South Park: The Stick of Truth

South_Park_The_Stick_of_Truth_cover

South Park játékok ugyan már régen is készültek (mondhatni egyidősek a sorozattal) ám mint általában a legtöbb animációs filmből, sorozatból készült játékadaptáció, ezek elég felemásra sikerültek, és meglehetősen vegyes reakciókat váltottak ki, mind a kritikusokból, mind a játékosokból.

Az egykori South Park Rally bennem például kellemes emlékeket idéz fel, és a South Park FPS-el is el lehetett ideig-óráig bohóckodni, de valahogy egyik sem volt az igazi. Így érhető, hogy anno nagy lelkesedéssel fogadtam a hírt, miszerint hivatalosan készül, az addig csak pletyka szintjén a fandomban keringő South Park RPG.

A Stick of Truth eredete, egészen a 6. évadig nyúlik vissza, a Gyűrűk Ura paródiáig (The Return of the Fellowship of the Ring to the Two Towers), amit a mostani 17. évadban lévő Trónok Harca tripla rész egészített ki (Black Friday, A Song of Ass and Fire, Titties and Dragons).


A sárkányszülött kalandjai, másképp

A játék szokás szerint karaktergenerálással indul, ahol testre szabhatunk minden fontosabb külsőséget. Választhatunk frizurát, hajszínt, ruházatot, és egyéb kiegészítőket.

South_Park_The_Stick_of_Truth_01

Ahogy ezzel végeztünk, röviden megismertetik velük a kerettörténetet. Miszerint egy névtelen kissrácot alakítunk, aki épp most költözött a családjával South Park-ba. Hősünk hátteréről nem sokat tudni, mindössze annyi derül ki, hogy történt velünk valami a múltban, amire már nem emlékszünk, viszont azóta nem beszélünk, és a szüleink se arról, mi történt velünk.

A játék a házunkban kezdődik el immár élesben, ahol betanítják nekünk a legalapvetőbb dolgokat, majd hogy ne rontsuk tovább otthon a levegőt, jön az apánk, és kizavar minket barátokat szerezni.

South_Park_The_Stick_of_Truth_02

Amint kilépünk az ajtón, és elindulunk a városban, kisvártatva összefutunk majd Buttersel, aki némi segítségnyújtás után, elvezet minket Cartmanhez, és ezzel gyakorlatilag akarva-akaratlanul belecsöppenünk, a többiek szerepjátékába. Ezen a ponton megadhatunk ugyan nevet, ám akármit is írunk be, a többiek egyszerűen csak douchebagnek (körülbelül szarzsáknak) fognak minket hívni a továbbiakban. Majd kiválaszthatjuk a nekünk leginkább szimpatikus kasztot.

South_Park_The_Stick_of_Truth_03

A klasszikus harcos, mágus, zsivány mellett, negyedik kasztként megjelenik a zsidó, ami egyfajta pap, battlemage osztály. (Bár ha ez utóbbit választjuk, Cartman megjegyzi, hogy sohasem lehetünk igazi barátok.) A döntésünket természetesen érdemes jól átgondolni, mert nincs visszaút, mindegyik kaszt más és más képességekkel bír, és ezért eltérő taktikát igényelnek. Mint általában, én most is a zsiványra tettem a voksom.

Maga a harcrendszer, a jó öreg körökre osztott mókát takarja, ám abból kihozza majdnem a legtöbbet. Tudunk közelre és távolra ható fegyvereket használni, van gyenge és erős csapás, használhatunk különféle potionöket, valamint bevethetünk valamilyen képességet, vagy varázslatot. Viszont hogy ne legyen túl egyszerű a dolgunk, a játék nem csak a stratégiai érzékünket, hanem az ügyességünket is próbára teszi az által, hogy egy-egy támadás sikere, az időzítésen múlik. Tehát vagy a megfelelő pillanatban kell klikkelni, amit egy csillogással kísért hang jelez, vagy a megfelelő gombokat kell lenyomni, úgynevezett quicktime eventök formájában. Könnyű belejönni, átlátni, ám mivel a siker nem garantált, hanem rajtunk múlik, ezért kifejezetten inspiráló tud lenni.

Csatába bocsátkozni persze nem mindig kötelező, simán el is lehet futni az ellenfelek mellett, vagy akár a környezeti elemeket is ellenük fordíthatjuk, mint egy kaland játékban. Például ha sikerül valaki fejére ejteni egy csillárt, vagy megrázni árammal, akkor az instant győzelmet hoz nekünk.

Mivel rendszerint több ellenféllel nézünk majd szembe a harcok során, ezért lesznek majd társaink, akiket folyamatosan oldhatunk fel, ahogy haladunk előre a történetben. Ők mind más-más módon képesek a segítségünkre lenni, mindegyiknek van egy speciális, és több staminához kötött képessége. Butters például paladin, aki a páncélozott ellenfelek ellen hatékony, képes gyógyítani, és neki van az egyik legfrankóbb képessége, miszerint képes káosz professzorrá változni, akivel egyfajta végzet keréken kiválaszthatjuk, milyen tömegpusztító erővel akarjuk földbe gyalulni az ellenfeleket.

South_Park_The_Stick_of_Truth_04

Apropó ellenfelek, kellően változatosak lesznek, a rivális csapat elfjeitől kezdve, a csöveseken, a különféle állatokon, és idegeneken át, egészen a náci zombikig, meggyűlik majd a bajunk sok mindenkivel.

South_Park_The_Stick_of_Truth_05

Illetve egy szerepjáték sem lehet az igazi, a kötelező stage bossok nélkül.

South_Park_The_Stick_of_Truth_06

A játék egyébként teljesen szabad kezet ad nekünk, vagyis oda megyünk, ahová akarunk, illetve ami már megnyílt előttünk. South Parkon belül, felfedezhetünk nagyon sok mindent, bemehetünk nagyon sok helyre, és találkozhatunk majd az összes fontosabb karakterrel, akiket megismerhettünk, a lassan több mint 17 évad alatt, és még életben vannak. Látogatást tehetünk az űrbe, az idegenek jóvoltából…

South_Park_The_Stick_of_Truth_07

Plusz ami nekem talán a legjobban tetszett, hogy kilátogathatunk Kanadába, ahol a karaktereket kivéve, minden igazi retro köntösben pompázik…

South_Park_The_Stick_of_Truth_08

Emellett amolyan passzív elfoglaltság gyanánt, gyűjtögethetünk még chinpokomonokat, hogy mi legyünk a koronás udvari chinpokomon mester, aki megküzd a gonosz hatalommal. (Bombázd le a kikötőt! XD)

South_Park_The_Stick_of_Truth_09

Barátokat halmozhatunk fel a facebook profilunkba, valamint találhatunk még rengeteg, tipikus South Parkos ereklyét, mint a Faith+1 CD, Okama játékgömb, Cyborg Bill, Alabama Man, Dawson és a haverok irattartó, és még sok minden mást.

Technikai oldalról a játék, teljesen rendben van. A grafika maximálisan hű a sorozathoz, ezáltal megteremtve azt az érzetet, mint ha valóban egy nagyobb, hosszabb, vágatlanabb részt játszanánk végig. Valósidejű fizika, fény, árnyék ugyan nincs a játékban, mivel minden előre renderelt, scriptelt, viszont egy ilyen játéknál ez nem is jelent problémát. Cserébe elég sok a környezeti interakció. Az aranyszínű zárral ellátott szekrényeket, ládákat, fiókokat ki lehet nyitni. Amin lakat van, ahhoz természetesen kulcs kell. Ha egy felület repedezett, és vörösen felizzik, akkor azt át lehet törni. Ha egy tárgy fehéren csillog, akkor le lehet lőni. A tűzzel be lehet robbantani bizonyos akadályokat. Ergo lesz mit tenni a környezettel is.


Nagyobb, hosszabb, és hiányosabb

Összességében tehát az Obsidian remek munkát végzett. Sikerült egy olyan játékot összehozniuk, ami mint taktikai akció RPG, és mint South Park játék is kiállja a próbát. Ugyanakkor nem mehetünk el a hibák, hiányosságok mellett se, amik sajnos itt is jelen vannak, és rontanak az összképen.

Kezdeném azzal, hogy a játék azon állítása, miszerint egész South Parkot bejárhatjuk, valójában egy csúsztatás. Ha megnézzük a térképet, hamar fel fog tűnni, hogy valójában csak az utcák bal oldalán, tehát a velünk szemben lévő házakba tudunk majd bemenni. Illetve ha valaki megnézi a 2012-2013 között kiadott ingame képeket, az rájöhet, hogy sok helyszín el se készült, vagy menet közben ki lett vágva. Például a temetős pálya a vámpírkölykökkel, a hippie kommuna, és még lehetne sorolni.

Továbbá a játék, akárhogy is próbálta elkerülni, de belesett abba a hibába, mint amibe anno a legelső South Park játék is. Mégpedig hogy viszonylag rövid, és könnyű. Tisztán 8 óra alatt ki lehet játszani, fő és mellékküldetésekkel együtt, ha nem számoljuk a kezdeti bénázásokat, de még azokkal együtt is maximum 10-12 óra alatt végig lehet vinni. Közepes nehézségi szinten, 2-3 kivételtől eltekintve, nem tartogat túl sok kihívást a játék. A főellenség előtti utolsó megmérettetésnek szánt boss például, sokkal izgalmasabb volt, és nagyobb figyelmet igényelt, mint a végső. Egyébként meg nem sikerült azt a tipikus hibát elkerülni itt se, hogy bizonyos mellék küldetésekben feltűnő ellenségek keményebbek, mint amiket a végén eresztenek nekünk. Konkrétan a játék legkeményebb ellenfelei, messze Al Gore ügynökei, akik a játék közepe körül tűnnek fel, egy melléküldetés végén.

Emellett a játék sokszor nem azért volt “nehéz” egy-egy szakaszon, mert gondolkodásra késztetett, vagy ki volt centizve, hanem mert szimplán csak nem adott egyértelmű utasításokat arról, pontosan mit is várna tőlünk. Gondolok itt például a táncolós feladatra a gothoknak, ahol ha a játék tájékoztatott volna arról, hogy nem a WASD gombokat kell használni, amikkel menet közben mozgunk, hanem a kurzor nyilakat, akkor nem csesztem volna el, legalább ötször.

South_Park_The_Stick_of_Truth_10

Mindezek ellenére, mégis azt kell mondjam, nagyon meg voltam elégedve a játékkal, mert látszik rajta az odafigyelés, a törekvés, a munka, és ami talán a legfontosabb, a tisztelet az alapmű felé. Külön tetszett, hogy képesek voltak akár az első évadokig is visszanyúlni, különféle utalások, belsős poénok formájában. South Park rajongóknak, egyértelműen kötelező darab, még ha amúgy nem is nagyon szeretik az RPG műfajt. 8.5/10

Reklámok

6 hozzászólás to “South Park: The Stick of Truth”

  1. Nem tudom,hogy te melyik verzióval játszottál ,de az igazsághoz , még az is hozzá tartozik, hogy a pc-s port rettentően bugos. Megemlíteném pl ,a zsidókasztnál jelentkező bugot, miszerint harc közben,egyáltalán nem reagál a bal kattintásra a játék, ezzel lehetetlenné téve az játék elejének végigvitelét,mégpedig ahol a harcot tanítják be. A másik bug, már nem emlékszem ,hogy melyik kasztnál jelentkezik, talán a tolvajnál amikor is kanadába érkezve megjelennek a határnál a szülők, azzal a felszólalással hogy este van, be visznek a szobádba és többé alvással sem tudod elhagyni. A harmadik hiba mágusnál fordult velem elő,amikor butters átalakult káosz professzorrá és néha beakadt a script. Azért ahogy egyesek bereklámozták “bug nélküli” játékként ,viseli a szokásos obsidian védjeggyé vált bughalmaz jelzőt. Ami nem lenne baj ,de a játékra volt elég fejlesztési idő, és még az EA miatt részeket is kivágtak,hogy dlc formájában később megvehető legyen. Egyébként a program alapára 9 ezer forint környékén van. S ezért kapsz egy 12 órás mókát (ami másodszorra már csak 7-8 hiszen tudod,hogy mi hol van plusz nem követed el a fentebb leírt goth táncos hibákhoz hasonló dolgokat, amikbe én is bele estem.)

    • Nekem a nosTEAM verzió van meg, azzal semmi problémám nem volt. Egész játék alatt, egyetlen komolyabb buggal sem találkoztam. Mindössze egyszer fordult az elő, hogy mikor újra betöltöttem egy állást, akkor nem volt hang, de amint csatába keveredtem, rögvest visszajött.

      Egyik haveromnak volt olyan a PS3-as eredetivel, hogy mikor séf bácsival harcolsz (vagy legalább is ami maradt belőle), akkor előhívta káosz professzort, de a képesség választó korong, nem jelent meg, így nem ment tovább a csata, hanem beakadt.

      • nekem ebből a játékból eredeti van meg, és több buggal is találkoztam. Igazából a játék 50% a játszhatatlan a bugok miatt (úgy értem az 50% ot, hogy a zsidó kassztal egy bug miatt nem tudok tovább jutni, meg néha a tolvajjal vannak problémáim) Az ár/érték arány sem megfelelő. Tehát ez amolyan egyszeri alkalmi program. Amúgy a humora és a történet elviszi a hátán az egészet, tehát a 10/8 10/8,5 körüli értékelés reális. Az élmény miatt, de annyira rövid, és annyira hiányos. A játék 7-8 órájában meg érezhetően kifullad az egész, és csak ismétli magát.

      • Mint mondtam, én ilyet nem tapasztaltam. Szóval max arra tudok gondolni, hogy az eredeti verzió, hajlamosabb bugosodni, mint a tört, amin nem lennék meglepve. Steames játékoknál, valahogy mindig ez van, és gyakran a frissítések után, csak több lesz a bug, mint előtte volt.

  2. Nagyon király játék lett, de én csak 7 pontot adtam volna rá. Mégpedig azért mert túl rövid a játékidő és a felénél kifullad az újdonságokból. Sok területnél nincsen kihasználva a benne rejlő lehetőség. Meg van még pár dolog amiatt tőlem kevesebb pontszámot kapna. Bug ami előfordult nálam az volt hogy Butters káoszprofesszorrá vált utána megfagyott az animáció és nem történt semmi. Ment tovább a harc de láthatatlanok lettek a karakterek. A hiányzó helyek miatt sztem ne aggódj, tuti 100 h rengeteg DLC fog jönni hozzá. 🙂

    • Legyen igazad. Jó lenne, ha végre néhány valódi tartalommal megáldott DLC is kijönne majd, mert eddig csak baromi gyenge páncél szetteket dobtak ki.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: