Mafia II – Csalódás vagy méltó folytatás?

Mint PC tulaj, nem sok játékért adok pénzt, ami tekintve a mai választékot, nem is csoda. Ám vannak kivételek, és ezek közé tartozott a Mafia 2 is, melyért bizony letejeltem azt a 10.000 forintot, hiszen egy epic game folytatásáról volt szó, melyet elég rendesen beharangoztak. Hogy milyen is lett a játék? Beváltotta e a hozzá fűzött reményeket? Nos sajnos nem teljesen…

Kezdeném a csomagolással, ami jól néz ki, egy kiváló gangster film hangulatát kelti, bemutatva, hogy nagyjából miről is lesz majd szó, lövöldözés, autósüldözés, bunyó, stb. Kinyitva a tokot, belül egy kissé szegényes dizájnú lemez fogad, egy térkép (aminek amúgy semmi haszna) egy poszter, illetve maga a kódos lap, ami már meg is reklámoz egy DLC-t, ami nem túl szimpatikus.

Telepítés, steam accountba lépés, majd indul a game.

 

Bevezetés

Hogy a story pontosan miről is szól, és hogy alakul majd, abból nem szeretnék túl sokat lelőni, elég ha annyit mondok azoknak, akik még nem játszottak vele, hogy a helyszín ezúttal az 50’-es évekbeli Amerikai metropolisz, Empire city lesz, ahol Vito Scaletta és legjobb barátja, Joe Barbaro kalandjait kísérhetjük, illetve játszhatjuk végig. A történet során végigjárjuk a maffiózó szamárlétrát, lesz részünk bőven akcióban, zűrben, lesz barátból ellenség, ellenségből barát, hazugságok, átverések, bosszú, nők, pia, és még sok minden más is.

A játék története amúgy két idősíkon fut, így a váltáskor új járművek, ruhák, és zenék jelennek majd meg. Apropó zenék… igazi klasszikusok a szó legszorosabb értelmében, egy rossz szót nem tudok rá mondani, mestermunka. Emellett még a korai szakaszban sűrűn hallhatunk híradókat is, melyek az ostrom alatt álló Berlinről, vagy a Japánok ellen vívott offenzíváról szólnak, illetve egy-egy húzósabb akciónk se marad majd hírverés nélkül. =)

 

Játékmenet

A játék a klasszikus TPS, sanbox vonalat követi, kötött játékmenettel, akár az első rész, vagyis szigorúan a küldetésekhez vagyunk kötve. Hogy mi változott azóta? Nos átesett a game némi modernizáláson, mint például, hogy ezúttal át tudunk már mászni kerítéseken, fedezékeket kereshetünk, stb.

A lövöldözős részeket jól eltalálták, a fegyverek mind eltérőek, és korhoz méltóan működnek, mindenek meg van az előnye és a hátránya. A lőfegyverek száma az első részhez képest nőtt, ám cserébe kézifegyvereket (kés, baseball ütő) nem használhatunk. Közelharcban ezúttal csak az ökleinkre támaszkodhatunk, amikkel a harc az első részhez képest teljesen konzolos irányt vett, gyakorlatilag elindul egy script, aztán a két egérgombbal kell operálnunk, kombózgatnunk, ami a végeredményt tekintve látványosabb, ám egyben jóval könnyebb is.

A járművekről csak jót tudok mondani, találhatunk belőlük bőven, sőt ezúttal GTA módra át is festhetjük, csinosítgathatjuk, tuningolhatjuk őket. A járműveink alapjáraton elég strapabíróak, nem lehet olyan nevetségesen gyorsan leamortizálni őket, mint a GTA játékokban, lőszerből is viszonylag sokat bírnak el, bár ha sikerül eltalálnunk a tanksapkát, a kocsi egyből felrobban, mint a San Andreas-ban anno. Ami még különösen tetszett, azok a tartálykocsik, amik pár megfelelő helyre bevitt találattól szép nagyot durrannak. =)

Ezen kívül Empire City-ben járva ezúttal betérhetünk ruhaboltokba, bárokba és éttermekbe, fegyverboltokba, szerelőműhelyekbe (értelemszerűen ide csak autóval) az utcán vehetünk hotdog-ot, kifényesíthetjük a cipőket, láthatunk és hallhatunk rikkancsokat, egyszóval kicsit interaktívabb lett a város az első részhez képest. Plusz gyűjthetünk még két fajta dolgot, Playboy magazinokat, melyeket a küldetésekhez kapcsolódó helyszíneken szedhetünk össze (ebből mindet megtaláltam) illetve körözési plakátokat, amik random helyekre, általában sikátorokba lettek kiszórva (ezekből kemény 1 darabot találtam meg).

A játék grafikája hasonlóan az 1 részhez kiváló, és a fizika is a kornak megfelelő. Törnek az üvegek, szállnak a papír fecnik, a falakról, oszlopokról leválik a vakolat, a berendezés, tárgyak többsége rombolható, a tűz füst effektek élethűek, az autók idővel koszolódnak, rájuk rakódik a por, sár, hó, stb.

 

Az árnyoldal

Ezek alapján tehát úgy gondolhatnánk a Mafia 2 valami piszok jó folytatás lett, sajnos azonban a helyzet nem ilyen rózsás, le is írom miért:

Először is nincs Free Ride mód! Fogalmam sincs mit gondolhattak a fejlesztők, amikor ezt a döntést hozták, de így sikeresen megfosztották a játékosokat egy kis szabad, kötetlen mókától. Igaz a PC-sek (most is) örülhetnek, mert már ki is adták a javított Free Ride Mod-ot. =)

Másodszor amitől a játékban a falra tudtam mászni, az a mentési rendszer, ami nem szakaszonként, hanem fejezetenként ment. Ez annyit tesz, hogy ha valamilyen ok miatt a fejezeten belüli automata mentés elcsesződik, akkor kezdhetjük újra az egész fejezetet. Szerencsére én csak egyszer jártam így, de elhihetitek, nagyon nem örültem.

Az AI sajnos sokszor nem áll épp a helyzet magaslatán (még szerencse, hogy társaink halhatatlanok), így többször is volt olyan, hogy simán lerohantam a fedezék mögött teázó ellenséget. Apropó lerohanás… a játék végén az utolsó pályán szinte csak mentem előre és daráltam, az ellen szabályosan belefutott a lövéseimbe, és a főellenség… hát az valami epic fail. Kemény 3 golyóval bírt többet, mint a testőrei, sőt ha shotgunt használunk, akkor egy lövés elég neki, vagy egy magnum headshot. Emlékeztek még az 1-ben a múzeumos pályára és a végső küzdelemre Sam-el? Na ahhoz képest ez kacsavadászat turista módban.

Továbbá azt sem értettem, mi a frászért tettek a játékba fegyver boltokat, amikor az újabb csúzlikhoz majd küldetések közben juthatunk hozzá, és szerezhetünk hozzájuk bőven ammot? De ugyan így nem volt átgondolva ez az egész zsarulerázós dolog sem, hiszen minek szórakozzak műhely keresésével, autó átfestésével és rendszámcserével drága pénzért, amikor ingyen újíthatok egyet szinte bármikor?

Na de ha már szóba jött a körözése rendszer… 4 szintje van, amit értelemszerűen az elkövetett kihágások súlyosságáért kapunk. Ebből egyik lenne a sebesség túllépés, ami 40mérföld/óra lenne akár az első Mafiában, ám az esetek többségében a zsaruk még 60-nál se szúrnak ki minket. Aztán ott a piros lámpa, amire elvileg érzékenyek kéne hogy legyenek, gyakorlatilag egyszer sem kaptam körözést ilyesmi miatt.  Szintén kihágásnak minősül az ütközés is, ami baromira random működik a játékban, hol észreveszik, hol nem.

A legnagyobb szívfájdalmam viszont az a jelenet volt, amikor megöljük Tommyt… hogy mi is volt ezzel a baj? A megvalósítás! Mert hogy több sebből is vérzik, hiszen a Mafia 1 végén ezt láthattuk:

A 2-ben meg ezt:

Végezetül még zavaró lehet, hogy a játék aránylag rövid, melléküldetéseket nem tudnunk felvenni, pedig elvileg erre minden lehetőség adott lenne, és sajnos a játék vége baromi semmitmondó!

 

Értékelés

Hogy is értékelhetném a Mafia II-t? Ha úgy nézem mint TPS, 8/10 ha úgy nézem mint sandbox, 7/10, de ha úgy nézem mint Mafia… akkor csak 4/10.

Advertisements

7 hozzászólás to “Mafia II – Csalódás vagy méltó folytatás?”

  1. Kifejtenéd bővebben, hogy mi is zavart Tommy halálával kapcsolatban? 🙂 Videókat most nem néztem újra, ugyanis a Mafia 1-et kb. 2 órája vittem végig, a 2. felvonásból meg már láttam ezt a videót. Érdekel erről részletesebben a véleményed, mert így a vidik alapján nekem tetszett ez a megoldás, lehet, én nem vettem észre valamit…

  2. A zene más, a két gangster dizájnja teljesen más, Tommyt eredetileg egy sawed-off shotgun-al lőtték le (annak ugye pont az volt a lényege, hogy kabát alá lehetett rejteni) még itt normál, rendes méretű shotgun-al lövik le, amit azért nem lehet csak úgy eldugni.

  3. Aha, a részletekben rejlő igazság, értem. Aki lepuffantja Tommy-t annak az arca azért hasonlít Joe-ra. De most, hogy így megnéztem mégiscsak a videókat, már azért feltűntek a dolgok. Egy kicsit zavaró, de nálam még elmegy. Arra törekedtek, hogy meg legyen a kapcsolat az 1 és a 2 között.

  4. Alapvetően nem volt rossz a gondolat, de kérem, ha már valamit megcsináltunk anno valahogy, és arra később utalni szeretnénk, akkor ügyeljünk már rá, hogy ne legyenek benne olyan eltérések, amit első ránézésre ki lehet szúrni. Oké, nem egy eget rengető probléma, és vannak ennél zavaróbb dolgok is, de ettől még törekedhettek volna arra, hogy korrekt legyen.

  5. Én a Mafia első részének 9/10-et adtam volna, de ennek nem adnék többet 6/10-nál, vannak benne dolgok amik tényleg működnek, de az első részhez képest egyértelmű csalódás volt számomra is.

  6. Én az egynek még 9.5/10-et is szívesen adnék, de a 2 max 7/10-et érdemel. Nem rossz játék csak baromi rövid, és nem éri el az első rész hangulatát.

    Bár ez szinte mindig így van, Max Payne-ből is sokkal jobb az 1, mint a 2 hangulata.

  7. Szabolcs Says:

    Nekem nagyon tetszett a Mafia II,jobban mint az I,mert pont abban az években játszódott,ahol egy hangulatos játéknak kell lennie. Amúgy abban teljesen igazad van hogy rövid,és a befejezés egy kicsit furcsa volt,de nem rémültem meg,mivel tudtam hogy jön a III-dik része,és reméltem hogy valami folytatás szerű lessz…. Na mindegy,igazából azt akartam “mondani”,hogy szerintem a Mafia II grafikája nagyobb játékélményt nyújt és ezáltal még akciódúsabb a játék,persze az I-rész is nagyon jó volt

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: