Duke Nukem 3D HRP és DukePlus mod

HRP_Logo_wide

A Duke Nukem 3D-t, szerintem szükségtelen különösebben bemutatnom, anno a DOS érában szinte kikerülhetetlen volt. Egy remek FPS, egyedi szörnyparkkal, változatos helyszínekkel, sajátságos humorral, és epikus főhőssel, aki nem csak szimpla akcióhős volt, hanem egyben önmaga paródiája is.

Maga a Duke franchise, leginkább azért érdekes, mert még hivatalos oldalról, ez is azok közé sorolható, ahol volt egy epikus rész és aztán annak csomó olyan folytatás, amik ugyan önmagukban nem voltak rosszak (vagy legalább is nem mind) mégse tudták megismételni, és méltó módon továbbvinni, az előd sikerét. (Elég csak a hányattatott sorsú DNF-re gondolni, ami annak ellenére, hogy elsősorban az egykori rajongóknak készült, nem aratott osztatlan sikert.) Ugyanakkor a máig lelkes, kitartó rajongói bázisnak hála, a franchise mégis tovább él, túlél, sőt fejlődik, alkalmazkodik a modern éra nyújtotta lehetőségekhez.

Erre szolgál ékes bizonyítékul, a HRP projekt…


HRP – Avagy a király visszatér, fényesebb páncélban…

Mint a legtöbb nagyszabású projektnek, a HRP-nek is meglehetősen régre visszanyúló története van (némi holtidőszakkal persze). Ezt hosszasan lehetne részletezni, belemenni az egyes verziók technikai hátterébe, de ettől most megkímélném a nagyérdeműt. =) Anélkül, hogy bővebben kitérnénk a száraz részletekre (amikhez már némi program, grafikus ismeret sem árt) megpróbálom röviden összefoglalni a lényeget.

Annakidején a 3D Realms, a Duke Nukem 3D grafikai motorját (Build engine) egy Ken Silverman nevű illetőtől vette meg, aki aztán önerőből, tovább fejlesztette a motort.

Ezt a motort később egy JonoF nevű srác újra optimalizálta, a modern operációs rendszerekhez. Átkerült az egész natív windows alapokra, kapott openGL renderelést, és true color textúra támogatást (csak hogy a legfontosabbakat említsük). Ez a port már lehetővé tette, hogy akár 1600×1200-ban lehessen futtatni az eredeti játékot, valamint (és ez az egyik legfontosabb), hogy egérrel és billentyűzettel, összehangoltan lehessen játszani.

Duke_Nukem_JonoF(A JonoF portos Duke korai verziója)

Közben a neten kismillió szabadon használható textúra, illetve model kijött a Duke 3D-hez, ám ezek szét voltak szórva, és némelyiknél hibák is felmerültek. Ekkor jött a képbe egy Parkar nevű ürge, akinek azaz egyszerű, de zseniális ötlete támadt, hogy összeszedi az összes használható textúrát, modelt, amit csak talál, optimalizálja őket, és ezeket egy csomagban közzéteszi.

duke_nukem-hrp-pre(A legelső HRP)

Így indult útjára a Duke Nukem HRP projekt, ami hamarosan, akaratlanul is egy nem hivatalos rajongói remaké nőtte ki magát. A nép hamar felismerte a benne rejlő potenciált, így sok tehetséges rajongó csatlakozott, az aktív fórumközösséghez, akik kivették a részüket, a felújításból.

A csomag kezdetben, teljes egészében a JonoF portra épült, ám később jött az ebből kinőtt Eduke32 port, ami gyakorlatilag elindította a második fázist. Vagyis egyenessé vált az út a HD, majd a fullHD felé, amit végül a Polymer hozott el. Ez lényegében az Eduke port részévé vált, ami valós idejű, dinamikus árnyék és fényhatások megjelenítését teszi lehetővé.

Duke_Nukem_HRP_Polymer_render

Bár a HRP fejlesztése, bővítése mind a mai napig folyik (azért valljuk be, nem sok ilyen projekt éri el az 5.0-ás kiadást), a mostani verzió már elég stabilnak és optimalizáltnak nevezhető. Könnyen áttekinthető, és abszolút felhasználó barát, semmilyen különösebb programismeretet nem igényel a telepítése és futtatása.

A HRP az alap Duke Nukem 3D-vel, és az Atomic kiadással is kompatibilis, de érdemes utóbbit használni, abból is az 1.5-ös final verziót. Az eredeti játékból kizárólag a Duke3D.grp fájlra van szükség, semmi másra.

A grafikus megjelenítés igencsak részletesen testre szabható, ennek hála 3 módban is játszhatjuk a játékot. A különbség pedig elég látványos… =)

Duke_Nukem_HRP_original(Eredeti)

Duke_Nukem_HRP(HRP – Polymer nélkül)

Duke_Nukem_HRP_Polymer(HRP – Polymerel)

Itt fontos megjegyezni, hogy az 5.0-ás verziótól kezdve a csomag már erősen támaszkodik a polymer megjelenítésre, vagyis a régebbi módok esetén előfordulhatnak elcsúszások, illesztési problémák.


DukePlus mod

A Duke Nukem 3D-hez az évtizedek során rengeteg mod készült, ám közülük is kiemelkedik egy, ami szorosan kötődik a HRP-hez, sőt lényegében arra építkezik az egész. Ez a szóban forgó mod a DukePlus, ami, mint ahogy a neve is sugallja, olyan pluszokat ad hozzá a játékhoz, amik tovább növelik az élményt, illetve még modernebbé teszik azt.

A DukePlus, mivel a HRP-re épül, ezért elég egyszerűen kezelhető. Mindössze annyi a játékos dolga, hogy kicsomagolja azt a játék főkönyvtárába, majd az Eduke32 indítóablakánál, kiválassza azt.

EDuke32_config

Elsőre nem tűnik lényegesnek a változás, ám amint belépünk a játékba, a program hamarosan felhívja a figyelmünket arra, hogy indítsuk el a DukePlus menüt, ami egyetlen gombnyomásra, bármikor előhívható játék közben.

Duke_Nukem_HRP_DukePlus_menu

Itt rengeteg mindent beállíthatunk, csak az ízlésünkre van bízva, mit preferálunk. =) Bizonyos lényegesebb változások életbeléptetéséhez azonban, új játékot kell kezdeni. Jó hír viszont, hogy ezek a már esetleges mentett állások betöltésénél, automatikusan életbe lépnek, visszamenőleg.

Ami miatt én személy szerint nagyon szeretem ezt a modot, hogy elérhetővé tesz olyan fegyvereket, amiket már anno is szívesen használtam volna. =) Mindig is szerettem volna használni, például az idegen trooperek lézer pisztolyát, erre most végre lehetőség nyílik:

Duke_Nukem_HRP_DukePlus_Laser_pistol

Szintén visszaköszön egy régi ismerős, a Doom 2 ihlette dupla csövű sörétes puska:

Duke_Nukem_HRP_DukePlus_Double_barrel

Valamint az igazi nagyágyú, a Battlelord Minigun:

Duke_Nukem_HRP_DukePlus_Battlelord_minigun

Kedvcsinálónak, azt hiszem ennyi elég is volt. Akik szeretnének egy jót nosztalgiázni, régit játszani, modern formában, extrákkal kibővítve, azok nyugodtan tegyenek vele egy próbát. Nem fognak csalódni. =)

A Duke Nukem HRP elérhetősége: http://hrp.duke4.net/

A DukePlus új oldala: http://fissile.duke4.net/fissile_dukeplus.html

Reklámok

14 hozzászólás to “Duke Nukem 3D HRP és DukePlus mod”

  1. Hát igen ez és a Balck Mesa példaértékűek, minden remakelésnek kb hasonló odaadással kéne készülnie. 🙂

  2. Szokták volt mondani: “Amiben munka van, azon meg is látszik.” =)

    A baj az, hogy a legtöbb remake (különösképp igaz ez azokra, amiket már nem az eredeti cég remakel) nem szól többről, mint hogy van egy régi, fogós cím, amit megpróbálnak újra eladni, miközben jobb esetben is csak hajaz a végeredmény, az eredetire.

    Például nem is oly rég kapott a Painkiller is egy remaket, a BooH kiegészítővel együtt (vagy legalább is ezt ígérték). Ami való igaz, szebben néz ki, mint az eredeti játék, DE sajnos az a pici bökkenő vele, hogy az eredeti játék és a kiegészítő több mint 30 pályája közül, mindössze 14(!) lett átemelve, felújítva, és ebbe beleszámolandók a boss mapok is. Ráadásul hiányzik egy csomó secret, egyes mapok ellenfél felhozatalát összekeverték, ami így félmunkának is kevés.

  3. A dukeplus mappám másfél gigát nyom, 1400 user levellel együtt. 😀

  4. Szép kis gyűjtemény, összeszedtél akkor pár dolgot. =) Remélem egyszer majd a Shadow Warrior, Blood is eljut hasonló szintre, mint most a Duke HRP.

  5. balint107 Says:

    Ha nagyonszépen megkérek valakit, elmondaná lépésről lépésre hogyan kell telepíteni, vagy hogyan kell elérni, hogy rendesen működjön a dolog. Időről-időre leszedtem eddig a az újabb HRP kiadásokat és jók voltak, de az 5.0 és 5.2-vel hadilábon vagyok. felrakom és a grafika majdnem ugyanolyan rossz marad mint anno a dos-os verziónál :(. (esetleg egy picit jobb meg pár dolgot lehet csak a képopciókba beállítani) Eddig az újabb HRP-ket belemásoltam a az addigi Duke 3D mappákba felülírtam amit kellett és jók voltak. Az 5.2 nél nem működik meg azt hiszem az 5.0 nál sem bár azt már nem is találom az oldalon. Most az 5.2 vel és a duke plussal próbálkoztam a leírt módon úgy hogy duke 3d GRP-t másoltam oda más helyről. Viszont az 5.2-es HRP-nél kaptam egy új GRP-t amivel felülírtam a régit (gondoltam itt is meg van akkor a szükséges fájl) Végeredményként viszont megint a harmatos grafikájú duke Nukem 3D vel találkoztam, és még az Atomic Editionos 4 epizód sem érhető el benne 😦

  6. Először is ne írj felül semmit, az ugyanis mindig bajok forrása szokott lenni. A legjobb, ha csinálsz egy tiszta telepítést. Töltsd le a legutolsó HRP packet (Duke3D HRP v5.2 FULL SFX). Ezt telepítsd fel, majd töröld ki a benne lévő duke3d.grp fájlt, az ugyanis a demo verziója a játéknak. E helyére kell beilleszteni, az eredeti DOS-os játék GRP fájlját. Ha ez megvan, csak el kell indítani az eduke32.exe-t. Itt legyen kipipálva a fullscreen, a polymer, és az enable autoload folder, majd nyisd le a custom game content folder fület, és válaszd ki az autoload lehetőséget.

    • balint107 Says:

      köszönöm szépen a segítséget, kipróbáltam így és tényleg működik 🙂 Akkor elvileg már nincs más dolgom mint hozzátenni a duke plust is hogy még királyabb legyen, remélem annál nem lesznek problémák. Illetve olyan kérdésem lenne, hogy nekem eddig a szinkronizált duke 3d verzió volt meg, és a korábbi Hrp-kel is szinkronizálva játszottam. Be lehetne-e ezt ide integrálni? Valamint az “User. con” nevű fájlt ahol különféle módosításokat lehet végezni, mindenféle programozási tudás nélkül, főként a fegyverek tűzerejét illetően (nem az igazi mikor a vadkanokba 2 tárat kell a pisztolyból belelőni) 🙂

      És még azt is szeretném megkérdezni, hogy fentről a 3. kép (Wc-s rész) az egy működő kiadásból van, vagy csak illusztráció? Mert ilyen szép tükröződő effekteket, még nem láttam egyik kiadásnál sem, viszont a szívemet fájdítja a látvány 😀

      • A DukePlus modnál mindössze annyit kell csinálnod, hogy kitömöríted a játék gyökérkönyvtárába (itt viszont már érdemes felülíratni ami azonos, például az eduke32.exe-t) majd a custom game fülnél, az autoload helyett kiválasztod a DukePlus-ot.

        A magyar verzió nekem régen megvolt, de sose szerettem, szóval erről nem tudok nyilatkozni.

        A DukePlus modban egyébként szerepel egy heavy pistol nevű beállítás, ez pont arra szolgál, hogy nagyobb lesz a pisztoly tűzereje, cserébe gyakrabban kell tárazni.

        A WC-s kép a Polymer képességeit mutatja be. A játékban ugyan ezt tudja, attól függően, mennyire sötét a hely, és ott mennyi a környezetben, az olyan textúra, ami fényvisszaverődést biztosító shaderel lett ellátva.

  7. balint107 Says:

    Egyébként kicsit még azt sajnálom, hogy azt a 1998-as szintű városi háttérlátképet, nem váltották le már valami modernebbre. Kicsit hülyén veszi ki magát az egyébként modern grafika mellett :S Nekem a Blood 2, vagy az Unreal Tournamet első darabjának a szintjét idézi :(.

  8. De lecserélték szebbre, csak azért nem annyira szembeötlő a változás, mert egy éjszakai városképről van szó, ahol azért nem sok dolgot lehet variálni.

    Egyébként szerintem az ilyen apróságok a legkevesebbek, szóval már az is nagy dolog volt, hogy egyáltalán maga a HRP elkészült, még Polymer nélkül.

    Lásd a Shadow Warrior HRP megállt olyan 30-35% környékén. =(

  9. Péter, az miért van h a devastator láthatatlan a dukeplusban? 😕

  10. Azért, mert a DukePlus még nem követte nyomon a HRP legújabb változatának egyes változtatásait. A devastator modelljének elkészült a Polymerhez igazított, szélesvásznú változata, a DukePlus viszont még a régire hivatkozik, amit azon a néven már nem talál.

    Töltsd le ezt a javítást, ez megoldja a problémát:
    http://forums.duke4.net/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_id=6095

  11. cheatergs Says:

    Na, Duke-ot magyarról szinkronizálták angolra?=) A háttérhangokat figyeljétek:

    Bár csak tippelem, hogy a másik vinyómon lehet fenn, de lusta vagyok bekötni, gondoltam elkérem, de ahhoz sincs kedvem.=) Az eddigi hi-poly modokkal vesztett a hangulatából, ezért nem is használtam egyiket se, viszont ezzel a Tech4-re emlékeztető megjelenéssel egyszer majd kipróbálom. A fény-árnyék a csempéken kiköpött Doom3. Na, állítólag azt is elcseszték a BFG-vel Bethesdáék v akik pénzt akartak látni belőle. Pedig a kijövetelkor a csalódás-faktorból jobban jött ki, mint a HL2 (merthogy mindig csalódok – hiába nem várok sokat -, csak más mértékben). 2004 hype-triójából az FC állt legközelebb az elvárásokhoz.

    Ne, most is ide kommenteltem a SAO-helyett, pedig ahhoz is csak hozzáfűznék.

    • Ez már a hivatalos albumon lévő mp3, az eredeti játékban nem szerepeltek ezek a háttérhangok (lévén midikről volt szó):

      A felújított ogg verzióban szintén nincsenek benne.

      Doom 3 őszinte leszek, nekem úgy istenigazán sose tetszett. Nem volt egy rossz játék, de valahogy nem hozta a régi részek hangulatát, és az előzetes trailerek alapján (ez is) sokkal mélyebb, összetettebb játékmenetet, látványt ígért, mint amit végül kaptunk.

      A Far Cry nekem szintén nem jött be. A plasztikos látványvilág (aminek szvsz az egyetlen valóban jól sikerült része a víz volt) eleve taszított. Maga a játék, a szörnyek feltűnéséig simán közepes volt, onnantól viszont gagyi. Valahogy az egész olyan volt, mint ha a Soldier of Fortune 2-őt, átrakták volna Serious Sam SE látványvilágába, aztán idővel 1-2 szörnyet is átvettek volna.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: