The Elder Scrolls V: Skyrim

Végre megérkezett hát az év egyik leginkább várt folytatása, az Elder Scrolls saga legújabb része, a Skyrim, ami ezúttal a Nordok földjére kalauzol el minket…

Kezdésből jeles

Kevés olyan RPG létezik, amire azt lehet mondani, hogy a világa úgy össze van rakva, olyan szerteágazó és komplex, hogy akár önmagában is megállja a helyét. Ám ha mégis mondani kéne egyet ami ilyen, akkor úgy vélem erre keresve sem találhatnánk jobb példát, mint a The Elder Scrolls, ami egyszerűen adja magát. Bár igaz, a TES világa se képes elszakadni a high fantasyk alapjául szolgáló kliséktől, ennél fogva korántsem nevezhető egyedinek vagy eredetinek, ám a kivitelezése azt hiszem nyugodtan kijelenthetjük, példaértékű.

Akárcsak a Morrowindban vagy az Oblivionba, itt is egy névtelen fogolyként kezdünk, aki ezúttal a kivégzésére vár, mielőtt azonban lecsapnák a fejünket, megjelenik egy hatalmas sárkány, ami szépen romba dönti a várost, ahonnét minél előbb ki kell jutnunk. Ez a rész lényegében egy a storyba épített tuttorial, ahol az elején megalkotjuk a karaktert, majd a játék szépen megtanít minket az alapokra.

Érdekesség, hogy a játék már itt az elején domborít egyet azzal, hogy dönthetünk ki mellé állunk, ergo segíthetjük az Imperialista birodalmat, vagy a szakadár ellenállókat (igen kicsit olyan Star Wars beütésű) amit a játék egész jól próbál árnyalni. Vagyis álljunk e az egységre törekvő birodalmiak mellé akik megkínozzák és kivégzik a renitens vagy annak beállított egyéneket, vagy domináljanak inkább a hazafias érzelmeink, és  segítsük inkább az ellenállást akik persze nem riadnak vissza a rajtaütésektől, orgyilkosságoktól, fosztogatástól, és hasonlóktól. Megmondom őszintén, szerintem az előző két részhez képest messze ez a legjobb kezdés.

Akik esetleg a szabadság, kötetlenség miatt aggódnának, azok megnyugodhatnak, amint kijutunk a városból, hamarosan szabad kezet kapunk, mehetünk ahová akarunk, és csinálhatunk amit akarunk. A Skyrim tehát jól nyit, ám akik hozzám hasonlóan már régebb óta nyomon követik a TES játékokat, azok most nyilván arra kíváncsiak, mi is változott az Oblivion óta? Nos elég sok minden…

Az egyszerűbb sokszor több

A leg szembetűnőbb változás a fejlődési rendszert érte, amit a fejlesztők teljesen újragondoltak, végleg szakítva a régi rendszerrel. Nincsenek attributeok, amire most nyilván sokan felkapják a fejüket egy gigászi WTF? közben, ám mielőtt még valaki ez miatt húzná le a Skyrimet, ne tegye, hisz ez a húzás pont előnyére vált a játéknak.

Akik anno akár a Morrowindal, akár az Oblivionnal játszottak, még emlékezhetnek rá, mennyire cselesen is volt megoldva a szintlépés. Vagyis 10 major skill növelése után léphetsz szintet, 3 attributeot növelhetsz 1-től 5-ig, ahol 1 attribute ponthoz 2 skill pont kell. A kutya viszont ott volt elásva, hogy a 3 darab X5-höz 30 skill pontot kellett össze táperkedni, amit úgy lehetett megcsinálni, hogy az adott attributehoz tartozó 1 major mellett 1 vagy inkább 2 minor skillt tápoltunk. A tápolás pedig, pláne magasabb szinteken, már rettentő monoton, unalmas, sőt egyenesen frusztráló tudott lenni.

Na meg milyen hülyén jött már az ki, hogy órákig oda-vissza pattogok sprintelve, aztán bemegyek a vízbe, körém gyűjtök vagy 5 halat, azok fél óráig csipkednek, aztán nekiállok minden potenciális lényt puszta kézzel bokszolni, mindezt azért, hogy meglegyen a X5 strenght, speed, agility.

Persze lehetett ezekre tenni is, de akkor meg nem fejlődtél rendesen, ami a Morrowindban azt okozta, hogy a szintedhez képest fele annyit, vagy még kevesebbet erősödtél, az Oblivionban meg a szinthez generáló rendszer miatt, még el is lehetetlenítetted magad rosszabb esetben, mert az ellen jóval erősebb lett nálad.

Na kérem, ennek a Skyrimban vége, itt szintlépéskor a HP-t, manát, vagy a staminát tudjuk növelni. A skillek természetesen továbbra is megvannak, bár mostanra már tényleg csak azok maradtak meg, amiknek majd hasznát is tudjuk venni. Ami viszont lényeges változás, hogy szintlépéskor tudunk perkeket választani (szintenként egyet) amivel így adott az skill osztályon belül új lehetőségek nyílnak meg előttünk. Ez kicsit amolyan Gothic áthallásos, de mégis más. Az új elrendezés elsőre kissé kaotikusnak tűnhet, ám nagyon hamar átláthatóvá és logikussá válik.

Persze biztos lesznek olyanok, akik visszasírják a Morrowind féle 1 óra játék, 1 óra táperkedést, de őszintén szólva nekem nem hiányzik. Végre úgy működik minden, ahogy eredetileg elképzelték, vagyis harcost például Orkból és Nordból érdemes csinálni, igaz a játék abszolút szabadkezet ad továbbra is, szóval olyan irányba fejlődünk, amilyenbe akarunk.

No de, most jön a lényeg, hogy vajon mit is ér mindez a gyakorlatban?

Az újítás gyönyörködtet

Anno már az Oblivion is nagyot lépett előre a Morrowindhoz képest, a suta hack ’n’ slash cséphadarás helyett egy teljesen új, dinamikus harcrendszert kaptunk, ahol számított a fegyver hossza, súlya, a csapás iránya és egyáltalán a milyensége. A Skyrimban ezt még tovább finomították, illetve megjelent egy teljesen új elem is a duálozás.

A Skyrimben azonban nem csak egykezes fegyverekkel van lehetőségünk duálban vívni, hanem mágiával is, így például hajigálhatunk tűzgolyót felváltva, ami ugye gyorsabb tüzelést tesz lehetővé, vagy, ha egyszerre tartjuk nyomva minkét tűzgombot, akkor koncentrálhatjuk a mágiát egy nagy támadásba.

Illetve lehetőségünk van kombinálni, vagyis lehet egyik kézben fejsze, még a másikkal varázsolhatunk.

Az íjászkodás maradt a régi, igaz ez már az Oblivionban is jól működött.

Craft ala Gothic

Ha már esett szó mind a szintlépésről, mind a harcrendszerről, muszáj megemlítenem, hogy a Skyrimben végre a craftolás is olyan, amilyennek lennie kellett volna, illetve amilyen volt például a Gothic 3-ban. Vagyis ezúttal már nem tudunk egy kalapáccsal a mező közepén nehézpáncélt szerelgetni, hanem bizony fel kell keresnünk egy kovácsműhelyt, ahol kapásból vagy 4-5 dologra lesz lehetőségünk.

Tudunk fegyvert és páncélt gyártani a kohóban, kiélesíteni és fejleszteni a fegyvert a köszörűkövön, illetve a munkaasztalnál a páncéljainkat vehetjük kezelésbe. Viszont ehhez szükség van alapanyagokra is, amiket megvehetünk, kalandozásaink során találhatunk, vagy akár mi magunk is előállíthatunk. Például a fűrésztelepen fát apríthatunk…

Még a begyűjtött prémekből készíthetünk a könnyűpáncélokhoz való bőrt.

Nem mellékesen, mindennek hála értelmet nyert az egész Armorer (itt már Smithing) skill és a perkjei. De a többieknek se kell aggódni, az alkimistákra labor, még a bővülést preferálókra oltár vár, sőt ezúttal amolyan Gothic szerűen főzhetünk is:

A kaland sose ér véget

A Skyrimnál tehát mindenhez hozzányúltak a fejlesztők, ám a java még csak most jön, ugyanis a Skyrim sikeresen meglépte azt, amit annak idején már a Stalker is szeretett volna, ám idő és pénzhiány miatt végül nem valósult meg. Nevezetesen azt, hogy gyakorlatilag egy olyan openworld RPG-t sikerült megalkotni, aminek egyrészt sosincs vége, másrészt a játék világa reagál arra, mit csinálunk. A dolog lényege az úgynevezett Radian rendszer, ami két modulra bontható, adott a Radian Quest és a Radian AI. Előbbi biztosítja, hogy random generált küldetéseket kapjunk, például úgy, hogy odajön hozzánk egy NPC és munkát ajánl, vagy mi kérdezősködünk munka után a helyi céheknél, kocsmában, stb. Természetesen vannak fix küldetések is.

A Radian AI már egy érdekesebb dolog, ez részben azért felel, hogy ha például leölünk egy csavargót, akkor a városka lakói emlékezni fognak rá, mit tettünk. De ugyan így ha például egy csoportot sűrűn ölünk, akkor egyre inkább a látókörükbe kerülünk, ismerni fognak minket, illetve azt, hogy harcolunk.

Apropó, ha már előjött az AI, Skyrim világa jobban él, mint eddig bármelyik TES játékban. A vadonban a bokrokból nyulak szaladnak ki, farkasok üldöznek szarvast, az utakon utazókkal találkozhatunk. A városban a kovács felkel, végzi a munkáját, elmegy a kocsmába iszogatni, stb. Ja és vannak háziállatok illetve gyerekek is.

Nem esett még szó a grafikáról, ami a meglepően jól optimalizált motornak köszönhetően nálam például alapból ultra highra lőtte be magát. Fagyást, kidobást, egyebeket nem tapasztaltam. A látvány meg önmagáért beszél, lehetne szebb is persze, de ezt ellensúlyozza a nagy látótávolság.

A zene szintén ott van a szeren, érdekesség, hogy még a Morrowindból is hallhatunk visszatérő zeneszámokat az újak mellett.

 

Végítélet, kiváló!

Mit is mondhatnék még? A Skyrim, jött, látott, és győzött. Örömteli dolognak tartom, hogy egy játéksorozat 5. része úgy képes alkalmazkodni a modern igényekhez, hogy közben a lényegét nem veszíti el, sőt, még a régi zavaró dolgaitól is megszabadult. 9.5/10

Reklámok

47 hozzászólás to “The Elder Scrolls V: Skyrim”

  1. Oblivion-ban legutóbbi karaktert teljesen elcsesztem. Egyből felvittem Conjuration-t és egyéb finomságokat 100-ra, hirtelen elértem kb. 20 szintet, az ellen meg tízszer erősebb lett nálam és 2-3 ütésből megöl bármi. : ) Bár így legalább izgalmasabb.

    Morrowindban tudod mi volt a szar? Hogy miután végigvitted elméletileg eltűnt a blight, minden jóra fordult stb. Ehhez képest ugyanúgy rohangálnak a blightos monszták mindenhol meg száll a piros hamuvihar stb. Tehát semmi nem történt.

    Skyrim-ben így ránézésre a menük nem tetszenek, olyanok mintha egy Valve játékban lennénk. Az viszont tetszik, hogy egyik kézben fireball, másikban balta. Végre igazi battlemage. Amúgy a dungeonökről nem írtál semmit. Mennyire lett primitívebb stb?

  2. Oblivionban ahogy én tapasztaltam, tolvaj karaktert a legjobb csinálni. Néhány jól irányzott mérgezett nyíl, és az ellen már fekszik is.

    Morrowindban a fő cél végül is Dagoth Ur legyőzése, a többinek azért kell idő, mert a fertőzött monsztrákkal televolt ott az egész hegy környéke, legalább is én valami ilyesmire tippelnék.

    Skyrim menüje nagyon egyszerű felületet kapott, viszont a lényeg benne van. Dungeonök egy része fix, másik része random generált, de elég hosszúak szoktak lenni, loot is van bőven, és néha kifejezetten nagy csatákat lehet csapni. https://peter1989.files.wordpress.com/2011/11/tesv_skyrim.jpg

    • Obliban szerintem is tolvaj a legjobb meg íjász. A kolosszeumot tök poén megcsinálni íjásszal miközben sneakelsz. : )

      Skyrim: Az egy dolog, hogy egyszerű felületet kapott a menü, de akkor már lehetne fantasys hangulatú, barnás stb. mint a Morrowindban. Meg amit Skydragon említett, hogy concept art.
      Meg szeretnék olyan dungeonöket látni mint az Arena-ban, amiknél megkönnyebbülés ha végre megtalálod amiért odamentél, a kijutásnál meg fellélegzel.. és nem csak egyenesen kell menni bennük. : )

      • Az íjász akkor nagy még, ha összehozod a 100% chameleont, gyakorlatilag folyamatosan nyomathatod a sneak attackot. =D

        Dungeonöknél nekem jobban számít a hely kidolgozottsága, mint a labirintus jelleg, Morrowindban, Oblivionban is meg voltam elégedve velük, itt is, sőt itt jópofa, hogy bizonyos helyeken lesznek kisebb logikai fejtörők, az Oblivionból már ismerős csapdák mellett.

  3. Jó látni, hogy egyesek még tudnak kurva jó játékot csinálni!
    Ezt mindenképp be kell szereznem.

  4. Elder Scrolls játékok mindig is jók voltak, a mai napig szívesen előveszem a Morrowindot vagy az Obliviont egyszerűen a hangulatért.

    Szerencsére pont olyan irányba vitték el a Skyrimet, amerre szerettem volna, a Gothic szerű craftolás, a táperkedés megszüntetése, duálozás, stb, pont ezeket szerettem volna. =)

  5. Ütősnek látszik, tuti ki fogom próbálni! 😀

  6. Érdemes, nagyon jó RPG.

  7. Belekezdtem de untatott.
    Nekem ez a műfaj már időigényesnek számít, amiből jelenleg nincs túl sok nekem. 🙂

  8. Pedig ez még pörög is az elődeihez képest, esetleg próbálkozz meg a Ragel, az sokkal inkább akció orientált.

  9. Messze a legjobb játék, amivel egy jó ideje játszottam.

  10. Hozta az elvárhatót, sőt, hosszú ideje az első olyan, ami átlépte nálam a 2-óra fölötti játékidőt egyhuzamban. Valamikor dél körül kezdtem el, aztán csak lestem, hogy már fél három van, és még alig voltam túl pár küldetésen. =)

  11. Nem rossz, de szerintem is lassú, amitől néha-néha elbóbiskolok, ettől függetlenül egész pofás tolvaj cicát sikerült összehozni.

    Amúgy a ‘rencceren’ mint mindig van mit csiszolni bőven, ahogy Wagner is mondta, a menü kőegyszerű kinézetre, viszont néhány dologban igazán kacifántos tud lenni, pl igazán eldönthették volna, hogy most valamit vagy enterrel kell ki/bejelölgetni, vagy kattintással, ez a hibrid baromira zavaró tud lenni, főleg valami heves csata közepén.
    Töltőképernyő ugyanez, az a füst sztem rettentő csunyus, akkor meg pláne mikor közben a renderelt cumókat mutogatják, borzalmasan elüt (itt pl használhatták volna a concept artokat mint rage-nél, vagy rajzolhattak volna szép viking mintákat amiben lehet gyönyörködni).

    Az alkímiánál megcsinálhatták volna azt, hogyha valamit kikotyvasztok egy recept alapján , azt utána automatice berakja az inventory-ba és nem kell többet ránézzek a papírosra (amit ugye utána el is adhatnék), ehelyett csak a 4 fő tulajdonság alapján kategorizálja a cuccokat, ami sztem nem sokat ér.
    Ami pláne bosszantó, hogy a potionok és a poisonok ugyanott vannak, volt olyan sokszor, hogy majdnem mérget itattunk a karakterrel mert a név pár betűn kívül egy az egyben ugyanaz (lehetett volna mondjuk almenüpont a mérgeknek és a gyógycuccoknak).

    Még ami zavaró tényező/bug így hirtelenjében az a korábban leölt hullák vándorlása, volt olyan, hogy Whiterun főkapujából kiállt az első sárkány nagydarab csont farkincája, amitől nem tudtunk bemenni.
    A Jó bugok közt viszont említeném azt, hogy az óriások nem szeretik a vizet és nem is mernek belemenni :D, így a folyóból könnyen le lehet őket gyakni, mamutoknál ugyanez + ők még a nagyobb kiálló szikláknál is megtorpannak.

  12. A TES játékok sohase voltak pörgősek, mindig is a lassabb kalandozós kategóriát erősítették, sőt a régi darabok, mint a Morrowind, kifejezetten körülményesek voltak, pláne első nekifutásra. Gyakorlatilag törvényszerű volt, hogy akaratlanul el kellett rontanod néhány karaktert, és neki kellett futnod jó párszor, akár teljesen az elejéről, mire rájöttél, egyáltalán hogy kell fejlődni.

    Szvsz a menü, töltőképernyő milyensége csepp a tengerben, cseszheted a csicsás menüt és az artbooknak beillő töltőképernyőt, ha maga a játékmenet gyenge, közepes.

    Az alkimista craftolás mindig is így működött a TES játékokban, már a Morrowindban is az volt, hogy ki kellett derítened az adott alapanyag hatását, mielőtt bármit is csinálhattál volna belőle, ami amúgy logikus, aztán ahogy fejlődtél, úgy tudtál meg róluk egyre többet.

    Potionök és a poisonök más kinézetű üvegcsékben vannak (már az Oblivionban is így volt) sose kevertem még össze őket, plusz a mérget eleve csak a fegyverekre tudod elhasználni.

  13. cheatergs Says:

    Bár még ismerkedem a játékkal, ezért is nem írok még véleményt, de a menüt tekintve Skydragonékkal értek egyet: ez a felépítés eufemizmussal élve is konvergál a nulla felé.
    A puritán kinézet egy dolog – és egyértelmű visszalépés az Oblivion hangulatot árasztójával összehasonlítva -, de a használhatósága valami kifacsart gondolkodást feltételez.

    Amúgy sok gyakorlással hozzá lehet szokni, de logikusabb akkor sem lesz, ahogy felhasználó-barát sem (egér+bill.-lel nem).

  14. Én még az Obliviont sem játszottam végig, így darabig még ez is biztosan kimarad…
    Nincs már időm (se kedvem) hogy egy jó RPG-be belemélyüljek, és fél napokat vagy akár egész éjszakákat játékkal töltsek.

    CoD:MW3-ban is 5este alatt vittem végig azt az 5órás kampányt 😀

  15. Nekem sincs túl sok időm a meló és a vezetés mellett, viszont ami van azt beosztom, így jut egy kicsi mindenre. =)

    CoD… nálam ez who cares? kategória a 2 óta, valahogy mindig találok jobbat.

  16. Jelentem eddig köbö 30 órám van benne és nagyon bejön! 😀
    Egydolog zavar csak h fegyverváltáskor mindig be kell lépni az inventoryba szal teszemazt ha íj van nálam és gyorsan átkéne váltani két karda akkor azt nemlehet csakúgy.
    Nézegettem a neten, elég jó értékeléseket kapott, páran panaszkodtak h veszített a varázsából mert nemlehet szintetlépni és h néha bugosak a hullák.

    • Minden tárgyat és mágiát be lehet rakni favourite-nek. Ha lenyomod a Q-t, megáll a játék, és a bal alsó sarokban megjelenik egy kis favourite menü, ahonnan gyorsan válogathatsz a favourite-nek berakott cuccok közt. Így egy pillanat alatt tudsz váltogatni fegyverek és mágiák közt, vagy ihatsz löttyöket.

  17. Mondtam én, hogy (már csak a nagy számok törvénye miatt is) lesznek olyanok, akik visszasírják a táperkedést, de aki szerint ezen múlik egy RPG “varázsa” az kurvára nincs tisztában a műfaj valódi lényegével.

    Még anno beszéltük ezt Stholm kollégával itt a blogon és MSN-en is, hogy sokan ott vannak kapásból kurvanagy tévedésben, hogy az RPG nem a szintlépéstől és az inventorytól lesz az, ami, az csak a dolog technikai része. Az RPG lényege a SZEREPJÁTSZÁS vagyis, hogy egy szerepet eljátszunk, egy olyan világban, ahol adva vagyon egy kerettörténet, a többi meg ránk van bízva.

    Most hogy csapat alapú vagy egyedül kalandozós, részletkérdés, mindkettőnek meg van az előnye, hátránya, és mindkettőnek másra kell igazán ügyelnie, hogy valóban minőségi darab legyen.

    Előbbinél ugye arra kell ügyelni, hogy a kompánia olyan karakterekből álljon már, akik nem papírmasék, vagy egy dimenzióba kilőtt gagyi klisék, hanem olyan karakterek, akik még ha meg is feleltethetők bizonyos sztereotípiáknak, mégis van személyiségük, amitől például a gonosz boszorkány több lesz, mint egy gonosz boszorkány, és elhiszem róla, hogy valóban egy önálló lény saját világnézettel, akinek véleménye van például arról, hogy cselekszünk, milyen döntéseket hozunk. Erre kiváló példa a Bioware RPG-k.

    Utóbbinál meg arra kell odafigyelni, hogy maga a világ és a történet úgy ki legyen dolgozva, hogy az embernek kedve legyen abban a világban kalandozni. Persze itt sem árt, ha a játék érezteti velünk, hogy a döntéseinknek bizony következményei vannak, mert hát ugye egy szerepet úgy tudunk alakítani, formálni, ha döntéseket hozunk. Erre jó példa itt a Skyrim.

    Nyilván akik nem jutottak el odáig, hogy ezt felfogják, és csak az érdekli őket, hogy a baszott nagy labirintussá alakított folyosó dzsungelben lépjenek 30 szintet, leöljenek 100 ellent, és begyűjtsenek 10 rare lootot, azok tesznek erre, mert nem látják a fától az erdőt, vagy csak szimplán ennyire felszínesek és primitívek. Szóval aki a táperkedésben és a lootban leli örömét, az meg is érdemli, de akkor ennyi erővel mehetne akár wowozni is. Ott úgyse vesznek emberszámba, ha nincs egy levelmax Palladinod.

    Amiről én láttam néhol fejtegetést, az a “kihívás” kérdése, ami megint egy olyan dolog, hogy aki szerint a kihívás azt jelenti, hogy szarrá szopat a gép szimplán azzal, hogy irreális damage rateket nyomat, és pluszba még ott szabotál ahol tud, az akkor inkább ruházzon be a Dark Soulsra, aztán élvezze, ahogy agyba-főbe szopatja a játék.

    Nem mellékesen, különbség van egy valós idejű 3D között, ahol 360°-ban működnek a dolgok 3 tengely mentén, plusz van ragdoll, mint egy olyan 3D-s cuccban, ami ugyan 3D-s, de gyakorlatilag az izometrikus szabályok érvényesek rá. Ergo az X tengely ugyan fullos (vagy szakaszosan felostzott) de az Y tengely már csak két állásban létezik (90 amikor áll, 0 amikor fekszik) a Z meg van, de semmi szerepe, mivel oldalra dőlés nincs, így az elvan 0-ban. Ha ez valakinek átfut az agyán, rájöhet arra, a Skyrimben miért lóghat bele a sárkány farkának a vége mondjuk egy kőbe.

  18. cheatergs Says:

    Nem akarok vitába keveredni a tudáshiányom miatt, meg amúgy is nem sokára kommentelem a Skyrimot, de nem egészen értek egyet veled.

    Tudod mennyien játszanának RPG-vel, ha csak a döntések meghozataláról szólna? Még ha a nevében is benne van: szerep+játék, akkor is ebben a stílusban ugyanennyire fontos a tápolás. Nem hiába nem interaktív mozinak adják el, mert annál kissé sokkal összetettebb. Pölö tápolni kell, ami a hős érzetet adja, így ha a sztori nem is jön be valakinek, attól még zúzhat benne.

    Bár az se világos, hogy ki vitatta ezt. Ahogy az sem vitatható, hogy egyszerűsödött a Skyrim skillrendszere az elődökhöz képest. Személyes preferencia, hogy bejön-e vagy sem.

  19. Jelentkezem, én például igen, és kapásból példát is hozok fel, Stalker. Stalkerben spec minden megvan, ami például az Oblivionban, vagyis vannak questek, loot, inventory, open world, viszont nincs se attribute, se skill, se XP, se szintlépés.

    A Skyrim rendszere valóban egyszerűsödött, de szerintem ez kifejezetten előnyére vált a játékmenetnek, hogy nem kell leállni két quest között táperkedni, meg számolgatni, hogy hány skillt léptem már meg, hogy meglegyen a 3X5 attribute táp.

    Aki a táperkedés miatt ül le egy RPG elé, annak egészségére, de én inkább egy kidolgozott, szerteágazó világra szavaznék.

  20. cheatergs Says:

    Bár én csak az alapot toltam, de az az open world elég korlátozott volt, másrészt rpg elemekkel dúsított FPS-ként szokták emlegetni (ha jól emlékszem skillrendszert is terveztek bele, de már a sandboxot is megvágták, nem csoda, hogy ez is kimaradt). Szóval nem egy hétköznapi lövöldének készült, a lá CoD és Unreal xezer. Ettől függetlenül tudom, hogy survival horror-FPS hivatalosan.

    A jó sztorit naná, hogy szeretem (még a Haegemoniában is vártam a fejleményeket, pedig az messze áll az RPG-től), de konkrétan én Oblivionban képes voltam a vadonban vagy az Arenában egy ellenféllel addig húzni, amíg fel nem tolta még huszonöttel a blockomat v heavy armoromat (amiket emg az oblivionokban műveltem…). Morrowindben ezt nem lehetett megcsinálni, Skyrimban szintén nem. Ez nem gond, egyszerűen más hozzáállást igényel, de nekem csökkenti a belemélyedésemet, márpedig ezt várom elsősorban egy RPG-től (FPS-től, RTS-től nem). Na, és itt valami hibázik a Skyrimmal.

  21. Én azt nem könyvelném el hibának, hogy nem kell órákig kipeckelt jobb egérgombbal állnom, és hagynom, hogy üssenek. Egyébként a Morrowindban is lehet ugyan úgy tápolni, sőt még durvábban. Már rögtön az első falunál bemész a vízbe, magad köré gyűjtesz vagy 5-6 halat, azok úgy feltápolnak másfél óra alatt, hogy utána már nem kell a védelem miatt aggódni.

  22. Huhú…kösz Péter, ez a cikk majdnem felért egy orgazmussal. Már nagyon régen nem játszottam igényes RPG-vel, de ez felkeltette az érdeklődésem. Anno érdekelt még a Risen, de azt lusta voltam megvenni…Ez vszont nagyon megfogott, minél előbb meg kell szereznem!!!

  23. Azért ne essünk túlzásokba… =)

    Risen is egy jó RPG, főleg azok számára, akik anno csalódtak a Gothic 3-ban, bár sajnos egy idő után el lehetett unni.

    Skyrimet csak ajánlani tudom, még akkor is érdemes kipróbálni, ha nem játszottál az előző részekkel.

  24. cheatergs Says:

    Ami rossz, csalódás vagy visszafejlődés:
    – térkép
    – menü
    – HUD
    – TPS-nézet
    – naplózás
    – factions
    – fejlődés (egyik része)
    – grafika

    Ami jó, ötletes vagy okosan fejlődött:
    – íjászat
    – kovácsolás-cserzés-tsai
    – fejlődés (másik része)
    – nálam nem bugos, mint Oblivion volt (cserébe lagol maxon)

    A legnagyobb baj a túlértékelés. Mondhatnám szokás szerint, mivel a marketing minden hibát elmos eleinte. Megint repkednek a 10/100-asok, miközben a Skyrim az én szememben nem több egy total conversion modnál. Nincs benne olyan momentum, amit modderek ne tudtak volna összedobni ennél rövidebb idő alatt (talán a smithing).
    Új motor nincs, UI borzalmas, fejlődés megvágva, AI most is tökhülye, a világ ugyanolyan kietlen, ragdoll visszafejlődött, feladatok ötlettelenek.

    Mindezek ellenére sem haragszok a Skyrimra, hisz ettől még messze jobb játék kábé bárminél, ami ma piacon van. Csak ha valamit, a marketinget, a szemellenzőt és alaptalan fényezést rühellem, nehezen bírom szó nélkül hagyni. Legjobb esetben is ez egy kiegészítő, aminek három évvel ezelőtt kellett volna megjelennie.

    Összehasonlításként Morrowind és Oblivion között négy év, és szinte mindenbe mélyen belenyúltak, látványosan másabb lett. Skyrim meg egy Oblivion klón öt év alatt.

  25. Valahogy számítottam rá, hogy tőled valami hasonló vélemény fog telni, de ezt már úgyis megszoktam, mert anno már a Silveren is ilyeneket eresztettél el. Igazából már régóta meg akartam tőled kérdezni, de a mostani azt hiszem a tökéletes alkalom rá, létezik egyáltalán olyan dolog, amire te azt a szót használod: “jó”? =D

    Félre ne értsd, nem kötekedni akarok, de tényleg, lassan 5-övé “ismerlek” vagy is inkább olvasgatok tőled kommenteket, értékeléseket, de olyat még sose láttam, hogy te valamivel meg lettél volna elégedve. Mint ha neked egyszerűen semmi se lenne jó.

    A szubjektív részét elfogadom a dolognak, ám objektív szempontból jó pár dologban tévedésben vagy.

    – térkép -> ezzel totál nem vágom mi bajod, mindent jelölhet marker, de ha a naplóban a küldetésre nem böksz rá, akkor nem lesz marker, ergo dönthetsz, hogy a Morrowind vagy az Oblivion féle verziót preferálod.

    – TPS nézet -> Ezzel se tudom mi baj, pont, hogy célkereszt miatt, most már TPS módban is lehet ijászkodni, varázsolni.

    – naplózás -> Totál evidens minden, itt végképp nem értem mi bajod.

    – factions -> Minden Guild benne van ami benne volt az Oblivionban. Jelenleg én benne vagyok a tolvaj céhben, a Dark Brotherhoodban, az Imperialista légióban, és a Companiosban (azt hiszem ez a Fighters Guild megfelelője). Sőt itt van +1, az ellenállók.

    – grafika -> Elég jól néz ki, pláne a látótávolság tükrében.

    Totál konverziós mod? Te miről beszélsz? A Fallout 3 annak volt tekinthető, de ez nem, hisz pont hogy rengeteg dolog megváltozott az Oblivion óta. Sőt, pont, hogy az Oblivion változott annyit a Morrowindhoz képest, hogy kivettek néhány skillt, illetve a beszélgetést, zártörést átalakították ilyen minijáték szerűvé. Ami az egyetlen játékmenetet is érintő érdemi változás volt, az a harcrendszer.

    A Skyrimben teljesen átalakult a fejlődés, a craft rendszer, plusz ott a Radian quest és a Radian AI. Ami működik is, úgy ahogy ígérték, ergo egy híd előtt direkt többször visszatöltöttem a játékot, volt, hogy mikor átmentem egy útonálló jött oda vámot követelni, volt hogy egy szerencsétlen aki eltévedt, de volt, hogy épp egy farmer, aki elhencegett vele, hogy megy csatlakozni az ellenállókhoz, mert az Imperialok lerabolták a farmját.

    Vagy nemrég, ahogy csatlakoztam a tolvaj céhez, rövidesen kaptam egy páncélt, amikor azt felvettem, és elmentem egy másik városba, ott az őrök már meg jegyzeték, hogy tudják a viseletemből, hogy a tolvajoknak dolgozom, és jobb lesz ha nem csinálok semmi zűrt.

    Ja és ha már szóba jöttek a questek, például ott a tolvaj céh, ami már nem csak lopásokban utazik, hanem amolyan maffia szerűen be lehet vállalni más típusú feladatokat is, például adósok befenyítését, amihez például meg kell tudnod a gyenge pontjukat, vagy épp sunyiban kell amolyan “üzenetet átadnunk” például úgy, hogy felgyújtjuk a méhész kaptárait. És ez még csak egy céh volt.

    Túlértékelés… tudod, amikor egy félórás CoD-ra adnak 10/10-et, na az túlértékelés, mert ott tényleg csak a név viszi el az egészet, ugyan úgy mint egy GTA 4-nél. A Skyrim bőven nem ez a kategória, akik elolvassa a fentebb leírtakat, rájöhet miért. Nekem eddig 25-órám van a játékban, és még mindig van mit csinálni. =)

  26. cheatergs Says:

    Nekem tényleg sosem jó semmi, legalábbis nem olyan szinten, ahogy az a tömegben terjed. Olyannal, hogy tökéletes, hibátlan én nem találkoztam, közben állandó jelzőként használják elfogult értékelésekkor, ami irritál, mert nem igaz. Legtöbbször szó nélkül hagyom, mivel az adott dolog nem érdekel, viszont, ha nekem is van vele tapasztalatom, és én úgy érzem, hogy közel sem az (ez is csak még egy szubjektív vélemény), mint amilyennek hirdetik, akkor azt nagy ritkán leírom. Gondolom ismerős az anime-fanok kapcsán.
    Én se örülök kifejezetten a pesszimista, kritikus látásmódomnak, de legalább messze kerülök a fanatizmustól.

    Megint hosszabbat írtam, mint akartam, a fenti vázlatot tartom (igen, megint most láttam egy újabb Skyrim-imádó bejegyzést, aki az általam nem látott bugokat hozta fel egyedüli negatívumnak), és nem az általad említett részletek a problémáim bennük, hanem az újítások, amiktől részben használhatatlan.

    Ne érts félre, a Skyrim tetszik, jó játék, sőt, ha egyszerre jelenik meg az Oblivionnal, kérdéses, hogy melyiket választottam volna. Most is állandóan kempelek lopkadva (többnyire lassan, mert futásos perket még nem szereztem meg) íjjal, osztva a 3x sértéseket; gyűjtögetem a alkímiához a gombákat; meg úgy minden questre három-öt barlang jut, “ha már útba esett” alapon.
    Csupán nem azok alapján az okok alapján, amik az Oblivionnal hasonlítják össze, mint fejlődés, mert egy részük vissza-.

    Egyszerűen a TES jó, amire a Skyrim épül.

  27. A Skyrimet én se tartom hibátlannak, vagy tökéletesnek, már csak elvből se, mert tökéletes játék nincs. A Skyrimnek lenne még mit fejlődnie a párbeszédek, vagy az arcmimika terén, mert ez utóbbi például nem olyan részletes mint az Oblivionban, nem annyira szembeötlő. Viszont mindezek ellenére egy nagyon jó RPG-ről beszélhetünk, ami játékmenetileg is ott van szeren, nem csak hangulatra, ami azért nem túl gyakori kettős.

    Annak ellenére, hogy alapvetően szeretem az RPG műfajt, sajnos a többségük technikailag mindig el van maradva a korától, nem is kicsit.

  28. cheatergs Says:

    Nem folytatni akarom az előzőt, csak érdekességként linkelem be, hogy nem csak én érzem tcm-nek. Az illető Oblit moddol.
    http://logout.hu/bejegyzes/varlaisaran/inkabb_visszanegy_skyrim/friss.html#rel_msgs

  29. Végigolvastam ezt a letargikus kis szösszenetet, a dolog csak két ponton hibádzik:

    1; Nem a széjjel modolt, széjjel patchelt Oblivionhoz, hanem az Oblivion 1.0-hoz kéne mérni.

    2; Fasza, hogy kiismerte azt az editort, amit a fejlesztők a modderek segge alá raktak, bravo.

    A tuttorial medve kikezdése pedig szimplán a maci faszán vitézkötés kategória, netalán azért van legyengítve, mert ott az lenne a lényeg, hogy a játék megtanítson a sneak használatára. Essen neki a vadonban egy medvének 1es szinten.

  30. cheatergs Says:

    Hát engem párszor lepofoztak novice-on. Kezdetnek egy medve, aztán egy troll, majd magasabb szinteken a kazamaták bossai, a sziklák pedig bármikor.=) Úgyhogy azt én se értem, aki a nehézségi szinten rinyál. A csúszka nem véletlen van ott.

    Ha már draugh vezérek: amikor aktiválják magukat, elsőnek valami fuvallattal megküldenek, amitől kiesik a fegyver a kezemből. Eleinte megtaláltam, egyszer nem hatott rám, a mostaninál meg eltűnt. Lehet ez ellen tenni valamit?

    Még egy kérdés: létezik, h egy küldetésnek az az alternatív megoldása, h “failed”? Most pölö nem akarok segíteni az emberevőknek, de semmilyen “hivatalos” választás nincs, csak ha szétverek mindenkit. A gép ad egy piros x-et, a majdnem-áldozat meg jutalmat.
    Azért a journalban nem mutat szépen az elcseszett feladatok garmadája, holott megoldottam, csak saját magamtól, mivel… nem programozták le?
    Ugyanígy nem akarok vérfarkas sem lenni. Kicsi ideig sem, viszont így nem lép tovább a feladat.

    Te hogy oldod meg ezeket?

  31. Nekem még nem sikerült kiverniük a kezemből a fegyvert, viszont ha ezt mindenképp el akarod kerülni, akkor használj inkább mágiát ellenük, a tűz alapúakra úgy vettem észre érzékenyebbek.

    Failed nekem eddig egyszer volt, de az a mainquest része volt és utána folytatódott tovább.

    Vérfarkast én elfogadtam, azt már Blood Moonban is kedveltem, itt is jó, utána úgyis kikúrálhatod magad pár quest múlva, de többet nem lövök le. =)

  32. Péter azt nemtudod lehetsz e vámpír és hogy? Nemtaláltam eddig vámpírt a játékban csak azokkal múmia szerű harcosokkal és csontikkal meg vagy 5 nekroval találkoztam.

  33. Biztosan lehetsz, a vámpírt nem szerettem már az Oblivionban se. Találkoztam vámpírokkal vagy 3-4 caveben, illetve az egyik kis városban quest is volt, ahol őket kellett hidegre tenni. Szerencsére a tűzre még mindig nagyon érzékenyek. =)

  34. cheatergs Says:

    Hogy működik a dual-wielding? Elvileg M1 az egyik fegyver, és (nálam) Space a másik. Mégis váltogatja az egykezeseket. Bug?

  35. Nálam ilyen gond nincs, M1 a jobb kéz, M2 a bal, ha hosszan nyomod valamelyiket, akkor power attack, ha pedig egyszerre nyomod hosszan mind a kettőt, akkor egy amolyan rush szerű cséphadarást csinál.

  36. cheatergs Says:

    Úgy értem, hogy nem hajlandó bal kézbe venni a fegyvert, hiába üres, csak jobb kézben váltogatja.

  37. Bal egérrel az elsőre, jobb egérrel a másodikra kell kattintani.

  38. cheatergs Says:

    Közben mégis elboldogultam vele, bár két buzogány lassú, majd kipróbálom kardokkal is.

  39. freakinsniper Says:

    Marha jó játék és a kritika nagyon tetszett!

    Hezitáltam a vásárlásnál vajon Skyrim legyen e vagy Witcher 2? Aztán inkább Skyrim lett mert az előző része az Oblivion jobban bejött mint az első Witcher. Megérte! Fantasztikus az egész világa, az egész elképzelés.

    Hála az égnek nagyon jó az optimalizáltsága. A nemtúl erős 5 éves gépemen középmagas beállításon szépen elszaladgál. Az éjszakai égen lévő fények simán elérték hogy leessen az állam! 😀

    Egyedül ami zavaró, hogy mért magamnak kell azt kitalálni, hogy a tőr kardnak számít-e? V hogy az adott fegyver mennyire gyors?

  40. Az biztos, hogy nem egy 2 négyzetmérföldes valami, hanem tényleg azok közé a játékok közé tartozik, ahol nem egy erdőnek nevezett élettelen műanyag kertben rohangálok, és verem le a kiszórt mobokat, hanem tényleg ott érzem magam abban a bizonyos erdőben, ami ki van dolgozva, részletesen, és csak azért megállok, hogy a környezetben, vagy az elém táruló tájban gyönyörködjek. A TES játékok mindig is erősek voltak ebben, de a Skyrim még magasabbra tette a mércét. Itt már nem csak a textúrák, fények szebbek, mint a Morrowind-Oblivion között, hanem baromi jól működik a fog is, a map egyik végéről látom a másikat, a tavon megtörő napfényt, a távolban vonuló mamutokat, vagy az égen repkedő sárkányt.

    Tőr és kard között szimpla logika van, a kard hosszabb, de lassabb, a kard nagyobbat sebez, de a tőrrel jobb criticalozni. A játékstílusod dönti el, melyiket preferálod inkább.

    Ami engem zavart, az sokkal inkább az, ahogy egyesek (tisztelet a kivételnek) kritizálják, pláne azok, akik egy percet nem játszottak vele, és csak annyit tudnak előhozni, hogy “kurva bugos”, majd belinkelnek egy youtube videót valami fizikai kuszaságról, aztán végül csak kibújik a szög a zsákból, és kiderül, valójában csak azért fikázzák a játékot, mert népszerű.

    Bugokról amúgy annyit, hogy egyrészt én nem tudom, egyesek hogy csinálják, mert nekem csak egy-két bug jött elő a játékban közel 60 óra alatt, és egyik se volt komoly. Mondjuk olyan, hogy nem fejeződött be küldetés, beragadtam volna valahová, nem tudtam volna leadni, script nem indult volna el, semmi ilyen nem történt.

    Másrészt minden eddigi 3D Elder Scrolls (értsd: Oblivion, Morrowind) úgy indított, hogy a megjelenést követő 2-3 hét után jött az első patch, aztán egy-két patch után már nem nagyon volt panasza senkinek. Itt sincs ez másként, és a patch nem csak bugfixből áll ám, például a Skyrimnál a legújabb frissítéssel már kaptunk új kivégzéseket, valamint a lövedékeknél deathcameket.

    Különben meg ha vannak is benne bugok, akkor mi van? Teszek rá, ha hangulata van a játéknak, márpedig arra eddig egyetlen TES játéknál se lehetett panasz. Ez nem egy pár hónap alatt összehajított futószalagcím, mint az NFS vagy a CoD, amit végigviszel egy óra alatt és utána egy képkockát nem tudsz belőle visszaidézni, hanem egy olyan RPG széria, ami össze van rakva, nagyon, méghozzá egy olyan 5. résszel, ami még mindig tudott magát a gameplayt érintő érdemi változásokat hozni. Valaki mutasson már nekem még egy ilyet a piacon… =)

  41. freakinsniper Says:

    Ok kösz!

    Hát lehet benne valami hogy csak a játék népszerűsége zavarja őket v a sok meme. De a sok “Fus Ro Dah!” kép az agyamra ment a fórumokon. 😀

  42. Jó és a mémeknek mi köze a játékhoz? Semmi. Az néhány ökör rajongó találmánya, amit sokan felkaptak. Az meg nehogy már a játék hibája legyen. Különben is ma már szinte minden kicsit is neves játéknál alap, hogy divatos mémek születnek belőle.

    Azt felejtik el sokan, hogy ha ma jönne ki a Morrowind, ugyan ez történne, csak nem Dovakin meg Fus Ro Dah! lenne, hanem Nerevarine lenne, Sixth House, Dagoth, és hasonlók. 2002-ben a mém ipar és a net, a háztartások többségében a kanyarban se volt, viszont ma például abból, amikor a levitációt gyakoroló mágus lezuhan elénk, simán mém lenne.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: