ÜberSoldier (2006)

Ihlet merítés, plágium, ötletlopás… nevezhetjük sokfajta képen azt, amikor egy már meglévő és sikeres termék, médium mintájára megpróbálnak konkurenciát teremteni. Azon persze lehet vitatkozni, hogy erkölcsileg mennyire is van ez rendben, de bizony tény, hogy maga a jelenség, pláne (már ma) egy természetes dolog, aminek mi, fogyasztók akár örülhetünk is, hisz az csak jó, ha van választék. Ugyanakkor az említett műveletnek van egy sarokköve, miszerint ha már másolunk valamit, akkor tegyük azt jól.

A helyzet most is ugyan az, adott egy népszerű és méltán híres kultjáték az RTCW, aminek a mintájára az oroszok elkészítették az ÜberSoldiert…

I’m alive again!

A történet pofonegyszerű, egy Karl Stolz névre keresztelt Náci katonát alakítunk, aki a Nyugati frontról visszavonuló csapatok között halad hazafelé egy viharos napon, 1944-ben. A konvojon azonban rajtaütnek Francia partizánok, akik szépen a másvilágra küldenek mindenkit, beleértve minket is. Ám a sors, pontosabban a náci okkult tudományok szerencsére kegyesek lesznek hozzánk, és a hullaházból nem a temetőbe, hanem az életbe kerülünk vissza, az “ÜberSoldier” project keretein belül.

Most hogy már ÜberSoldierök lettünk, ideje szembesülnünk e lét előnyeivel, ami elviekben emberfeletti erőt és gyorsaságot takarna, cserébe az eltompult tudatért, amivel a kreátoraink a kontrollt hivatottak megőrizni. Miránk viszont valami miatt más szabályok érvényesek, nem lettünk eltompult agyú zombi szolgák, akik véreb módjára egyszerű parancsokat teljesítenek, hanem tudatunknál vagyunk és szert tettünk két különleges képességre, amivel pszi pajzsot tudunk magunkköré vonni (rage), illetve képesünk vagyunk a szívósságunkat növelni (anger).

Ám hiába lettünk Super ÜberSoldierök, eddigi bajtársaink úgy döntenek, inkább nem kellünk nekik, mert túl sokat tudunk, plusz mi se akarunk már velük dolgozni a sötét titok miatt, így hát átállunk a partizánokhoz, és megindul a náci vadászat, sokadik alkalommal.

Rage and Anger

A játék lényegében 2 dologban tér egy átlagos FPS lövöldétől, vagy ha már viszonyítani kell, akkor az alapul vett RTCW-től. Egyrészt viszonylag sűrűn kapunk majd társakat akik szakaszonként tudnak nekünk segíteni.

Másrészt adott az említett pajzs és szívósság növelés.

A pajzsunk baromi egyszerűen működik, megnyomjuk a Q gombot mire egy áthatolhatatlan pszi akadály kerül körénk kupola alakban. Ez a pajzs viszont nem úgy működik mint a későbbi megfelelője a 2009-es Wolfensteinben, ugyanis itt a pajzs mindkét irányba áthatolhatatlan, vagyis a ránk adott lövéseket felfogja, viszont mi se tudunk kilőni mögüle. Ezt lehet hülyeségnek is felfogni, engem nem zavart, mert így legalább nem kerülünk god modeba, átmenetileg se. A pajzsunk azonban véges, egy idő után lemerül, amit feltölteni úgy tudunk, ha megadott időlimiten belül kiosztunk 3 fejlövést.

A szívósság növelés valójában HP boost, ami hasonló módon működik, mint a pajzstöltéses mutatvány, annyi különbséggel, hogy 3 fejlövés helyett 3 késelést kell végrehajtanunk a bayonettel.

A fegyverválaszték elég bő, éppen ezért nem birtokolhatunk egyszerre minden fegyvert, slot rendszer van. Van egy rekesz a pisztolynak, a könnyű gépfegyvernek, a puskának, a nehézfegyvernek, és a gránátnak. Ugyanakkor a rendszer sajnos nem tökéletes, a fegyverek jó részéhez ugyanis nem kapunk majd megfelelő utánpótlást, így mondhatni minden pályának megvan a sláger arzenálja. Ami szinte állandó bajtársunk lesz, azaz MP40, ellenfeleink jó része ugyanis ezt használja.

Grafika és zene

A grafika rendben van, anno a játék elég szép darabnak számított.

A zenék sajnos elég monotonak és semmilyenek, kivéve a menüzenét, ami elég ütős lett.

 

Mégse über az über katona

Az eddig leírtak alapján az ember azt gondolhatná, az ÜberSoldier egy jó FPS, ami méltó riválisa lehetne az RTCW-nek. Nos ez igaz is, lehetne, csak hogy sajnos nem ok nélkül nem lett az. Kezdeném azzal, hogy a játék alapvetően igényesnek mondható, a belső terek szépen be vannak rendezve, a tárgyak többségének van súly és/vagy törés fizikája, sőt az éghető, gyúlékony dolgok még lángra is kapnak és elég sokáig égnek. A lelőtt katonákról lesik a sisak, a bajonett, a gázmaszk tartóhengere, a nyeles gránát, a különféle övtáskák, és persze a ködszer, amik alkalom adtán a vízen is lebegnek vagy elsüllyednek, anyagtól és súlytól függően. Plusz külön kiemelném azt hogy az épületek döntő többsége nem csak egy nagy letextúrázott fal, hanem rendes belső tér van, sőt bizonyosaknál elég jó kirobbanás modellt csináltak, vagyis ha bedobunk egy gránátot, a robbanástól kizuhan az alakkeret, törhetnek ki falrészek, keletkezhet tűz, stb,s tb. Valamint vannak olyan apróságok, hogy ha például egy vezetékre rázuhan mondjuk egy katonának a bajonettje, akkor az szikrázik a vezetéken és áram ellöki, stb, stb.

“Hol lehet hát akkor a baj?” – merül fel a jogos kérdés. Nos kezdeném azzal, hogy bizonyos pályáknak sajnos elég monoton, nyomott a hangulata, sőt az első két pálya szabályosan frusztráló. Aztán ott az AI ami hol piszok jól összehangolt csapatmunkát produkál és rosszabb esetben még csal is, vagy abszolút idióta szintre süllyed, hülyébb lesz mint 6 pár wehrmacht csizma, és azon kapjuk magunkat, hogy fél méterről üldözünk 3 libasorban osonó nácit, tövig húzott ravasszal, akik azt se tudni hová mennek és miért.

A szinkronhangok egyszerűen csak rosszak, semmiféle színészi játék vagy beleélés nincs bennük, és azt se értem miért nem németül beszélnek, ha már a játékban arra odafigyeltek, hogy például a különféle könyvek, táblák, németül legyenek…

Komolyan… a náci katonák állandó “Rebels!” felkiáltásaitól egy idő után olyan érzésem támadt, mint ha egy rakás Star Wars mániásra lövöldöznék.

Értékelés

A történet felemás, a játékmenet felemás, a hangulat felemás, ha a grafika és a helyenkénti jó ötletek nem dobnának rajta, azt mondanám az egész játék felemás, így azonban a mérleg nyelve valamennyivel a jó felé húz, de ahhoz bizony kevés, hogy az RTCW méltó riválisának tekintsük. Megmondom őszintén, én sajnálom az ÜberSoldiert, mert kicsit több odafigyeléssel és néhány dolog újragondolásával lehetett volna ez egy emlékezetes játék, így azonban csak “elégségesre” vizsgázott. Részemről egy 7/10-et adok neki.

Advertisements

6 hozzászólás to “ÜberSoldier (2006)”

  1. Lord.Kamina Says:

    Húúú hallod, anno játszottam ennek a demojával. Asszem egy Gamestaros DVDn volt rajta. Arra emlékszem h elég faszásan nézett ki, és egész jó volt.

  2. A demo nekem is megvolt, és elsőre eléggé bejött. Örültem neki, hogy végre lesz egy wolfi szerű FPS, de sajnos a teljes játéknál már valahogy alábbhagyott a lelkesedésem. Egynek azért elmegy.

  3. A grafika oké meg a zene is tetszetős, de ha csak 7/10 akkor nem lehet olyan túl jó. 😦

  4. 7/10 ne tántorítson el, egy próbát megér, aztán majd meglátod tetszik e neked, vagy sem. =)

  5. Anno 2007-ben nagy várakozással “szereztem be” a játékot az RtcW-s jellege miatt, de mintha hiányzott volna belőle az a szikra ami az RtcW-t remekké tette. Ahogy írtad lehetett volna ebből egy jó alternatíva is, de túl átlagos, középszerű ahhoz hogy maradandó lehessen. A főcímzene ennek ellenére kellemes meglepetés volt, WW2-es játékhoz nemigen hallottam még hasonló stílusú felütést.

  6. Talán úgy még menteni lehetett volna a menthetőt, ha kivételesen nem váltunk oldalt, vagy csak a játék egy bizonyos pontján. Ha ezt meglépik, bármelyiket is, biztos többen figyeltek volna fel rá, szerzik be, már csak az eltérő megközelítés miatt is.

    Így viszont, ha már mindenképp maradni akartak a jól bevált felállásnál, jobban rá kellett volna feküdni arra, hogy a hangulat is legalább olyan színvonalú legyen, mint a grafika.

    Kicsit hasonló ez mint a Painkiller és a NecroVision esete, ahol utóbbi azért nem lett olyan ismert és népszerű, mert a játékmenet elég nehézkes volt, és a monotonitást nem sikerült elkerülni, még úgy se, hogy az első világháborús tálalás érdekessé tette.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: