Soldiers: Heroes of World War II

Sudden Strike, Commandos… akinek bármit is mond ez a két név, bátran olvasson tovább, láthat egy olyan játékot, ami valahol a kettő között áll. =)


Visszatekintő

Köztudott, hogy a 2000-res évek első felében a II. Világháborús téma eléggé divatba jött, ami elsősorban az FPS iparra gyakorolt nagy hatást. Nagyköltségvetésű és budget kategóriában egyaránt sok cím érkezett e tájt, szinte minden hónapban, ám csak kevés volt olyan, ami maradandónak bizonyult.

Ugyanekkor egy másik műfaj, az RTT-k is sikeresen meglovagolták a divathullámot, kezdve az olyan nevekkel, mint a méltán híressé vált Sudden Strike, vagy a később debütált Codname: Panzers, kishazánk egyik büszkesége, amire joggal lehettünk büszkék, hisz egy igencsak színvonalas alkotás lett. Akadt azonban akkoriban egy rivális is, a szomszédból, Ukrajnából érkezett Soldiers: Heroes of World War II (továbbiakban Soldiers).


Bevezető

Amint belépünk a játékba, a kötelező videók után, kezdésnek kapunk egy egész pofás kis menüt, jófajta háborús melódiával, majd választhatunk 4 kampány közül (Angol, Amerikai, Orosz, Német) és már indulhat is a harc, különféle célokért.

Grafikailag a játék a korához képest teljesen rendben van, a zenék szintén, talán csak egy dolgot kifogásolnék, a helyenként kissé gyengére sikerült szinkronhangokat. A Soldiers tehát első ránézésre egy átlagos 2. világháborús RTT-nek tűnik, ám az átlagos körítés senkit se tévesszen meg, mert sokkal többet rejt magában ez a játék, mint azt elsőre hinnénk.


Az újdonság varázsa

Míg anno a Sudden Strike nagy, akár száz vs száz egységet felvonultató csatákra volt berendezkedve, a Panzers és a Soldiers inkább a kisebb, csapatalapú hadviselésre fektette a hangsúlyt. Viszont míg kishazánk gyermeke az arcadeabb vonalat képviselte, addig a szomszédainké sokkal összetettebb taktikai irányba mozdult el. Közhelyes, de ebben az esetben helytálló mondás, a szomszéd fűje mindig zöldebb.

Ha egymás mellé állítanánk a Panzerst és a Soldierst, utóbbi egy komoly pluszt már rögtön a rajtvonalnál fel tud mutatni, mégpedig az úgynevezett direct control lehetőséget, ami annyit tesz, hogy egy adott egységet nem kötelező a szokásos klikkelgetős módszerrel terelgetnünk, hanem lehetőségünk van valósidejű vezérlésre is. Ergo, egyetlen gombnyomással az adott egységet úgy tudjuk irányítani, mint ha egy TPS-t játszanánk, csak madártávlatból. 360°ban tudunk forogni, lépésenként haladni, és persze a mindig megbízható és precíz egérrel célozni.

Előnye ennek a módnak, hogy így taktikailag nagy előnyre teszünk szert, hisz millimétere pontosan tudunk pozícionálni, azonnal helyet változtatni, célozhatunk az ellenség gyenge pontjaira, illetve a tüzelés mikéntje is teljesen ránk van bízva, ami egy géppuskánál nagy előnyt jelent, hogy tövig húzott ravasz helyett kisebb sorozatokat is le tudunk adni. 1 vs 1 esetén az előny így mindig nálunk lesz a hagyományos stratégiai elven küzdő AI-val szemben. Ám mindennek azaz ára, hogy egyszerre csak 1 egységre koncentrálhatunk, márpedig sokszor akad majd olyan helyzet, amikor a jól kivitelezett partizánakció sem elég, és érdemes lesz bizonyos harcokat hagyományos stratégiai módban megvívnunk.

A Soldiers másik jó pontja, hogy tesz azért, hogy az egységeink ne tűnjenek klónkatonáknak, gépfegyveres papírmaséknak, hanem igyekszik őket egyedivé tenni. Itt persze most nem személyiségre kell gondolni, vagy magvas szónoklatokra embereink szájából, hanem arra, hogy a Soldiersben minden egység, beleértve a járművek is, saját inventoryval rendelkeznek, ergo minden egységünk fegyverzete és felszerelése testre szabható.

Természetesen ha már inventory, akkor loot, amit beszerezhetünk a már likvidált ellenségektől, vagy akár a pályán elszórt lőszeres ládákból, járművekből. Mindez persze felkészülést és odafigyelést igényel a játékostól, ami néha bizony unalmasabb beszerző körutakat fog eredményezni, hisz a lőszere és az üzemanyagra nem árt odafigyelni, ám mégis inkább hozzátesz mintsem elvesz a játékélményből.

A Soldiers tehát mint taktikai stratégia egyértelműen több lehetőséget rejt magában a Panzershöz képest, ám van még egy nagyon fontos ismérve az átlag RTT-khez képest, ez pedig az aprólékos részletesség. Mindez több dologból adódik, például hogy mindennek véletlenszerű törésfizikája van, a tűz képes terjedni mindenen ami éghető, minden háznak amit fedezéknek használhatunk, van belső tere, sőt láttatok már olyat, hogy egy stratégiában az ellenséges katona fejéről lerepül a sisak? Esetleg olyat, hogy a házakon kitörik az ablaküveg? Ha gázt adunk vagy fékezünk, a járműveken látszik a lendület, a kipufogóból előtörő füst, és ami igazán jó, hogy a pályáról semmi se tűnik el, minden ott marad, még a legutolsó vérfolt is.

Viszont a részletesség nem csak a látványban ütközik ki, hanem magában a harcban is. Éreztétek már úgy, hogy egy játékban nem csak azért van fedezék rendszer, hogy “ilyen is legyen”? Mert hogy itt a fedezékbe bújásnak nem csak értelme van, hanem még az se mindegy mi mögé bújunk. Egy fa doboz néhány raklappal nem sokáig fogja bírni a strapát, ellenben egy markoló kanál meg se fogja érezni a golyózáport.

A házakon a tankokkal átgázolhatnuk, a kisebb kaliberű lövedékek lepattannak a fémfelületekről, sőt az se mindegy milyen járműre milyen lövedékkel tüzelünk, vagy hogy hol találjuk el. Az átlag járműveket és a könnyűpáncélosokat, épületeket érdemes a robbanó, még a közepes és nehézpáncélosokat a páncéltörő lövedékkel célba venni. Egy tanknak megsérülhet a lánctalpa (nem tud mozogni) a torony (tornyot nem tudjuk forgatni) a géppuska vagy löveg (nem tudunk velük lőni) sőt ha olyan szerencsések vagyunk, és hátulról sikerül eltalálnunk az üzemanyag tartályt, akkor az egész tank felrobbanhat. Értelemszerűn minden tanknak az elején a legvastagabb a páncélja.

Ugyan úgy a vezérlésnél, egy tankot akár egy emberrel is el tudunk vezetni, viszont egy ember egyszerre csak egy feladatot képes ellátni, tehát mozogva lőni már nem leszünk képesek.

Hogy mennyire is nehéz a Soldiers? – merül fel a kérdés mindezek után. Nos nem könnyű, sőt azon ritka kivételek közé tartozik, ahol konkrétan a játékleírást is elő kellett vennem, mire rájöttem mit-hogy kell csinálni. Apropó, régen mondtam már ilyet is, de mielőtt valaki belevágna az éles kampányba, érdemes megcsinálni az oktató küldetéseket. A játék ingame teljesen szabad kezet ad a játékosnak, arra mehetsz és úgy teljesítheted a kiszabott küldetéseket ahogy jónak látod. Ennél fogva a játék egy manapság kihalóban lévő elemért is szerethető, mert gondolkodásra késztet. =) Itt nem lehet rambot játszani, nincs mindent irtó übertank, se villogó markerek.


Kivitelezésből jeles!

Röviden összefoglalva a Soldiers egy nagyszerű RTT, ami mindenképp kiemelkedőnek nevezhető abból a korszakból, amikor létrejött. Nagy kár, hogy manapság már nem készülnek ehhez hasonlók. 9/10

Advertisements

17 hozzászólás to “Soldiers: Heroes of World War II”

  1. Ez jónak tünik,szivesen kiprobálnám,csak van egy olyan érzésem,hogy az én gépem gyenge ehhez.
    Tüzérség van-e benne? és ha igen,hogy lehet célozni velle,itt arra értem,hogy játszotam egy pár stratégiát és,volt olyan ahol a tüzérség pontosan eltalálta amire rá irányitottam,ellenben a blitzkrieg 2, ott meg lehetett adni hova löjenek,de akár a valóságban pontatlanok voltak,pl: ha egy tankot akartam szétlőni akkor tiz lövadéket kilötek mire egy eltalálta,de az biztos szétszedte.
    A tankoknak van olyan funkciojuk,hogy be ásni a földbe vagy álcázni

  2. Annyira nincs nagy gép igénye, ha a Panzers elment, ez is el fog.

    Tüzérségi ágyúk vannak benne, amire célzol, oda fog lőni, persze egy kis idő, mire a lövedék odaér.

    Blitzkrieg mindig is érezhetően egy Sudden Strike klón volt, a gyengébb fajtából, nagyon hamar ráuntam.

    “A tankoknak van olyan funkciojuk,hogy be ásni a földbe vagy álcázni” -> Nincs, de különösebb értelme nem is lenne, hisz nem egy kivárós játék, itt főleg támadni kell, mozogni, cselekedni, csak akkor védekezni, ha az ellenség pillanatnyi túlerőben van.

  3. Tenni fogok egy probát vele,szeretem az olyat ahol meg határozot menyiségü egységel kell elérni a célt,nem ugy mint némelyik stratégiai játéknál,hogy a taktikázás nem vezet célra és anyagháboruban kell gyözni.

  4. “anyagháboruban kell gyözni” -> Az más, az már RTS.

    Egy jó RTT-ben, mint amilyen a Sudden Strike is volt, baromi gyorsan bedarálták még a legkeményebb egységeket is, ha körültekintés nélkül, frontálisan nekirontottál az ellenségnek.

    A Soldierst csak ajánlani tudom. =)

  5. Nem játszottam vele, de a cikked után nagyon felkeltette az érdeklődésemet. 😀

  6. Egy próbát megér mindenképp.

  7. Ez a játék rendesen fel adja a leckét,normálon probálkozok,de még az elsö küldetéseket sem tudom telyesiteni.

  8. Melyik kampányt kezdted el?

  9. A szovjet.

  10. Használd ki, hogy van egy tankod, ez legyen a fő csapásmérő, a többi egység fedezzen, ha visszavonulsz.

    Tanknál használd a direct controllt, mindenképp a robbanólövedékkel (piros) kezdj, és szedd szét a német anti-tank ágyúkat, mielőtt ők észrevennének. Figyelj, mert van kettő a közeli dombon is a bokrokban, szóval ne rohanj előre, és inkább jobbra tarts.

    Az AI nem hülye, amint megvan az első nagy bumm, hamar ellentámadásba fog lendülni. A gyalogosokat kaszáld le a fedélzeti géppuskával, de vigyázz, mert oldalról is szoktak jönni, és a gránátokat jó elkerülni, főleg a tankelhárító fajtát.

    Páncélosokból szerencsére csak könnyű és közepes verziókat fog rád küldeni, ezeket néhány jól irányzott lövéssel elintézheted, persze a páncéltörő lövedékkel (kék). Nem muszáj őket mindenképp felrobbanásig lőni, elég ha annyira harcképtelenné teszed őket, hogy a kezelő személyzet elhagyja azt.

    Ja és figyelj az üzemanyagra, lophatsz a kilőtt tankokból is, de a templom mellett lesz a németek üzemanyag raktára, csak néhány gyalogos védi, ha óvatosan használod a géppuskát, akkor nem repül a levegőbe, és a hordókból jóval több naftát ki tudsz vonni, mint a kannával.

  11. Köszönöm a segitséget,mindjárt neki is vágok.

    • sziasztok, én is néhány év késéssel találtam erre a nagyon jó játékra:) aki szeretne az jöhetne multiba:)
      üdv mady

  12. Péter,egy kis segítséget szeretnék kérni.Nekem meg van a játék(gyári),de a dobozra az van írva,hogy Vista alatt nem fut.Nekem Win 7 op.rendszerem van,szerinted elindulna rajta?Köszi előre is.Üdv,attila

  13. Mint minden PC-s játékot, érdemes indítás előtt felfrissíteni a legújabb patchel. Ha nem indul W7-en, rakd fel hozzá ezen kívül a vista patchet. Ha az se elég neki, akkor állíts kompatibilitást, pipáld ki a rendszergazda módot és állítsd át XP service pack 3-ra.

  14. Ajánlok mindenkinek egy ROHADT NEHÉZ, de nagyon jó modot. A neve: 2 Panzer Divisions ha jól tudom. Telepítés: Csinálj a soldiers mappába egy mods nevű mappát, és abba bontsd ki a letöltött mdoot rarral. Aki szereti ezt a játékot mindenképpen ajánlom.

    http://www.moddb.com/mods/2pz-mod

  15. Kösz, ez egész pofásan néz ki. Ha kedvet kapok hozzá újra, majd kipróbálom ezzel a moddal.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: