SimCity 2013 Offline – Álmodtam egy várost

????????????????????????

Az új Simcityvel nem indult épp zökkenőmentesen az ismerkedésem. Amikor anno kiderült, hogy a játék kizárólag online multiplayerben lesz játszható, enyhén szólva nem örültem a hírnek. Ahogy a többség, úgy én is teljesen érthetetlennek és dühítőnek tartottam az offline mód teljes kihagyását egy ilyen játékból.

Szerencsére elég hamar kiderült, hogy az EA ezzel egy hatalmas öngólt rúgott saját magának, amit mi sem bizonyított jobban, mint hogy a szerverek gyakori elérhetetlensége, instabilitása bizony keményen visszatükröződött, mind a nagyobb portálok, mind a játékosok kritikákban, és persze az eladásokban. Ergo nem véletlen, hogy a pénzsóvár EA végül engedett a rajongói követeléseknek, és egy évvel a megjelenés után, most már offline módban is játszható lett a játék.

Köszönhetően ennek a “kényszerpihenőnek”, és annak a ténynek, hogy személy szerint utoljára még a régi 2000-rel töltöttem el huzamosabb időt a Simcityk közül, igencsak kíváncsi voltam arra, mire lesz képes ez a reboot, ha végre sikerül rendesen nekiülnöm, és huzamosabb időt eltöltenem vele.


Kezdetben vala…

Mielőtt belevágnék az új rész ismertetésébe, úgy gondoltam e játék kapcsán is érdemes lesz egy kis időutazást tenni, úgymond múltat idézni. Hisz mégiscsak egy olyan címről beszélünk, ami közeli rokonához, a Simshez hasonlóan, egy olyan műfajt teremtett meg, amiben gyakorlatilag máig egyeduralkodónak számít. Ha voltak is időközben riválisai, azok mind kikoptak mellőle, elsősorban azért, mert képtelenek voltak ugyanazokat a mechanizmusokat, megfelelően implementálni.

Mint sok más műfajteremtő játék, természetesen a Simcity sem a semmiből jött, hanem voltak szellemi elődei, melyek kezdetleges formában már kísérleteztek hasonló játékelemekkel. Jelen esetben ez a játék az Utopia című stratégiai volt még 1981-ben, ami már nem szöveges, hanem grafikus elemekből épült fel. Egyébiránt AI-t nem tartalmazott, és kizárólag multiplayer módban volt játszható.

Utopia

Később, 1989-ben érkezett meg az első Simcity (eredetileg Micropolis), ami lényegében hivatalosan is életre hívta ezt a műfajt.

simcity_classic

A siker persze nem maradt el, és ahogy ilyenkor lenni szokott, jöttek is a számozott folytatások, amiből a többség, akárcsak jómagam, a 2000-el találkozott először.

simcity2000

Ahogy haladt előre a széria, az új részek fokozatosan próbáltak tovább lépni az előző részek szintjén. Új lehetőségekkel bővülni, komplexebb mechanizmusokkal előállni, átláthatóbbá és könnyebben kezelhetővé válni, ami részben sikerült is, engem azonban a 2000 utáni részek egyike sem tudott úgy megfogni, ahogy vártam volna. Talán ezért, talán a 4. rész óta eltelt 10 éve miatt (a Societies nekem kimaradt), vagy talán azért, mert az új részt a franchise rebootjának szánták, de érdekelt mit képesek kihozni egy ilyen régi múltra visszatekintő játékból.

Lássuk hát mire mentek vele…


A teremtés örömei

Eltérően az előző Simcityktől, terra formálásra, talaj, vagy növényzet kiválasztására ezúttal nincs lehetőségünk. Előre elkészített, egyre nagyobb és bonyolultabb felépítésű terepasztalok közül válogathatunk, amiknek megadott részire húzhatunk fel, megadott méretű városokat.

Fontos leszögezni, hogy a tervezés már ezen a ponton kezdetét veszi, hisz a kiválasztott terület földrajzi és természeti adottságai merőben meghatározzák, milyen berendezkedésű várost tudunk, illetve milyet lesz majd érdemes oda felhúzni. Például ha egy terület, bővelkedik az ásványkincsekben, oda célszerű ipari várost építeni. Ha erős a szél, szélfarmokat telepíteni, és a többi.

SimCity_2013_01

A következő fázis, még mindig nem az építkezés, hanem a tervezés részét képezi. Ugyanis nem mindegy, az adott parcellán hol helyezkednek el ezek a kincsek, mekkora a kiterjedésük, milyen kapacitással tudjuk majd ezeket kiaknázni, és hogy mennyire tartósak. Praktikusan, minden ilyen tényezőről pontos információkhoz juthatunk, a megfelelő datamap szűrűk bekapcsolásával.

SimCity_2013_02

A tervezés során, szintén érdemes lesz azt figyelembe venni, hogy a szelet ugyebár nem tudjuk befolyásolni, a vízbázis megújuló, de elszennyezhető, a fosszilis energiahordozók azonban véglegesek.

Ha nagyjából összeállt a fejünkben a kép, belekezdhetünk immár élesben a város felépítésébe, ami értelemszerűen az utakkal kezdődik. Az autópályától kiindulva, kétfajta utat húzhatunk fel, normál és sugárutat, amik különböző minőségű altípusokra oszlanak fel. Ezek egymástól árban jelentősen eltérnek, ám értelemszerűen az árukkal együtt nő a teherbírásuk is. Például a legdrágább sugárút 8 sávos, 6 az autóknak, 2 a villamosoknak.

SimCity_2013_03

Amint elkészültünk az úthálózattal, következik a zónák felhúzása, pontosabban a hálózat közeinek zónákkal való kitöltése. Ezek a klasszikus RCI, vagyis lakossági, kereskedelmi, és ipari rendszerben vannak elosztva. Minden zóna kapcsolatban áll egymással, és az igény, a város bővítése folyamán, folyamatosan változik.

A lakossági és kereskedelmi zónákat két érték befolyásolja, az egyik az úgynevezett sűrűség, a másik a föld értéke. Minél sűrűbben lakott az adott terület, annál nagyobb házak fognak oda épülni, és minél értékesebb a telek, annál tehetősebbek fognak odaköltözni. Ami természetesen befolyásolja az adott épület külső megjelenését, értékét. A pénzesebb lakosok többet adóznak, viszont nagyobb a hely igényük, tehát kevesebb ember fér el, ugyanakkora területen.

SimCity_2013_04

Az ipari zónáknál a sűrűség mellett, a technológiai fejlettség kap helyet. Egy fejlett gyárnak jelentősen kisebb a környezetszennyező hatása, viszont tanult munkásokat igényel, és megnő a vegyi tűz veszélye, amit csak drága, speciális eszközökkel lehet eloltani.

SimCity_2013_05

Ahhoz azonban, hogy a városunk működjön, és fejlődjön, vannak alapvető, illetve idővel egyre jelentősebbé váló szükségletek. Villany, víz, és szennyvízszolgáltatás nélkül szinte azonnal megbénul a város. Néhány napon belül azonban, ugyanilyen fontos lesz a szemétszállítás, majd az első ház felgyulladásakor a tűzoltók, az első beteg lakosnál az egészségügy, és az első bűnöző feltűnésekor a rendfenntartás beindítása.

Mint tudjuk, tüneti kezelés helyett azonban mindig jobb a megelőzés. Ha nem szeretnénk, hogy a lakosok magukra gyújtsák a házat, felbukjanak a saját lábukban, vagy lopni támadjon kedvük, akkor jön képbe az oktatás. Ami azért is nagyon fontos, mert a fejlett szolgáltatások, ipari létesítmények, mind tanult munkaerőt kívánnak. Ellenkező esetben akár katasztrófa is lehet annak a vége, ha kontár kezekre bízunk, például egy atomerőművet.

Jó hír, hogy most már nem kell egy városon belül több egyforma épületet is felhúznunk, mert szinte minden fontosabb épület, ami ellát valamilyen funkciót, fejleszthető és bővíthető a még hatékonyabb működés érdekében. Ennek viszont nem mindig csak anyagi vonzata van, mivel a komolyabb fejlesztések, bővítések, illetve maguk a fejlettebb épületek is csak feloldás után válnak elérhetővé. Ez körülbelül úgy néz ki, hogy amint a lakosság mérete, átlép egy bizonyos határt, mondjuk 5000 főt első körben, a városházához különféle melléképületeket, úgymond hivatalokat rendelhetünk hozzá. Szerencsére, amint az adott hivatal megépült, onnantól kezdve annak hatása az egész régióra vonatkozik. Tehát nem kell minden városban külön lefutni, ugyanazokat a köröket.

Mivel a régiók egyes városai kapcsolatban állnak egymással, ezért több féle képen is segíteni tudják egymást. Például ha A városban túltermel az ipar, akkor B városban kevesebb ipari zónát kell felhúznunk, és ha B városban felhúzunk egy egyetemet, oda A városból is jöhetnek diákok.

SimCity_2013_06

Mindemellett pedig még ott a bányászat, kereskedelem, tömegközlekedés, szerencsejáték, turizmus, amik működéséről akár külön oldalakat lehetne írni. Ráadásul időnként még opcionális kihívásokat is teljesíthetünk, amiket a lakosok ajánlanak fel. Plusz ott vannak a váratlanul bekövetkező katasztrófák.


Kép és hang

A játék grafikája ugyan nem világrengető, sőt maximális zoomnál a mozgó objektumok textúrái elég mosottak. Ám figyelembe véve mennyi különböző, dinamikusan változó objektumot kezel egyszerre a rendszer, műfajához képest elég jónak nevezhető a látvány. Aki kicsit is ért a dizájnos városkép kialakításához, nem fog unatkozni. =)

SimCity_2013_07

A HUD jól átlátható, a különböző kategóriák egymástól jól elkülönülnek, és adott esetben színváltással jelzik, ha valamilyen területen probléma van. Ha ekkora rákattintunk, az adott kategóriát képviselő avatarok mindig pontosan tudatják velünk, milyen kínjuk van éppen. Ahogy egyes lakosok is zöld, illetve piros gondolatfelhőkkel közlik velünk, ha valaminek nagyon örülnek, vagy épp ellenkezőleg.

Hangok és zenék terén szintén nem volt okom a panaszra. Ha közel zoomolunk, hallhatjuk a város zaját, a zenék pedig alkalomadtán kifejezetten hozzátesznek a hangulathoz.


Konklúzió

Játék közben ugyan hamar feltűnt, hogy az új részből hiányzik nem egy dolog a régi részekből. Például a rendelkezések, metro, duzzasztógát, vagy a különféle jutalom épületek, mint katonaság, és a többi. Aminek viszont határozottan örültem, hogy végre már nem kell vízcsövekkel, meg villanyvezetékekkel vacakolni.

Voltak ugyan érdekes dolgok a játékban, mint például hogy az általános iskola, gimnázium, egyetem sorrendet nem kell tartani, mert elég ha csak egyetem van az adott városban. Vagy hogy zsákutcában elég érdekesen fordulnak meg a villamosok, de ezeket az apróságokat elnéztem a játéknak. Az egyetlen dolog, ami ténylegesen zavart, hogy bár vannak ugyan segédvonalak, gyorsbillentyűk, meg nagyon sok minden, az úthálózat kiépítése ennek ellenére is eléggé macerás és trükkös tud lenni. Már ha azt szeretnénk, hogy az épületek rendesen tudjanak fejlődni. Ez kapcsán van is egy videó, amit kezdőknek mindenképp érdemes megnézni, sokat segít megérteni a dolog mikéntjét.

Összességében tehát élveztem az új Simcityt, még akkor is, ha egy ilyen játék ugyebár automatikusan magával hozza azt a nem épp kellemes vonást, miszerint nincs nagyon más lehetőségünk, mint a próbálkozás és hibázás módszere. Ergo, nem egy várost fogunk becsődöltetni, menthetetlenül elbaltázni, mire kiismerjük a játék logikáját, trükkjeit. Ám pont ezen tulajdonsága miatt, nem lehet rá azt mondani, hogy könnyű lenne, vagy hogy ne mozgatná meg az ember szürkeállományát. 7.5/10

Reklámok

7 hozzászólás to “SimCity 2013 Offline – Álmodtam egy várost”

  1. Van offline verzió? Akkor megyek is szedni!! 😀 SC300el és a 4el elég jól elvoltam annakidején. Meg a Citylife, Cities XL se volt rossz.
    Csak azt nem szeretem az ilyen játékokban h mindig addig izgalmasak csak, amíg egyenesbe hozod a gazdaságot és beépíted a térképet. Utána unalombafullad.

  2. Erre az “online only” dologra csúnyán ráfáztak már a legelején. Konkrétan volt, aki még előrendelni se tudta a játékot, mert nem volt elérhető a szerver. Utána félóráig keresett szervert, ami végre be is engedte. 4-5 órás munka veszett oda, mert a szerver gondolt egyet és megszakadt. Nem is beszélve arról, hogy sokszor van olyan, hogy a legjobb térképeken ilyen pár ezer fős kis zombi városok leleddzenek, amikbe valaki anno belefogott, aztán ráunt és otthagyta.

    Amúgy igen, ez a műfaj velejárója, hogy előbb-utóbb nem lesz már mit tenned. Viszont amíg odáig eljutsz (tisztességesen), az általában nem 2-3 óra lesz. =)

    Nálam inkább a Simsek olyanok, hogy amíg megcsinálom az emberké(ke)t, felépítem, berendezem a házat, azt sokkal inkább élvezem, mint amikor élesben játszani kell. =D

  3. A jó öreg simcity 😀 Én is anno a 2000-el kezdtem, bár a 3 kimarad, a 4-et meg csak pár éve szereztem be. Annyira nem vagyok nagy városépítő, mivel nekem ez túl macerás. A Societies-el nem maradtál le sokról, az nagyon primitív. Gyakorlatilag nem lehet elrontani benne a várost (amennyiben nem az a tudatos cél).
    Én is kíváncsi lennék már erre az új simcity-re, de még nem volt időm beszerezni.

  4. A 3000-nek is volt pár érdekes újítása, mint a scenario editor, egyedi épület tervező, de komolyabbnak mondható változásokat első ízben a 4 eszközölt (épületek hatósugara). Meg persze pár fölöslegeset is, mint például hogy a Simsből lehetett beimportálni Simeket, ami jópofa húzás volt, de szerintem ezt a lehetőséget 10-ből ha 1-2 játékos használta maximum.

    A vicc az, hogy ennek ellenére, ahogy én tapasztaltam, az addigi talán legkönnyebb SimCity lett a 4. De akkor ezek szerint a Societies még attól is gyengébben szerepelt.

    Az új résznek az online mód erőltetése tett be de rendesen. Azt leszámítva viszont egy jó játék, még ha hiányoltam is ezt-azt a régi részekből.

  5. A Societies-t inkább gyermek-kiadásnak nevezném, mint rendes résznek. A városépítés során sokkal inkább arra kell ügyelni, hogy milyen a lakosság hangulata, mint a profit, meg egyebek. Ja és a grafikára túl nagy hangsúlyt tettek, gyakorlatilag a lakosság orrszőréig lehet zoomolni benne, ami természetesen lefagyasztja a számítógépet elég hamar. Látványos, csilli-villi, de sok funkciótlan épület van benne, hamar kifogy a változatosság tárháza, meg folyamatosan csak a balanszolásról szól a játék, ami egy idő után inkább unalmassá teszi, mert nem az a lényeg, hogy jól helyezted-e el az iskolát, meg a rendőrséget, hanem az a lényeg, hogy ezeket az épületeket ellensúlyozni kell dekorációs elemekkel, mert olyan erőforrásokat fogyasztanak (erőforrások itt a pénzen kívül: kreativitás, tekintély, jólét, stb. néven futnak, amelyeket főként dekorációs elemek, illetve néhány középület termel, minden más épület meg fogyasztja).

    Amúgy a reboot alapkoncepciója, a szakosodott város itt jelenik meg a Societies-ben.

  6. Az alcímből ugyan lehetett azért sejteni, hogy az a rész nagyobb hangsúlyt fog fektetni a lakosság babusgatására, ami önmagában nem lenne baj. Viszont ezt nem a tényleges városépítés, menedzselés kárára kellett volna tenni. Ráadásul ahogy olvastam róla, elég primitívre vették az egész koncepciót. Mint ha az lett volna a cél, hogy lehetőleg egy Sims-nél azért ne legyen sokkal komplexebb a rendszer.

  7. Tegnap beszereztem én is. Egyelőre még homokozó üzemmódban próbálgatom, mivel sokmindent még nem találok meg benne, meg amúgy se vagyok valami ügyes a városépítésben. 🙂
    Egy érdekes bug-ot máris találtam, egyszer csak eltűnt az egér kurzor és sehogy se tudtam visszahozni.
    Azt viszont sajnálom, hogy csak metropoliszokat lehet ebben elérni. Szívesebben építenék egy álmos kisvárost. A mezőgazdaságot meg szintén hiányolom.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: