Enclave

A Svéd, Starbreeze Studios mára kissé elfeledett fantasy TPS játéka, mely anno 2002-ben jelent meg szemet gyönyörködtető grafikával. Akinek anno volt szerencséje a Rune-hoz, tudja kábé mire számíthat…

  

Történet:

A jó és a rossz erők már az idők kezdete óta vívják egymással végtelen háborújukat, ám 1000 évvel a történet jele előtt egy nagyhatalmú démon, Vatar, felborította ezt az egyensúlyt. A démon könnyedén megtörte az emberek, elfek, druidák, gnómok szövegségének erőit, és már a végső győzelem kapujában állt, amikor a jók leghatalmasabb varázslója, Zale főmágus, felhasznált egy ősi és elfeledett mágiát, amely bebörtönözte a démont a föld alá. A csata után eltelt évszázadokban a háború okozta sebek lassan begyógyultak, és már-már el is tűntek, mindenki elfeledte Vatart és legyőzött szövetségeseit, akik azonban nem maradtak tétlenek. Hirtelen mindenhol Orkok, Goblinok, Trollok, és egyéb bukott(nak hitt) szörnyek kezdtek fosztogatni, mindenki a közelgő új háborúról kezdett beszélni. Mint az hamar kiderült, a gonoszok erői ujjászerveződtek egy idéző mágusnő kezei alatt, akinek célja nem kevesebb, mint újra megidézni Vatart.

 

Játékmenet:

Jófajta TPS akció, méghozzá a ritkábban elővett fantasy megközelítésből.  Túlzott elvárásokat természetesen nem érdemes az Enclavel szemben támasztani, hiszen a fő hangsúly egyértelműen az akción van, nincsenek benne forradalmi újdonságok, viszont az egyszerűsége ellenére profin kidolgozott.

(Jó kis tőr mi? =)

Amit kapásból már a játék betöltése előtt észrevehetünk, hogy a történetet mind a jó, mind a rossz oldal képviselőjeként elkezdhetjük, előbbinél egy bebörtönzött lovag, utóbbinál egy bérgyilkos nő szerepében. A két oldal küldetései, pontosabban azoknak a helyszínei sokszor fognak majd megegyezni a későbbiekben, de lesznek azért egyedi helyszínek és persze a bejárt útvonal is különbözni fog. Jó oldalon 14, még rossz oldalon 13 küldetés vár teljesítésre, ám mindkét oldalon található 3-3 titkos térkép, melyeket ha meglelünk, akkor bónusz pályákat aktiválhatunk, ahol vagy célba lőnünk kell (már persze élő célpontokra) vagy visszavernünk a hullámokban érkező ellenségeket, sőt ezeknek a választott nehézségi szinttől függetlenül is van 3 nehézségi szintjük.

A játék másik nagy előnye, hogy feladatunkat egyik oldalon sem muszáj az alap karakterrel végigvinni, hiszen kalandozásaink során mind két oldalon kiszabadíthatunk olyan karaktereket, akiket azután bármikor használhatunk. Belőlük összesen 16 van, ám ebből csak 12 érhető el, ugyanis mindkét oldalon van 2 bónusz karakter. A fegyverforgatók között megtalálhatjuk a közelharci fegyverek mestereit, az íjak és nyílpuskák művészeit, a mágia tudóit, valamint a robbanó és gyújtó anyagok szakértőit. Egy kis lista jó/rossz elven:

– Knight/Troll Berserker
– Huntress/Assassin
– Elf Druid/Sorceress
– Halfling/Goblin
– Wizard/Undead Lich
– Gnome mérnök/Ork gránátos
– Föld gólem/Szikla gólem
– 9320 Battle Droid/Feticia Rocket

A bónuszkarakterek közül a gólemeket csak akkor kapjuk meg, ha az adott oldal hadjáratát végigvittük, még a másik két bónusz karaktert akkor, ha mindkét hadjáratban összeszedtük a pályákon található összes aranyat, ami kampányonként 13.000. A játék szerencsére lehetőséget nyújt arra, hogy egy már teljesített pályára bármikor visszatérjünk, és összeszedjük a maradék aranyat.

Az arany persze nem csak úgy van a játékban, fontos szerephez jut, ugyanis ebből vehetünk egyre jobb és jobb felszerelést, így érdemes minél többet összeszedni, mert nincs annál dühítőbb, amikor az erősebb fegyver vagy a jobb páncél árából csak 5 arany hiányzik. A megvett felszerelést el is adhatjuk, és bármikor felszerelhetünk egy másik karaktert is. Röviden, érdemes a fáradtságot venni az arany keresésére és összeszedésére:

Fegyverekre kitérve, a közelharci fegyvereknél elég egyszerű a helyzet, kardokat, fejszéket, buzogányokat és csatakalapácsokat vehetünk az egyik kezünkbe (csak ízlés kérdése ki-melyik típust preferálja) még a másikba egyre erősebb, nagyobb, jobb pajzsokat rakhatunk, amikből a jobbak még a mágiát is képesek blokkolni.

Az íjakat/nyilak esetében alapvetően két típus, az íj és a nyílpuska között választhatunk. Íjjal egyszerre akár 8(!) nyilat is ellőhetünk az alap nyílvesszőkből, ezen kívül vannak még gyújtó, robbanó, mágikus, és orvlövész nyilak is, melyekkel 4X-es illetve 8X-os zoomra van lehetőségünk.  A nyílpuskák (ezeket harcosok is tudják használni) szintén elég jó hatásfokkal használhatók, főleg hogy a végére már sorozatlövő verziót is a kezünkbe foghatunk. Lövedékekből itt az alapon kívül még mérgező és mágikus közül is választhatunk.

A távolsági fegyverekkel értelemszerűen mindig fejre érdemes célozni, mert az azonnali critical hit. Kis érdekesség, hogy még a legkeményebb közelharci fegyverrel maximum 200-250 sebzést okozhatunk, addig egy jól irányzott fejlövéssel akár 2000-ret is.

Végezetül ott a mágia, mely tiszta, erős, és megvéd. Lehetőségünk van célkövető varázslatokat, áthatolhatatlan pajzsot, sőt akár területre ható mágiákat is idézni. A manna aránylag hamar regenerálódik, persze minden varázslat ereje és hatékonysága a botunk erejétől függ.

 

Grafika és hangok:

(Öhm… Oblivion?)

Az Enclave 2002-2003-banaz egyik legszebb grafikájú játéknak számított, de ez szerintem a képekből levehető, hogy még ma sincs oka panaszra. A zenék hangulatosak, a célnak tökéletesen megfelelnek.

Összegezve:

 Az Enclave egy remek játék, amelyet a fantasy TPS-ek kedvelőinek semmiképp sem érdemes kihagyni. Bár sajnos a game nem sok újrajátszhatósági értékkel bír, mindenesetre szép és szórakoztató.

Advertisements

6 hozzászólás to “Enclave”

  1. Volt szerencsém ehhez a játékhoz, az a gond, hogy a gépem akkor (is) beszarogatós állapotában volt ezért nem sokáig tartott eljutni benne. Egész jónak találtam, játszottam is volna vele még, de máig is csak egy fos laptopot használhatok, bár nem baj az, dosos játékok ezen is elmennek, másra most úgy sincs kedvem.
    Egyébként nem úgy volt, hogy az elején csak a jókkal lehetett menni? Rémlik, hogy a gonosz kampány ki volt szürkézve, idegesítő volt, egy érdekes pontja a játéknak, oszt nem, belenyomják a pofádba, hogy “játszd szépen végig a jó kampányt először, szenvedj, hogy megkaphasd ugyanazt a sablon jó endinget, amit az ilyen akcióra kihegyezett játékokba szoktak tenni”. Legalábbis én meg mernék rá esküdni, hogy így volt. Lehet, hogy csak a szar Gamestar-os verzió az oka, ki tudja, nagyobb idiótaságot is csináltak már ezek a játékújságok.

  2. Ezzel volt valami kavar, úgy tudom az Európai verzióban volt ez, az Amerikaiban alapból elérhető mind a két kampány (másabb is a gonosz kampány logoja).

    Egyik haverom veszegette a Gamestar, és ahhoz adták teljes játéknak azt hiszem még tavaly, és neki is ugyan ez volt a gondja. A következő számban írtak is róla egy kis boxban, hogy “sorry de…” mert kaptak vagy 4-5 tucat emailt ezzel kapcsolatban.

    Egyébként én is inkább a régebbi játékokat kedvelem, egy Duke Nukem 3D-t, vagy egy Carmageddon 1-et máig szívesen előveszek, évente legalább egyszer, ha unatkozom és kedvem támad hozzá.

  3. Elolvastam, nagyszerű ismertető! : )

    A játékot rápakoltam a laptopra, hogy majd esős nyári délutánokon szórakázzak vele, de igazából annyira nem érdekel. Belenéztem, egyszerű hack ‘n’ slash TPS. Szép és igényes, egy időben nagyon szerettem az ilyet, de most már szívesebben pazarlom az időm összetettebb játékokra, úgyhogy inkább az Arcanumot próbálom meg végigvinni. 🙂

  4. Olyan mint a Rune volt régen, ideig-óráig elszórakoztatja az embert, de nagy elvárásokat nem érdemes vele szemben támasztani. Arcanum jó, majd még a Noxot próbáld ki esetleg, régi de jó játék az is. =)

    • Runera emlékszem, akkoriban azért is szerettem az ilyen játékokat, mert az angol tudásom még elég gyér volt ahhoz, hogy ne zavarjon különösebben a fordulatos sztori és a sok szöveg hiánya. 😀
      Nox? Roger that, arra meg egy 576-os cikk miatt emlékszem. : )

      • Néha jó a könnyedebb darabokkal is ellenni, nálam ez változó, 2-3 komolyabb után 2-3 egyszerű de szórakoztató szokott jönni. Silver is jó volt még régen, meg a Planescape: Torment.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: