Túl az 500. animén…

anime_eggscellent

Mit is mondhatnék… Ha valaki ez előtt 2-3 évvel nekem szegezte volna a kérdést, hogy látok e arra reális esélyt, hogy valaha is elérem a 200-as határt? Kapásból az lett volna rá a válaszom, hogy nem. Ehhez képest mára nemhogy a 200-at, de már az 500-at is sikerült átlépnem. =)

Kezdeném talán azzal, hogy még ha első ránézésre ez soknak is tűnik, valójában könnyebb volt összehozni, mint azt elsőre gondoltam. Hisz egy-egy nagyobb franchise szőrüstül-bőröstül történő bevágásával, azaz az összes kiadott mozi, ova, speciál, egyéb extra megtekintésével, 20-30, de akár 40 tétellel is meg tudjuk dobni a listánkat. Plusz ott van még rengeteg original mozi, rövid ova, ona, amikkel lényegesen gyorsabban lehet haladni, mint a TV sorozatokkal.

Persze nem mint hogy ha engem, valaha is a mennyiség motivált volna, mert igazából nem ezért animézek, ez nálam huszadrangú szempont. Mint a nagy többség, elsősorban én is az élmény miatt nézek animéket (legyen az akár negatív értelemben vett “élmény”) és mint minden hobbinál, itt is vannak olyan határok, amiknek az átlépésére érdemes megemlékezni. Már csak azért is, hogy ha évek múltán visszaolvasom, leszűrhessem a különbségeket.

Sajnálatos módon a 100. animémre, már nem emlékszem, amit így utólag sajnálok, de most ennek elkerülése végett (na meg ha valakit érdekel) jegyezném le, hogy az 500. animém a Petshop of Horrors című anime volt, aminek már csak azért is örülök, mert egyébként egy remek, minősége darab volt. (Kritika természetesen várható róla.) Illetve az 501. pedig a Le Portrait de Petite Cossette volt. (A közeljövőben, erről szintén várható kritika.)

Mint köztudott (vagy ha nem, akkor most az lesz), írtam én anno két bejegyzést, az egyikben a MAL-ról, még a másikban az anime stúdiókról értekeztem külön-külön. Azóta többször felmerült már bennem a gondolat, hogy ezeket lassan nem ártana majd frissítenem, lévén mégiscsak 2 éve íródtak, és azóta bizony történt egy s más, még ha nem is voltak nagy pálfordulások. Ha viszont már úgyis mementót állítok az 500. megtekintett animének, akkor ez úgy vélem, egyben tökéletes alkalom lesz arra, hogy ezekről a frissítésekről is értekezzek, praktikusan, egy helyen. =)

Mielőtt azonban belevágnék, fontosnak tartom még itt megjegyezni, hogy a matematikai átlagolások, arányok azért most se feltétlen fedik a valós preferenciáimat. Nagyrészt igen, de helyenként elég érdekes eredményeket kaptam most is.


Típuscsere

Sajnos a formátumok arányairól anno nem szóltam, és nem is készítettem képet a régi MAL-os bejegyzésemben, ám az biztos, hogy egyértelműen ezen a téren történt a legnagyobb változás. Sokkal árnyaltabb lett a kép, még anno a TV sorozatok tették ki a megnézett animéim körülbelül 70-75%-át, addig mára ez 50% alá csökkent. Köszönhetően annak, hogy a megtekintett mozik és speciálok a duplájára, még az OVAk és ONAk aránya a triplájára nőtt.

MAL_formats

Ha valamire sikerült rájönnöm ez idő alatt, hát arra, hogy mennyivel jobb a TV sorozatok, járulékos hülyeségei nélkül élvezni egy animét, mondhatni tisztán, nem keverve.


Maradni a megszokottnál

Ha a műfajokról esik szó, akkor talán ez az a terület, ahol a legkevesebb változás történt. Aminek mondjuk nem örülök, hogy az új elrendezés miatt, a végeredmény elég megtévesztő tud lenni a régihez képest, ahol egyszerre mutatta a legkedveltebb, és a legkevésbé kedvelt témákat. Számomra az sokkal átláthatóbb és pontosabb volt.

MAL_genres

Itt igazából úgy az első 20 tétel az, amivel nagyrészt egyet tudok érteni, a többi között viszont már nem egy olyan van, amit inkább a legkevésbé kedvelt kategóriába tennék. Illetve a sorrenden is variálnék, mert a horrort jóval fentebb hoznám, még a Shoujo AI-t lejjebb. Egyébként ez utóbbinál ütközik ki az, hogy a matekozás mennyire érdekes eredményeket tud produkálni, mert az alatt, mindössze egy 3 pontos tétel van, a Kämpfer.


Szeret, nem szeret

A pontozások, ha lehet így fogalmazni, elég pontosak lettek, így nem is nagyon van szükség korrekcióra. A felső tartományban mind olyan animék vannak, amiket szeretek, és bátran ajánlanék mindenkinek, akinek hasonló az ízlésvilága, az enyémhez.

MAL_list_favAz alsó tartomány szintén hűen tükrözi a véleményemet, itt mind olyan címek vannak, amiket nem hogy nem ajánlanék, de egyenesen óva intenék mindenkit a megtekintésüktől.

MAL_list_leastÉrdekes lehet még a differencia, ami lényegében azt mutatja, hogy a MAL átlag és az én átlagom között, mekkora az eltérés. Pozitív értelemben, bár személy szerint az Apocalypse Zero-t tippeltem volna befutónak, meglepetésemre mégis a Papillon Rose nyert, amit majdnem 3 egész ponttal értékeltem jobbra, mint az átlag. Negatív szempontból szintén nem várt eredmény született, ide valami Haruhi vagy K-On! szerűséget vártam volna, helyette a Freezing nevű agyfagyasztó rettenet vitte a pálmát, amit több mint 6 ponttal tartok kevesebbre.

Ugyancsak szót kell ejtenem az összesítésről, ahol bár még mindig úgy érzem, sokszor túl kegyes vagyok, annak viszont örülök, hogy már kiegyensúlyozottabbak lettek az arányok, mint 2-3 évvel ez előtt. A közép és a felső közép mezőny, tehát az 5-6-7 pontos értékelések, jelentősen megszaporodtak.

MAL_ratings


Stúdiók helyzete

A stúdiók szempontjából, az élmezőny nem sokat változott. A felső kategóriában, az egyetlen szembeötlő változás az AIC előkelő helye lehet, melyet anno nem nagyon ismertem, ám azóta szépen feljöttek nálam, mint a talajvíz. =) Igaz, ehhez hozzátartozik az is, hogy tőlük is inkább a régebbi, ismertebb, színvonalasabb műveket láttam eddig.

MAL_studios_favA sorrenden persze lenne mit korrigálni, már csak azért is, mert ezeknek úgy a feléről, a MAL segítsége nélkül, azt se tudnám, mit csináltak. Az ismertebbek közül amúgy az AIC-t levinném úgy az 5. hely környékére, a Toeit levinném 10 alá, még az I.G jöhetne jóval fentebb. Az első 3 helyezett amúgy masszívan tartja magát nálam, listától függetlenül még mindig a Madhouse, Sunrise, Gainax nálam a befutó.

Az aljában szintén elég sok olyan tétel van, akikhez a MAL segítsége kellett, viszont sok olyan is, akiknek bizony simán ott a helyük.

MAL_studios_leastGenco, Arms, Zexcs, Satelight, Asread, csak pár azok közül, akiknek a munkássága eddig nem sok jót hozott a számomra. Viszont a Shaft-ot azért ennyire nem tartom rossznak, inkább a középmezőnybe tenném be őket. A legaljába, listától függetlenül az ACC, Idea Factory, Obtain Future kaphatna helyet teljes joggal.


Még mindig Oldfag

Az évjáratok tekintetében, nagyjából sikerült magam tartanom a régihez. Egyedül a Drakulás gagyiság okozott egy látványosabb törést, amúgy meg tovább erősödött nálam a ’80-as éra, annak ellenére, hogy ezért itt is sikerült pár 2-3 pontot kiszórnom, teljes joggal. (Root Search, meg hasonlók.)

MAL_years


A jövő

Végül kifejezetten örültem annak, hogy a MAL sokszor elég vegyes ajánlásaival ellentétben (vagyis hogy egyszerre ajánl nekem az ízlésemmel egybevágó, illetve azzal szöges ellentétben álló darabokat) itt végre valóban olyanokat hozott fel, amikről sok jót hallottam, és amiknél elég jó esélyeket látok arra, hogy tetszeni fognak. A Gunbusters-el már régóta szemezek, így az tuti nézős lesz, a Nodaménak meg lehet adok még egy esélyt. =)

MAL_recommendations

Találkozunk a mitikus 1000-nél, ha megérem. =D

24 hozzászólás to “Túl az 500. animén…”

  1. Az ajánlók közül a Nodamét mondom, hogy azt mindenképp ejtsd meg. Talán merem azt is mondani, hogy az első évadot magyar szinkronnal. Elképesztően elvarázsolt amikor néztem, gyakorlatilag egy éjszaka nem aludtam miatta… 😀

    Amit nem láttam közülük, de nagyon jónak mondanak az a Planetes, Tatami Galaxy, Legend of the Galactic Heroes és az NHK ni Youkoso. Én most helyhiány miatt jegelem az animézést, inkább mangázom vagy online filmezek (utóbbiról tudnék mesélni milyen szörnyűségeket néztem meg nem olyan régen, hajjaj…)

    • Nodaméval már anno próbálkoztam, mikor még friss hús volt az Animaxon, de akkor nem igazán nyerte el a tetszésemet. Persze ha rendesen nekiülnék, akkor lehet más lenne a helyzet, mert amúgy nem volt kifejezetten rossz.

      Ha már szörnyű filmek, pár hónapja, valami hirtelen jött, elcseszett ötlettől vezérelve úgy döntöttem, megnézem az összes zombis filmet, amit a moovie kínált. Gondolom szükségtelen azt részleteznem, mit éreztem, miközben az ilyen Cowboys vs Zombies, Wrestlers vs Zombies filmeket néztem. =D

      • Az utóbbit tegnap ejtettem meg, előtte meg az Abraham Lincoln a zombivadász is a terítéken volt, szóval igen, szükségtelen a részletezés. =D Nekem a legutóbbi elcseszett ötletem mégsem ezek voltak, hogy ilyen szutykokkal mérgezem a képernyőmet, hanem az, hogy a vaksötétben, ölemben a laptoppal végignéztem a Paranormal Activity-t… Kis híján infarktust kaptam a végén, de becsülettel kibírtam, amivel megtört a jég. Hosszú idő után az első horrorfilm, amin képes voltam parázni. =D

      • Lehet majd megejtem akkor. =)

        A Lincolnosnál azt hittem, olyasmi lesz mint a vámpíros volt (akkor még nem tudtam, hogy Asylum), de nem, sokkal ócskább volt attól. Amitől még nagyon hülyét tudtam kapni, azok Romero, Night of the Living Dead remakejei, amiből van egy 3D és egy 3D: Re-Animation változat is, de egyik szörnyűbb volt, mint a másik. =D

      • Na azok az igazi horrorok. Horror végigülni és nézni. =D

      • Valóban, nem véletlen hogy Romero, nem csak hogy nem vett részt ezeknek a munkálataiban, de még a nevét sem adta hozzájuk.

  2. Mikor 500-as listát látok, de még ha 100-ast is rögtön megrökönyödöm, hogy mi a fene? Biztos bennem van a baj, mert jóindulattal is legfeljebb 50 animét láttam, amiben benne foglaltatnak azok a darabok is, amiket nem néztem végig mert olyan siralmasak voltak.
    Bár én a legújabb animékből szemezek, de sosem találok semmit. Lehet nekem is a retro felé kellene fordulni. 😀
    A legkevesebbre értékelt animék legutolsó darabjaival teljesen egyet értek, a többit meg nem is láttam. 😀 (Jó, azokat sem néztem meg végig.)

    Mindig érdekes az ilyen bejegyzéseket olvasni még akkor is, ha nem vagyok nagy anime néző. 🙂

    • Ricz vagy Vincent szó szerint több ezres listájához képest az enyém még csak haladó szint. =D

      Pár éve még én is valószínűtlennek tartottam, hogy valaha is megnézek ennyi animét, aztán erre fel, mégiscsak összejött, nem is oly sokára. Simán összejön, ha az embere úgymond rááll, mert egy idő után ez is olyan mint egy folyó, elkap a sodrás, aztán egyszer csak azon kapod majd magad, hogy elvitt a francba. =)

      Új animékből nekem se nagyon jött volna össze ennyi. Az aktuális szezonokban jó ha 1-2 olyan cím van, amiben látok potenciált. Megnézni viszont ezekből is csak azokat szoktam, amiket menet közben nem csesznek el, vagy ha elcseszik, akkor valami botrányos módon kell elcseszniük. Már hosszú évek óta így csinálom.

      • No-no, Vincenthez képest még én is ministránsfiú vagyok. Főleg az olyanok mellett, akiknek még Vincentnél is több van… =D

      • Őszintén szólva én már nem is vágyom annyira az animézésre mint régen.. Inkább csak Japán érdekel. De azért jó naprakésznek lenni egy-egy animéből.. még akkor is ha nem is nézem meg. 😀

        Még szerencse hogy a japánok sorozatgyártásban adják az újabb és újabb használhatatlan animéket… én most már több éve nem tudok olyan anime címet mondani, amit élvezettel megnéztem volna. De biztos bennem van a hiba. 😀

      • Nem hiszem, már ha magamból indulok ki. =)

        Ha visszagondolok, csak az elmúlt 4-5 év felhozatalára, és hogy mik voltak belőle azok, amikre máig fejből emlékszek, esetleg újráztam is azóta, hát nem sok cím jut az eszembe. Volt egy fasza PaSwG, egy hasonlóan epic Jinrui, volt egy egész jó Shiki és Madoka, illetve egy érdekes koncepcióval operáló WataMote, aztán úgy ennyi, ami most hirtelen eszembe jut. =)

  3. Na, a Facebbok oldalamra posztként vagy egy YouTube videó keretében szerintem én is összehozok egy ilyet, tetszik! 😀
    A Freezingre asszem én 1 pontot adtam, de csak azért, mert ha jól tudom, kisebbet nem lehet.

    • Inkább YT videó legyen, mert facem nincs. =)

      A Freezingre amúgy én is szemrebbenés nélkül nyomtam az 1 pontot. Egyike volt nálam azon animéknek, amiből már az első rész után pont elegem lett, és valami félelmetesen hamar kivágtam. Az még hagyján, hogy ugyanazt a pofába nyomós, minden érzék nélküli csöcsös tehén fanservicet használja ez is, mint a hasonlóan gyér Ikkitousen, de mellette valami olyan görcsösen komolyan akarta venni saját magát, hogy inkább csak röhejes volt, mint sem érdekes. Igazából már csak a Brain szót kéne odabiggyeszteni az anime címe elé, és máris tökéletesen összefoglalná, mit éreztem, miközben néztem. =D

  4. Én is valamikor idén tavasszal léptem át az 500-as határt, bár nálam továbbra is a sorozatok dominálnak, évről-évre jobban.

    Lassan én is rálesek a saját MAL Graphomra, kábé fél éve kukkantottam rá utoljára, szal kíváncsi vagyok, változott-e valami.

    És az a recommendation-lista… LoGH, Tatami Galaxy, Planetes, Nodame, NHK, Kaiji. Ejj, ha nekem lennének ezek még vissza…

    Btw akartam írni MAL-on, de akkor már ide: Coppelion gyalázás esetleg várható a közeli vagy a távoli jövőben valamikor? >:3

    • A Nodame kivételével nekem vissza vannak, pedig már meg se mondom, hol járok, mert lassan magam se tudom. 😀

      Coppelion… Ha össze akarnám foglalni mi volt nekem, akkor egy olyan bűnös élvezetként írnám le, mint egy jobb Asylum filmet… De gyalázást támogatom, elvégre nem járt be fizika órára (sem). 😀

    • Anno én is TV sorozat párti voltam, szinte csak azt néztem. Ám ahogy múltak az évek, nem véletlen hogy inkább a mozik, ovák felé mozdultam el. Nem pusztán azért, mert elkezdődött ugye ez a jó szokás, hogy ha normálisan megrajzolva, cenzúra nélkül akarod látni, akkor várd meg a DB-t, hanem azért is, mert ahogy jött ez a moe, meg a sok LN, VN adaptáció, a sorozatok úgy globálisan kezdtek felhígulni.

      Ez az érzés pedig csak felerősödött bennem a sok jobbnál-jobb mozi, ova után. Persze nem arról van szó, hogy ezek között ne lennének középszerű, gyenge darabok dögivel, de azokat legalább nem húzzák. Mert az azért nem mindegy, hogy valami mondjuk félórában nyújt középszerű élményt, amíg még meg lehet vele alkudni, vagy 13 részre szétbontva, szétnyújtva fáraszt.

      A régi TV sorozatoknál az volt a gond, hogy ha volt egy jó, érdekes plot, amit nem lehetett fél, egy órában összefoglalni, azt rendszerint szétfillerezték. Így nagyon sok töltelék részen kellett átrágni magad addig, amíg történt is valami.

      Mára viszont fordult a kocka. Manapság, egyfelől abból is kihoznak 12-13 részt, ami amúgy 1, 2, maximum 3 részes ovában lenne fogyasztható. Másfelől, ami ettől nagyobb potenciállal bír, ott meg ennek az ellenkezőjét művelik, tömörítenek, vágnak, kihagynak dolgokat. Van egy jó cselekmény, amit a szokásos TV-s struktúra mellett, legalább 26 részben lehetne levezetni, de nem, ők fele ennyiben akarják. Persze semmi gond, mert 13×20-25 perc azért nem kevés idő, egy jó rendezőnek ennyi elég lehetne, csak hogy ehhez el kéne hagyni, a szokásos TV-s hülyeségeket. A baj csak ott van, hogy a legtöbb stúdió, rendező, amikor oda kerül, hogy választania kell egy tisztességes adaptáció, és a marketing szempontok között, akkor inkább az utóbbit választják.

      Coppelion-ról még nem döntöttem el, legyen e kritika, mert ugyan keményen megdolgozott azért a 2 pontért, de már így is nem 1 anime kritikája van elkezdve, félig, vagy negyedig készen. Szóval nem mondom biztosra, de lehet hogy lesz.

  5. Mivel én nem vagyok fent MAL-on ezért nekem halvány lila gőzöm sincs mennyi animét láttam már, én inkább egy word dokumentumban szoktam felírogatni, hogy milyen filmet láttam értékeléssel együtt. Ott általában év végére minimum 220-250 darab film összegyűl aztán nyitok egy újabbat.
    Coppelion látom neked is nagyon tetszett, igaz számomra is 2/10 azért, mert röhögni tudtam rajta.

    • Régen én egy excel táblázatba gyűjtögettem, de végül áttértem a MAL-ra. Egyszerűbb, gyorsabb, praktikusabb, meg van egy-két arc, akikkel csak ott szoktam beszélni. Plusz vannak ajánlások, bár azok néha elég nagy WTF? pillanatokat képesek okozni.

      Például amikor a Kill la Kill mellé olyanokat ajánlanak, mint a TTGL, FLCL, Needless, arra még azt mondom oké, mert ezek tényleg hasonlóak hozzá, valamilyen szinten. De amikor olyanokat látok, hogy Sailor Moon, Katanagatari, Bake, és mindnél csak ilyen minimális kapcsolódási pontok vannak, hogy “mindkettő magical girl”, “mindkettőben vannak kardok”, “mindkettőben van harc” akkor azért elgondolkodok azon, hogy ezt mégis hogy gondolta az illető?

      Ennyi erővel akár én is mondhatnám azt, hogy a Berserk nagyon hasonló, mint az Elfen Lied, mert mindkettőben van vér. Hogy amúgy közük nincs egymáshoz, mellékes. =D

  6. Gratula az nagy 500-as hoz 🙂 Én alig a felénél tartok most. A Nodamét én is ajánlom, nagyon jó kis anime. Amiket mostanában tervezek megnézni azok a Kara No Kyoukai filmek, a Kaiji, az NHK és a Samurai 7. A Coppelion pedig gyakorlatilag olyan fizikai fájdalmakat okoz amiből nem épül fel az ember egy hamar.

    • Kara No Kyoukai filmekkel majd én is tervezek közelebbi kapcsolatba kerülni, bár se a stúdió, se a forrás nem tartozik a kedvenceim közé.

      A Copellion-ról meg majd írok bővebben, ha oda jutok, mert egy ilyen rossz ízű falat után, még össze kell szednem a gondolataimat. =)

  7. Grat az 500-hoz 😀 Én még csak 350 környékén járok, abból is úgy 200 néhány perces rövidfilm, szóval nem igazán számítanak teljes értékű animének.

    És csak hogy legyen valami ellenpólus, én a Nodaméből csak pár részt láttam anno az Animaxen, de az elég is volt egy életre. 😀

    • Nekem is jórészt a sok ova és mozi dobta meg. =) Ha még mindig főleg TV sorozatokat néznék, akárcsak anno, akkor most olyan 300 körül járnék, de lehet kevesebb.

      Valahol persze, tényleg feltehető a kérdés, hogy egy 1-2 részes ova mondjuk mennyire minősül “teljes értékű” animének? Nos én azt mondom erre, hogy egy rövidebb ova vagy mozi, simán érhet annyit akár egy sorozat, főleg ha a maiakhoz viszonyítok.

  8. Az a kép az elején…. Lol! XD
    Gratulálok az 500 animéhez Peti, csak így tovább! 😀 Coppelion kritika meg jöhet! Akkora szart se tudom mikor láttam utoljára……

Vélemény, hozzászólás?

