Ultramarines (2010)

A Dawn of War sorozat sikerét, és az utóbbi években divatossá vált filmfeldolgozásokat látva számítani lehetett rá, hogy a régi-új univerzum előbb-utóbb megihleti majd a filmipart is, hisz a potencia mindig is megvolt a 40k univerzumban ahhoz, hogy egy jó film készüljön belőle. A kérdés csak az volt, mikor? Illetve, milyen formában kerül majd elénk a végeredmény? Méltó lesz e ahhoz a szinthez, ahová a Dawn of War anno feltette a virtuális lécet?

Az első pletykák még 2005 körül merültek fel arról, hogy valahol, valakik készítenek egy film feldolgozást, a részletek azonban nem voltak tiszták. Kezdetben csak élőszereplős filmről esett szó, ám hamarosan már valószínűbbnek látszott egy 3D CGI film, és felrebbentek olyan pletykák is, hogy a főszerepben majd a Blood Angels rendházat tisztelhetjük.

Ám ahogy felrebbent, nemsokára úgy el is csendesedett a hírverés, évekig semmi konkrét nem került napvilágra, aztán 2009-ben végül lehullt a lepel, hivatalosan is bejelentették, hogy Ultramarines alcímen készül az első full 3D CGI film, ami már az alcímében is magában foglalta, kik is kerülnek majd a főszerepbe. A film ugyan már 2010-ben megjelent, de idehaza sajnos nem nagyon jutott el a híre, nincs is belőle Magyar szinkron (na nem mint ha hiányozna) és fogalmazhatunk úgy, elég vegyes fogadtatásban részesült.

A szaksajtó egy része (például: IMDB) gyakorlatilag a Star Wars – The Clone Wars című 2008-as CGI filmmel tette majdhogynem egy kategóriába, amit én elég rossz előjelnek véltem, még akkor is, ha mind a rajongók, mind az univerzummal különösebb ismeretséget nem ápoló nézők nagyobbik része, alaphangon pozitívan nyilatkozott róla, még idehaza is.

Épp ezért vegyes érzések kavarogtak bennem a filmmel kapcsolatban. Nem tudtam mire számítsak, kinek higgyek inkább, egyáltalán mit várjak? Megnézni azonban mindenképp megszerettem volna, mert kedvelem a 40k univerzumot. Végül úgy döntöttem, 0 elvárással ülök le a film elé, ergo pusztán azt szerettem volna, ha a film kikapcsol és elszórakoztat. Most, hogy már a végére értem, örömmel jelenthetem, ez sikerült is neki, sőt azt mondhatom még meg is tudott lepni a vége felé.


There is only War

A történet nagyvonalakban arról szól, hogy a sziklás, sivatagos Mithron nevű bolygón az Imperial Fists szakasz (az egyik leghíresebb rendház, hírnevük a Császárhoz való rendíthetetlen hűségükből ered) épp támadás alatt áll, erőik egyre inkább vesztésre állnak, ezért az utolsó pillanatban leadnak egy vészjelzést, amit egy közelben lévő Utramarines csatahajó fog (erejükről, kitartásukról, magas fokú képzettségükről híres, általában az élvonalban előretörő harcosok). Márpedig ha egy ilyen neves szakasz vészjelzést ad le, akkor ott biztos nem pár tucat Orkról lehet szó, hanem valami sokkal rosszabbról.

Severus kapitány vezetésével, történetünk főhőse, az Ultima különítménybe frissen bekerült újonc Proteus, csatatestvéreivel első éles bevetésére indul, hogy kiderítsék, mi is történt a bolygón. Hamarosan szörnyű mészárlással végződött csata nyomaira bukkannak, ami csak egy ellenség keze munkája lehet, a leggyűlöltebb, ám képességeiket egyben leginkább próbára tevő Chaosé. Ráadásul nem is akárkiké, hanem a hírhedt Black Legion-é (eredetileg Luna Wolves, majd Sons of Horus, a legismertebb légiók közé tartozik, híresek a ravaszságukról, a kiváló taktikai érzékükről, és a rugalmasságukról) akik hamarosan rajtuk is ütnek.

A tét pedig nem kevesebb lesz, mint egy ősi ereklye megtalálása és biztonságba juttatása bármi áron, amit maga a Császár adományozott az egykor virágzó bolygónak. Természetesen, mint azt sejthetjük, ez közel sem lesz egyszerű és áldozatoktól mentes.


We live to kill. We kill for Terra.

Maga a film egy elég hangulatos kis bevezetővel nyit, egy Imperial Fists marine sisakjából követhetjük végig az eseményeket, ami fogalmazhatunk úgy, megadja a filmnek az alaphangot.

A cselekményvezetést inkább nevezném lassabb hangvételűnek, viszont amikor harcra kerül a sor, akkor pörög rendesen. Az akció pedig elég látványos, van itt lefejezés, fejbelövés, kettéfűrészelés, sortűz, lángszóró, karddal vívás, ökölharc, és láthatjuk a jellegzetes, markáns fegyverek is (lánckard, nehézgépfegyver, lángszóró, csatabárd, gránát, stb).

Technikai paramétereket illetően igazából rendben van a film. Ugyan nem egy nagyköltségvetésű darab, és ez látszik is rajta, ennek ellenére amit lehetett, azt kihozták belőle. Például az nagyon tetszett, hogy a Marineok páncélján látszik a lerakódott finom por, fénytörés, árnyékolás, stb.

Lesznek ugyan különféle eyecather jelenetek (földre hulló lőszer, golyót követő kamera, FPS nézet) amik jól néznek ki, de ami nekem inkább tetszett, hogy a film nem igazán finomkodik, és úgy mutatja be a Chaosal vívott csatározást és annak nyomait, ahogy az elvárható:

Tény, nem valami gusztusos, viszont korrektül ábrázolt. Apropó korrektség, szerencsére a készítők ügyeltek arra, hogy a szembenálló felek kiegyensúlyozottak legyenek, ergo a jó oldalon ugyan úgy esnek majd el katonák minden egyes csatározásban, sőt még arra is odafigyeltek, hogy az Apothecary (lényegében orvos) minden elesett társukból eltávolítja a gén magvukat.


And they shall know no fear

Nem sokat vártam a filmtől, ennek ellenére nekem tetszett. Még azt se mondanám, hogy rétegfilm, mert eleve úgy csinálták meg, hogy nem feltételez különösebb ismeretet, viszont kedvcsinálónak jó. Van hangulat, van forgatókönyv, van benne csavar. Vannak ugyan klisék a bátorságról, hősiességről, győzelemről és halálról, de ezek hozzátartoznak egy ilyen műhöz. Ugyanakkor remekül visszaadták az űrgárdisták fanatikus hűségét a Császárhoz, a Káosz követőinek vérszomját és mindezt tették egy, a franchisehoz hű, mára kiveszőben lévő, klasszikus sci-fi-alapon. Kiemelném még a különféle környezeti hangokat és a zenéket, amik nagyban hozzátesznek a hangulathoz, és remekül festik alá a képsorokat.

Hogy a negatívumokról is essen szó, a film lassabb tempóját kezdetben lehet szokni kell majd egyeseknek. Ám épp ezért lesz majd furcsa, hogy a film alatt szinte végig uralkodó tempó a végére talán túlságosan is felpörög. Ha hozzácsapnak még 10-20 percet, nem lett volna ennyire feltűnő. Illetve én hiányoltam néhány jelenetet az ellenoldalról, például azt bemutathatták volna, hogy készítenek elő egy rajtaütést, lerohanást.

Mindent összevetve én 7.5/10-re értékelem.

Reklámok

11 hozzászólás to “Ultramarines (2010)”

  1. Nos, leszedtem és megnéztem én is, márcsak abból az apropóból is, hogy nemrég elkezdtem zúzni a Warhammer 40k: Space Marine-t (bazzeg micsoda Ultramarine reklámkampány megy már =P)… Lehet emiatt is jobban át tudtam érezni a filmet, nem tudom… Mindenesetre a mai felhozatalból egyértelműen a jobbik kategóriába tartozik. Manapság sajnos az a trend, hogyha film/rajzfilm/anime adaptációt csinálnak, az a látványvilág és az autentikusság szempontjából általában köszönőviszonyban sincs a szülő szellemi terméktől, és inkább az a helyzet, hogy ezek a szörnyszülöttek nem mások, mint a készítők “énszerintemígylettvolnajobb” magánvéleménye, csakhát egy adaptációnak (pláne amihez már van képi anyag is) nem ez lenne a lényege… Ez a film szerencsére egy igen erős kivétel, rendkívül hű a Warhammer 40k Lore-hoz mind látványvilágban, mind hangulatban. A grafikai színvonal is egész jó, viszont az animációk nekem valahogy darabosnak hatottak, valóban láthattunk folyékonyabb animációt játék átvezetőkben (hamár úgyis említettem, akkor a Space Marine-ban), de ha jól tudom ez volt a készítő stúdió első CGI filmje, szóval ezt figyelembe véve le a kalappal (pláne mert a harcok tényleg ott voltak a szeren). Számomra már most lejött, hogy ez a 2010-ben legyártott film mérföldekkel igényesebb munka, mint mondjuk a Dragon Age anime lesz… Még annyi a panaszom, hogy tényleg egy kicsit rövid volt, meg azért az a “csavar” is viszonylag átlátszó volt, igaz vannak ennél jóval klisésebb megoldások is =P… Összességében érdemes volt megnézni, +pont a háttérzenékre és a fegyverhangokra.

    Offtopic: Jut eszembe Peter, mostanában a Skyrim modolásával hülyülök, ha gondolod összerakhatok egy cikket a legzsírabb modokról, mint anno a Fallout 3-nál, majd MSN-en megbeszéljük, ha leszel?

  2. Space Marinet én viszonylag hamar meguntam. Technikailag semmi bajom a játékkal, a történet elment, sőt az kifejezetten tetszett, hogy a HP nem regenscriptes, hanem akkor tölt csak, ha kivégzünk valakit, ami így hozzáadott a nehézséghez, na meg a karaktermozgások is kifejezetten jól meg voltak oldva, ahogy a lábunk alatt dübörög a talaj. =) Viszont mindez sajnos nem változtat azon, hogy baromi gyorsan monotonná vált, lehetett volna a játékmenet sokkal változatosabb.

    Hiába no, a Warhammer stratégiaként működik normálisan, hisz mindig is az volt. =)

    A filmmel kapcsolatban én is azt mondom, hogy lehet sokféleképpen értékelni, például bele lehetne kötni abba, hogy az újoncavatás, vagy a csatakalapács se teljesen olyan, mint ahogy bemutatták. Ám bármit is hozzunk fel pro avagy kontra, azaz egy tagadhatatlan erőssége a filmnek, hogy mint adaptáció, messze veri az átlagmezőnyt.

    Skyrimhoz eddig egyetlen mod csomagot tettem fel, ezt:

    Baromi jól nézett ki ingame, csak egy baj volt vele, a dungeonök olyan sötétek voltak, hogy ha nem vettem elő a fáklyát, akkor semmit se láttam, ha viszont az nálam volt, akkor nem tudtam harcolni, mert kétkezes fegyvert használtam.

    Morrowind óta nem nagyon indítottam harcos karaktert, inkább rouge vagy mágus voltam. Nemrég viszont kedvem támadt behatóbban kitapasztalni, a Skyrimban milyen “tanknak” lenni (nehéz páncél+warhammer) és azt kell mondjam, egész feelinges a kis elf banditákat beleverni a földbe, mint egy cölöpöt. =D Igaz, furcsa is, hogy már kilométerekről észrevesznek, és távolról cselezés helyett inkább lerohannom kell mindenkit.

  3. Mivel én laptopról tolom, én inkább a játékmenetbeli változásokat eszközölő modokra vadászom, mint inkább a grafikaira =P.

  4. Nekem játékmenetileg nem nagyon volt hiányérzetem, volt/van minden ami kell. =) Unofficial patch packet kerestem, mert az a Morrowindnál, Oblivionnál is sok mindent javított, illetve módosított pár dolgot. Viszont az még itt nincs, mivel nem jött még ki az utolsó hivatalos patch.

    Mondjuk ha tudsz valami jót, azt lehet kipróbálom majd. Nemsoká megyek… =)

  5. Dawn of War és a 3 kiegészítője megvoltak. Most fogom majd a Dawn of War 2t kiprobalni, eddig sajna nem volt gépem hozza. És most a film is megvolt VÉGRE!
    Tetszett, lehetne szebb és kicsit rövid de 8 pontot simán megérdemel. Páncélban elég jól néznek ki a karakterek, csak azt nem értettem, miért ábrázolják öregembereknek a commandert?
    Remélem nem ez volt az utolsó 40k film. 🙂

  6. Nem volt egy nagyköltségvetésű darab, mindössze 26 millió dollárból hozták ki, de ahhoz képest egész jó lett. Nyilván ha mondjuk kétszer ennyi áll a rendelkezésükre, akkor jóval erősebb lenne a CGI. Egy korrekt élőszereplős filmhez már legalább 150-200 millió kéne.

    Lényegében tekinthetünk erre a filmre úgy, hogy a GWS ezzel akart nyitni szélesebb körben a közönség felé, hogy megismertessék őket ezzel az univerzummal.

    A Marineok öregedni öregednek (lásd az első Dawn of War hőse is elég ősz már) csak lassabban mint az átlagemberek. A commandernek egy acélcsíkja van, szóval 10-éve szolgál, ha 2 lenne valóban hitelesebb lenne, viszont 10 év alatt azért sok minden történhet egy katonával, ami ilyen ráncokat hagy maga után.

  7. Arról nem is beszélve, hogy alapból nem fiatalokból visznek el űrgárdistának valót…

    Legalábbis általában nem…

  8. Én konkrétan nulla angoltudással úgy néztem végig a filmet, hogy amíg dumáltak, és nem történt semmi, csak mereven bámultam a képernyőt, és vártam, hogy történjen valami. Viszont mikor hentelésre került sor, akkor ugráltam örömömben és elragadtatásomban 😀 Ez így már magában megérte, hát ha még értettem is volna, miről szól az egész. Jó persze, azért nagyjából elvágtam, mi történik itten, ami talán annak köszönhető, hogy ha warhammerről van szó, akkor nem vagyok teljesen tudatlan. Lehet, hogy ismét meg kellene néznem, immáron kicsit több angoltudással a hátam mögött. 😀

  9. A Warhammer mindig is híres volt arról, hogy epikus harcok voltak benne. =) Már a sima Dawn of Warban is simán elmoziztam azon, ahogy a BigMek intézi az Eldákat, vagy amikor a Chaos Lord a kaszával csap szét a lojalisták között. =)

    Szerencsére a 2 sem fukarkodik ilyen téren:

Vélemény, hozzászólás?

