Év végi összefoglaló (2013)

Egy újabb év telik el lassan ismét, jöjjön hát az ilyenkor szokásos összefoglaló, mert bizony ez az év sem telt eseménytelenül.


Élet és miegymás

Már régóta terveztem, illetve tervezek írni egy hosszabb, személyes hangvételű postot, ezért most külön nem térnék ki semmi konkrétra. Röviden, zajlik az élet, meló tekintetében remélem a legjobbakat, és ha minden jól megy, jövő ilyen korra, már szeretnék elszakadni a szülői háztól. Na nem azért, mert rossz otthon, de lassan jó lenne elkezdeni a saját utamat, és a párommal közös jövőnket.


Gamez

Idén, főleg az év második felében, kevesebb időt szenteltem a játékoknak, az előző évekhez képest. Ennek ellenére az idei felhozatalt, valamivel jobbnak mondanám a tavalyinál, még ha volt is néhány cím, ami elég csúnyán árnyákra vetődött.

Family Guy: Back to the Multiverse -> Az idei év terméséből ez volt az első, amibe belekóstoltam. Nem ez volt ugyan a legjobb, és nem is a legszebb, vagy a legemlékezetesebb, de ameddig tartott, addig elszórakoztatott. Jövőre lehet megint előveszem.

Brütal Legend (PC port) -> Több mint 4 év után megérkezett végre PC-re is ez a nyílt világú, félig akció, félig stratégiai játék, ami a rock, metál rajongók Mekkájába kalauzolja el a játékost. A történet ugyan papírnehezéknek épp hogy elég lenne, és játékmenetileg lett volna még rajta bőven mit csiszolni, ám emellett valami olyan remek atmoszférával lett megáldva, hogy hajlandó voltam, szinte az összes hiányosságát elnézni. Plusz a remek OST sem épp elhanyagolható érdem. =)

Tomb Raider (2013) -> Lara baba és az ő pozőr kalandjai, sohase álltak közel hozzám. Viszont az már régóta érezhető volt, hogy ennek a franchisenak, egy alapvető paradigmaváltáson kell átesnie, ha versenyképes szeretne lenni, a mai érában, és ezt nagyrészt el is érte ez a remake. Nem maradéktalanul természetesen, mert a túlélő szál elég felemásra sikeredett. Egyrészt remekül átjött az, ahogy Larát megviselik a vele történtek, másrészt viszont mind a cselekmény, mind a játékmenet egyes aspektusai, szembefordulnak ezzel. Ettől eltekintve viszont azt kell mondjam, rendben volt.

Metro: Last Light -> Az előző rész, meglehetősen vegyes érzéseket váltott ki belőlem, pláne a Stalker után. Szerencsére a folytatás előnyére változott, az előd legtöbb hibáját kiküszöbölte, és azóta még egyszer kipörgettem, hogy lássam a másik endinget is. Remélem a következő Metro játék, legalább ilyen lesz.

Call of Juarez: Gunslinger -> A CoJ széria eddig mindig görcsösen próbált versenyre kelni a trip A-s címekkel, és bekerülni a western játékok legjobbjai közé. A siker azonban, rendre elmaradt, jellemzően technikai buktatók, és a nem eléggé megkapó hangulat miatt. Szerencsére, ezt belátták maguk a fejlesztők is, és a Gunslinger már egy szerényebb kategóriába állt rajthoz, ahol sikerrel vette az akadályokat.

Shadow Warrior (2013) -> Egy újabb klasszikus cím sikeres remakelése, ami kapcsán voltak ugyan aggályaim, és nem kis fenntartásokkal ültem neki, ám végül az év talán legnagyobb pozitív csalódása volt. Már csak egy Blood remaket szeretnék látni, hasonló minőségben. =)

Sanits Row 4 -> Mint ahogy anno a kritikában is leírtam, az a legnagyobb baj vele, hogy számozott folytatásként, és nem az eredeti terveknek megfelelően, kiegészítőként jelent meg. Annyi újdonság, plusz tartalom ugyanis nincs benne, hogy ezt teljes értékű folytatásnak lehessen tekinteni. Ráadásul az új elemek behozása azt eredményezte, hogy más játékelemek, abszolút feleslegessé váltak.

Bioshock Infinite -> Ezt sajnos én szúrtam el, mert figyelmetlenségből letöröltem a félkész kritikát, a kimentett képekkel együtt. Ráadásul akkor már mind a telepített játék, mind a képfájl le voltak törölve. Szóval elszúrtam, pedig egyértelműen a széria legjobb része látott napvilágot, az Infinite képében. Jövőre lehet pótolom majd.

King’s Bounty: Warriors of the North -> 2008-ban egy klasszikus támadt fel a hamvaiból, ami elég nagy sikert aratott, mind a játékosok, mind a kritikusok körében. Majd később egy független kiegészítőt is napvilágot látott, még 2010-ben. Tavaly pedig kijött a második, amin viszont már egyértelműen kezdenek a fáradás jelei látszani. A viking egységek remekül néznek ki, és jól eltalálták a környezetet is, ám mint mondtam, erre rányomja a bélyegét, az újdonság hiánya. Plusz azt se tartom épp a legjobb ötletnek, hogy a játék nagy részében, folyton élőholtak ellen kell harcolni.

Far Cry 3 -> Ugyan nem idén, hanem tavaly év végén jött ki ez is, de mivel idén nyáron próbáltam ki, ezért most írok róla. Akartam róla kritikát készíteni, ám kicsivel a fele után, egyszerűen abbahagytam. Véleményem szerint, ott szúrták el az egészet, hogy a rendszer átgondolatlansága miatt, hamar elérheted akár a legmarkánsabb felszerelést is, utána pedig hamar elfogy a motiváció, hogy a másik X tábort elfoglalja az egyszeri játékos. Ami tetszett, hogy a vadont, és annak élővilágát jól megvalósították.

Deadpool -> Szintén terveztem róla kritikát írni, ám a vége előtt nem sokkal eluntam. Egész kellemes darálás, kellően debil humorral, de egy idő után, sajnos baromi monotonná válik.

DMC -> Sohase voltam se a franchise, se a műfaj, és különösen nem Dante rajongója. Maga a játék viszont, játékmenetileg, végre olyan irányba fejlődött, amit anno már a 4-nek is meg kellett volna lépni annakidején. Körülbelül egy órát játszottam vele, addig jobb volt a semminél.

Metal Gear Rising: Revengeance -> Elsőre elég furán néztem rá, hogy itt nem a megszokott Snakes kaland vár majd rám, ám hamar megtetszett, annak ellenére, hogy végül is egy hack ‘n’ slash daráról van szó. Eredetileg idén, december 13. volt a PC-s megjelenés dátuma, ám ezt tolták jövő januárra.

Skullgirls -> Az artwork ugyan nagyon nem az én stílusom, de egy próbát mindenképp akarok vele tenni. Aztán idővel úgyis lehozzák majd Mugen-ra.

Ride to Hell: Retribution -> Na ez az a “játék”, amiről nem tudok a jó ízlés határain belül nyilatkozni. =) Ha le kéne írnom egyetlen szóval, azt mondanám: szégyen.

Hogy várok e valamit a jövő évi kínálatból? Nos sok minden jó lenne, de leginkább a jövő év első felére ígért Carmageddon: Reincarnation érdekel. Ha olyan lesz, mint amilyennek az eddig megjelent wallpaperek alapján ígérkezik, akkor már meg is van számomra, a 2014-es év játéka. =)

King_Merc


Animu

Szám szerint idén ugyan viszonylag sok mindent megnéztem, de ez inkább csak első ránézésre tűnik soknak. Valójában ezek többségét mozik, ovák, és speciálok teszik ki, amikből hamar összejön, akár a 100 is, pár hét, hónap alatt. Szokás szerint, az idei választékot és a szezonokat, nem igazán követtem nyomon, mint ahogy azt teszem már évek óta. Így idei darabokról nem is nagyon tudok írni, egy-két kivétellel.

Watamote -> Annak ellenére, hogy nem vagyok oda a school life, slice of life animékért, ennek sikerült elnyernie a tetszésemet. Remek geek komédia, ahol végre nem a főszereplő sajnáltatása volt a cél, hanem épp az önön ostobaságára mutattak rá.

Magical Shopping Arcade Abenobashi -> Terveztem már egy ideje megnézni, lévén mégiscsak egy Gainax, Madhouse koprodukcióról van szó, aminél jobb ajánlólevél, nem is kell számomra. Nagy reményekkel ültem neki, és nem csak hogy megkaptam tőle azt, amit akartam, de még valamivel talán többet is. =)

Inferno Cop -> A borító kép, már ránézésre is bejött, ráadásul Imaishi keze munkája, és a többség utálja… egyértelmű volt hát, hogy látnom kell. =) Igazából egy kellemes kis trash animét kaptam, ami körülbelül olyan, mint azok a pár perces kis humor bon bon animációk, amiket a reklámszünetekben szoktak ellőni, egyes TV csatornákon. Lehet utálni, de nekem tetszett. =P

Girls und Panzer -> Egyszer meg lehetett nézni, és jobb volt mint az Upotte!! vagy a Strike Witches. Nagyjából ennyi szól mellette.

Jinrui wa Suitai Shimashita -> A tavalyi felhozatalból pótoltam be, elsősorban a stúdió és a téma, illetve az ehhez párosított külcsín miatt. Akadtak ugyan unalmasabb részei, és az se tetszett, hogy a részek nem kronológiai sorrenben vannak, ennek ellenére azt kell mondjam, talán az egyik legegyedibb és legintelligensebb anime volt, amit ebben a műfajban láttam.

Tenchi Muyo! Ryo-Ohki OVA 1-3 -> Elsőre talán furcsa lehet, hogy ezeket még csak most láttam, de ennek igen egyszerű oka van. Régen ugyanis úgy kezdtem neki egy-egy nagyobb franchisenak, hogy igyekeztem tartani a TV sorozat, mozik, ovák, speciálok sorrendet. Egyébként szerintem ez a 3×6 ova, a franchise talán legjobbja, még ha az utolsó hatos valamivel gyengébb is, az előzőekhez képest.

Kikoushi Enma -> Hosszú évek óta a legjobb remake amit láttam. A 3D jeleneteket ugyan nem kellett volna ennyire túlhasználni, pláne a vége felé, viszont még ezeknek is volt egy érdekes retro hatásuk. Jövőre mindenképp sort akarok majd keríteni, az eredeti sorozatra is. =)

Katanagatari -> Sejtettem én, hogy valószínűleg ez lesz az első olyan Nisio adaptáció, ami elnyeri majd a tetszésem, és így is lett. Összességében tetszett, de jobb lett volna, ha rövidebb és pörgősebb. Továbbra is tartom azt az álláspontot, hogy ez a 45 perces időkeret, egy elhibázott döntés volt.

Bakemonogatari -> Egy újabb tökéletes példa arra, amikor egy amúgy teljesen átlagos animét, érthetetlenül és értelmetlenül túlértékelnek, pusztán azért, mert művészkedős, néha álkomolykodós köntösbe bújtatták. Amúgy hárem lenne, de annak valami rém gyenge.

Serial Experiments Lain -> A potencia ugyan meg volt benne, de valami olyan rémesen unalmas, önmagától elszállt stílusban adták elő, nem is beszélve a temérdek újrahasznosított jelenetről, hogy én spec marha nagyot csalódtam benne.

Saikano -> A sorozat, ami bizonyos szempontból jobb, bizonyos szempontból rosszab, de nagyjából hasonló betegségekben szenved, mint az Elfen Lied. Szinte semmire, még a legalapvetőbb kérdésekre se kapunk választ, helyette megy az érzelmi kirakodóvásár, és az elcsépelt, röhejes tömegpusztítás.

Hanoka -> Az alapkoncepció kísértetiesen hasonlít az említett Saikanora, csak alacsonyabb költségvetésű, és sokkal gagyibb kiadásban. Vizuálisan pedig egész egyszerűen katasztrofális. Egy random netes flash animáció a ’90-es évekből, különbül néz ki ennél.

M.D. Geist -> Ahhoz képest, milyen katasztrofálisan rossznak állították be, egy teljesen középszerű poszt-apokaliptikus animét kaptam, egy-két érdekes csavarral.

Riki-Oh -> Már az elején nyilvánvalóvá vált, hogy az animét, és főleg a főhőst, a HNK-ról mintázták, többek között ezért is kezdtem bele. Az első ova, még úgy ahogy el is ment, de a másodikra már kezdett belőle elegem lenni. Csalódtam benne.

Golden Batman -> Rosszul hangzik? Nos az is, sőt egyenesen katasztrofális. Valójában nem is igazi anime, hanem egy olcsó, koreai vacak, szóval nem is csoda, hogy olyan lett a végeredmény, amilyen.

golden_batman(Now you face the Super… Batman!)

Nagyjából ennyi lett volt. Jövőre remélhetőleg ugyanitt srácok/lányok! =)

12 hozzászólás to “Év végi összefoglaló (2013)”

  1. chris92 Says:

    Na most, hogy már reggel van és az emberiség elmebetegebbik fele is kipetárdázta magát, szeretnék nagyon boldog új évet kívánni neked és a párosnak Péter. Ami pedig a cikk témáját illeti, csak minimálisan tudok a gamez+animu pároshoz hozzászólni, mert nem igazán ezekben vagyok benne, hanem inkább a filmek+zene párosításban.
    Mindenesetre gamez kategóriában nekem az évben a legpozitívabb élményt az új Tomb Raider (végre nem olyan billenytű szétverősen nehézkes mint a régiek), a Bioshock Inifine (igaz alig bírta el a gépem), a Shadow Warrior, a Metro Last Light és az Adventures of Van Helsing nyújtotta.
    Animu téren még nagyobb a lemaradásom, inkább a régiekből mazsolázgattam újra (pl végignyomtam a teljes Ranma 1/2-t, fuck yeah :D), az újak közül ami tetszett az a Watamote meg a Kill la Kill, mert pl. az általad is szétcincált Guily Crown-t két rész után dobtam, a Bakemonogatari meg a Coppelion akkora fail, hogy az szinte hihetetlen. Főleg utóbbi, tudom Junchi-tól is kapta rendesen az ívet, én is csak a lolwut faktor miatt néztem, tényleg ritka az olyan mű, ami részről, részre múlja alul saját magát, talán a Platonic Heart volt még ilyen.
    Na mindenesetre még egyszer boldog új évet, és Golden Batman FTW! 🙂

    • Köszönöm! Illetve köszönjük! =) Csak sikerült felkelni ilyen 12 óra magasságában. =D

      Adventures of Van Helsing-ről hallottam már, állítólag olyan ez is mint a Dungeon Siege, Diablo, ráadásul magyar fejlesztés, szóval lehet teszek majd vele egy próbát. Fantasy steampunk játék amúgy se gyakori a piacon. =)

      Ranma ½-ből én tavaly az ovákat, mozikat néztem meg a sorozat mellé. Ha még nem láttad, szerintem érdemes azokat is megnézni.

      Coppelion-ról annyi “jót” hallottam már szinte mindenkitől, akit ismerek, hogy most már 100%, hogy meg kell néznem. Bár ha nagyon szar lesz, lehet végül dobom a francba. Van most “pár” tétel a plan to watch listámon. =)

      Golden Batman-be egyszer mindenképp érdemes belenézni, mert olyan elképesztő blődségek mennek benne, amik már akkor is röhejesnek számítottak. Pláne ha kicsit is ismeri a néző, az eredeti Batmant.

  2. Hát boldogabbat Peter, remélem összejön az élet 2014-ben! Akkor nekem is egy kis összefoglaló:
    Magánélet: ennél szarabb évem valószínűleg még nem volt.
    Games: Nem sok minden, de novemberben vettem új laptopot, azóta orrba-szájba, ami a csövön kifér: jelenleg nálam a Hawken a tuti befutó, azzal kockulok a legtöbbet, de mellé a Planetside 2-őt is tolom. Nagy élmény volt még a Metro: Last Light, a Bioshock: Infinite (a DLC-t ki akarom próbálni végre), valamint a Dead Space 3 is állat volt, akármennyire is szidják a hardcore fanok.
    Animu: idén nagyon bekeményítettem (mert a lánytesók nem hagytak békén velük), kemény 3 (!) sorozatot is megnéztem, és ebből 1, az Attack on Titan, még tényleg tetszett is :D. Amúgy nem, idén se sikerült rászoknom. Nem is volt tervbe véve =P. Viszont a Vinland Saga mangát igazán folytathatnák már…

    • Nem nagyon játszok online, szóval ezek egy része nálam kiesik, még ha amúgy jól is néz ki.

      Titánosat anno elkezdtem, de azóta se jutottam tovább a 2. részen. Egyszerűen annyira nem motivál arra semmi, hogy folytassam. Nem is szólva arról, hogy az már az elején lejött, hogy ez a hirtelen átlyukad a fal húzás, és az, amilyen feltűnően meg akarják utáltatni a gaz titánokat, vélhetően úgyis arra megy majd ki a későbbiekben, hogy valami nagyobb összeesküvés van a háttérben, és sanszosan nem is a titánok lesznek majd a legnagyobb szemetek, hanem az emberek.

  3. Jómagam idén nem sokat gamerkedtem (már a 2013-as felhozatalt nézve), kábé annyit, hogy eljátszogattam egy keveset a GTA V-tel, de ennyi (bár a Last of Us-t valamikor szeretném végigvinni). Ezért sem vittem most bele a saját évértékelőmbe. (Max írhattam volna az Uncharted 2-s online trollkodásaimról, de arra nem lett volna megfelelő olvasóközönség. :D)

    Btw “Élet és miegymás” bekezdés, utolsó két mondat copy-paste hozzám is.

    (A Tenchi OVA 3 pedig nem létezik.)

    • Last of Us-t kipróbáltam, és nem volt rossz, azt viszont nem értem, hogy mire fel van körülötte ez a röhejesen nagy felhajtás, hogy “ez az évtized játéka!”? Jó nyilván mert jó marketingje volt, de amúgy? Játékmechanikailag semmi extra, de oké, nyilván nem is ezzel akar érvényesülni a játék, hanem a karakterekkel, érzelmekkel. Viszont ezt egy Beyond: Two Souls, vagy hogy témában hozzá közelebb állót mondjak, egy Walking Dead is tudja.

      A 3. Tenchi OVA-ra úgy készültem egyes vélemények alapján, hogy szörnyű lesz, ehhez képest szerintem nem volt rossz, még ha nem is ért fel előzőekhez. Őszintén szólva, jobban tartok a GPX-től, és a War on Geminar-tól. Utóbbi már ránézésre is fail gyanús.

      • “Last of Us-t kipróbáltam, és nem volt rossz, azt viszont nem értem, hogy mire fel van körülötte ez a röhejesen nagy felhajtás, hogy “ez az évtized játéka!”?”

        Látatlanban arra tippelnék hogy részben a Naughty Dog neve miatt kapott akkora kitüntetett figyelmet, bár engem személy szerint az lepett meg igazán, amikor a közönség egy része látványosan kiakadt a GameSpot 8/10-es értékelése miatt. Az persze adja magát hogy a 8/10 még mindig egy alapvetően jó akármit takar (kivéve akkor, ha a skála 8-tól 10-ig terjed, ugyebár), de az olyanok, mint a God Hand 3/10-ese, vagy a Duck Tales: Remastered 4/10-ese után valahogy nehezemre ásik átérezni a 8/10 körüli agóniát. Legfőképpen azért, mert az ilyesféle “mozis” játékoknál amúgy is mintha általánosságban puskaporosabb lenne a levegő az értékelések kapcsán, bár ez szvsz részben abból fakad hogy van aki tényleg csak egy filmet vár el a játékoktól amelyben a gameplay nem képvisel nagy prioritást, és a sajtóban is ezt a trendet veszem észre alkalomadtán.

        Mindettől függetlenül viszont boldog új évet kívánok. 🙂

      • Elsősorban engem az a temérdek hülyeség cseszett fel, amit a “kötelező” 10/10-ek mellé összehordtak, a játék kapcsán. Mint hogy “ez a videojáték ipar csúcsa”, “ez miatt létezik az egész konzolgeneráció”, “a zombi zsáner dekonstrukciója” és még lehetne sorolni azt a sok vadmarhaságot, amit elvakult fanságukban rámondtak. Igaz, közel sem egyedi esetről van szó, mert kvázi ugyanez zajlik le akkor is, ha kijön egy Rockstar, vagy egy Blizzard játék.

        Aztán meg ott az érem másik oldala, amiről te is beszélsz, hogy más címeknél viszont, az indokolatlanul negatív kritika, pontozás sem rázza fel a népet, hogy: “Talán itt most hibáztak a kritikusok…”

        Plusz egyszerűen vannak játékok, amiknek már a marketing alapján sejteni lehet, hogy bánik majd velük a szaksajtó.

  4. Boldog új esztendőt! 🙂
    Így államvizsga közeledtével valahogy az olvasás egyre távolabb áll tőlem, lassan a betűk látványától is enyhe hányingert kapok, de ez a kis összegzés most felüdülés volt. 🙂

  5. BUÉK! Megisvan mit szeretnék az új évben, lánctalpas bakancsot és 1 golden batmant! XD

    • Az eddig megjelent koncepciós artok, és háttér képek alapján, él bennem a remény, hogy végre egy méltó folytatást lát majd napvilágot, de amíg nem jött ki a végeleges verzió, addig inkább csínján bánok a bizalommal.

Vélemény, hozzászólás?

