Gyertyaégetés, Halloween, Zene

Rövid beszámoló, sokadjára. =)

Nos, ismét túlestünk egy gyertyaégetésen is, ami sok más ünnephez hasonlóan elvesztette már azt varázsát, ami gyerekkorban még megvolt. Azt hiszem, sok hím társamhoz hasonlóan ugyanazért szerettem én is ezt az ünnepet, mert legálisan lehetett tüzeskedni. Mára azonban inkább protokoll jellegű lett az egész.

Na de, ahogy reggeli után kiléptem az utcára, kapásból két olyan dolgot is tapasztaltam, amit eddig még nem. Az első, hogy mind utcánkban, mind a környéken valami indokolatlan számban megszaporodtak a Halloween tökök, illetve előző nap a Tesco, Peny, Spar is televolt velük és az emberek tényleg vették, és tényleg kirakták az erkélyekre, ablakokba, házak, boltok elé, stb. Persze lehet bennem van a hiba, és én vagyok istenesen lemaradva, de anno mi erről az egész Halloween marhaságról az amcsi filmekből, rajzfilmekből értesültünk csak, amiket a TV-ben adtak, de nálunk sohasem volt szokás. Egész gyerekkoromban egyetlen töklámpást nem láttam, Halloween buliról is már csak gimi utolsó éveiben hallottam, illetve voltam vagy 2-őn később, de azok is ugyan úgy a piáról szóltak, mint a normál bulik, csak kinn volt pár sütőtök, amibe sunyiban bele lehetett hányni, mondom ezt azért, mert volt olyan, aki megtette. =D

A másik dolog, ez már inkább sokkoló volt, hazafelé ért, amikor is a felettünk lakó kistáska és a haverja téli kabátban, téli sapkában kinn ültek az egyik lépcsőház előtt a lépcsőn, rollerek lefektetve a földre, és mobil telefonról Flour-tól hallgatták a Mizu?-t, sőt még dúdolták is. =/ Kész, ennél már tényleg nincs lejjebb emberek, én őszintén szólva bele se akarok gondolni ezekből majd milyen felnőttek lesznek.  Egyébként miután is magamhoz tértem kicsit, azon filóztam átrendezzen e a “best of” listámat az ilyen mobilos zenehallgatásokból, mert eddig a “legjobb ” az volt, amikor akkori párommal kinn ültünk a vonat állomáson egy padon a váró előtt, és velünk szembe, két vágány között a peronon állt egy amolyan “jómunkásember” forma cigány, zöld munkásruhában, és kagylótelefonból hallgatta a YMCA-t.

Visszatérve a gyertyaégetéshez, mi ugye nem megyünk már annyi helyre, mint anno, de azért az ünnep az csak ünnep, és ilyenkor be szoktunk nézni keresztapámékhoz illetve nagybátyámékhoz.

Előbbinél hallottam most egy szomorú, ám valahol mégis elképesztő esetről, nevezetesen arról, hogy él a faluban egy 33-éves gyerek, aki 16-éves korába letett valami nagyon alap kertész szakmát, amivel max palántázni, metszeni, hasonlókat tudott csinálni, de annak is a tróger részét, amit a gyerek nem bírt, úgy hogy talán valami 1-évig csinálta csak, aztán otthagyta. A lényeg, hogy 18-éves korától a gyerek gyakorlatilag munkanélküli, de úgy, hogy be se volt jelentve, mint munkanélküli, magyarul az elmúlt 15-évet úgy töltötte, hogy otthon ült és nem csinált semmit. Aztán kapott valami gerinc eredetű akármit, műteni kellett, és aztán jött a nagy szopás, mert kijött az adóhivataltól, hogy visszamenőleg több mint 2 millió forinttal tartoznak.

Ám mivel hogy egy keresetből élnek, anyja munkanélküli, gyereket lenyomatták időközben rokkantra, stb, úgy lett végül valami 300.000 körül, de azt is csak úgy tudták kifizetni, hogy letarhálták a fél utcát. Szóval hogy is mondjam, ezek után felmerült bennem a kérdés, hogy tényleg élnek még ebben az országban olyan emberek, akik azt hiszik munka nélkül is el lehet tengődni? Illetve, hogy a szüleinek is hogy a fenébe nem esett az le 15-évig, hogy abból baj lesz, ha csak otthon ül, semmi fejében? =/

Na de, történt még ennél jobb is, konkrétan mikor hazaérkeztünk a gyertyaégetésről, kiszálltam a kocsiból, és egyszer csak azt hallom, hogy a kistáska haverja jó szokásához híven ordibál a lépcsőházunkban lakó kistáskának, hogy “Ronaldo!” amire én naivan azt hittem, biztos csak a gyerek beceneve, mert olyan ügyesen focizik vagy valami, de nem, kiderült, hogy a gyereket tényleg Ronaldonak hívják… =/ Hogy az apja e akkora focibuzi, vagy az anyjának ment el a maradék esze, az nem derült ki, de engem ez kicsit kiakasztott, ahogy belegondoltam, hogy állnak, ott a gyerek, és akkor van Roland, Róbert, stb, felteszik nekik a kérdést: “mi legyen a neve?” és erre halál komolyan benyögik: “Ronaldo”. Hozzáteszem, se a gyerek, se a szülei nem cigányok.

Hogy lehet e még ezt fokozni? Lehet bizony… történt ugyanis, hogy este 6-körül vígan elvagyok, vágnék át az előszobán narancshéjjal a kezemben, mikor egyszer csak váratlanul megszólalt a csengő. Meglepődött mindenki, de ahogy lenni szokott, az nyit ajtót, aki a legközelebb van hozzá, hát rám esett ez a feladat. Ajtó kinyit, hát a nem “Ronaldo” áll ott és vigyorogva elsüt egy “csokit vagy csalunk”-ot? Duh… egy percre lefagytam, a kezemben csak narancshéj volt ugye, mondom “várjál” aztán szóltam anyámnak, aki adott neki egy rudit, és mi a poén? Visszakérdez a gyerek “más nincs? “. Kész, anyám mondta neki meglepően higgadtan: “sajnos nincs” és becsukta az ajtót.

Azt hiszem ezek már így külön-külön is emlékezetessé tehették volna az idei gyertyaégetést, de így együtt, hogy egy 30+ TV Head családja letarhálja a fél falut, miközben a Halloween uralomra tör, és mindennek tetejébe egy Ronaldo nevű gyerek becsenget hozzánk este, mert csokit akar, ez így ütött… komolyan, még innom se kellett, hogy másnap úgy ébredjek, mint akit fejbe vágtak. =D

Apropó ivás, nemrég volt egy szülinapozás, és a szokásos biliárdozós, kellemesen italozgatós este kellős közepén felröppent az ötlet, hogy “menjünk már el X helyre, mert ott van nosztalgia disco”. Hát jó, nem a szívem csücske a disco nekem se, de végül lementünk. Hát emberek, annak ellenére, hogy életem során nem sokat voltam discoba, és nem is ismerek sok előadót, majdnem minden számot felismertem. Volt Tiesto Urban Trains, Supa Dupa Fly, Zombienation, sőt még olyanok is, hogy Blue, Freestyler, B-Boys & Flygirls, stb. Nem maradtam amúgy sokáig, mert oké, nosztalgia, de inkább mentem végül haza.

Nos ennyi lett volna, mostanra. =)

18 hozzászólás to “Gyertyaégetés, Halloween, Zene”

  1. Pedig a töklámpás az szép. A szülőfalumban is mindenkinek volt, hiszen a kertekben szinte mindenhol volt ültetve, attól függetlenül hogy még a Halloween elnevezést sem hallottuk soha, a lámpás hozzá tartozott az ünnephez.
    ‘Csokit vagy csalunk’ viszont nem, az csak mostanság lett divat a városban, ahol jelenleg élek. Előnye a kertes háznak, hogy kinézel az ablakon, aztán látod mi az ábra és ki sem mész hozzájuk, vagy épp onnan elzavarod őket. Néha olyan jól esik egy kicsit ‘bunkónak’ lenni és magasról tenni az újdonsült szokásokra. Húsvéti locsolók ugyanezt a bánásmódot kapták, két alkalom elég is volt nekik, hogy megjegyezzék 😀

    Ronaldo, az sem egyszerű. Azt hiszik, ha különleges nevet adnak a gyereknek, automatikusan lesz is belőle valaki, pedig jó ha a középiskolát kijárja (és közben végig a nevén fognak röhögni a társai). Én is ismerek egy olyan csajt, aki kijelentette, hogy az Ő majdani lányát Elizabeth-nek fogják hívni. Kérdem Én: “Akkor már miért nem Erzsébet?” Mert az olyan parasztos és átlagos O.O Éljen a magyar nyelv!

    Nem dolgozni: egyértelműen a szülők hibája, hogy úgy nevelték. Ha Én nem tanultam és aztán nem kezdtem el volna dolgozni, 16évesen már nagy ívben repültem volna a háztól! 😛

  2. Tököt láttam mindkét nagyszülőmnél több fajtát is, de sose lámpás, hanem ebéd lett belőle. =) Bár egy ideje már nem komálom, csak megeszem ha nincs más. Ami meg rossz volt embernek, az ment a disznónak, tyúknak.

    Csokit vagy csalunkal életemben most találkoztam először élőben, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy sajnos nem utoljára. Jónak semmiképp se tartom ennek a meghonosodását, kérdem én, mi lesz még? Eltörlik a Mikulást és egybeolvasszák a Karácsonnyal? Be is baszna. =/

    Húsvéti locsoló oké, ha rokon, ám csengetett már be hozzánk kukás cigányember, apám nyitotta ki, szóval nem szabadott locsolni. =D

    Különleges név… ebben (is) a cigók jártak eddig az élen, Horváth Herkules, Lakatos Hozéármándó, stb nevekkel, de manapság egyre többször látok már olyan neveket Magyar embereknél is, amiken csak lesek.

  3. A töklámpás és a külföldi szokások engem is zavarnak,de hát ez van ezt kell szeretni,a kölköket meg felpofozni 🙂 legalábis mi ezt fogjuk csinálni a haveromal ha itt is megjelenek.
    Yip! a kertészesröl magam jutottam eszembe,én is 32 vagyok,kertész közép suli csakhogy én végig dolgoztam a 13 évet ja és még jol álok a gerincemre,idáig

  4. Mindegy mit csinál az ember, csak csináljon valamit. Viszont a tag még örülhet is, hogy “megúszta” annyival, hogy lenyomatták rokkant nyugdíjra, mert ha most kéne neki munkát szereznie, rohadt nehéz dolga lenne. 30 fölött úgy elhelyezkedni, hogy az ember mögött 15-év semmi van, szinte lehetetlen, max ha talál valami rehabos akármit.

    Amúgy nem gondoltam volna, hogy már ilyen “idős” vagy. =D

  5. Ezt a töklámpásdit nem kell annyira felfújni, már a hype előtt az egyik dédnagyanyám is csinált kis töklámpásokat.

    • Amikor hirtelen ellep mindent valami olyan, amihez semmi közünk nem lenne, az azért csak feltűnik. Idén úgy kivirágoztak mindenfelé a töklámpások, mint annak idején a Digi TV parabolák.

  6. Halloween csak akkor tűnt fel, mikor néztem Kansas City Chiefs és San Diego Chargers meccset. Beöltözött cheerleaderek, Faragó Ricsiék örömére.

    Gyertyaégetés… Gyerek koromban meg volt a maga varázsa, hiszen végre gyújtogathattam. Most volt az első, hogy tesóm nem volt velünk, hiányzott, mindig jókat szoktunk poénkodni, természetesen morbid viccekkel. 😀

    Csokit vagy csalunk… Ahol lakom már nagyon gyerek nincs is, az óvodába kb. 10 gyerek, ha van, de szerintem sokat mondok.

  7. Egy időben, kábé úgy 5-évig én se nagyon láttam gyerekeket rohangálni az utcában, max 1-2őt nagy ritkán, de mostanában egyre több lett belőlük újra. Múltkor jöttem hazafelé, azok meg épp Ben 10-et játszottak, ott volt rajtuk az a műanyag óra, ott üldözték egymást.

    Gyerekkoromban egy ideig sokat piróztunk, órákra lekötött, de nem vagyok már 7-éves. =D

  8. Hm…Én Ronaldonak legszívesebben azt mondtam volna, hogy “Egy szart kapsz te, nem csokit!” Hát igen. Az a furcsa, hogy én is most először, idén találkoztam olyan gyerekkel, aki kéregetett. Én konkrétan otthon ültem, békésen Total Waroztam, mikor egyszer csak csengetnek…Gondoltam érkeznek a haverok, végre mehetünk. Már vettem is a kabátom…Aztán mikor nyitom az ajtót, ott áll egy Batman gyerek tescos szatyorral, és elmondja a varázsigét. Én erre halkan eleresztettem egy “Mi a f*sz?”-t, majd a zsebemben kotorászva elővettem egy fél csomag rágót, és belepöcköltem a szatyorba. Had örüljön. Ráadásul az egészben az a legrosszabb, hogy mind ez nem egy Budapest jellegű nagyvárosban, hanem egy suttyó, tipikusan Trabantos-Ladás faluban történt!

    • Akár azt is mondhattam volna neki, de annyira váratlanul ért, hogy először köpni, nyelni nem tudtam. Egyébként ez a cukorkagyűjtögetés Amerikában is csak a csendes külvárosi részeken működik olyan idillien, ahogy a filmekben mutogatják, ahol az emberek már eleve erre készülnek akár egy teljes héttel az ünnep előtt.

      Én ugyan nem vagyok Pesti, és ahhoz képest a közbiztonság nálunk jobb, de ha szülő lennék, nem engedném, hogy a gyerekem csak úgy random emberekhez csöngessen be.

  9. Komolyan Ronáldónak hívják? O.o Oké, látom vannak még hülye szülők… -_-”
    Töklámpást mi is szoktunk otthon csinálni, öcsém nagyon élvezi, de ez a kéregetés nekem új. Azért idegenekhez becsöngetni azzal, hogy adjanak csokit elég bátor tett. ^^

  10. Bátor bizony, spec nálunk a házmester az olyan fószer, hogy ha ahhoz becsöngetne, az még józanul is elhajtaná a francba.

  11. Tudom, hogy velem a gyermekded lelkem mondatja, de nekem mindig is tetszett ez a Halloween dolog.
    Nincs sok közünk hozzá (és nem is lesz sok), mindettől függetlenül mindig is halálcukinak tartottam a sok kis jelmezes csemetét, akik ártatlanul hebegik a ‘csokit vagy csalunk’ szöveget.
    Merd azt mondani, hogy neki nem adnál csokit :} –> http://youtu.be/2fvBkqvHOzw

    Mindig is elkeserítőnek tartottam, hogy 1-2 ünnepen kívül egész évben csak a halottaink miatt sírunk-rívunk, nem is csoda, hogy ilyen depressziós ez a nép. Tisztában vagyok vele, hogy ez a történelmünk része, nem is ezzel a részével van a bajom, csak jó lenne egy olyan kis üde színfolt, mint más nemzetek jópofa ünnepei mint pl Szent Patrik napja Írországban vagy az October fest a Németeknek, ahol önfeledten szórakoznak az emberek és kész.

  12. Közvetlen karácsony előtt nálunk van külön Mikulás, amikor ugyanúgy jön a csoki sőt pénz is. Egyébként nem, továbbra se tartom azt se aranyosnak, se viccesnek, hogy jelmezes kis táskák csöngessenek be random emberekhez csokit tarhálni. Eleve mint említettem, ez Amerikában is max a külvárosi részekben működik olyan filmekbe illően idillien, ahol mindenki ismer mindenkit. A jelmezek meg maradjanak farsangra.

    Ronaldonak is annyi szerencséje volt, hogy a házmester aznap nem volt otthon, mert ha hozzá becsönget, villámgyorsan el lett volna hajtva az anyukájába.

  13. Egyetértek! mi a lóvaginának kell nekünk a sok amcsi ökörséget rendre átvenni? A sok hülyegyerek úgyiscsak a cukrot látja az egészben, mintha nem falnának belőle pont eleget!

  14. Naná, hogy azt látják benne, ugyan mi másért érdekelné őket? =) A multikulti újabb csodája ez is, mint az, hogy ma Magyarországon valaki Ronaldonak nevezi el a gyerekét. Meg lesz ennek még a böjtje, mint ha nem lenne így is elég probléma.

  15. “Mindig is elkeserítőnek tartottam, hogy 1-2 ünnepen kívül egész évben csak a halottaink miatt sírunk-rívunk, nem is csoda, hogy ilyen depressziós ez a nép. Tisztában vagyok vele, hogy ez a történelmünk része, nem is ezzel a részével van a bajom, csak jó lenne egy olyan kis üde színfolt, mint más nemzetek jópofa ünnepei mint pl Szent Patrik napja Írországban vagy az October fest a Németeknek, ahol önfeledten szórakoznak az emberek és kész.”

    +1 Meg nem tudom, ha hozzám becsöngetne egy 10-12 éves beöltözött srác, akkor ha nem is biztos, hogy adnék neki bármit (ha van itthon plusz édesség, azt úgyis én eszem meg XD), de azért nem lennék felháborodva, meg érezném magam megsértve tőle. Ha pedig az lenne az első gondolatom, hogy “hülye kis csicska, jön ide tarhálni”, akkor nekem kéne szégyellni magam, nem a gyereknek. (Így is vannak becsöngetős-kéregetős koldusok, és azok nem csak egy évben egy napig…) Amúgy meg persze, hogy az ingyen édességről szól, de ez baj? Maximum elhajtod a gyereket, ha nincs egy kurva rágód sem, amit nélkülözhetnél.

    Amúgy meg a multikulti-ellenességnek is kéne valahol egy határt szabni, szóval mit tudom én, ha hirtelen kötelezővé tennének egy teljesen más kultúrkörű ünnepet, ami ráadásul eltart 1-2 hétig (pl. az említett Octoberfest), akkor valszeg én is néznék, hogy ezt most minek, de őszintén, ez az egy nyamvadt éjszaka/nap mit számít? Főleg, hogy itt sokan úgy csinálnak, mintha Karácsony szintű országos jelenség lenne, és október 31-én este hattól éjfélig ötpercenként nyomná valami hülye a csengőt, miközben egyelőre csak annyi történt, hogy láttak pár töklámpást (amikről ráadásul kiderült, hogy már Halloween előtt is látták őket a nagyszülőknél anno, szóval most mégsem olyan “multikulti”?) , meg 1-2 kölyök unalmában “szerencsét próbált”. Még a “fujjzsidó/fujjcigány/fujjkülföldi!” hozzáállást megértem valamennyire, mert az legalább valós probléma, de hogy egy hülye töklámpásos-cukros ünnep hogyan sért meg egyeseket Nagy Magyarságukban, azt nehezen fogom fel. (Persze pl. a Húsvét az teljesen rendben van, mert az “hagyomány”, noha sokan már azt sem tudják, hogy pontosan mi, és csak arra használják, hogy mindenhová becsöngessenek locsolkodás ürügyén, és minden házból egyre részegebben távozzanak. Halloween felnőtteknek, de ez mehet, mert “hagyománya van”.)

    Ja, és a Mikulásnál a rokonoktól kapja az ember a csokit/pénzt, míg a Halloweennál idegenektől tarhálja. 😀 Óriási különbség, és ha 10 éves lennék, én is serényen “kéregetnék”, mert ingyen cukrászda, minden gyerek álma. XD (Más kérdés, hogy csakis szülővel, mert a mai világban tényleg örülnie kell szegény gyereknek, ha megússza egy pofonnal, és nem valami pedofil rántja be az ajtón, vagy hasonló aberrált állat. :()

  16. Mi Húsvétkor is csak a rokonságot, ismerősöket jártuk körbe, nem csengettünk be vadidegenekhez. Egyébként igen, a Húsvét hagyomány nálunk, még a Halloween nem az, ilyen egyszerű a helyzet.

    Egész gyerekkoromban megvoltunk a Halloween nélkül, sose hiányzott senkinek se, nagyjából az elmúlt öt évben kezdett egyre inkább divattá válni, akkor is Halloween bulik képében, amik nagyjából totál ugyanarról szóltak, mint a normál bulik, ezért is nem volt benne semmi kivetnivaló. Hisz tök mindegy volt Sanyi a az asztal alá borul be, vagy az asztal alá borul be, amin van egy töklámpás.

    Még arra is azt mondom amúgy, hogy oké, nyilván jó délutáni program, hogy apuka, anyuka leülnek a gyerekekkel lámpást farigcsálni, amúgy is probléma, hogy sok szülő nem tölt elég időt a gyerekével.

    A cukorkagyűjtögetéssel viszont pont az a gond, hogy a Mikulással ellentétben itt nem rokonoktól, barátoktól, ismerősöktől kapsz valamit, akik nem mellékesen nyilván készültek erre, hanem gyakorlatilag tök idegen embereket zaklatsz fel, akik egyáltalán nem számítanak rád, mert hogy nálunk ez nem szokás.

    Mint mondtam, ez egy idilli külvárosi környéken ahol mindenki ismer mindenkit, működik, Amerikában. De nem működik itt nálunk, pedig egy csendes, szép, tiszta környéken élek.

    Én azt mondom a Halloween maradjon ott ahová való, mi meg szépen elégetjük a gyertyáinkat, aztán December 6.án örülünk a csomagjainknak, ennyi.

Vélemény, hozzászólás?

