Map design

Bizonyára mindenki jól ismeri már ezt a képet, gondoltam updatelem kicsit, ahol a modern map is valós:

Az első a System Shock első részéből, még a második (ha minden igaz) az akkori CoD-ból van.

Apropó, a linearitás abszolút győztese amúgy egy RPG, méghozzá a nem is oly régi FF. =)

Reklámok

26 hozzászólás to “Map design”

  1. Hát igen, régen azért sírtam, mert nem tudtam angolul és nem tudtam, hogy merre kell mennem, ma meg már most, hogy tudok angolul, olyan lineáris szarokat dobnak oda “RPG” játék néven, hogy egy profi RPG játékos össze huggyantaná magát a nevetéstől, ha látná…

  2. Régen is megvolt a dolog árnyoldala, amikor órákig keringett az ember körbe-körbe egy pályarészen, mert nem találta a kulcsot/kártyát/kapcsolót, akármit, az elég frusztráló tudott lenni. Ám mégis valahogy a sok szenvedés után jutalmazó érzés volt, amikor végre rájöttem a megoldásra.

    Manapság ez nem nagyon van meg, és az még hagyján, hogy általában full egyértelmű hová kell menni és mit kell csinálni, de még az sincs, hogy kóválygás közben felfedezek valami titkos helyet, rövidítést, easter egget, stb.

    Utoljára a 2009-es wolfinál volt az, hogy a játékban nem csak utcai útvonalak voltak, hanem a tetőkön, vagy csatornákon, pincéken keresztül is lehetett menni, és érdemes is volt, mert a legtöbb dolog ezekre a helyekre volt elrejtve, vagy a házakba.

  3. Chris92 Says:

    Bizony, én is emlékszem, hogy amikor kisebb koromban a Diablo 2-t nyomtam a kinti területek végtelen hosszúaknak tűntek, a bentiek pedig átláthatatlan labirintusnak. A belinkelt FF kép pedig nagyon durva, hallottam hogy lineáris de, hogy ennyire vonalzóegyenes legyen egy RPG…beszarás!

  4. Az hagyján, de még villogó markerek is vannak, és automata ugrás. =D

    Dungeon Siege volt anno olyan, hogy lényegében az egész játék alatt csak előre rohantál, de legalább a belső tereknél variáltak, némelyik barlangban még el is lehetett tévedni.

    Régi FPS-ekben, mint Blood 1, Quake 1, Doom 1-2m, Duke 3d, Turok 1, Oulaws, Exhumed, Rednecks Rampage, Shadow Warrior, Heretic, Hexen, többet bolyongtam egy óra alatt, mint egy mai darabnál az egész gameplay alatt. =)

  5. Az a CoD alaprajz simán elmenne a KotOR egyik helyszínének is 😦

    Annak mondjuk örülök, hogy a frusztráló kulcskeresést már elvetették, de a titkos helyeket/átjárókat Én is nagyon hiányolom a mai játékokból. Ezért nincs (számomra) lassan semmi újrajátszási értéke a mostani játékoknak. Semmi ‘felfedeznivaló’ nincs már bennük, a statisztika javítása pedig szikrányit sem szokott érdekelni.

  6. Na igen, viszont a Kotor azért mégis csak egy csapat alapú RPG, szóval ott inkább a story, a cselekmény, na meg maga a kompánia vitte el az egészet a hátán, mint a terep felfedezése.

    FPS-eknél ezért volt egyik jó próbálkozás anno a Painkiller, mert az a régi Doomokra emlékeztető arcade lövöldéket vette alapötletül, csak még pörgősebbé tette a játékmenetet kulcskártyák, kapcsolók, egyebek keresgélése nélkül, viszont lehetőséget nyújtott gyűjtögetésre is.

    Aki csak casual lövöldére vágyott, az játszhatta Daydreamen, aki viszont kihívást akart, megkapta Nightmaren vagy Traumán. Némelyik kártyának vagy titkos helynek az elérése kifejezetten vértizzasztó volt.

    Wolfi 2009-ben is végiglőhetted a pályát, de ha össze akartad szedni az összes aranyat, feljegyzést, kötetet, na ott azért kellett keresgélni rendesen.

  7. Van benne igazság, nekem Denerim jutott eszembe a CoDosról. 🙂
    Majd olvad el ezt a cikket Peti, pont ezt a témát feszegeti: http://ipon.hu/hir/kojima_a_jatekiparrol/18857

  8. Nos mit is mondhatnék, alapvetően igaza van, bár amit mond, azzal pláne PC fronton, tisztában van a nép. Azt viszont már nem teszi hozzá, hogy egyrészt egy olyan játékstílusról beszél, amit az ő iparuk nem ismer, mert kábé a Rail shootereik azok, amik nyomokban FPS-re emlékeztetnek. Másrészt, ők is ugyan úgy kiveszik a részüket a gagyizásból. Náluk a TPS pont ugyan abban a helyzetben van, mint nyugaton az FPS, plusz az mellett se lehet elmenni, hogy gallyra vágták már szinte az összes nagy nevet, úgy mint Resident Evil, Silent Hill, Final Fantasy, és még sorolhatnám.

    A legutóbbi Castlevania jó példa erre, amiből maga Kojima is kivette a részét:

  9. Engem is felbaszna, ha kifizetnék egy olyan játékot, ami két DVD, és olyanokkal van tele az egész, mint ami a videóból is látszik. Például ha a Postal 3-at most megveszem teszem azt Steamről, biztos indulatból ragadtam volna billentyűzetet. Az egy dolog, hogy egy játék csalódás, de amikor mindez pénzbe is fáj, az már nagyobb gond.

    • Nem kéne mindent megvenni ész nélkül. Ennyi.

      • Igen, ha lenne olyan, hogy demo, mint ami régen szokás volt. =) A mai konzolokon már az se nagyon van, mint a régieken, hogy warez próba, aztán majd eldől, megveszem e.

        Legjobb példa erre egyik haverom, aki PS3 tulaj, neki mi lehetősége van? Megveszi a játékot, mert demo nincs, PC port nincs, törtet hiába tesz bele, 15 ropi egy játék, aztán ha 15 perc után rájön, hogy gyenge a cucc, mit tud csinálni? Visszaviszi az 576-ba, ahol használtként visszaveszik féláron, amit levásárolhat.

  10. Castlevania (S)NES-re,DS-re (és ugye a SotN PSX-re) való pixelhalmaz, igazam van vagy igazam van? :}}}
    A rajongók (jómagam is) ezt a részt lehúzták a wcn.
    A mai játékok nagyrésze (tisztelet annak a kevés de annál jobb kivételnek), pedig csak engine villogtatásról szól egyértelműen, aki tényleg bonyolult és hatalmas világokban gazdag játékkal akar játszani az a 2004-2005 év előtti dolgokat szedje elő, semmi csiri-viri, csak a lényeg és a megérdemelt élvezet.

    A FFXIII meg valóban kőegyszerű, játszottam vele és meg kell mondjam, hogy tényleg majdnem automata az egész, DE ha nem így lenne kb 3mp alatt kinyiffannál annyira gyors a játékmenet, meg ugye nem körökre osztott, tehát kézzel bepötyögni a parancsot kész időpocsékolás lenne. A felénél kb meguntam, egyébként egy interaktív mozinak például egyáltalán nem rossz (mert minden ‘chapter’ végén van egy legalább 30perces cutscene), de tény, hogy nem az a klasszikus FF, sőt messze nem az (én személy szerint, inkább valami spinoffként adtam volna ki , de ez én vagyok és nem egy pénzéhes marketinges beszél belőlem).
    Maradok most a DragonQuest 6-nál. \m/ :]

    A Resident evil annyira nem vészes szvsz (persze mondanom sem kell, hogy az első rész az abszolút fav.), de ezt más másik kommentben azt hiszem kifejtettem valahol, hogy kvázi muszáj volt nekik változtatni a trendnek megfelelően, hogy az újhúsok is megvegyék a dolgot.
    Silent Hill azonban a 4-től fos, bááááár a Downpourt mondjuk nagyon is várom, legalábbis a trailerek nagyon magával ragadtak. Ha nem is egy tipikus SH-t kapunk majd, attól függetlenül kíváncsian várom majd a történet miatt (amit remélem nem dobálnak tele klisés szálakkal). ❤

  11. Általában aminek nagy múltja van a régi, klasszikus konzolokra, vagy PC-re, azoknak az új folytatásai, remakejei csak haloványan idézik az eredeti részek hangulatát. Elve ott az első bökkenő, hogy ami 2D-ben király, az 3D-ben csak nagyon ritkán szokott úgy működni, hogy hű és méltó legyen az elődökhöz.

    Ha 2000-2010, akkor egyértelműen az évtized első fele a tartalmasabb, rengeteg nagyon jó és érdekes játék jött ki. A mostani gamek ha a tavalyi évet veszem alapul, általában ha nem is feltétlen lettek rosszak, de mindenképp felejthetőek. Ugyanakkor voltak azért kifejezetten jó darabok is, mint teszem azt az Alice, a Skyrim, Rayman Origins, Sonic Generations, ezek mind nagy visszatérések.

