Black Mesa Mod


Dicső múlt

Vannak játékok, melyeknek a hírnevét, jelentőségét felesleges magyarázni, és szinte nincs olyan ember, aki legalább ne hallott volna róluk az elmúlt évtizedek során. A klasszikus, retro FPS-eknél a Doom-hoz vagy a Duke Nukem 3D-hez hasonlóan, ezt a kategóriát erősíti a Half-Life is, aminek mindenki találkozhatott már, ha nem is feltétlen az első, de a 2. részével egészen biztosan.

Akiknek mégis kimaradt volna eme franchise, azoknak nagyjából úgy tudnám körülírni a dolgot, hogy képzeljetek el egy olyan alkotást, ami a megjelenését követően majd minden téren megváltoztatta a saját a műfaját, mind az első, mind a 2. részével.

Az első rész ugyan nem minden elemében volt egyedi, hisz a Quake széria már előbb előrukkolt a full 3D megjelenítéssel, ám ahogy a Duke Nukem 3D képes volt leverni a Quaket, úgy a Half-Life is hamar feledtette a Quake 2-őt, méghozzá ugyan azzal az ütőlappal, nevezetesen kiválóan tálalt atmoszférával és hangulattal, ami a Quakeknél valahogy sose úgy működött, ahogy kellett volna.

Az alap játékot követően még 2 kiegészítő jelent meg, az Opposing Force, majd a Blue Shift. Igaz, hogy utóbbi ugyan inkább hátra tett egy lépést, mint előre (gyakorlatilag teljesen ignorálta az Opposing Force összes újítását) és meglehetősen rövidre sikeredett, de a maga módján, az Opposing Force-al együtt hozzátettek a történethez, az eltérő szemszög miatt. Na és persze ne feledkezzünk meg a híres Counter Strike-ról sem, mely ekkor kezdte pályafutását, eredetileg, mint ingyenes mod.

A 2. rész bár látványban nem volt annyira ütős, mint a nagy rivális Doom 3, a nagy nyílt tereknek és a nagyszerűen kidolgozott környezetnek, fizikának köszönhetően képes volt kompenzálni a hátrányát, és tagadhatatlanul népszerűbb, élvezetesebb, változatosabb alkotás lett. Sajnos azonban a 2. rész messze nem volt hibátlan, főleg azok számára, akik az első részt és annak kiegészítőit többször is végigvitték. A szörny park és a fegyverarzenál sok jellegzetes képviselője egyszerűen kimaradt a folytatásból, amik pedig ezek helyét átvették, közel sem lettek annyira hatásosak, markánsak. A végére behozott freedom fighterkedés és a poénosnak szánt, de inkább idétlen support karakterek pedig egyáltalán nem álltak jól a játéknak. A később megjelent 2 episode sajnos messze nem ért fel az előd kiegészítőihez, bár a 2. már “egynek elment”.

Épp ezért hamar igény lett arra, hogy az első részt, amihez a Valve anno már kiadott egy hivatalos High Definition Pack-et a Blue Shift kiegészítővel egy időben, átemeljék a Steam-es érába. Ez végül meg is valósult a Half-Life Source formájában, ami azonban nem hozott osztatlan sikert, hisz egy sima Source motoros portot kaptunk, ami még a javító packet se foglalta magába (legalább is nem alapból).

Időközben a moddereknek hála kaptunk ugyan mind a régi (WON) mind a Steam-es Source verzióhoz különböző HD packeket, de az igény továbbra is megvolt, sőt egyre nagyobb lett egy méltó, valódi HD remake-re. Ekkortájt tűnt fel a Black Mesa mod, mely eredetileg 2009-ben jelent volna meg, ám sok újragondolás, optimalizálás, javítás, fejlesztés után végül idén látott napvilágot, sokak nagy örömére.


Vissza a Black Mesara!

A Black Mesa mod lényegében nem más, mint egy módosított Source motorral készült remake, ami majdnem teljesen, és jórészt hűen végig követi az eredeti 98-as első rész cselekményét, hozva annak helyszíneit, szörnyeit, és fegyvereit. Hogy miért csak majdnem, arra egyszerű a válasz, a modderek ugyanis hozzátettek és el is vettek valamennyit az eredeti játéból, szerencsére azonban a mérleg nyelve egyértelműen előbbi felé mozdul el, így kijelenthetjük, hogy jórészt előnyére változott a játék.

A mod, az első részhez hűen, egy kis vonatban indul, ahol egy kellemes női hang tájékoztat minket arról, körülbelül hol vagyunk, hová tartunk, és hogy milyen célból.

Az egyszeri játékos álla már ekkor le fog esni, a játék ugyanis gyönyörű, szebb, mint az ugyanolyan beállítások mellett játszott 2. rész. Sőt akik megengedhetik maguknak, hogy mindent maximumra állítsanak, még pár extra effektet is előcsalhatnak az engineből.

Mint látható, már rögtön itt a legelején észrevehetjük, hogy olyan extra helységekkel, tárgyakkal és elemekkel bővült a játék, amik eredetileg nem voltak benne az első részben, mint a bevezető kapunál oldalt ez a kis biztonsági szoba. Ám nem ez lesz az egyetlen újdonság, sok egyéb bővítéssel, illetve átdolgozással találkozhatunk majd. Például a tudósok, biztonsági őrök külseje, hangja sokkal változatosabb, és lesznek majd női tudósok is.

Az izgalom azonban csak az incidens bekövetkezésekor, illetve az után fog majd a tetőfokára hágni. Igaz sajnos itt fogjuk majd tapasztalni a legnagyobb hiányosságot is, a Xenes-es részek ugyanis kimaradtak a modból. Ergo maga a játék véget fog érni, amint beleugrunk a Lambda Complex teleportjába.

Ennek persze jó oka van, a HL 2 ugyanis nem tartalmazott Xen-es részeket, így azt hozzátenni a játékhoz még vagy 2-év további munka lett volna, megalkotni azt a kismillió egyedi textúrát és modellt. Cserébe kapunk majd alternatív útvonalakat, illetve megnyílnak olyan szobák, amik az eredeti játékban “zártak voltak” (vagyis nem léteztek).

A Xenes részek hiányától eltekintve viszont, a jellegzetes helyszínek, csavarok, fejtörők, ügyességi részek mind visszaköszönnek majd. Sőt bizonyos részek még nehezebbek is lesznek, köszönhetően a Source fizikának, és a remek AI-nak. Igaz a fizikát egyes helyzetekben majd a saját hasznunkra is fordíthatjuk, például torlaszokat emelhetünk, vagy gránátokat hajíthatunk vissza.

Igazából csak apróságokat tudok felróni a modnak, mint hogy az Assassinok pisztolya nem hangtompítós. A duzzasztógát végénél eredetileg volt egy aknavetős. Az irodáknál egy zombi, ami kifeszített egy ajtót. Hogy a helikopterekből csak 1-et tudunk leszedni, a másik 2 elmegy, miután megunta a bujkálásunkat/elég találatot kapott. Illetve, hogy kivették az ágyúkat, és anno az egyik raktárban volt egy tank, amit használatba vehettünk, ez szintén kimaradt.

Belekerültek azonban más hasznos dolgok, mint hogy a biztonsági őrök már nem feltétlen az alap glockal lesznek felszerelve, hanem lehet náluk revolver, vagy shotgun is. Ezen felül sok extra animációt és dialógust is kapunk, amik tovább színesítik a játékmenetet. Na és az se utolsó, hogy az említett tankok, Asassinok még easy szinten is lazán ki tudnak osztani, a tank például normálon akár egy lövéssel képes megölni, ha telibe trafál, persze ha csak előtte nem darál le a fedélzeti géppuskával. =)

Mindent összevetve a Black Mesa szerintem egy kiváló mod lett, amit mindenkinek csak ajánlani tudok, főleg azoknak, akik végre játszani szeretnének egy méltó, minőségi remakkel, ami ráadásul teljesen ingyenes. ModDB-ről letölthető (én a torrentes verziót ajánlom) ez követően nincs is másra szükség, mint egy Steam accountra! 9.8/10-et simán megérdemel, akár anno az eredeti első rész. =)

Hogy némi extrával éljek a bejegyzés végére, akiknek nem tetszene a katonák újravett hangja (én spec elég súlytalannak éreztem) azoknak ajánlom a mod-hoz készült Hecu Voice pack-et, ami visszaállítja a katonák hangját az eredetire.

Jó szórakozást kívánok hozzá! =)

Advertisements

22 hozzászólás to “Black Mesa Mod”

  1. cheatergs Says:

    Úgy tudom a Xent még hozzácsapják később patch formájában, csak már ki akarták adni. Nekem meg mivel kimaradt az életemből a HL1, inkább megvárom a kész verziót.
    Azt hiszem a Valve támogatta őket (“ez az srácok, csináljátok csak meg ingyen, amit tőlünk vártak el a fanok dellákért!”=), akik már az se biztos, hogy akarnak még csinálni – jó – játékot. Bejön nekik az a Steam.

  2. Szerintem nyugodtan kipróbálhatod, vagy akkor pörgesd ki az 1-et addig, a két kiegészítővel. =)

    Valveról már én se vagyok olyan túl jó véleménnyel. Nem voltak rosszak azok, amiket kihoztak a HL 2 után, de azért egyik se egy HL 3.

    A L4D 1-2 ideig, óráig fun volt. A TF 2 YTPoop pályafutását inkább kínosnak, mint viccesnek tartom, egyébként mint játék nem rossz, de a TFC ugyanerről szólt. A Portal 1-2 röhejesen túlértékelt HL 2 mod. A CS az 1.5 óta lényegében semmit se fejlődött érdemben (ráadásul az még ingyenes volt) csak a grafikája lett szebb. A Dota 2 meg pont nem tud érdekelni. =P

    • cheatergs Says:

      A Portal 1-et csak érdekesnek tartottam, viszont a 2 szerintem nagyon sokat javult: pont a HL2 kategóriája. Ötletes (ebben a CoD-copy érában pláne), piszok hangulatos (még a sztorija is tetszett), csak nem elég hosszú, jó idő után lehet újrajátszani, amikorra az ember elfelejti a megoldásokat, no meg vannak hiányosságai. Ám így is a Dead Space 2 mellett a másik cím, amire az Oblivion óta azt tudtam mondani, hogy élveztem.

      A tipikus multis brandek meg mindig taszítottak. A csaló, frag-mániás, egoista, sivalkodó koc(k)ák egykettőre elveszik az ember kedvét bármilyen játéktól. Sose fogom megérteni, hogy miért ez a közösségi őrület a követendő. Ezzel cseszték el a KotOR-t, a Mechwarriort és erre tippelek az ES-nél is (több single-t szerintem csak akkor kap a nép, ha megbukik az online). Mondjuk co-opot szívesen játszanék ezzel-azzal, csak nincs senki, akivel vihetném.

      • A Portal nem volt rossz, viszont piszkosul túlértékelt, olyannyira, hogy az már idegesítő tud lenni. A WoW és a Halo mellett ekörül hordták össze a legtöbb faszságot, és az “egyedi ötletek” többsége is csak annak “egyedi” aki nem nagyon játszott régebbi címekkel. Teszem azt a HL 2, CoD 2 körül ismerkedett meg az egész FPS műfajjal.

        Co-opal megint az van, hogy akkor működik igazán, ha haverokkal nyomjátok közösen. A netről becsatlakozó random emberekkel már másabb a helyzet. Azok között van pár seggarc, akik csak mennek a saját fejük után, leszarva a többieket, akadályoznak, vagy ha van friendly fire, akkor akár meg is szívatnak.

  3. Nekem a HL kimaradt az életemből, de valahogy nem is akaródzik pótolni. Ellenben a CS-t élveztem (még úgy kb. 2004 magasságában). L4D volt az utolsó ilyen játék, amivel játszottam a Valve-től. Nekem személy szerint tetszett, bár kétségtelen, hogy egy idő után rá lehet unni. Viszont az utóbbi időkben ez volt az egyetlen játék, ami valódi adrenalin-bombaként tudott hatni egerészés közben. Annyira amúgy se vagyok FPS barát, s a Wolfeinstein 3D hangulatát nem lehet már überelni. 🙂 CoD-ok közül jó néhányat kipróbáltam, a 2. vh-s témájúakat szerettem, mert a történelem egy szeletét próbálták feldolgozni. A CoD4-el elvesztette a sorozat az érdeklődésemet.

    • Szerintem érdemes kipróbálni, a játéktörténelem egy darabja. =) A mai FPS felhozatalt simán alázza, amik mind egy kaptafára készülnek, és 3-4 óra alatt kipörgethetők.

      A Wolfenstein 3D tipikusan azaz FPS, aminek a jelentősége tagadhatatlan, és a mai napig el tudok vele hülyülni, de játékmenetileg már közel sem nevezném olyan időtállónak, mint a Doom-ot, vagy a Duke 3D-t. Ennek pedig azaz egyszerű oka van, hogy baromi frusztráló tud lenni, amikor szembesülsz vele, hogy minden pálya egy labirintus, ahol maximum a falak textúrái változnak.

      • cheatergs Says:

        Nekem nem hogy a Wolf3D, de még a Doom 1 is kimaradt, rögtön a 2-vel kezdtem. Meg Duke 3D-vel és a Quake-kel. Quake 2-t egyszer beszereztem, de sose tudott lekötni, végig se toltam. A 3-as meg nem igazi játék, tipikusan a versenyek és a motorjára húzott nevek miatt vált híressé. Ugyanígy Unreal 1-et se láttak a gépeim, a 2 viszont rém gyenge eresztés volt (és ocsmány már a megjelenésekor, akármit is mondjanak), az UT-k meg megint nem érdekeltek.

      • Nekem ezek mind egyszerre voltak rajta az első gépen, amit apám hazahozott a munkatársától, akivel beüzemelték. =)

        Wolf 3D főleg azért tetszett, mert 2. VH-s volt, a Doom-ból ugyan mindkettővel játszottam, de a 2 jobban tetszett, mint az 1, jobbak voltak a pályák, plusz ott volt elérhető a kedvenc dupla shotim. =)

        A Quake széria mindig is olyan volt, hogy technikailag ugyan minden rendben volt vele, viszont “sose találta a saját helyét” vagyis nem igazán volt olyan tartalom benne, amit közvetíteni szeretett volna. Nem véletlen, hogy az első 3 Quake résznek kábé köze sincs egymáshoz, a címet meg az enginet leszámítva. Az első Quake egy modern Doom akart lenni, a 2 próbált egy “egyedi” világot alkotni, a 3 pedig egy UT rivális volt.

        A Quake 1-ből egyedül az a boss maradt meg, aminél csomó ideig nem jöttem rá, hogyan kell kinyírni. A 2-őt egyetlen egyszer kijátszottam, de azóta se vett rá semmi, hogy újra elővegyem. A 3-al ideig-óráig el lehetett lenni, de minőségben és mennyiségben is elmaradt az UT-tól.

        A Quake 4 szerintem jól tette, hogy a 2 fonalát vette fel és vitte tovább. Plusz végre megmutatta, mire képes a Doom 3 engine, ha napfényes nyílt terekről van szó. =) Közel sem volt egy maradéktalan alkotás, de én spec talán ezt a részt tudtam a legjobban élvezni. =)

      • Őszintén szólva szerintem az ID jobban járt volna, ha a Quake 1-nél kicsit jobban ráfekszenek a Lovecraft-i témára, és azt folytatják legalább a következő részben. Pont egy olyan témába nyúltak bele anno, ami szerénykedve is igazán bőséges és hálás egy nyomasztó hangulatú játékhoz. Ha ezt tették volna, a technikai újítás mellett még valami igazán hangulatosat is alkottak volna, dehát helyette maradt a kissé hormonzavaros játékmenet. Oké, a környezet, és Trent Reznor talpalávalója így is elég nyomasztó volt anno (najó, most is), és engem speciel a szívroham környékezett a dimensional shamblerektől, de egyszerűen a karakterünk gyorsasága és darálása valahogy nem klappolt a többi dologgal…

      • Azaz igazság, hogy a játékosok a Doom 1-2 és a sok klón (Heretic, Hexen, Exhumed) után kezdtek ráunni erre a démonos, sötét mágiás dologra, és kezdtek valami teljesen másra vágyni. Többek között ezért is tarolt akkorát anno a Duke Nukem 3D, majd annak a klónjai (Blood, Shadow Warrior, Redneck Rampage).

        A Quake 2 Stroggos irányvonala jó volt, csak nem kapott kellő mélységet. A 4 már sokkal jobban csinálta ezt. Nekem kifejezetten tetszett ez az egész félig elő, félig gép dolog, ami nem csak az ellenfeleket, hanem magát a környezetet, interakciós felületeket is áthatotta. Na meg azt se felejtsük el, amikor váratlanul Stroggá alakítják a főkaraktert. =)

      • Jah, csak jó lett volna ha valami egyéb változás is történt volna a játékmenetben azon kívül, hogy megváltozott a HUD színe meg több armort vehetünk föl… Félig gépek lettünk, igazán elereszthették volna a fantáziájukat -.-.

      • Voltak változások, például gyorsabban futottunk, nagyobbat tudtunk ugrani, olvashatóvá váltak a Strogg nyelven íródott szövegek, tudtunk használni bizonyos Strogg berendezéseket, mint a HP és páncéltöltőt, plusz már a biztonsági turretek se tüzeltek ránk többé.

      • Hát én a gyorsabb futást/ugrást nem nagyon vettem észre, a többi meg elég evidens/piszlicsáré “boostok”, már nem azért. Ha már félig gépek lettünk, mondjuk ránk szerelhettek volna még két kart, vagy a karjaink helyére fegyvereket rakhattunk volna, dual wieldbe, meg ilyenek…

      • Ennyi erővel bármelyik mai modern FPS-nél fel lehetne tenni a kérdést, hogy teszem azt, miért nem lehet konfigurálni, tartozékokkal bővíteni a lőfegyvereket? Vagy miért nem támogatják alapból a duálozást az egykezes fegyvereknél? Miért nem lehet lőszertípusok közül válogatni? Stb, stb.

        Lehet nyújthatott volna többet a Q4, de figyelembe véve, hogy a mai átlag FPS-ek mennyire szokták megerőltetni magukat, már ez is valami. Inkább örülök annak ami van, mint hogy azon sajnálkozzak, ami nincs. =)

      • cheatergs Says:

        Akkor miért nem így állsz hozzá az animékhez is?=)

      • Ki mondta, hogy nem így állok hozzá mindenhez? =P Az embernek néha jólesik panaszkodni, kiadni magából azokat a dolgokat, amik zavarják. Pláne, amikor olyan kretén sztereotipokba botlik, akik erre jól rákontráznak, a nevetséges hülyeségeikkel.

        Attól, hogy teszem azt az aktuális szezon még arra se jó, hogy a WC-n lehúzzam, és ezt szóváteszem, még nem jelenti azt, hogy közben ne keresnék, találnék olyat, ami akár tetszhet is. =)

  4. Minden egyes percét imádtam, főleg azért, mert egyes, az első részben idegesítő pályarészeket kissé átalakítottak, vagy lerövidíttek.

    A grafika meg eszméletlen, egyedül talán a CS: GO-nál szebb a Source engine.

    • Igen volt pár rész, ami elég macerásan volt összerakva az eredetiben, sőt akár bugosodhatott is. Például a nyitószelepekhez rendelt ajtóknál rendre beakadt a hang, ha menet közben félbehagytad a tekerést.

      Viszont néhány átrendezésnél az történt, hogy fogalmam se volt róla, mi az új irány. Például az eredeti HL-ben úgy volt, hogy a silónál a kis vonat nekiment az ütközőnek, és átrepített a radioaktív medence felett. Vagy ha beleestél, akkor a dobozokon lehetett felugrálni a csőhöz. Na itt a modban ez teljesen ignorálva lett, csak épp elfelejtettek “szólni” hogy ne a medencében keringjek már össze-vissza, nem létező kijutási lehetőséget keresve, hanem még az ütközés előtt ugorjak le a vonatról, aztán ott a létra oldalt.

      Hasonló meglepetés ért a duzzasztógátnál, amikor kiderült, hiába pazaroltam el a gaussból egy combos adagot arra a helyre, ahol eredetileg egy aknavetős volt, mert egyszerűen kivették onnét.

      Ja és ne felejtsük ki azt a részt, amikor tüzérségi csapást hívhatsz… Nem tudom ki tervezte ezt az új “érintőképernyős” verziót, de az új taktikai térkép egész konkrétan használhatatlan. Plusz egy csomó elem sima solid lett, ami eredetileg rombolható volt.

      Ezektől eltekintve leginkább a katonák új hangja zavart. A sok elnyújtott “Doooooo iiiiiiit!” egy idő után kifejezetten nevetségessé tette őket. Még szerencse, hogy szinte rögtön elérhetővé tették az eredeti hangcsomagot. =)

      CS: GO… úgy hallottam annyi újítást tartalmaz, hogy most már lettek gyújtó eszközök. Hát nem tudom, én ezért nem venném meg. =/

      • A GO-t mondjuk nem is az alap funkcióért vettem meg, hanem mert tonnaszám fognak hozzá jönni a különböző modok. 10 euró meg l***sz pénz egy Codhoz képest pl.

      • CS-hez én maximum mapokat töltöttem le. =) Egyébként tipikusan az a játék, ami az 1.5 óta alig változott valamennyit.

        Volt egy elcseszett Condition Zero, 2 felesleges gépfegyverrel és egy gagyi pajzzsal. Ebből lett aztán egy lebutított 1.6, majd kaptunk egy Source-ot, amiből hiányzott az 1.5-ös pályák majd fele, sőt az elején még mindkét oldalon csak 1 skin volt elérhető az eredeti 4-ből. Most meg itt a GO, csak tudnám minek… =/

  5. Zseniális lett! Csak gratulálni tudok a srácoknak a profi munkáért, sokkal több mint amit az ember elvárna egy modtól!
    A Valve szívhatja a fogát hogy egy fillért se dobtak nekik. Árulhatták volna 4-5 ezer forintos áron, így elszalasztották a lehetőséget egy jó remakere, mert igen a HL: Soruce nem volt igazi remake!
    Jó lenne ha ilyen minőségben, ekkora odafigyeléssel készülnének a teljesáron árult FPS csodák, aztán még a pénztárcámat is kinyitnám, esetleg. 😀

  6. Vannak azért olyan modok, amik hasonlóan jól sikerültek. Például a Nehrim, ami egy totálkonverziós Oblivion mod, vagy ott a Dead Epidemic, ami a budget FPS-nek is gagyi Land of the Dead-ből egy teljesen korrekt zombis lövöldét csinál, ahol még puzzle elemek is vannak.

    A Valve úgy néz ki, nagyon elvan Dota 2, Portal, és hasonló játékokkal… A HL 3-ról szinte semmi hivatalos nincs még, bár őszintén szólva nem tudom, mit várjak tőlük.

    Már a HL 2 is olyan volt, hogy egy jó FPS volt, főleg annak, akinek az 1 és az Opposing Force kimaradt. Ugyanakkor aki (mint én is) ismerte az elődöt, látta a korai trailereket, screenshotokat, olvasta az előzeteseket, annak utólag leesett, hogy valójában itt is az történt, mint a Doom 3-nál, hogy sokkal mélyebb, részletesebb játékmenetet ígértek, mint amit valójában kaptunk. Erre pedig csak rátett, amikor szétnéztem a neten, és szembesültem vele, mennyi mindent kikerült ki a végső változatból, nagyjából a beígért tartalom közel fele.

    Ezért is “haragszok” kicsit ezekre a címekre, mert ha úgy tetszik, ezek “hozták divatba” azt a “jó” szokást, hogy jóval többet ígérnek a fejlesztők, mint amit végül a kezünkbe adnának a pénzünkért. Legalább is én ezeknél kezdtem ezt először érezni.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: