Saints Row IV

Saints_Row_IV_cover

Ha az ember eltölt pár évet egy szubkultúrában, és átmegy a kezei között jó néhány alkotás, idővel megtanul majd hallgatni, a megérzéseire. A Saints Row IV esetén pedig, már a korai képek, trailerek alapján le lehetett szűrni két aggodalomra okot adó tényezőt. Miszerint a játék szinte teljesen ugyanúgy néz ki, mint az előző rész, illetve hogy a választott téma, koncepció, még a Saints Row mércéjével mérve is, erősen túlzás szagúra sikeredett. Na de kezdjük az elején…

A Saints Row IV, eredetileg egy, az előző részhez készült, független kiegészítő lett volna, Saints Row: The Third – Enter the Dominatrix címen. Ám az ötlet, olyannyira megtetszett a fejlesztőknek, hogy végül úgy döntöttek, egy tényleges folytatást kerekítenek ki a projektből, ami idén augusztusra, el is készült.


Idegenkezűség

A történet ott folytatódik, ahol az előző rész végén abbamaradt. Vagyis adottak vagyunk mi, a Third Street Saints banda főnöke, aki többed magával, az uralma alá hajtotta Steelport városát. Leszámolt az összes rivális bandával, valamint a STAG nevű hyper technicizált különítménnyel, és ezzel visszaszerezte a banda egykori dicsőségét. Cyrus Temple parancsnok azonban, nem törődött bele a vereségbe, és mostanra átállt a terroristákhoz, akiknek még atomfegyvert is szerzett időközben, ami egyenesen Washingtont vette célba.

Mi persze nem maradunk tétlenek, és az előző rész bankrablásos tuttorialjához hasonló keretek között, végleg leszámolunk Cyrus-al, és még a kilőtt rakétát is hatástalanítjuk, röptében. Ezzel a tettünkkel, szeretett hazánk, ünnepelt hősévé lépünk elő, és még az elnökválasztást is, toronymagasan megnyerjük. Egy szép napon azonban, miközben a szokásos elnöki teendőinket végezzük, valami nem várt dolog történik.

Saints_Row_IV_01

Hirtelen megtámadnak minket az idegenek, a Zin birodalom, egy bizonyos Zinyak nevű hadúr vezetése alatt, aki ugyan mi mást is akarna, ha nem galaktikus birodalma részévé tenni a Földet, és rabszolgasorba hajtani az emberiséget. Minket viszont nem olyan fából faragtak, aki csak úgy megadná magát, ezért minden erőnket bevetve, rendesen megtizedeljük az idegen megszálló flottá, ám mindez sajnos kevésnek bizonyul.

Saints_Row_IV_02

Az idegenek fogságába esünk, ahol egy álvalóságban, egy virtuális szimulációban találjuk magunkat, amiből először ki kell törnünk, a barátaink segítségével, majd meglógnunk Zinyak hajójáról.

Saints_Row_IV_03

Innentől fogva, két helyszínen játszódik majd a nagy kaland, a virtuális, és a való világban. Előbbi lényegében Steelport, idegenek által megszállt verziója, ahol mi amolyan Neo módra szuperhőst játszunk. Utóbbi pedig csak a körítés miatt került be, és csak néha lesznek kisebb nagyobb feladataink, mint például társakat megmenteni, vagy űrhajóval csatázni.

Saints_Row_IV_04

A játékidő túlnyomó részét tehát, a szimulációban fogjuk eltölteni, ahol most már rendelkezünk szupererőkkel. Vannak passzív képességek, ilyen például a szuperfutás, szuperugrás, falon futás, siklás, szupererő, a fall damage hiánya, és a recovery, amik egy az egyben az első Prototype-ra emlékeztetnek, csak bio helyett cyber csomagolásban. Sőt még a felszedhető, neon kék data cluster-ök is eléggé hasonlítanak, az ottani landmarkok-hoz.

Saints_Row_IV_05

Illetve vannak aktív képességeink, mint a fagyasztás, tűzlabda, telekinézis, stb, amiket a miniboss szerű nagyobb dögök elemésztésével tudunk feloldani. Akik szintén erősen emlékeztetnek a Prototype, Hunter mutánsaira, csak itt van rajtuk páncél, és a kivégzésnél, belülről robbantjuk szét őket, mint Neo, Smith ügynököt.

Saints_Row_IV_06

Activitie-k terén, túl nagy változások nem történtek, igazából csak a mayhem és a blazing kapott új verziókat a szupererők miatt, átalakult a Genki, valamint visszakaptuk a 2. részből a Fight Club-ot, ami itt már Super Fight Club címen fut. Ezek mellett megjelentek például tornyok, amiket amolyan Assassin’s Creed szerűen kell megmászni, valamint lesznek erőtérrel védett helyek, ahová csak úgy juthatunk be, ha kiiktatjuk a környékükön lévő pajzsgenerátorokat. A legjobb persze továbbra is a mayhem és a Genki. Előbbiből főleg az a verzió tetszett, amikor telekinézissel, egy hatalmas szöges fémgolyót kell magunk előtt görgetni, amit ha kombinálunk a szuperfutással, minden repül szanaszét előlünk. =)

Tehát az eddig leírtak alapján az új rész, egy élvezetes és szórakoztató játéknak tűnhet, ami ha csak és kizárólag a szórakoztatás szempontjából vizsgáljuk, igaz is, ám a helyzet sajnos közel sem ilyen jó. Véleményem szerint, azaz alapvető probléma a Saints Row IV-el, hogy valószínűleg maguk a fejlesztők is rájöttek arra, már a fejlesztés korai szakaszában, hogy túl nagy fába vágták a fejszéjüket, és az általuk megálmodott koncepció, közel sem bír akkora potenciállal, mint azt ők hitték. Nem hogy egy teljes értékű folytatást, de még egy tisztességes kiegészítőt se lehetne belőle kihozni. Viszont a fejlesztésbe már belefogtak, így muszáj volt befejezni, aminek így az lett az eredménye, hogy kaptunk egy rém erőltetett, erőtlen folytatást.

Kapásból ott a gond, hogy az első pár küldetés után, amint belekóstolunk az éles openworld játékmenetbe, hamar szertefoszlanak majd az illúzióink, és minél több időt töltünk el a játékkal, annál világosabbá fog válni, hogy elfogytak a poénok, a játék masszív ötlethiányban szenved, sőt valójában pofátlanul újrahasznosít. A Zin erők például a STAG átszerkesztett verziója, az elfoglalható hot spotok pedig a gang operationök helyére kerültek be. Persze vannak tessék-lássék változtatások, mint új autók, új fegyverek, új ruhák, de ez édeskevés.

Saints_Row_IV_07

Önmagában azzal sincs semmi gondom, hogy a fejlesztőket olyan művek inspirálták, mint a Prototype, Assassin’s Creed, Mass Effect, Matrix, Tron, csak hogy egyrészt ezeknek se minden aspektusa új ám, mert például retro játék, vagy cyberspace részek már az előző részben is szerepeltek. Másrészt a fejlesztők, mintha nem mérték volna fel kellőképp a döntéseik, hosszú távú következményeit (vagy ha fel is mérték, túl nagy kompromisszumokat kötöttek cserébe). Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a szuper erők miatt, a tankon és a harci repülőn kívül, a járművek teljesen feleslegessé váltak, mint ahogy maga a bandánk, és a társaink is.

Apropó társak, direkt a végére hagytam a játék szerintem legnagyobb negatívumát, ami nem más, mint a társainkhoz kapcsolt mellékküldetések rendszere. A dolog ugyanis kábé úgy néz ki, hogy amint aktiválunk egy mellékküldetést, először vissza kell mennünk a hajóra, beszélni a küldetést adó NPC-vel, majd vissza a szimulációba, ahol megoldunk legalább 3, de akár 6 csokorba szedett activitie-t, amik jellemzően a térkép átellenes pontjain vannak, aztán irány vissza a valóságba, leadni a küldetést, a jutalomért. Mondanom se kell 2, maximum 3 ilyen csokor után, határozottan úgy fogunk kilépni a játékból, hogy na ebből most volt elég.


Inkább a valóság

Összefoglalva, a Saints Row IV, nem lett egy rossz játék, végig lehet játszani, mert valamennyire szórakoztató, de egy számozott folytatástól, ennél jóval többet vártam volna el, méghozzá teljes joggal. A 3. részben, remekül eltalálták a történet, az akció, és a humor mennyiségét, a franchise végre megtalálta a hangját, ám a 4. rész, ehhez képest inkább egy visszalépésnek sikeredett. 6/10

Aki most szeretne megismerkedne a franchiseal, inkább ruházzon be a 3. részre, sokkal jobban jár.

Advertisements

17 hozzászólás to “Saints Row IV”

  1. Érdekes jelenség, hogy az utóbbi időkben elharapódzott ez a rossz szokás a játékfejlesztőknél. A kiegészítők gyakran egy dlc értékével vannak egy szinten tartalom terén, a folytatások meg előfordul, hogy nem haladják meg egy kiegészítő képességeit. Jó példa a Total War sorozat, ahol gyakorlatilag részpárok vannak (Shogun-Medieval, Rome-Medieval2, Empire-Shogun2), melyek gyakorlatilag földrajzi és idősík-beli eltérést mutatnak csak, minden másban szinte teljesen egyformák.

    • Igazából, szerintem ezt is jól kell tudni csinálni. Szóval a Borderlands 2, vagy a Prototype 2 se mutatott fel nagy változásokat az elsőhöz képest, de mégis sikerült úgy összerakni, hogy előnyére változzon, és a játékos ne érezze lehúzásnak.

  2. na már most én úgy tudom, hogy ezt egy kiegészítőnek tervezték, ezért kapunk benne olyan keveset az előző részhez képest. Manapság a játék ipar átpártolt a gomboljunk le mégtöbb részt. Képesek egy játékot 2* eladni, egyszer a teljes árért utána meg a havi díjért,másodszor képesek az eredeti játékot megvágni kiadni a kezükből egy demót ,majd a korábban a játék tartalmát képező részeket dlc formájában ismét eladni szinte teljes játék árán. Harmadszor , a játék ipar képes, egy és itt most a fentebb játékról beszélek a kiegészítőt teljes játékként feltüntetni 🙂 Egyre rosszabb, és még csodálkoznak hogy egyesek inkább letöltik. Régen amikor megvettem a morrowindet ,kaptam hozzá egy díszdobozt tele jó féle cuccal leírásokkal. Most meg kapok egy plasztik dvd dobozt, kb ugyanazért az árért:) Tök gáz. Hmm már csak nosztalgiából veszem meg a régi játékokat, jobban járok a letöltéssel free torrent oldalról sálálá 😀

    • Igen, az elején ezt le is írtam, hogy eredetileg egy kiegészítőnek szánták. =) Egyébként van abban igazság, amit mondasz, de ez max tényleg azt segíti elő, hogy azért se fogom megvenni azt a kismillió DLC-t, és egyéb kiegészítőt, pláne hogy a többségüknek, amúgy sincs semmi haszna.

      • ne is mond. Az egyetlen játék amihez minden dlc-t beszereztem az a Mass Effect széria volt, bár ott is öhm az ingyenes megoldást válaszottam 🙂 Tényleg erről jut eszembe, idén eddig még nem volt olyan cím ,legalábbis pcre, ami igazán élvezetes lett volna. Egyedül a war thunder hoz lázba , free2playes , de eszméletlen jó minőségű. IL-2 sturmovick gárdája készíti.Volt valami jó játék ebben a szezonban eddig ezen kívül ?

      • Akkor örülj, hogy egyáltalán van plasztik disc abban a a dobozban. 🙂 Lassan ezt is fel akarják számolni a játékfejlesztők. Amúgy a TW játékoknál legalább a kiegészítő tényleg annak tekinthető.
        Idei felhozatalból eddig ami engem lázba hoz, az a Rome2, ami nemsoká jelenik meg.

      • Hogyne lettek volna: Brütal Legend PC port, Tomb Raider remake, Metro: LL, CoJ: Gunslinger, és még közel sincs vége az évnek. =)

  3. Szerintem meg sokkal jobb lett mint a 3, és egyben rá is ébresztett, hogy mi is volt a probléma ott. Például a humor, itt teljesen jól eltalálták ezt az abszurdabb stílust, azzal, hogy az egészet konzisztensen olyanná tették, míg a harmadik részben volt egy viszonylag iróniamentes fősztori, és abba raktak oda nem illő wacky baromságokat bármi jó magyarázat nélkül. Meg maguk a konkrét poénok is jobbak szerintem itt, mint a háromban.
    A társak küldetéseinek a rendszere is jobban tetszett, mint ott, ahol a főszál volt tele filler activity küldetésekkel. És szerintem jó ötlet, hogy így csokorba szedték az ilyen mellékes dolgokat, külön jutalommal.

    • Az elején még tényleg pure fun volt az egész, aztán úgy Matt kiszabadítása körül kezdett elegem lenni a sok újrahasznosításból, meg a mellékküldetések fantáziátlanságából.

      Lehet, hogy a 3-ban sok activitie a storyba építve debütált, de legalább volt hozzá körítés, keret, nem az, mint itt, hogy nesze, csinálj meg 2 futást, 2 nyírj ki X ellenséget, meg vegyél meg egy boltot, aztán kapsz az XP és a zsé mellé egy ruhát.

      Nem is szólva arról, hogy a 4-re maga a játék is sokkal könnyebb lett. Például ott az autólopás. A 3-ban egyre nehezebb volt épségben leszállítani a járgányokat, mert egyre különlegesebb darabokat kértek a megrendelők, és ezzel arányosan nőtt a körözés is, ami 3-as szinttől fölfelé, már rendesen próbára tudta tenni a képességeidet. Itt meg ellopom a céljárművet, megyek előre, mögöttem nyílnak meg a portálok, amiből mire kijönnek az idegenek, már rég máshol járok.

      Vagy ott a fagyasztás, ami ha kioldod a szilánkos sebzést, annyira cheap lesz, hogy jön 3 autó, tele ellenségekkel, egy gombnyomással megfagyasztod mindet, aztán elég egy jól irányzott fejlövés, az első kocsi sofőrjének, és bumm, a láncreakcióban mind felrobbannak.

  4. Nekem tetszettek az eddigi részek, de ezt most elbaszták. Szupererők, mátrix, meg űrlények?! Hogy jön ez az utcai bandaháborúhoz? Oo

    • Sehogy. =) Elsőre nekem is fura volt, hogy a 2. résztől a franchise, kvázi egy GTA paródia lett, aztán most a 4. részre kaptunk egy GTA 4 paródiába oltott Prototype-ot, idegenekkel. Ahol már se a járgányoknak, se a bandánknak, se az uralmunk alá eső területnek sincs különösebb jelentősége, hisz mi vagyunk az egy személyes hadsereg. De ezt még el is tudtam volna fogadni.

      Inkább az zavart, hogy maga a játék, nagyon hamar kifogy az ötletekből, a poénokból, és már csak a story küldetések lesznek azok, amik némi színt visznek az amúgy meglehetősen unalmas darálásba.

      Remélhetőleg az 5. részre, újra összeszedik magukat.

  5. A harmadik résszel egy bajom van: nem nagyon tudtam állítani a grafikán, mert baromira szaggat nálam, így volt hogy egy 20 perces küldetés egy órásra duzzadt.

  6. Ez nem folytatás, hanem egy folytatás sztaniolpapírjába csomagolt Saints Row 3 kiegészítő. Nem várok teljes felületváltozást vagy radikális változásokat, de egy “szimpla alien sztori + szuperképességek, amúgy minden de TÉNYLEG minden maradjon a régiben” féle izével ne tessék kiszúrni a szemem. Vagy ha már igen akkor ezt ne folytatásként árusítsák.

    • Vagy ha már ki akarták szúrni, akkor jobb lett volna az egész játékmenetet a Prototype irányába elvinni, és nem egy ilyen félmegoldást választani, hogy ez nagyrészt még mindig GTA elv, de már pont annyit beleteszünk máshonnét, hogy előjöjjenek a keresztezés hátulütői.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: