State of Decay (Early Access)

state_of_decay_logo

Afelől úgy vélem semmi kétség, hogy a zombik, korunk egyik legnépszerűbb és legsikeresebb témáját képezik. Méghozzá olyannyira, hogy kis túlzással élve, zombikkal, ma már szinte bármit el lehet adni. Nem véletlen, hogy minden, magára valamit is adó nagyobb kiadónak, kell hogy legyen legalább egy zombis játék a tarsolyában. Mint ahogy az se véletlen, hogy ha egy friss fejlesztőcsapat újoncai, zombis játék készítésére adják a fejüket, 99%, hogy az adott cím nyereséges lesz.

Ehhez elég csak visszagondolni az olyan játékok sikerére, mint a Plants vs Zombies, Dead Island, Dead Rising, Walking Dead, Last of Us, illetve figyelembe venni, magát a tényt, miszerint bármilyen zombis témájú DLC-re, vagy modra, garantáltan lesz kereslet.

A State of Decay, lényegében egy újabb tagja, ennek a siker felé trappoló, és egyre csak bővülő zombi hordának. Ami kvázi azért jelent meg alig 2 hónap után PC-re is, mert olyan jók voltak az eladásai. Lássuk hát, miben különbözik a többiektől…


A túlélés mesterei

Jó iparos munkához hűen, a State of Decay, pontosan tudja, kiknek szól, így nem is veszi túlzottan a fáradtságot, hogy a keretstoryt fejtegesse. A játék főhőse, Marcus Campbell, legjobb barátja, Ed Jones társaságában, épp a nyaralását tölti, egy csendes, hegyvidéki kempingben, ám egyik alkalommal, mikor visszatérnek a horgászatból, nem mindennapi fogadtatásban lesz részük. Amíg elvoltak, a kempinget lerohanták az élőholtak, így egyetlen esélyük, a közeli vadászház elérése marad, ahol egy maréknyi túlélővel együtt kell boldogulniuk. Sajnos azonban nem sokáig, mert némi ellátmány begyűjtése után, a helyet lerohanják az élőholtak. Ezért arra kényszerülnek, hogy a legközelebbi kisváros templomában találjanak új menedékre, a városka megmaradt túlélőivel.

State_of_Decay_01

Nagyjából innét indul be, ténylegesen a játék, ami egy túlélésre kihegyezett, nyílt világú, lopakodós, akció TPS, némi RPG és RTS elemmel színesítve. A State of Decay, egyértelműen legnagyobb erénye, hogy a riválisaihoz képest, viszonylag komplexen és reálisabban kezeli a túlélést, mint játékelemet. A túlélők például nem statikus, egy helyben álldogáló NPC-k, akik rá se bagóznak, ha velük egy helységbe zombikat csalogatok, és akiknek a megmentése is csak addig lesz érdekes, amíg elkísérem őket A-ból, B-be a jutalomért. Épp ellenkezőleg, egy-egy akció sikere, nagyban múlik majd azon, kit viszünk magunkkal, az illetőnek milyen felszerelése, és jártasságai vannak, ráadásul, ha nem vigyázunk rájuk, bizony könnyen fűbe haraphatnak.

A játék talán egyik legfontosabb része, a menedékünk fenntartása és menedzselése lesz. Amihez szükség lesz, a már említett túlélőkre, valamint különféle ellátmányra, mint élelmiszer, gyógyszer, lőszer, üzemanyag, és építkezési alapanyag. Ezek a túlélők számától, és a rejtekhely méretétől függően, automatikusan fogynak, de ezekből tudunk, különféle bővítéseket is végrehajtani. Például, felhúzhatunk új melléképületeket, vagy fejleszthetjük a már meglévőket, a nagyobb hatékonyság érdekében.

State_of_Decay_02

Előtte azonban, mindig érdemes lesz mérlegelni, mert nem mindegy, mire költjük a nehezen megszerzett ellátmányt. Lehet nagyobb hangsúlyt fektetni a védelemre, felderítésre, ami jól jön, ha hirtelen betámad minket két zombi horda. Ám az étel és a gyógyszer felhasználás hatékonyabbá tétele se árt, ha nem akarjuk, hogy egy ételmérgezés, vagy nátha tegye harcképtelenné, a fél csapatot. Kiköltekezni se lesz érdemes, mert ha valamire épp égető szükség lenne, és nincs, könnyen megjárhatjuk.

Az említett ellátmány begyűjtésére, rendszerint több lehetőséget is kínálkozik. Rajtunk múlik, hogy a gyorsabb, de rizikósabb, vagy a körülményesebb, de biztosabb megoldást választjuk. Annak előnyeivel és hátrányaival viszont, itt is érdemes lesz számolni. Ha csak a környék házait szeretnénk átkutatni, a lopakodás és a közelharc lesz a célravezető. Ha azonban túlélőket akarunk menteni, még városon belül is érdemesebb lesz megkockáztatni az autók használatát, mert így jóval nagyobb eséllyel érünk célba, még ha ez nagyobb zajjal is jár.

State_of_Decay_03

Mivel a zombik már mindenhol ott vannak, és a játék lényege a túlélés, saját és társaink biztonsága érdekében, érdemes lesz csendben ölni, amihez értelemszerűen a különféle közelharci fegyverek lesznek a legjobb barátaink, mint a kés, baseball ütő, fejsze, stb. Vannak ugyan lőfegyverek, ám rendszerint nem sok lőszert kapunk majd hozzájuk, és ha használjuk őket, felvernek minden zombit a környéken, ezért csak akkor érdemes őket használni, ha feltétlenül muszáj. Vagy ha sikerül felmásznunk valami olyan helyre, ahol nem érnek el.

State_of_Decay_04


De csak a túlélésé…

A játék túlélő része tehát, egész intelligensen össze lett rakva, sajnos azonban, ezzel szinte minden jót elmondtam a State of Decay-ről. Egyszerűen minden másban alulmarad a kicsit drágább riválisaitól, úgy külsőleg, mint tartalomban. A grafika épp hogy nem csúnya, fizikája az autókon kívül semminek sincs, a közelharcrendszer kényelmetlenül fapados és korlátozott lehetőségekkel bír, a naplózás és a loot cserélgetése a karakterek között valami szörnyű, craftolni egyáltalán nem lehet, interakcióba lépni pedig, csak azokkal a felületekkel lehet, amit a játék fehér, fényes aurával kivilágít nekünk.

State_of_Decay_05

Ám amiért le tudtam volna tépni a fejlesztők fejét, hogy nincs a játékban mentés, csakis continue-ból lehet betölteni, az utolsó mentett állást. Így hát arra vagyunk kárhoztatva, hogy ha bármit elcseszünk a játékban, amire elárulom, elég sokszor lesz majd példa, akkor kezdhetjük teljesen az elejéről, ami a 3. alkalommal, már kicsit se lesz ínyére, még a legtürelmesebb játékosnak se.

Kár érte, mert a lehetőség ott van benne, de képtelen volt érdemben túlnőni a középszerűségen. 6/10

Advertisements

10 hozzászólás to “State of Decay (Early Access)”

  1. szerintem a mentés hiánya nem feltétlenül rossz. Írtad, hogy ha elcseszünk valamit kezdhetünk elejéről mindent ami ennél a játéknál hibás gondolat menet. Azt akarták szerintem éreztetni a készítők,hogy itt minden döntésed végleges a játék kimenetelére, kiszolgáltatott vagy. Minden végigjátszás így garantáltan más véget hozhat, van tétje a játéknak. Ennyi. Persze ez nehézzé teszi a játékot Valami hasonló volt nálam a mass effect esetében is. Ott tudom tudom volt mentés ,de pl arra gondolok, hogy annyi döntést hozhattál meg ami ha a mentéseid tovább vitted és más utat akartál bejárni a 3 rész alatt teljesen elfáradtál 1-2 végig játszással. Én bevallom beértem 1 el is minden hibás és pozitív döntésemmel együtt tudtam élni. Ebben a játékban is ha meghalt egy felmaxolt karakter, ok nem örültem neki , de ez van túléltem ,folytattam az életet a többiekkel ennyi. Ez volt a lényege a dolognak, picit realisztikussá akarták tenni, egyébként később vagy készítenek hozzá egy patchet, vagy a modderek egy modot. A pontozással egyetértek , rengeteg bug van a játékban.

    • Rendben, tételezzük fel, hogy valóban ez volt a cél, hogy ettől is “életszerűbbnek” hasson a játék (bár én inkább a lustaságra szavaznék, amit egy későbbi kiadásban, remélhetőleg javítanak majd). Ebben az esetben, csak azaz egyszerű, gyakorlati probléma merül fel, hogy mégis ki a halál fogja úgy tovább játszani a játékot, hogy akár önhibájából, akár más okokból, sikerült valamit nagyon elszúrnia?

      Néhány mazochista lelkületű embert leszámítva, a túlnyomó többség, biztos nem.

      • elég népszerűnek mondható ez a játék a konzolos körökben, bár magas értékelést nem kapott ,de sokan nyomják még mindig, rengeteg videó van youtubeon, picit olyan mint a minecraft ebből a szempontból ,hiszen az elején ha meghaltál véget ért a játék, mégis rengetegen játszottak vele

    • Viktorius Says:

      Végső soron találkoztam már olyan játékkal, ami arra épített, hogy az ember vállaljon felelősséget a tetteiért, és ne tudjon menteni. Ha meghalsz kezded az elejéről, max. már idegből végigcsinálod az egészet. Ilyen az Faster than Light is. Csak az egy teljesen más műfaj. Ott egy végigjátszás max 1 óra. El lehet b@szni vele egy fél napot is, de kevésbé frusztráló, mint amikor a 8. munkaórád után megy kukába az egész. Egy ilyenbe azért minimális mentési lehetőség szerintem szükséges, legalább a nagyobb történeti egységek végén. Mondom úgy, hogy nem játszottam vele.

      • Vannak olyan játékok, általában a túlélő, kaland játékok közül kerülnek ki az ilyenek, amik eleve úgy vannak kitalálva, hogy számtalanszor meg fogsz halni, mire rájössz, hol, mit kell csinálni. Lévén, nincs nagyon más lehetőséged, mint a próbálkozás, és hibázás módszere.

        Csak hogy a State of Decay, egy openworld játék, ami nagy hangsúlyt helyez arra, hogy fejleszd a túlélőket, és a menedéket. Ráadásul, a játék azzal színesíti, nehezíti a játékmenetet, hogy random események következnek be. Na most egy ilyen játékból, ahol rengeteg idő megy el csak azzal, amíg beszerzel, leszállítasz, felhúzol valamit, elég nagy hiba kihagyni a mentési rendszert. Baromi frusztráló tud lenni, ha elcsesződik az egész, pláne, ha már addigra meg is védted párszor.

      • Péter,de így sokkal izgalmasabb. Ez is egy túlélő kalandjáték,openworld el fűszerezve, hiszen ha meghal a karaktered, akkor ugye meggyászolják ha kedvelték stb stb és folytatod tovább egy másikkal . Szerintem tök jó húzás,persze hogy idegesítő amikor az überbrutál zombiterminátorod hal meg, vagy órákat öltél a bázis fejlesztésébe és szinte mindenki meghal, de egy zombi invázió esetén ez így helyes. Egyébként ha sikeresebb lesz, bár inkább ez egy réteg játék, biztos csinálnak hozzá modot ami megoldja a problémádat. Próba képen beírtam pl save mod, vagy save editor és már ki is dobott hozzá találatokat. Igaz nem csekkoltam le, mert most programom van,mikor éppen eme hozzászólást írom.

  2. Mostanában nagy népszerűségnek örvendenek mind a zombik, mind a vámpírok sajnos. Már csömöröm van ezektől. Pont olyan helyzet, mint az ezredforduló utáni 2. vh dömping (annyi különbséggel, hogy az legalább érdekel, mint téma).

    • A vámpírok inkább a filmeknél, sorozatoknál jeleskednek, a zombik viszont a videojátékok terén hódítanak látványosan. Persze előbb-utóbb, tetőzik majd ez a téma is, mint anno a vietnámos és 2. világháborús játékoknál.

      Egyébként én legjobban a modern hadviselést unom, de azt úgy a Modern Warfare 2 óta. =)

      • A modern hadviselés téma engem pl sose hozott lázba. Egyedül a CoD4-et szereztem be és játszottam. Az még elment, főleg a Pripjatyos pályák miatt. A többivel nem foglalkoztam, mert abszolút hidegen hagynak. De zombikból már Tiszát-Dunát lehet rekeszteni, még olyan játékokba is kerültek, amelyeknek nem is ez a témája alapjáraton (a la CoD5 World at War).

      • Anno a Project IGI, Soldier of Fortune idején, még semmi bajom nem volt a témával. De ez a mai forma, hogy kvázi egy Michael Bay filmet kell végigjátszani, és mindennek forgatókönyv szerint kell történnie, az elég taszító. Vagy csak én vagyok már túl “öreg”. =)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: