Pupa – Úgy szeretlek, majd megeszlek

Pupa_cover

Mióta animéket nézek, sok rossz darabhoz volt már szerencsém. Legyen szó akár feleslegesen elkészült folytatásokról, mellékszálakról. Akár jó alapötletből született, de rosszul kivitelezett művekről. Vagy épp olyanokról, amik az alapoktól kezdve el voltak rontva.

Jelen kritika tárgya, a Pupa, pontosan ez utóbbi kategóriába tartozik. Pontosan az a fajta anime, ami után nem csak egyszerűen konstatáltam a tényt, miszerint mindig van lejjebb, de ismét feltehettem a már oly sokszor elhangzott kérdést: “Mégis hogy képzelték ezt?”


Waste of flesh

A Pupa története (mert igen, van neki) arról szól, hogy van egy testvérpár, név szerint Hasegawa Utsutsu és Hasegawa Yume, akikben az a közös, hogy mindketten megfertőződtek az úgynevezett Pupa vírussal. Aminek következtében a kishúg emberevő szörnyeteggé képes átváltozni, még a bátyus gyors regenerációra lesz képes.

Pupa_00

Azt nyilván szükségtelen részleteznem, hogy személy szerint már ennyi elég lenne ahhoz, hogy azok a bizonyos sötét fellegek elkezdjenek gyülekezni az anime felett, és azt kezdjen latolgatni magamban, hogy mivel fog piszok hamar felidegesíteni. Ám a legszebb az az egészben, hogy jelen esetben erre nincs szükség. Felesleges keresnem az okokat, amiért temetnem kéne ezt az animét, mert ez saját magát ássa olyan mélységekbe, ahová csak nagyon kevés anime süllyed le.

A probléma ott kezdődik, és ott is ér véget, hogy fentebb gyakorlatilag mindent elmondtam az animéről. A Pupáról egyszerűen nem lehet többet elmondani, mert ennél nincs tovább, ennyi az egész. Persze adott a kérdés, hogy vajon mit is várhatnánk egy olyan animétől, ami kemény 12×4 percben szeretne itt nekünk komoly horrort mesélni? Nos pontosan azt, amit kaptunk, egy semmitmondó, inkonzisztens agyrémet, ami semmilyen téren se felel meg az elvárásoknak. Sőt mi több, mélységesen alulmúlja azokat.

Mondhatnám rá azt, hogy időpazarlás, hogy röhejes, vagy akár azt, hogy kínos, és mindegyik jelző meg is állná a helyét. Ám mégis úgy érzem, ennél tovább kell mennem, mert igazából ezen jelzők egyike sem írná le kellően azt, amit éreztem. Mert ezt az animét, egyszerűen nem tudom másképp jellemezni, mint hogy egy olyan arcátlan, ócska szarság, amihez hasonlót csak tényleg ritkán látni.

A Pupa nem úgy rossz, mint a Hanoka, vagy a Varanoir, amiknek legalább az önön ostobaságán, gagyiságán, olcsóságán nevetni lehetett, és amik egyébként csak arra lettek kitalálva, hogy noname stúdiók, átverjenek pár száz embert, és így tegyenek szert minimális profitra. Hanem sokkal inkább úgy rossz, hogy konkrétan felidegesíti az embert az a fokú inkoherens igénytelenség, amit elé tártak. A Pupa minden téren kudarcot vall, nincs egyetlen olyan aspektusa, amire az elfogadható jelzőt rá lehetne mondani. Ráadásul e mögött ott áll egy Studio Deen, akik ugyan tény, hogy az elmúlt 10-15 évben, nem sok értékelhetőt tudtak felmutatni, de ezzel még önmagukat is sikerült alulmúlni.

Mit is mondhatnék még egy ilyen animéről? A történet sablonos, a karakterek semmitmondóak, a kivitelezés kritikán aluli, nincs hangulata, a grafika gyenge, és mindezek tetejébe tökéletesen kombinálja azokat az elemeket, amikkel rendesen ki tud akasztani egy anime. 1/10 Ha egyetlen képben kéne összefoglalnom, mit éreztem miközben ezt néztem, akkor ez lenne az:

Jagi

19 hozzászólás to “Pupa – Úgy szeretlek, majd megeszlek”

  1. Kőkemény egyetértés ezzel a rövid, tömör és abszolút lényegre törő írással. Láttam már én jóegypár szart még az anime műfaján belül is, de ez még a rövidsége ellenére is kibaszottul fájdalmas volt. El nem merem képzelni, hogy miféle sárgaház szökevény, félcédulás vadbaromnak kell lenni, hogy ilyet megírjon és meganimáljon valaki anélkül, hogy észrevenné mennyire igénytelen az amit éppen tákol. És mégha csak valami pár kretén által összehányt akármi lenne, de nem ez egy névvel és múlttal rendelkező stúdió égisze alatt készült…eszem-faszom megáll.

    • Általában ha nekikezdek egy anime kritikának, 2-3 oldalnál ritkán lesz rövidebb. Viszont a Pupáról ha akartam volna se tudtam volna többet írni, így is épp hogy kijött az 1 kerek oldal. =)

      Hogy ki találta ki ezt a remek ötletet Deenéknél, hogy 4 percesek legyenek a részek, azt nem tudom, de egy fail díjat megérdemelne érte. Mondjuk a rendező eddigi munkássága alapján (a fickó olyan animéken dolgozott, mint a Ranma½, Dirty Pair Flash, vagy a Code Geass) nem hiszem, hogy ez az ő ötlete lett volna. Valószínűleg már ő is úgy kapta meg, hogy na akkor itt egy manga, aztán ebből kéne kihozni 12 részt, de úgy hogy ne legyen több összesen 50 percnél. Grat, már csak azt nem értem, ha már ennyire kevés műsoridőt szabtak ki, akkor miért nem lehetett mondjuk egy hosszú ova részben letudni az egészet? Úgy talán még jobb is lehetett volna.

  2. Hasonlóan éreztem én is, miután megtekintettem ezt az izét, sőt, egyúttal ultimátumot hirdettem saját magam felé: ez volt az utolsó, hogy ilyen szarságokkal fárasztottam magam. Nem éri meg.

    Ezt a moslékot is majdnem dobtam 6 rész után, annyira nem bírtam vele. Egyszerűen tényleg minden szegmense minősíthetetlen. Ocsmány, rosszul megírt, irritáló, fülsértő, kínos és még reklámnak is nagyon gyenge.

    Egyébként meglep, ha azt mondom, AA-n ennek is vannak 10/10-es rajongói? Sőt, az egyikük még le is ugatott, mert ő ezt elvont művészi darabnak tartja. 😀

    • Sokszor elgondolkodtam már én is azon, hogy vajon minek fárasztom magam olyan animékkel, amikről úgyis tudom, hogy szarok lesznek? Aztán végül mindig arra jutottam, hogy néha-néha az embernek saját magának kell meggyőződnie arról, hogy valami tényleg annyira rossz, mint ahogy azt ő gondolja. Ha meg kritikát is akarsz róla írni, akkor illő lesz befejezni, ha már elkezdted.

      Igazság szerint engem már az első rész meggyőzött arról, hogy valami ritkamód elcseszett darabról van szó, amiből 4 perc is sok. De legalább hamar be lehetett darálni.

      A 10/10-es “műértőnek” tudok gratulálni, bár a nagy számok törvénye alapján, mindig kell lenni néhány ilyennek is. Amire inkább kíváncsi lennék, hogy vajon az illető, szokott e egyáltalán 6 pont alá értékelni bármit is? Csak mert én úgy vettem észre, hogy akik odavannak az ilyen gány animékért, azok úgy alapból szeretik szórni mindenre a magas pontszámokat.

      Ilyenkor egyébként, mindig az jut eszembe, amikor még nagyon a netes pályafutásom elején, valamelyik fórumozó, aki már akkor ilyen 22-23 év körül volt, azt mondta, hogy: “Nincs olyan hogy rossz anime, csak olyan ember, aki nem képes azt értékelni.”

  3. Ezek szerint tényleg érdemes elkerülni… 😦 Egy ideje már fel sem teszem a kérdést, hogy “van ettől lejjebb”, mert évadról évadra rá tudnak cáfolni…

  4. Én szerencsére megkíméltem magam az animétől. Mikor bejelentették, elolvastam a manga első asszem három fejezetét. Ennyi bőven elég volt ahhoz, hogy messze kerüljem a művet.
    Egy nagy nulla az egész.

    “Egyébként meglep, ha azt mondom, AA-n ennek is vannak 10/10-es rajongói? Sőt, az egyikük még le is ugatott, mert ő ezt elvont művészi darabnak tartja.”
    Ezen meg se lepődök. Hypehuszároktól mit várunk? xD

    De a cikk jó lett, azt elismerem.

    • Akkor ezek szerint a manga se sokkal különb? Jó tudni, mondjuk nem ez lenne az első eset, amikor rossz mangából készül, rossz anime adaptáció (lásd: EL).

      Amúgy kösz! =)

  5. Bevallom, abból a szezonból, amiben ez is futott, számomra ez volt az egyik “kinézett” anime, ami felkeltette az érdeklődésemet annyira, hogy legalább belenézzek. Akkor még csak annyit lehetett tudni az egészről, hogy van egy testvérpár, ahol a húgi néha emberevő szörnnyé változik, a bátyus pedig próbál neki segíteni, illetve hogy “misztikus horror” lesz és úgy voltam vele, hogy végülis ebből az alapötletből még bármit ki lehet hozni. (Meg egyébként is manapság már minimális bizalommal fordulok minden olyan cucc felé, ami nem a cukormázis moeloli ligában játszik.)

    További bizakodásra adott számomra okot, hogy a “divatos” közvéleménnyel ellentétben nekem nem feltétlenül jelentett rossz óment, hogy a Studio Deen dolgozik az animén, hiszen már nem egy kellemes élményem volt velük, ráadásul az újabb (2000 utáni) animéik közül.

    Sajnos azonban minden lelkesedésem szertefoszlott, amikor kiderült, hogy egy epizód mindössze 4-5 perces (ráadásul openinggel/endinggel együtt, szóval egy rész tényleges cselekményének ideje olyan 3 perc körülre tehető…), illetve amikor megjöttek az első fan-visszajelzések, amik váltakoztak a “gyerekek, ez borzasztó!”, illetve a “nem lenne ez rossz, érdekelne is, de így 4-5 perces leosztásokban egyszerűen élvezhetetlen” között. Ugyan ez a formula nem volt teljesen idegen tőlem, hiszen a szintén Deen által elkövetett Hetalia is 4-5 perces részekkel operált, azonban óriási különbség, hogy egy amúgy is rövid, négypaneles mangából csinálnak egy rövid, “négypaneles” animét, vagy pedig egy normál hosszúságú manga történetét kívánják így “felszeletelni”. A Pupa manga egyetlen fejezete közel 40 oldal… (Egyébként én még a Hetaliánál is inkább megvártam, míg végig kijön, mert nevetségesnek tartottam az ennyire rövid részeket, pedig mondom, ott összefüggő sztori sem nagyon van. Ezek után valahogy nem volt kedvem a Pupát animében bepróbálni.)

    Úgyhogy ez van, sajnos sem az animéből, sem a mangából nem láttam még semmit és ezek után kérdés, hogy valaha is el fogom-e kezdeni, de a csalódást így sem úsztam meg. (Mondjuk a mangából kinn van “kemény” 15 fejezet, azóta egyetlen chapterrel nem frissítették és ez volt januárban, szóval végülis egy délután alatt bedarálhatnám, lehet ennyit esélyt még adok neki.)

    Ja, még azt akartam megkérdezni, ha már te végigszenvedted, hogy végülis történik benne valami? Vagy mivel telik el az aktuális 4-5 perc 1-1 részben? Mert én el nem tudom képzelni, hogy mi az a jelenet, ami ennyi idő alatt lejátszódhat normálisan és még értelme is van megcsinálni. Kis túlzással élve egy párbeszéd hosszabb ennél. (A Bakemonogatarinál ez pl. túlzás nélkül igaz lenne… XD) Illetve aki sosem találkozott korábban ezzel a cuccal és az animével kezd, annak összeáll BÁRMI a sztoriból, vagy valami hülye repetitív katyvasz az egész, amiben a bátyus minden részben egy újabb testrészéből vág ki egy darabot, hogy a húginak adja? Komolyan, már a spoilerek sem zavarnak, csak tényleg kíváncsi lennék, hogy konkrétan mi a fene ebben a sorozatban a cselekmény?

    • Számomra eleve ott kezdődnek a gondok, hogy elnézve az utóbbi 10-15 évben, horror címen kiadott animéket, nem sok olyat tudnék felhozni, amire legalább a decens szót rá lehet mondani. Deenék meg egy olyan történet, hogy azok közül amiket eddig láttam tőlük, a 2002-es Full Moon wo Sagashite volt az utolsó értékelhető. Azon kívül van még egy Zipang, amiről sok jót hallottam, és aminek meg merem előlegezni, hogy ér is valamit.

      A Pupa története lényegében nem szól többről, mint amit már leírtam. Persze van egy-két mellék karakter, mint a kalapos dark nő, aki elvileg az események mögött állna, meg annak a napszemüveges segéde, akinek szintén köze van a vírushoz, random osztálytársak, de ilyen megvalósítás mellett, gondolhatod ezek is milyenek lettek. Baromi felszínesek és összecsapottak, valódi motiváció, vagy egyáltalán következetesség, ésszerűség nélkül. Ja és persze a legjobb az, amikor a vége felé kapunk egy Elfen Liedre emlékeztető laboros mészárlást, ahol hullanak a klón kommandósok, aztán hopp, máris az iskolában vagyunk, utána meg az utolsó részre, jön egy ilyen chibis baromkodás. Szóval ahogy mondtam, baromi ostoba és inkonzisztens az egész.

      Ja és ha már párbeszédek, itt is volt egy olyan, amitől majd eldobtam az agyam. Mert miután a kis csaj végigdarálta a bázist, ilyet mond a bátyusnak: “Oly sok embert megöltem, de nem baj, mert mindig tudtam, hogy te itt leszel nekem, hogy megvédj. Szóval nem baj, hogy egy szörny vagyok.” majd ölelés. Na ezen a ponton mondtam azt, hogy: “Meg anyád! Hogy hamvadnátok el ott ahol vagytok!” Ergo ez is egy olyan anime volt, amiben a végére sikeresen megutáltam a főszereplőket.

  6. Akkor úgy látszik hogy nagyon is jól tettem hogy nem kezdtem el nézni. Mondjuk alapjáraton se túlzottan érdekelt már a bejelentésekor se.

    • Tény, hogy már eleve ez az egész kannibál oreimo felvetés se nyerte el a tetszésemet, ám ami ennél spec sokkal inkább érdekelt, hogy mégis hogy fognak egy gore animét, TV sorozatként kiadni, ma?

      Egyrészt mert manapság minden TV sorozatot, indokolatlanul szét cenzúráznak, még a leggagyibb moe ecchit is. Másrészt mert az utóbbi évtizedeket elnézve, a gore animék meglehetősen kimentek a divatból.

      Már pusztán ezek miatt necces volt a várható a végeredmény, de amikor kiderült, hogy ráadásul 4 percesek lesznek a részek, na ott borult minden.

  7. Viktorius Says:

    Eszembe nem jutott volna, hogy ezt megnézed. 😀 Mi vett rá? Amúgy se tartod sokra (az eddigi bejegyzéseid alapján semmire) a rajzolt horrort, de erről már az első rész vetítése előtt tudtam, hogy minden létező elemet tartalmazhat egyszerre, amit utálsz.

    Másrészt azt sem értem, én még miért nem néztem meg? Még most se éri el azt az ingerküszöböt, ami a rossz cuccoknál szokott fellángolni a szememben… Lehet azért, mert az alapötlet valamennyire tetszik is.

    • Leginkább az, hogy még a vártnál is jobban lehúzták a sorozatot, aztán kíváncsi lettem, most vajon mennyire sikerült Deenéknek elcseszni a dolgot? =)

      Persze a Higurashi emléke, valahol azért kódolta, hogy sanszosan mivel lesznek majd problémák, mint a gore megvalósítása, meg úgy egyáltalán a komolyan vehetőség, hangulatkeltés, és persze a 4 perces részek ténye se volt épp egy jó ómen. Mégis, minden figyelmeztető jel ellenére, sikerült magukat úgy alulmúlni, ami azért tényleg ritka.

      A rajzolt horrort szeretném én, csak nemes egyszerűséggel az a baj, hogy manapság eleve nem sok horror anime készül, és amik mégis, azokat maximum jóindulattal lehet annak nevezni, mert a legtöbb stúdió, főleg az újak, abszolút nem értenek ahhoz, hogyan kell egy horror atmoszférát megteremteni. Ahogy többek között már Ricz-el is fejtegettünk anno, úgy 1995 körül megállnak a horror animék, max egy-két kivétellel.

      Jelenleg két animénél látok arra esélyt, hogy mint horror, jó, vagy legalább decens lesz. Az egyik a Pet Shop of Horrors, ami már csak a stúdió miatt is ígéretes (Madhouséktól nem áll távol az ilyesmi). A másik pedig a Petit Cossette. Mindkettőről nagyon sok jót hallottam eddig.

      • Viktorius Says:

        Le Portrait de Petit Cossette mint horror? Szeretem, meg becsülöm, Kajiura Yuki zenéje remek hangulatot ad neki, de nem nevezném horrornak. Ki lehetett volna hozni annak is, de inkább a melankóliára és az érzelmekre hegyezték ki. Bár tényleg ott fityeg a műfajok közt a horror.

      • Majd meglátom, hogy élesben mi kerekedik ki belőle. =)

  8. cheatergs Says:

    Pupa, mint gore? Ugyan! HnK? LOL!
    Az Akame ga Kill, aaaz igen! Az 18+! Igen, még mindig van lejjebb! Van pofája valakinek ezt felnőtteknek szólók közé sorolni, mikor állatira kétséges, h egyáltalán a készítője elérte volna a tizenkettőt. Agyilag.
    Hozom itt fel, mert írod, hogy a Pupának nincs célja. Először is, a Shinigami no Balladot semmi(!) nem múlja alul e tekintetben, az az animu megcáfolhatatlanul egyenlő egy fehér képernyővel (fogyasztja az áramot).
    De az AnG, na, az bátran kiáll a porondra. Történet. Szereplők. Harc. Látvány. Dramaturgia. Én ezeket kerestem – úgy az első két chapterben -, míg villany nem gyúlt, hogy nagy B ehhez képest egy szépirodalmi eszközöket felvonultató örökbecsű eposz.
    Anime, én így utállak.

    Egyébként most csúsztattam, mivel a White Fox adaptációját nem nézem, hanem a manga alapján alkottam véleményt.

    • “Az Akame ga Kill, aaaz igen!” + “a manga alapján alkottam véleményt.” -> Gyors rákeresés után, nekem egyik verzió se tűnik valami fú de állatnak. A kompánia dizájnja meg egyenesen a mai átlag randomba sorolható. Rózsaszín copfos csaj, DBZ erőmérővel, kicseszett nagy GoW puskával… számomra ez nem túl jó előjel.

    • cheatergs Says:

      White Foxék adják a minőséget: AgK chibi. Nincs gusztusom belenézni (ha már az animére még unalmamban se fanyalodnék rá).

      Amúgy azt akartam válaszolni, hogy én is XP-ből láttam előre a lyukasra koptatott dizájnból a minőségtelenséget, de azt nem, hogy egyik legrosszabb animés-mangás élményem lesz. Nem elég, hogy minimális ötlete nincs az egyediségre, még igénytelenül is adja elő.

Vélemény, hozzászólás?