  12. Pont erről van szó, a kreatív/innováció része a játékiparnak eléggé pang az utóbbi pár évben, ezért is jönnek tömegesen a klasszikusok remakejei, mert manapság már igazán nehéz lenyűgözni a játékosokat, inkább maradnak a jól megszokott/eladható folytatásoknál.
    Az ‘új’ része szerintem most az indie fejlesztők kezében van elsősorban, de nekik meg baromi kockázatos, mert egy lapra kell feltenniük az egész munkásságukat a nagy és ismert dollármilliárdos cégekkel szemben és ha nem elég sikeres a játék, akkor lehúzhatják magukat a budin. Mondjuk pl Notch a minecrafttal megütötte a főnyereményt, de a blogjában ő is bevallotta, hogy a sikerét a sok bétattesztelőnek köszönheti, annak a kis közösségnek, akik kitartottak a játék mellett és rengeteg hasznos tippel segítették.

  13. Nem csak a játékiparban van ez így, a filmeknél, rajzfilmeknél, animéknél is hasonló a szitu, ergo sokkal több a semmitmondó tucat termék, a rókabőr folytatás, mint anno.

    Igaz ebbe az is belejátszik, hogy az elmúlt 30-évben már eléggé kiaknázták szinte a létező összes témát, és még anno a technikai fejlődés új lehetőségeket és megoldásokat teremtett, mára csak a meglévőeket csiszolgatják. Ugyanakkor az is benne van a dologban, hogy sok játék messze nem használja ki a mai technika nyújtotta lehetőségeket. Gondolok itt arra, amikor egy modern játékban teszem azt egy hordót, vagy egy dobozt még arrébb se lehet lökni.

  14. WanGood Says:

    Én kizárólag olyan játékot veszek (X360-om van) amiről előzőleg megtudtam, hogy milyen kritikákat kapott, illetve hogy kb. mennyi játékidővel bír. Pl. a Mass Effect 2 is felerészt scriptelt, de a párbeszédrendszer, a tokkal-vonóval 40 óra játékidő és a grandiózus történet nagy kedvencemmé emelte.
    A kreatívkodás örök kérdés, de nem is évül el, azonban ahogy drágul a játékok fejlesztése, úgy lesznek egyre “garasosabbak” a CEO-k és píárosok, mert nyerni akarnak a kész terméken. Ez is csak üzlet. Példaként ott a Double Fine zseniális vezetője, Tim Schafer, akinek minden játéka kritikai siker és anyagi bukás lett, talán a Brütal Legendet leszámítva.
    És igen, engem is idegesít, hogy “Over 9000!” világmegmentő hős vagyok, de a fürdőszobatükröt nem tudom beverni, mert az nincs leprogramozva.

  15. Igen ez alapvetően jó gondolat, csak ezzel is van egy gond. A tekintélyelvűség, hogy teszem azt vegyük példának a GTA 4-et, arról egyetlen nevesebb értékeléssel foglalkozó oldalon nem fogsz negatív, vagy lehúzó kritikát találni. Egyszerűen azért, mert a játék egy iszonyatos húzó cím, hatalmas pénz van már csak a reklámban is, és nem számít, hogy egyébként milyen.

    Szóval eléggé kilóg a lóláb, amikor különböző kritikus siteok, akiket tekinthetünk egymás riválisainak, többségében tizedesjegyre pontosan ugyan annyit adnak egy játékra. Mikor köztudott, hogy 6-8 különböző emberre egy játék kizárt, hogy ugyan olyan benyomást tegyen, és egyöntetűen ugyan úgy értékeljék, minimális eltérésekkel, még ha abban ki is egyeznek, hogy tetszik nekik. Borzasztó átlátszó, hogy az esetek többségében egyszerűen úgy értékelnek és pontoznak, hogy azt lásd amit látni akarsz, mert ez adja el a játékot.

    Még feltűnőbb ez akkor, amikor egy játéknál szépen felsorolja a teszter, hogy ezzel is baj van, azzal is, meg amazzal is, de azért 9/10. Esetleg ugyanennek a fordítottja, amikor érdemben nem sok mindenbe tudnak belekötni, példákat se hoznak fel rá, aztán adnak rá egy 5/10-et. Ja és ez a másik… 5-pont alatt nem nagyon találni értékeléseket, kivéve persze a noname budget cuccokat, amiknél az csoda, ha elindul.

  16. WanGood Says:

    Ezért nem járatom a Gamestart. Harry Potter 6 játékot 8.3-ra értékelték… 8,3%/100 korrektebb lett volna.
    Igen, tudom, a marketinghadjáratok elmossák a negatív kritikát, ez különösen a CoD-nál jellemző- mészlősz, cutscene, mészlősz, cutscene… a sok droid meg megveszi. MW3 alatt még grafikus engine-t sem cseréltek, szóval túlzás, hogy a látvány adta el.

  17. Gamestarnál nekem a team sohase volt szimpatikus, különösen Gyu nem. 2000-ben megvetten egy számot, abban írtak a TDR 2000-ről, de maga az újság dizájnja se tetszett. Inkább PC Gurut vettem, aztán amikor elment az eredeti team, Gamert, amíg az meg nem szűnt.

    Gamestart akkor vettem újra két számot, amikor már nem volt Gamer, de akkor is csak azért, mert az egyik számhoz a Postal 2, a másikhoz a Blood Raynet adták eredetiben.

    Egyik haverom előfizetőjük, nála bele szoktam nézni, általában egész korrektek, vagy legalább is korrektebbek, mint az IGN, Gamespot. Például a Bayonettára Xbox360-on adtak 80/100-at, szépen sorolva pozitív, negatív vonásokat, ellenben a netes siteokkal, akik mindenhol 9 fölé értékelték, ami szimpla túlzás.

    Viszont ellenpéldának említeném a Red Alert 3 cikket, amit valami vöri csaj írt, és sose fogom elfelejteni, hogy az info boxba, ahol régen érdekességekről, hírekről írtak, szemrebbenés nélkül benyomatott egy Elfen Lied promót. =|

  18. Playstation 3 azért nem éri meg az árát, mert a hardware nem támogatja se az antialishingot se physx gyorsítást. Aki konzolban gondolkodik, annak Xbox360ast érdemes venni. Nem a régi fehér arcadeot, az szar, hanem a 2011es javított fekete slimet. 😉 Olcsóbb, jobb, több rá a játék. 🙂

    A Sony arra nem volt képes, hogy a PS3 elavult controllerét újratervezze, tök ugyan az mint a régi PS2.

    • “Playstation 3 azért nem éri meg az árát, mert a hardware nem támogatja se az antialishingot se physx gyorsítást”

      Ha videokártyáról lenne szó akkor azt mondanám hogy így van, viszont egy konzolnál aligha az számít leginkább hogy milyen effektet tud kiizzadni magából és milyen dolgokat támogat, hanem az hogy milyen a játékfelhozatala. Az határozza meg végső soron, hogy valakinek megéri-e valamilyen (sőt: akármilyen) konzolt venni vagy sem. Félre ne értsd, nem kötekedni akarok, de a magam részéről pontosan azért vettem PS3-at (és annak idején PS2-őt), mert több olyan exlúzív cím volt akkor és most is ami érdekelt, míg az X360 exlúzív kínálata a mai napig hidegen hagy néhány letölthető shoot’em upon kívül. De ugyanezért vennék akár egy SNES-t vagy egy Megadriveot is, ha ma jelennének meg: a mai effektet ofkorsz nem tudják kinyomni, de cserébe kimondottan gazdag a játékkínálatuk.

      “A Sony arra nem volt képes, hogy a PS3 elavult controllerét újratervezze, tök ugyan az mint a régi PS2.”

      Miért kellett volna megváltoztatni? Szvsz az egyik leginkább kézbe illő kontrollerről van szó, és a kezdeti, bumeráng alakú változatot is részben ezért dobták ki végül a kukába. A vezeték nélküli csatlakozás pedig éppen elég vérfrissítés egy ilyen időtálló dizájnnal bíró kontrollernek.

      • Mondjuk a controller dolgot azt én se értem, mert az Xbox Duke controller híresen kényelmetlen volt, ezért változtatták meg az elrendezést a 360-nál, pont a PS controlleréhez hasonlóra.

  19. Én anno olyat olvastam, hogy mivel a GPU DirectX 9c-t támogat, ezért sok modern effektet softwares emulálással oldanak meg. Viszont arról nem hallottam, hogy anti-aliasing nincs, se physx… =/ Utóbbit furcsállom is, mert a PS3 ugye Nvidia megjelenítésű.

    Amiről egyre többet hallok mostanság, azok a felháborodások, hogy sok HD kiadás valójában nem is HD, olyannyira nem, hogy a képarányt leszámítva alig látni a különbséget az eredeti és a “HD” verzió között. Például Silent Hill HD nemrég:

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: