The Chronicles of Riddick – Escape From Butcher Bay

Amikor egy film vagy sorozat elég sikeressé, híressé válik, előbb-utóbb számítani lehet egy videojáték adaptációra is, pláne ha az adott műben így vagy úgy de lőnek, vágnak, ölnek. Sajnálatos módon azonban a legtöbb cím az eredeti műhöz képest minősíthetetlen, pocsék adaptációt kap, ami csak felszínesen próbálja utánozni az eredetit, általában valami középszerű, csúnya, béna, bugos, gagyi TPS formájában.

Jelen esetben viszont erről szó sincs, szerencsére egy példaértékű feldolgozásról beszélhetünk a The Chronicles of Riddick – Escape From Butcher Bay (továbbiakban CoR) kapcsán, ami szembemegy a szokásos trendekkel, kezdve azzal, hogy FPS nézetben operál. Mielőtt azonban valaki téves következtetéseket vonna le, és az FPS szó hallatán valami Unreal Tournament szerű mészárszékre gondol (jó is az!) ki kell hogy ábrándítsam, erről szó sincs, hiszen a játék közel 70%-ában nem akad majd a kezünk ügyébe semmi lőfegyver.

A CoR története a filmek előtt játszódik, Riddick szökését mutatja be a Butcher Bay-ből, és többek között azt is megtudhatjuk, hogyan tett szert fénylő szemére, amivel képes a sötétben is látni. Ha be szeretném sorolni, azt mondanám a CoR egy FPS nézetben játszódó lopakodós akció kaland fighting. Bizony kedves olvasó, fighting, a harc ugyanis jó 70%-ban közelharcot fog jelenteni puszta kézzel, vagy valamilyen ütő, vágó, szúró alkalmatossággal. A játék elején egy rövid tuttorial és némi bevezető után, ahol is elsajátítjuk az alapokat illetve megismerhetjük a kulcskaraktereket, máris egy 4×4-es cellában találjuk magunkat, ahol az elkövetkezendő néhány évtizedet kéne eltöltenünk.

Mi azonban nem tervezünk sokáig maradni, így megérkezésünk után máris szervezni kezdjük a szökésünket, ami persze nem lesz könnyű. Röviddel érkezésünk után máris átvernek és bekóstoltatnak minket kapásból két legénnyel, akik szerencsére még elég lúzerek, így könnyen leverhetjük őket.

Ha azonban élni és szökni szeretnénk, muszáj lesz beszereznünk egy bökőt, két kezünk ugyanis kevés lesz, hiába szerzünk rá menetközben bokszert. Ilyen téren a játék palettája igen csak széles, és eszközeink hatékonysága már ránézésre leszűrhető. Például egy életlen fémdarabbal elég sokszor kell még egy gyengébb rabtársat is megböknünk, még később a csavarhúzó, vagy a sztárnak számító (és csak egy side questel feloldható) szikével már lazán elintézhetjük még a páncélos őröket is.

Ám hiába van meg a pengének látszó tárgy, gépfegyveres, közepes fémpáncélba öltözött őrök, riasztók és kamerák hada vár ránk. Apropó kamerák, fegyvereink illegálisnak minősülnek, így ha egy őr meglátja nálunk azonnal tüzet nyit ránk, míg a kamerák csak lesokkolnak (legalább is ezen a szinten még) ami után az őrök visszavisznek a cellánkba és persze elkobozzák a nálunk lévő illegális dolgokat. Riddicknek és az őt irányító játékosnak így többre lesz szüksége, ésszel kell játszani, elsősorban lopakodni. A játék nagyon nagy hangsúlyt fektet erre, így a sötétben lopózás és a fények kiiktatása túlélésünk záloga, és magasabb prioritást élvez, mint maga a harc.

Továbbjutásunkat pedig nem csak a sötétség könnyítheti meg, de az is ha kihasználjuk a terep adottságait, például a szellőzőkben tudunk alternatív utakat találni, illetve a különféle csöveken, rudakon tudunk mászni, ilyenkor a kamera TPS nézetbe vált, hogy könnyebb legyen tájékozódnunk, és ezt ki is használhatjuk például arra, hogy egy mit sem sejtő őr nyakába ugorjunk.

Bár az esetek közel 40%-ában akár harc nélkül is eljuthatunk egy-egy helyre, ettől függetlenül sokszor elkerülhetetlenné válik, illetve érdemes is kockáztatnunk a biztosabb továbbjutás érdekében, pláne hogy egy-egy helyre majd többször is vissza kell mennünk. Fegyveres őrök ellen azonban a direkt harc (már amennyiben nincs lőfegyver nálunk) felér a biztos halállal, így cselesnek kell lennünk, és szépen, csöndben, de gyorsan levadásznunk az áldozatinkat, a hulláikat pedig megfelelő helyekre rejteni. Ha sikeresen valaki mögé lopózunk, hátba szúrhatjuk, eltörhetjük a nyakát, vagy ha valaminek a peremén áll, nemes egyszerűséggel le is lökhetjük a szerencsétlent. Ha azonban nem időzítünk megfelelően és lebukunk, még mindig nincs veszve minden, egy ügyes mozdulattal ugyanis a gazdája ellen fordíthatjuk a fegyverét, bár ehhez is elég pontosnak kell lennünk.

FPS lévén azonban a játék nem maradhat puskaropogtatás nélkül se, amire bizony nem sokszor lesz lehetőségünk, a játék fegyverei ugyanis DNS scannerrel lettek ellátva, így az illetéktelen felhasználót szépen lesokkolják ha az hozzájuk ér. Először tehát be kell törnünk a DNS adatbankba, még később majd egy raktárban fogunk lesejtezett fegyvereket beújítani, amik még nem rendelkeznek DNS védelemmel.

Az arzenál ilyen téren szűkre szabott, de annál használhatóbb. A gépfegyver, shotgun közelre és közepes távolságra egyaránt jó, plusz rendelkeznek lámpával, ami egy kétélű kard ugyan (ha használjuk észrevesznek, ha nem akkor vakok vagyunk) ám később amikor már megszereztük a sötétben látás képességét, igencsak megnő a hatékonyságuk, az én kedvencem azonban mégis a pisztoly. Még a legtávolabbi őrt is egyetlen, gyors fejlövéssel elintézhetjük, és ha még ezt kombináljuk a guggolással és a sötétbenlátással, igazi orvlövésznek érezhetjük magunkat.

Rövid ideig szert tehetünk majd gránátokra is, amivel a Riot Guardok és a bánya mélyén feltűnő nagy monsztrák ellen vehetjük majd fel sikeresen a harcot…

Végül pedig szert tehetünk majd minigunra is, amit az egyik Assault Riot Guardból bányászhatunk ki, na ezzel igazi terminátorok lehetünk, igaz csak viszonylag rövid ideig, de az addigi hosszas, fárasztó lopakodás és cselezés után jól is esik magunkat kicsit elengedni…. =)

A történet során 3 különféle besorolású börtönrészleget járunk meg, amiből a leghosszabb és legérdekesebb a 2. lesz, itt fogjuk a legtöbb időt eltölteni. A szökésünk szervezésén kívül elvégezhetünk különféle szívességeket, verekedhetünk tiszteletért és pénzért, űzhetünk szerencsejátékot, és gyűjthetünk cigarettát.

Utóbbi azért is érdekes, mert a cigarettás dobozok begyűjtésével feloldhatunk a menüben különféle tartalmakat mind a filmekről, mind a játékról, a kedvenceim a koncepciós artok, amikor láthatjuk egy-egy ellenség vagy helyszín hogy változott meg az eredeti elképzelésekhez képest. Valamint néha, rövid ideig lehetőségünk lesz majd különféle páncélszerkezetekbe bújni, amikkel az igazán kemény helyeken vághatjuk át magunkat.

A grafika leginkább a Quake 4-re hasonlít, időtálló és még 5-6 év után is nagyon szépen néz ki.

A karakterek szintén egyediek, még a sima rabok között se fogunk két egyforma arcot látni, vagy két egyforma hangot hallani. A kulcskarakterekről pedig csak jókat tudok elmondani, főleg az egyik rosszfiú nagy arc benne, Abbot, akinek a hangját Xzibit adja.

Riddick hangja természetesen Vin Diesel, aki amúgy saját ötletekkel és elképzelésekkel is hozzájárult a játékhoz, és a többi hang is magáért beszél az olyan nevekkel mint Cole Hauser, Dwight Schultz, Willis Burks, Ron Perlman és Kristin Lehman.

A CoR tehát nyugodtan kijelenthetjük, hogy egy nagyszerű iparos munka, amit mindenkinek csak ajánlani tudok, akinek tetszettek a Riddick filmek, szeret lopakodni, vagy kíváncsi egy kiváló adaptációra, az bátran tegyen vele egy próbát. A hangulatra nincs panasz, még az is átfogja érezni a néma, árnyékban rejtőző halál szerepét, aki fél a sötéttől. =)

Egyetlen negatív tulajdonsága a játéknak, hogy rövid, a végén a főellenségeket könnyű lenyomni, és maga a játék is viszonylag gyorsan végigvihető, főleg ha az embernek már van egy kis rutinja. Bár tudomásom szerint az Xbox verziótól a PC verzió még így is hosszabb, például Xboxon ha jól tudom az a rész amikor a Riotguardot irányítjuk, hiányzik. Mindent összevetve 9.5/10.

Advertisements

10 hozzászólás to “The Chronicles of Riddick – Escape From Butcher Bay”

  1. Jó ismertető 1 jó játékról. ^^
    Tényleg rohadt kevés a jó filmből lett játék, most hirtelen nem is jut eszembe egy se!
    Riddickel ahogy mondod az a baj h rövid és igen az a két robot se nagy szám a végén.

  2. Kösz, örülök hogy tetszett. =)

    Hmm… talán még a Reservoir Dogs, meg a Made Man egész korrekt lett, meg mondják még páran a Godfather 2-őt, de azt nem próbáltam, mert az első rész egy rohadt gyenge Mafia klón lett.

    Hoxie robotjai nevetségesek voltak bossnak, felkaptam a minigunt, guggolva lecövekeltem az oszlop oldalánál és tövig húztam a ravaszt. Igaz úgy, ha nem tántorodnak meg minden golyótól, már jóval nehezebb lett volna őket leverni.

  3. Jó írás lett, de akkor sem tetszenek valahogyan a filmek alapján készült játékok. : / Valahogyan olyan furára sikerednek, nem pedig olyanra, mint amilyenre számítanánk.

  4. Mikkel tudsz te játszani Péter. : ) Ez az értékelés meg… valóban ilyen jó lenne ez a game? Sose bírtam ezt a fószert.

  5. Tegyél vele egy próbát, aztán majd meglátod. =) Én jól elvoltam vele, GameSpot, IGN is magasan pontozta, pedig ők aztán elég szigorúak.

    Diesel gyereket annyira én se bírom, de ez a szerep speciel pont jól állt neki, és a játék is jól sikerült.

  6. A 10 éves gépemen valószínű ha akarnék se tudnék játszani vele. : ) BOX-ra meg lesz kb 28 másik game amit szívesebben kipróbálnék.

  7. Ahogy érzed, szerintem egyszer mindenképp megéri legalább egy próbát tenni vele, elég nagy sikere volt mindkét platformon. =)

    Furcsállom is, hogy itt nem nagyon ismeri, próbálta senki. =/

    • Én akkoriban, amikor megjelent azért nem játszottam vele, mert szaggatott a gépemen, de a demó alapján nagyon jó kis játéknak tűnt.

  8. Anno én mediumon vittem, 1024-es felbontásban, már csak most teszem maxra. =)

    Ha a demo tetszett (nem próbáltam, nem tudom az meddig enged) a teljes verziót mindenképp próbáld ki egyszer, ha teheted. Nem nagy, torrentről gyorsan le lehet kapni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: