sőt ha lehet még rossz irányba is ment el. Egy normálisan működő szubkultúrának ennyi idő alatt már rég el kellett volna azt érnie, hogy ne a szobahőmérséklet körüli IQ-val megáldott antiszociális idióták kerüljenek előtérbe tömegesen, hanem az értelmesebb réteg, aki valamiért meghúzódik a háttérben. És még csak arra sem lehet ráfogni, hogy “hát nincs megfelelő háttér…” könyörgöm, vannak mindenféle szervezetek, kiadók, társaságok, médiák, con, stb, ugyan mi kéne még? “Mert a kamaera mindig a leghülyébbeket találja meg…” – szokták mondani, ami kampószövegnek nem rossz elsőre, másodjára, de harmadjára már gyanús.

  27. “hanem az értelmesebb réteg, aki valamiért meghúzódik a háttérben.”
    Talán mert hozzám hasonlóan sokaknak nincs hozzá kedvük, hogy visítozó tizenéveseket hallgasson amint yaoiért kiáltanak… -.-” Ok, elismerem hogy külföldön nekem is minimum fél óra, amit eltöltök a Comix boltokban, de én nem harmadmagammal visítok minden második mangára hogy “ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ! NÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉZDD! ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!” @_@ A mostani képregényfesztiválon is megjelent a Hetalia Axis Power magyarul és ingyen kártyákat kaptak a fanclub tagok. Mielőtt kiosztották volna a kártyákat, a 16-17 éves(!) rajongók azon aggódtak, mi van, ha nem azt a kártyát húzzák, amit szeretnének és nem lesz kivel elcserélni… Valóban! Micsoda problémák!!! -.-#
    Szerintem azért nincs megfelelő háttér, mert a szubkultúra tagjainak közel 60-70 %-a pusztán divatból majmolja, nem pedig azért, mert valóban szereti az animéket/mangákat.

  28. “Talán mert hozzám hasonlóan sokaknak nincs hozzá kedvük, hogy visítozó tizenéveseket hallgasson amint yaoiért kiáltanak… -.-” -> Én ezt tökéletesen megértem, de ettől még ezek a kis desuk, illetve az ezekhez hasonlók vannak előtérben és alkotják a többséget már 5 hosszú éve. Ez egyetlen más szubkultúránál sincs vagy volt így. Szóval ezek után nem csoda, miért vannak vele úgy sokan, mint én is, hogy Anime Sucks.

    Hetalia… az is mekkora egy trágyalé, minden volt az csak nem Axis Power.

  29. hát nekem se nyerte el a tetszésemet vhogy… nagyon sztereotípan állít be minden nemzetet, ami nekem marhául irritáló. Ráadásul a készítőknek fingjuk sincs az európai történelemről, de mindegy. Olyan, mint amikor az amcsik próbálnak filmet forgatni orosz témában -> EPIC FAIL! 😀

  30. Mascamaru Says:

    “Hetalia… az is mekkora egy trágyalé”

    Épp az a lényege, hogy hülyeségnek tűnjön. Se tanulsága, se mondanivalója nincs, csak töménytelen kávály faktora és hülyesége. Komolyan venni egy ilyen alkotást felesleges. Bár magát az animét komolyan venni szintúgy felesleges, még ha sokan is dobálóznak a mély mondanivalójával, csak egy szórakoztató cikk marad, nem egy filozófiai tartalmakkal rendelkező regény. A Hetalia hülyeség, de abból ötösre vizsgázik és elérte a célját. 😀

    “Ez ellen csak tényleg úgy lehet védekezni, hogy bojkottáljátok a termékeiket, és neten olvastok! ”

    Ami pedig a mindenkihez eljutást illeti, a zinterneten nagyobb eséllyel jut el az emberekhez bármi. Könyvesbolt nincs mindenütt, internetezni viszont szinte bárhonnan lehet. 🙂 A külföldi kiadók megtűrik a fanfordításokat – jó, most lehet azzal jönni hogy náluk többen is olvassák, veszik a hivatalos kiadványt – érdekes módon csak Magyarország tűnik ilyen pénzsóvárnak. Mondjuk az is igaz, hogy

    “külföldi manga vásárlásával ugyanazt teszitek”

    Csaba is ezt tanácsolta. Írta hogy “semmi gond, sok szerencsét kívánok az angol verziók begyűjtéséhez, nekem az is jó ha azt veszitek mert nekem az számít ha a történetek mindenkihez eljutnak” ehhez képest a fanfordításokat leszedette netről, mikor a mangák népszerűsítésében a net is közrejátszik. 😀

    • Az nekem is lejött már az első pillanatban, hogy egy agyatlan kreténség a fangirlöknek, de hogy humoros lenne? És akkor most nem kezdek monológba, mi is a véleményem arról, amit az animékben “humornak” neveznek.

      • Mascamaru Says:

        A Hetalia is addig volt poén amíg webcomic volt, aztán pénzt akartak csinálni belőle és… nesze. Megjelent az anime változat, és mosta világ legnépszerűbb animéinek egyike. Amúgy megsúgom hogy Magyarország a legnagyobb yaoifanként van benne beállítva, bár megjegyzem, nem alaptalanul…

      • Igen tudom, televan vele az összes fórum, hogy Magyarország lány, sőt az egyetlen lány, Ausztria ex-e, és yaoi fan, és hogy ez “mien kavajíí”.

        Yaoi fangirlök… róluk is kéne már egy bejegyzést írnom, mert náluk irritálóbb és hülyébb képződményeket még nem láttam.

      • Argus Solotov Says:

        Nekem lánynak tűnt… mármint van melle, meg mittomén. Amúgy sorvadjanak az Iszonyat Szemének közepén vérivók által nyúzva az idők végezetéig, akik ezt a sz*rt összehozták.

      • Szerintem ezeknek a vízióitól még Slaanesh is hülyét kapna. 😀

  31. Tusom, a bejegyzés lejárt lemez már, de nagyon jó. 😀 Most én is írtam egy ilyen, ha van időd majd nézd meg. Szerintem megtaláltam az év legidiótább otakuját.

  32. Csak Májusi, az még nem régi. =) Bejegyzést megnézem.

  33. Van olyan akinek elküldtem a linket, és annak 404-et írt ki. Neked behozza most a blogot vagy a bejegyzést? Mert nekem igen.

  34. Nálam működik.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: