A HAHÁK

Bár több olyan politikai esemény is történt kis hazánkban, az elmúlt jó néhány hónapban, amik kapcsán terveztem, hogy billentyűzetet ragadok (például ott volt a NEM nevezetű “náci” ellenes összeröffenés) aztán valahogy mindig jobbnak találtam, ha inkább szóra se méltatom őket. Így voltam, a diákmegmozdulásokkal is. A napokban azonban úgy éreztem, amit mostanában mondanak és csinálnak egyes diákok (főleg a HAHA), az egyenesen komédiába illő.

Úgy vélem, naiv azaz ember, aki azt hiszi, a felsőoktatásban zajló változások csak is azért kezdődtek el, mert a Fidesz van hatalmon. Hatalmas tévedés, mert akár bal liberális, akár centralista, akár nemzeti radikális kormányzás alatt állna ez az ország, ez akkor is bekövetkezett volna, maximum más címszavakkal. Azt ugyanis látni kell, hogy ami a felsőoktatásban jelenleg van, illetve volt, az ebben a formában, fenntarthatatlan. Az nem járja, hogy valaki még kézhez se kapta a diplomáját, de már azt keresi, hová fog menni Nyugat-európában, ami egyébként már közel se az a nyugat, ami a 20. században volt, és ezt mi se bizonyítja jobban, mint hogy 10-ből 6-7 emberke haza fog jönni másfél éven belül, de ez most egy másik téma.

A félreértések elkerülése végett, azt mindenképp tisztázni kell, hogy az úgymond “ingyenes” felsőoktatás, az nem alanyi jog (ahogy azt az egyik HAHÁs dísznövény állította), hanem pusztán egy lehetőség, amit én, személy szerint, már rég  teljesítményhez kötnék. A “röghöz kötésről” szintén az a véleményem, hogy ha valaki, ebben az országban, az itt élő és dolgozó adófizetők pénzéből szerzett magának diplomát, az legyen szíves, és legalább azt a minimumot tegye már meg viszonzásul, hogy amibe az ő kitaníttatása került, azt ledolgozza. Mindegy hogy mivel, de dolgozza le. Ha pedig mindenáron menni akar, menjen, de akkor fizesse ki azt az összeget, amibe az ő képzése került. Ha pedig mindebből nem kér, akkor tessék költségtérítésesre menni, ott nem kell ilyesmitől tartani, hogy valamit jogosan elvárnak majd tőle, viszonzásul.

Maga a HAHA, nos mit is mondhatnék… olyan mint a neve is sugallja, egy vicc. Valójában csak pár tucat, maximum néhány száz naiv emberke alkotja, jellemzően még 25 év alatt, akik éppen hogy csak kiestek a középiskola padjából, de valójában még tinédzserek, és azt hiszik, mert ők egyetemisták, övék a világ, és mindent, mindenkinél jobban tudnak. Kicsit olyanok ők, mint a Kádári rendszert visszasíró nyugdíjasok, akik agitálnak valami ellen, amit nem értenek, de igazából észre se veszik, hogy csak egy politikai játék eszközei.

Mert ha valaki hasznot húz most ebből az egészből, akkor az a bal liberális média, illetve a bal oldali pártok. Hogy kik állnak valójában a háttérben, és melyikőjük húzza belőle a nagyobb hasznot, igazából részletkérdés (bár ki lehet találni). Hogy egy nagyon is ideillő mondással éljek: “Összenő az, ami összetartozik.”. Afelől ugyanis senkinek ne legyen kétsége, hogy az a sok kis baloldali szerveződés (DK, Együtt 2014, Milla, stb.) nem fog összeborulni egymással, és az MSZP-vel, ha majd oda kerül a sor, 2014-ben. Kormányváltás persze úgy se lesz ebből, az LMP meg az se biztos, hogy egyáltalán létezik még akkor, de annyi eredménye mindenképp lesz, hogy a baloldal rendezi majd a sorait.

Visszatérve a HAHÁ-ra, ajánlom mindenkinek a Célpont idevágó részét, vagy ezt a kis videót, a lényeg benne van.

Magam részéről, hálát adok Istennek, hogy nem vagyok szabad bölcsész, illetve, hogy valami kicsit viccessel zárjam eme gondolatmenetet, megosztok veletek egy kis történetet. =) Amikor meghallottam ezt a HAHA nevet, hirtelen az a fura érzés fogott el, mint ha én ezt már hallottam volna valahol. Nem is tudtam szabadulni ettől az érzéstől, aztán egyszer csak beugrott, honnét is volt ez ismerős nekem… Páran még emlékezhettek arra, hogy jó néhány évvel ezelőtt, ment a Cartoon Networkön egy hihetetlenül gagyi, már-már kínosan gagyi merch anime, a Duel Masters, ahol nem vicc, de egész konkrétan úgy hívták a kártya birodalom gonoszait, hogy A HAHÁK. Na most ezt mi anno, még gimis fejjel is annyira gáznak éreztük, hogy a haverokkal, napokig ezen röhögtünk, ahányszor csak előjött, mert egyszerűen nem tudtuk elképzelni, hogy juthatott valakinek eszébe, egy ilyen név.

47 hozzászólás to “A HAHÁK”

  1. Na igen, a Célpont meg ez a videó szépen tükrözi a HaHa igazi énjét.

    Tehát az nem zavarja őket, hogy már 1850 óta nincs ingyenes oktatás csak államilag finanszírozott képzés, hogy az MSZP többször megpróbálta 100%-san tandíj mentessé tenni az oktatást (míg a fidesz csak csökkenteni az államilag finanszírozott létszámot, s a kettő nem ugyanaz), hogy szintén az MSZP volt az aki az elb*szott Bolognai rendszert bevezette, hogy a HÖOK meg a többi szervezett már rég kiegyezett a kormánnyal, ő szerintük mégis veszélyben a demokrácia, melyről azt sem tudják mi az, csak annyit, hogy “jogunk van mindenhez s azt csinálunk amit akarunk”, ami meg marhára nem az.

    De ami a legfelháborítóbb bennük, az a viselkedésük a többi diákkal ÉS az egyetemi tanárokkal. Mit tettek ők le az asztalra, hogy azt hiszik, joguk van kiröhögni egy dékánt vagy egyetemi professzort? Ja, hogy külföldön tanították meg pénzelték? Oké…

    A poén az, hogy Bajnai-val jól elvannak annak ellenére, hogy ő jónak tartja bevezetni a tandíjat, szóval kicsit sem paradox. XD

    Egyszóval egyetértek a véleményeddel, ezeknek meg nem ártana bejárniuk tanulni is, hogy tudják, mit jelent egyáltalán a demokrácia szó, s nem csak sírni, hogy ingyen tanuljanak. Bár ez sajnos valóban a fidesz hibája, mert ők ragaszkodnak a “mi nem gumibotozunk meg senkit mint az MSZP” elvükhöz. Mert ez kell nekik, nevelés.

    • Egyik jó barátom mesterképzésre jár, és bár ő nem futott eddig össze a HAHÁsokkal, azt szívesen megkérdezte volna tőlük, hogy nekik erre mégis hogy van ennyi idejük?

      Bajnai amúgy nem is értem, mit akar… ennyire kell neki az a hatalom, ami sose volt az övé? =/ Mert azt, hogy Gyurcsány nem volt hajlandó eltűnni, és állandó kényszert érez arra, hogy nyilvánosan bohócot csináljon magából (például az éhezéses demonstrációjával) még valahogy meg is értem. De Bajnaitól legalább annyit vártam volna, hogy ahogy annak idején Medgyessy, ő is szépen eltűnjön a politikai mainstreamből.

      Na és persze ott a Milla, drága, szeretett nyócker vagányunkkal, Dopeman papával, akinek úgy tűnik, nem elég a rapper “karrierje”, most már a politikai ringbe is be akar szállni.

  2. Kicsit sajnálom, hogy állást foglaltál ebben a témában, de ettől függetlenül nagyon igazad van.
    Azért arra rávilágítanék, hogy mégis hogyan dolgozzon az átlag egyetemet végzett, amikor munkát se talál az országban? Vannak szakok/szakmák, amikkel az ember – bármennyire is odaadó iránta – nem tud munkát lelni. Az oké, hogy ne rohanjunk külföldre, amint kézhez vettük a nagy kék bársonyborításút, de hadd ne téglarakodással kelljen meghálálnom az államnak, hogy az adófizetők pénzén kiképeztek régésznek (ráadásul elég korrekt teljesítményt nyújtottam tanulmányaim során). Ez csak egyéni meglátás, teljesen szubjektív véleménnyel. 🙂

    • Vannak témák, amiben elég nehéz semlegesnek maradni, de ez most spec nem is volt célom. =)

      A kérdés jogos, de a helyzet az, hogy általában véve nagyon kevés ember csinálja ténylegesen azt, amit elvégzett, aminek tanult, és még kevesebben azt, amit azon belül csinálni szeretnének.

      Magamból kiindulva, én se a képeslap, meghívó, szórólap tervezés miatt vágtam bele ebbe a szakmába, mégis ezt kell csinálnom úgy 70%-ban. Ráadásul ezek szezonálisan ismétlődnek is, évről-évre, ünnepről-ünnepre.

      Sokan akik kimennek, külföldön se kapnak különb munkát, mint idehaza. Ismerek olyat, aki kiszaladt “mindenki kedvenc” Angliájába, és tudod mit csinált ott fél évig, amíg kinn volt? Chipses zacskókat töltött meg a futószalagnál. Ezért aztán tényleg megérte kiutazni, ráadásul a “végtelenül toleráns” britek nem néztek rá különbül, mint egy indiaira, akinek nincs semmi szakmája, és még a nyelvet sem beszéli.

  3. Az ELTE BTK-ra járok mint bölcsész, és mindent megteszek, hogy a lehető legjobban elhatárolódjak ezektől, sőt belső tapasztalatból megmondhatom, hogy a saját szaktársaim is jobb esetben kiröhögik őket, mert a rosszabb már az, amikor a tevékenységük miatt 70-80 embernek kellett másik termet szerezni, hogy az óra meg legyen tartva akkor hallottam keményen az anyázást. A én saját véleményemet egyrészt te másrészt ez a szerző is jól összefoglalta:

    “Egyszerűbben fogalmazva: attól még, hogy a Fidesz-KDNP hülye, nem lesz a vele szemben álló Hallgatói Hálózat rögvest támogatandó, mindannyiunkért küzdő csoportosulás, akármennyire is él ez a képzet sokak fejében. Ha a HaHa terrorista módszerekkel, mások szabadságának és jogainak megsértésével operál, akkor főleg. Ha köztiszteletben álló professzorokból (amilyen Tolcsvai Nagy Gábor és Pál Ferenc is) csinálnak hülyét a nevetséges módszereikkel és elképzeléseikkel, akkor annál inkább. Ha valójában csak az ELTE bölcsész hallgatóit és oktatóit akadályozzák, miközben a kormány a füle botját sem mozdítja, akkor szintúgy nem a szent ügy megvalósulásához járulnak hozzá. Éppen ellenkezőleg: a céljaikkal alapesetben egyetértőket is maguk ellen fordítják, aminek a kormány csak örül: a Hallgatói Hálózat láthatóan saját maga járul hozzá a változás ellehetetlenüléséhez.” (Lakner Dávid)

    Szóval erről ennyit.

    • A HAHA sajnos egy kiváló példa arra, milyen az, amikor a politika gátlástalanul belemászik az oktatásba. Nyilván a politika mindig is része volt az oktatásnak, mint ahogy minden másnak is, de ez most tényleg nem szól semmi másról, mint egy lobbizásról, ahol néhány hallgató, aki elég hülye ahhoz, hogy ne lássa a fától az erdőt, Bajnaiék malmára hajtja a vizet, miközben azt hiszik, a diákság érdekeit képviselik “pártállástól függetlenül”.

  4. Yuriko-chan Says:

    A bolognai rendszert én is hatalmas baromságnak tartom. Arra jó az egész, hogy kétszer felvételizz, kétszer add be a papírjaidat, kétszer perkálj. És persze kétszer kelljen szakdolgozatot írnod, kétszer legyen diplomaosztód. Gyakorlatilag nem ismerek senkit, aki a 3 éves alapképzés elvégzése után abbahagyta volna a tanulást, mindenki ment tovább mesterképzésre. A diplomák megszerzése közül is a második az igazi, annak az átadása után van felszabadult ünneplés (az elsőén sokan meg sem jelennek, csak átveszik a tanulmányi osztályon). Mindez engem szerencsére nem érintett, mert az orvosi egyetem minden szakán osztatlan képzés folyik, ahhoz nem nyúlhatott hozzá a bolognai rendszer (és egyébként is a bevezetése előtti évben érettségiztem). Jól is nézett volna ki, 3 év után félorvossá, félfogorvossá, félgyógyszerésszé avattak volna minket? De – nem meglepő módon – a többi helyen annyira nem vált be a rendszer, hogy a TTK-n állítólag vissza fogják állítani az osztatlan képzést, és lehet, hogy más karokon is.

    Gimis koromban nekem is volt olyan álmom, hogy régész legyek, de más pályára terelt az élet. És azt azért már akkor is tudtam, hogy régészetből nem éltem volna meg.

    A diákok megmozdulásait nem tudom és nem is akarom minősíteni, hanem inkább diplomatikusan nem mondok semmit, és örülök, hogy én megúsztam ezt az egészet, de azért egy dolgot nem értek. Hogy volt nekik ennyi idejük vizsgaidőszakban tüntetésekre járni? És hogy engedhetik meg maguknak ezeket az egyetemfoglalásokat (“addig nem hagyjuk el az aulát, amíg nem történik valami” és hasonló akciók). Órákra ki fog bejárni???

    • Na igen, szóval elég érdekes, hogy nekik szorgalmi időszakban van idejük napokig vonulgatni, termeket elfoglalni, stb. Ráadásul közben másokat is zavarnak, akadályoznak, akik velük ellentétben, tanulni mennek be.

      Egyébként hallottam olyat is azóta, hogy több olyan emberke is volt köztük, akinek már vagy nincs, vagy nem is volt soha hallgatói jogviszonya. Ergo, az ilyenek például minek mentek oda, már a statisztáláson kívül? Gondolom enni, zenét hallgatni, meg melegedni.

  5. A politikai témájú posztokat általában ignorálni szoktam mindenki blogján, de most ezúttal kivételt tettem és elolvastam ezt, már csak azért is, mert hiába szedek ritka jóféle “Leszarom” tablettát, de ezt a megmozdulást, ha akarnám, se tudnám megkerülni és mint olyan, kíváncsi vagyok (értelmes) emberek véleményére ezzel kapcsolatban.

    Ha nagyon leakarnám egyszerűsíteni, akkor azt mondanám: A “sokat akar a szarka…” tipikus esete az egész, pláne a mozgalmaik, mint ez a legutóbbi “derp, aludjunk bent a zegyetemen, mer’ az maj’ milyen hatásos lesz” bs. Komolyan, nekem lenne ennyi fölös időm…

    Ja, és _baromi sok_ az olyan résztvevő, akik ilyen “let’s follow the herd” alapon vesznek csak részt, egyébként, ha megkérdezik őket, hogy pontosan mit is csinálnak/mi ellen tüntetnek, csak állnak bambán.

    • De a horda nélkül ezek a műmájerek sem lennének életképesek, még rövid távon sem. 🙂

    • Való igaz, hogy sokan csak a balhé miatt tartanak a csordával, mert nincs jobb dolguk, és túl sok a szabadidejük (ez általában így szokott lenni) de ha megkérdeznék őket, hogy soroljanak már fel pár tényszerű okot, ami miatt ők most tüntetnek, esetleg tegyenek néhány ellenjavaslatot, valószínűleg 2 értelmes mondatot nem tudnának összehozni.

      Szerintem, itt nem is igazából a sokat akarás a gond, hanem sokkal inkább az, hogy a megmozdulásaik nemes egyszerűséggel, nevetségesek, és nem mellékesen, piszok átlátszóak. Elég csak megnézni pár felvételt róluk, és már látni, hogy ez nem más, mint színtiszta politizálás. Valójában szó nincs itt a diákok jövőjéről, jogairól, sokkal inkább arról, hogy bizonyos politikai körök, hasznot akarnak ebből húzni, ők pedig ehhez asszisztálnak.

      Az olyan apró pillanatok árulják el legjobban, az ő tevékenységük valódi célját, amikor ott csövelnek bent egy előadóban, ahol miattuk nem lehet előadást tartani, és még csak átvonulni se hajlandók egy másik üres terembe (ugye szolidaritás a diáktársakkal) ott esznek, beszélgetnek, és gitároznak, miről? Cigány verésről… ami ugye jelenleg is az ország legnagyobb problémája, kurva sok köze van a felsőoktatáshoz, és még csak véletlenül sem egy tipikus libsi közhely.

  6. Valahogy ha régészet szóba kerül, általában két féle emberrel találkozom: az egyik gyerek korában maga is régész akart lenni. 🙂 Én pl. úgy lettem régész, hogy nem volt gyerekkori vágyam, hanem az élet terelt arra. 😛 Viszont jómagam is még osztatlan képzésben végeztem a régészetet. Most orosz szakon nyögöm a bolognai rendszer minden kínját.
    Ez az egyetemfoglalás dolog elég bosszantó szerintem is. Hétfőn esti szemináriumon roppant mód zavart, hogy ezek a léhűtők ott zajonganak a folyosón. Amúgy főleg a bölcsészeknél elég gyakori jelenség a túlzott mértékű szabadidő. A legtöbb bölcsész szak eléggé alibi kategóriájú – meglehetősen mélyrezuhant színvonallal, köszönhetően az elmúlt tizenév oktatáspolitikájának.

  7. Én könyvtáros szakon vagyok perpillanat, de nem óhajok mesterképzésre menni. Minek? Információbrókeri van, meg EU-információs mesterképzés. Egyik se érdekel. EU-szakirányt is azért vettem fel, mert nem volt értelmes minor.
    De ha nem olvasnám a KATALIST-et, nem tudnám, hogy hol keresnének embert könyvtárba. Plusz ősszel a Parlamentben szakmaiztam, szóval az ottani állapotokkal képben vagyok: emberhiányban vannak, s van pár nyugdíjasodó emberük, akik helyére simán bekerülhetek (helyi kapcsolat, ha már ott voltam). Azon felül most külföldön végzem el a szakmait, hogy előnyöm is legyen másokkal szemben.

    Na de, milyenek a könyvtárosok kilátásai? Szarok. Nem mintha nem lenne szükség rájuk, mert kis szak, a tömegképzés pont elkerüli, de ki rántotta elő a gatyájának rosszabbik feléből azt az elgondolást, hogy ha nincs könyvtárban meló, mehetsz BA informatikus könyvtárosi diplomával (amit kapunk) általános suliba infót tanítani?!

    Szóval igen, az oktatási rendszer csődtömeg, nem kell bemutatni – volt már pár zökkenésem miatta. De ez a vonulgató csürhe, mert jobb szóval véletlenül se vagyok hajlandó illetni ezeket a vérpistiket és vérpiroskákat, nekem is rendesen felb@ssza az agyam. Szorgalmi időszak első napján vuvuzelaszerű kürtökkel és kereplőkkel járkáltak, hogy “Az egyetem a mienk!” meg más hasonlókat skandálva. Komolyan azt hittem megjött a cirkusz, de nem átalltam meg beszólni: “Akkor fizesd az egyetem rezsijét az állam helyett!”, majd eltűntem a klotyóban, ha már oda kívántam kimenni.

    Szal igen, magam is bölcsészkaros vagyok és én is nézek, hogy egyes szakokban mi a racionális ok a létezésére. A mai napig fel nem bírom fogni, hogy mi az édes f@szom is az a szabad bölcsész, de talán jobb is ha nem tudom. Meg minek olyan szakokra annyi ember, ha elhelyezkedni nem lehet vele? Nem csoda, ha kedvenc képem a Hipster Barista meme az alábbi felirattal: “Blames the goverment they don’t give him a job – Has PhD from medieval literature.”

    • A túlzott létszám növekedés a kis szakokon elég feltűnő jelenség. 🙂 Régészeten 2004-ben 16-an kezdtük, abból két ember kilépett egy éven belül. Már akkor mondták a tanárok, hogy anno a 80-as években az évfolyamonkénti öt emberrel is gondjuk volt, hogy hol helyezkednek el. Erre most már évfolyamonként 20-30 ember kerül be csak Szegeden a régészetre.

      • Most ha Pestet kéne meg mondani, szerintem 30 régész tuti van egy évfolyamon, de amúgy nem tudom (pedig a tanszékük elvileg pont felettünk van).

        Nálunk vagyunk 50-en nagyjából évente. Plusz-mínusz pár fő. Ezzel az első országos szinten a könyvtárosi képzésben és létszámban. Valamint a minőséget is mondják, de háááát… azt erősen kétlem. ^^” Egy nyíregyházi és egy szegedi kolléga órarendjében szereplő dolgok jobbnak tűnnek, mit a helyiek.

      • Kicsiny hazánkban jelenleg Miskolcon, Szegeden, Pécsett és Budapesten van akkreditált régész képzés. Tanszékenként kb 20-30 embert vesznek fel tanévente. Legalábbis így tudom, de ezt azért ne vedd hiteles forrásnak. Viszont amennyiben ez igaz, úgy évente minimum 80 régész-jelölt kerül a felsőoktatásba. Ebből nem sok szokott lemorzsolódni. Viszont ténylegesen évente országos szinten max 20 régésznek akad hely – ebből kb 5 állás számít stabil pozíciónak, a többi alkalmi statisztálás egy-egy régész mellett. S még így is lehet, sokat mondtam.

    • Én is csak azért mentem szabad bölcsész szakra, mert abba van beépítve a filmelmélet-filmesztétika szakirány. Viszont, hogy oda eljuthassak egy csomó olyan szarságot kellett első két félévben tanulnom, amit a hátam közepére kívántam (filozófia, politikatörténet, logikai alapképzés….)

  8. Ricz: Anno nekem úgy határozta meg még gimiben az osztályfőnök, hogy a szabad bölcsész, az egy amolyan “ugródeszka szakma”, hasonló a rendszergazdához, azzal a különbséggel, hogy önmagában semmire nem jó, csak arra, hogy aki még nem döntötte el, mi akar lenni, az addig is tanul valamit.

    Személyesen, egy szabad bölcsészt ismerek, de neki is kábé arra volt jó ez, hogy lefutott egy fölösleges kört (ami 5 évig tartott) mielőtt jogra ment volna. Közben melózott kábé 2 helyen, ebből az egyik egy szerszám gyár volt, ahol csavarhúzókat rakott össze.

  9. Egon Olsen Says:

    Szia Péter.
    Tökéletesen egyetértek azzal,amit írtál.Zavarodott fejű HAHÁ-sok csinálják a balhét,a kabátjuk alatt cheguevarás pólóval.Milyen érdekes,hogy kb.egy évvel a választások előtt ébredtek öntudatra!Abban is igazad van,hogy miért gondolják egyesek,hogy térítés nélkül lehessen egyetemre járni.Nem veszik észre,hogy Magyarország nem Katar?Egyébként sincs szükség ennyi szociológusra,meg ügyvédre stb.

    • Üdv!

      A helyzet az, hogy ezt már hosszú évek óta mondják, hogy bizonyos szakokról, feleslegesen sok ember kerül ki, mert diploma ide vagy oda, egyszerűen nincs rá kereslet a piacon. Nem lehet vele elhelyezkedni.

      Persze ilyenkor jön elő a csodás “majd kimegyek külföldre!”, ami egy elég naiv gondolat… Mint ha teszem azt, Németországban, vagy Angliában (csak hogy a két legnépszerűbb célpontot említsem) ne lenne jogász képzés, sőt Magyar pályakezdőkre lenne odakinn szükség.

  10. Péter: Egyrészt azért mert a kommunikáció és médiatudományban a filmes dolgok csak minimálisan vannak jelen, a lényegi dolgok a film szakon (ezalatt értek olyan dolgokat mint esztétika, filmtörténet, kritikaírás, filmelemzés). Másodszor a kom. és médiatudomány is a szabad bölcsészet egyik szakiránya. Úgy néz ki a dolog, hogy aki erre a szakra jelentkezik, annak van két féléve, ahol kötelezően kijelölt alapozókat kell elvégezzen amik: kommunikáció-retorika, filozófiatörténet és az egyes szakirányok (filozófia, esztétika, nyelvészet, filmelmélet és filmtudomány valamint kom. és médiatudomány) alapozóórái. Aztán ha ezek megvannak lehet külön szakirányra menni.
    Igen nincs külön szétválasztva a film vagy média, hanem csak egy egész nagy szakba vannak bedobálva, ami egyfajta olvasztótégelyként működik. Bocs ha esetleg összezavartalak, nekem is időbe telt kihámozni. 🙂

    • És pluszban nekünk is kihangsúlyozták a szabadbölcsész BA szart se ér, csak az MA, ahol már nincs az alapozós baromság csak kőkeményen az adott szakirány tárgyaira való rámenetel. De most pl ez a BA van és a diszciplináris és tanári töri minor, amivel tudok kompenzálni.

    • Szabad kreditbe esetleg azokat felvenni? Én is nem egy tárgyat úgy végzek/végeztem mellette, ami tényleg érdekel (pl. sámánizmus és népvallás, japán töri, e-könyvészet, történelemtanítás elmélete, valamint most két esztétikás óra Kirkegaardról és Nietzchéről – just 4 fun). Még talán úgy működhetett volna szvsz.

      • Nálunk a kreditfelosztás úgy van, hogy három év alatt kell 180-at teljesíteni. Ebből 120 a főszak (25 kreditnyi szabadbölcsész alapozó, a maradék a szakirány), 50 a minor és csak alig 10 a szabad. Ezt a 180-at, 18-al lehet túllépni, aztán már fizetni kell minden egyes kreditért.
        Szóval igen csak be van kertezve az ember.

      • Nálunk Szegeden volt képregény töri 😀

  11. Jó látni, hogy többek közt az én befizetett adómból tanuló “jövő reménységei” milyen hasznosan és önfeláldozóan töltik a szabad- és munkaidejüket. Szarházi banda…

    • Azaz egyik kedvencem, amikor nagy büszkén azt mondják magukról (elsőévesként, úgy hogy még egy fél évet se teljesítettek), hogy ők ennek az országnak “A jövője”, miközben arról beszélnek, hogy alig várják már, hogy Angliába menjenek.

      Engem komolyan egyre jobban érdekel, hogy vajon mi a jó isten lehet ott kint, hogy ennyien, tömegesen oda akarnak menni… =/

      • Biztos kolbászból van a kerítés. 🙂 Mondjuk én is kipróbálnám magamat külföldön, de nem szeretnék tartósan kinn maradni.

      • Nekem erről az jutott szembe, amikor volt egy osztálytársam, aki még másodikos gimnazistaként ment ki szüleivel Angliába, hogy ott tanuljon tovább, menjen egyetemre, dolgozzon, stb, stb…
        Aztán hazajött. Másfél év után. 🙂

      • Általában, legkésőbb másfél éven belül visszajön azok többsége, akik felkerekednek a “nagy nyugati álom” reményében.

        Ez amúgy egyike azon szocialista beidegződéseknek, ami generációtól függetlenül él az egyes emberkék fejében. Hogy “a nyugat, az lehetőségek földje, ahol minden van, ami itt nincs!” (elsősorban jólét).

        Na most ez már a 20-as, 30-as évek Amerikájára se volt maradéktalanul igaz, de mára már teljes egészében mítosz kategória.

      • Azért azt is hozzá kell tenni, hogy a “hülyeség kimenni nyugatra” elgondolás is ebben a formában nem igaz. Jó, persze, aki ott akar letelepedni és huzamosabb ideig élni, annak kellemetlen meglepetésekben lesz része, és valszeg hamar hazajön, másfél-két éven belül. DE. Ha teszem azt úgy csináljuk, mint egyik haverom, aki fél évekre megy ki évek óta különböző nyugati országokba dolgozni (jó, az első ilyen kiruccanása pont Dél-Afrika volt :D) mindenféle melókat, és nem basszuk el a pénzünket, egész szépen meg lehet gazdagodni (említett haveromnak jelenleg olyan 3 millája van megtakarítva, asszem egy hónapja ment ki ismét Skóciába dolgozni).
        Másik ellenpélda, amit fel tudok hozni, az a saját Édesanyám, aki már 4 éve él és dolgozik kint Hollandiában, és nem is szándékozák már hazajönni.

      • Azt nem is mondtam, hogy “hülyeség kimenni” mert ki lehet menni, és meg lehet csinálni a szerencsédet (nekem is élnek kinn rokonaim külföldön). Csak hogy a dolog nem úgy néz ki, és nem is úgy működik, ahogy azt sokan gondolják, hogy “kimegyek a friss diplomámmal és hülyére keresem magam”.

        Kimenni úgy éri meg, ha tudod, hogy hova mész, és ott majd mit fogsz csinálni. Az se árt, ha van odakinn ismerős, rokon, haver, akárki, aki tud segíteni, illetve egy biztos támpont lehet, ha mégse úgy mennek a dolgok, ahogy az el lett tervezve. Szintén nem árt, ha van már némi munkatapasztalat, itthonról.

      • Mondjuk én biztos nem a szakmámmal próbálnék melót keresni. 🙂

  12. Azért tud tovább fejlődni ez az egész. Most már lista botrány is kipattant. Kíváncsi vagyok, hogy mennyi az igaz az egészben, mivel csak fél füllel figyeltem oda.

    • Őszintén? Ez most csak egy gumicsont, amit bedobtak, figyelemelterelés gyanánt.

      Elve vicces dolog, hogy a 21. században listák miatt megy itt a műbalhé, miközben mindenki, mindenhol nyilván van tartva, és pillanatok alatt ki lehet deríteni bárkiről, szinte bármit.

  13. kukoricajancsi Says:

    Ez az egész hallgatói mozgalom mizéria egy rossz vicc. Első kézből mondhatom, hogy a Hahások támogatóinak nagy része még bőven a középiskolában koptatja a padot, csak hát ugye ő aggódik a jövőjéért… Meg van egy olyan érzésem, hogy az ő soraikban is vannak derék pártkatonák akik semmilyen jellegű tanulói vagy hallgatói jogviszonnyal nem rendelkeznek, csak úgy ott vannak. Mert másképpen nem tudom elképzelni, hogy tényleg ennyi idejük lehet.

    • Azért a középsuliból sem eresztik ennyire el a népet.

    • Párszor megpendítették már, hogy a tüntetéseken résztvevők egy része, valójában nem is rendelkezik/rendelkezett hallgatói jogviszonnyal.

      Ezek közül a szimpatizáns középiskolások azok, akiknek meg tudom érteni az ottlétét, csak hogy ők voltak kevesebben. Hisz a tanév még javában tart.

      A HAHA mellett statisztálók jó része az Együtt 2014-et képviselte ott valójában, illetve volt még pár DKs és Millás.

      Azért megy most ez az egész cirkusz, hogy lehetőleg minél több bizonytalan szavazót meggyőzzenek, és persze hogy az egyetemeken meglehetősen erős jobboldali tábort, amennyire csak lehet, gyengítsék.

      A HAHás akciók a Fidesz ellen irányultak, a mostani listás botrány pedig, a Jobbik ellen.

      • Na ez már megmagyarázza, miért nem lázadoznak az ellen, hogy Bajnai megkétszerezi a tandíjat s teljesen eltörölné az államilag finanszírozott helyeket, míg nagy tragédia, hogy kb 2-3 évet még maradniuk kell egyetem után az országban. Kicsit sem paradox. XD

  14. kukoricajancsi Says:

    Mangekyo, én az ilyeneken már meg sem lepődök. nemrég láttam egy, valószínűleg MS Paint segítségével összedobott plakátot, amelyen egy csúnya Orbán fej felett ez állt: Tönkre tesszük az országot. Tekintve, hogy a plakát készítőjeként az MSZP van megjelölve, egy kérdés fogalmazódott meg bennem: Az ilyennek hogyan nem szakad le a pofája? Mint ha nekik nem lett volna szerepük abban, hogy milyen körülmények vannak ma…

  15. Úgy szeretnék így ráérni de komolyan! 🙂

    • Ki nem? =D Örülnék neki, ha csak annyi lenne a dolgom, hogy “na megyek tüntetni” aztán az egyetemtől kapott ingyen Dell laptopon filmet néznék, ennék, melegbe lennék… Igazából csak annyi lenne a dolgom, hogy megismételném azt, amit a többiek mondanak, amúgy meg oda se kell figyelni arra, ki-mit beszél, vagy egyáltalán azt tudni, kik is vannak ott körülöttem.

    • Nekem ha ennyi szabadidőm lenne, fölvonatoznék Pestre és csak a miheztartás végett az arcukba lépnék =P….

  16. Későn szólok hozzá, de még valamilyen szinten aktuális, főleg az ELTE-BTK-s botrányoknak köszönhetően.
    Az “5 évig itt kell maradnod” duma körül valóban túl nagy felhajtást rendeznek. A legtöbb ember nem rögtön rohan ki az országból, amint megkapja a diplomáját, sokszor alapból is csak olyan 5 év után mennek ki. Azt azért kiemelném viszont, hogy vannak olyan diplomák, amik hasznosnak hangoznak, de senki se keresi itthon. Most konkrétan a Földtudomány jár az eszemben (geológus, geofizikus, stb) sokszor olvastam, hogy csak ilyen “20 év tapasztalat” állást lehet találni, de abból is csak kettőt, míg mondjuk két országgal arrébb már vagy kétszáz állásajánlat van. Most miben fizeti vissza az országnak az adófizetők pénzét ha elmegy a McDonald’sba dolgozni? Igen, adózni fog, de a visszafizetés nem csak ebből áll, ebben az esetben az adófizetők pénze nem pénztáros képzésre ment el. Vagy vegyük a programozókat, sokszor otthonról dolgoznak, de mondjuk külföldi cégnek, ugyanez vonatkozik a fordítókra. Azt meg ne is említsem, hogy pl a tolmácsoknak gyakran muszáj kimenniük külföldre.

Vélemény, hozzászólás?

