Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)

witch_hunters_covers

Hollywoodban az elmúlt évek során, a rengeteg zombis, vámpíros film, és képregény adaptáció mellett, nagy divatja lett, a modernizált gyerekmeséknek.

Volt már itt revitalizált Oz, Alice Csodaországban, Hófehér és a vadász, A lány és a farkas, Óriásölő, Demóna, és ebbe a kategóriába tartozik jelen bejegyzés tárgya, a Boszorkányvadászok is, mely a jól ismert Jancsi és Juliska (avagy Hansel & Gretel) mesén alapszik.

Mivel alapvetően mindegyik címben, ugyanaz a közös, vagyis kvázi egy ügyesen kigondolt marketing trend miatt jöttek létre, ezért mondhatnánk azt, hogy igazából bármelyiket elővehettem volna, mégis okkal esett a választásom, pont a Boszorkányvadászokra. Mégpedig azért, mert az összes eddigi közül, talán ez foglalja össze leginkább, hogy mi is a probléma ezekkel a modernizált mesékkel.


Janó és Julis, shotgunra kapnak

A történet, nagyjából ott kezdődik, ahol az eredeti mese véget ért. Miután legyőzték a mézeskalácsházban élő, gonosz boszorkányt, Jancsi és Juliska, vagyis akarom mondani… János és Júlia (mert őket bizony komolyan kell ám venni!), felcsaptak boszorkányvadásznak. Ahogy teltek az évek, és szépen lassan felcseperedtek, egyre profibbá váltak a hivatásukban, és ezzel együtt, természetesen a hírnevük is megnőtt, széles e világon, túl még az Óperencián is.

Most viszont haza hívja őket a kötelesség, hisz az egykori otthonuk közelében lévő Augsburg falucska környékén, hirtelen ugrásszerűen megszaporodtak a boszorkányészlelések, és a gyerekrablások. A helyi polgármester felbéreli őket, ők pedig jönnek, látnak, és rendet tesznek.

witch_hunters_01

Érkezésük azonban, nem tetszik az öntelt, arrogáns, és ostoba békebírónak, aki meg van róla győződve, hogy ő és bumburnyák emberei, kézben tartják a dolgokat. (Természetesen nem érnek semmit, és mivel mindenért a két főhőst hibáztatják, előre látható, brutális halált fognak majd halni.)

János és Júlia teszik a dolgukat, ám (mily meglepő) hamar kiderül, hogy itt bizony nem egy hétköznapi boszorkányvadászatról lesz szó, mert a boszik bizony gyülekeznek, alattomosan forralnak valami nagyon gonoszat, ráadásul egy ősboszorkány vezeti őket.

witch_hunters_02

E mellé, már csak az ilyenkor szokásos mellékkarakterek kellenek, mint a kotnyeles rajongó, a jó boszorkány, és az aranyszívű, mufurc ogre (Shrek után szabadon), hogy minden adva legyen, és hőseink végre nekiláthassanak, az előttük álló, töménytelen akciónak és vérrontásnak, menő bőrszerkóban, badass steampunk fegyverekkel.

witch_hunters_03 witch_hunters_04

Ergo, lényegében kijelenthetjük, hogy a film számára, az alapjául szolgáló mese nem több, mint pusztán egy biztosíték. Egy biztosíték arra, hogy a film nyereséges legyen, ami a film létének egyetlen értelme. Nem tesz hozzá semmit az alap műhöz, nem kiegészíteni, feldolgozni és továbbgondolni akarja azt, hanem csak kihasználni. Mégpedig azért, mert pontosan tudja mindenki, hogy ha a film címe, nem úgy kezdődne, hogy Hansel & Gretel, hanem simán csak Witch Hunters lenne, és a két karaktert mondjuk Joe-nak és Ashley-nek hívnák, feleennyin se nézték volna meg.

Természetesen, nagyrészt ugyanez elmondható a fentebb már felsorolt, többi hasonló kaliberű filmről is, viszont van egy lényeges különbség azok, és e között a film a között. Mégpedig az, hogy még a többi filmnél, egy közös minimum volt az, hogy megőrizzék a meseszerűséget, az egyszerű erkölcsi tanulságokat, és a jobbak, mint például a Demóna, még egy-két morális helyzettel is előálltak, addig a Boszorkányvadászok, még ezt is elveti. Kvázi az egész film üzenetét, annyiban össze lehet foglalni, hogy: “Rusnya boszorkány vagy? Na akkor jövünk, és jól szétrúgjuk a segged!”

Ha hasonlítanom kéne valamihez, akkor leginkább a 2004-es Van Helsing jut róla eszembe, de még annak a szintjét is csak épp hogy eléri, mert az legalább nem próbálta magát, ennyire komolyan venni.


Korlátolt szórakozás

A Boszorkányvadászok tehát, tipikusan az a fajta agyatlan, popcorn akciófilm, aminek a fogyaszthatósága, meglehetősen behatárolt, életkor és érettség függvényében. A 13-18 év közötti tinédzsereket leszámítva, nem való senki másnak. A gyerekeknek túl durva, a felnőtteknek viszont túl gagyi. Még barátnővel se éri meg megnézni, maximum a haverokkal, pár üveg sör társaságában, vagy ha otthon ülünk, és nagyon nem tudunk magunkkal mit kezdeni. 4.5/10

Reklámok

36 hozzászólás to “Hansel & Gretel: Witch Hunters (2013)”

  1. Tudod mi kellett volna bele még ebbe a filmbe? Ez:

    • Na igen, a jól hangzó egysorosok valahogy nagyon hiányoztak. Esetleg még ha belekerült volna némi önirónia is… de hát az már nyilván túllépte volna a film “kreatív” határát. =)

      Volt azért benne egy-két penge látványeffekt, amik tetszettek, de tényleg max ennyi ez a film. Ja és a vöri boszi, egész jól nézett ki. =)

  2. Még tavaly pont azért nem néztem meg mert nagyon sokan mondták hogy gagyi. 😀 Azóta sem jött meg hozzá a kedvem, de legalább a poszt után tudom hogy jól döntöttem. 😀

    • Egyszer meg lehet nézni, ha nagyon nem jut semmi az eszedbe. Azon kívül viszont, nem vesztes semmit se a kihagyásával. =)

      Én is azért vállaltam csak be, mert az a hülye ötletem támadt, hogy bepótolom az összes ilyet, csak úgy kíváncsiságból. A többségük egyszer nézős, középszerű akció kaland fantasy.

  3. Őszintén szólva nekem megért egy 6/10-et ez a film, mondjuk én már eleve úgy ültem le elé, hogy számítottam arra, hogy egy agyatlan mészárlós blődséget fogok látni, így csupán az volt a minimális elvárásom vele szemben, hogy lekössön és szórakoztasson. És mivel ezt nálam el tudta érni (nagy pozitívum volt számomra, hogy láthatóan a készítők se vették vérkomolyra ezt az egészet), így másfél órás, egyszernézős akció-fantasy-trancsír-trashfilmnek elment. 🙂

    • Ha csak simán egy tucat akció-fantasy lett volna, akkor nagy-nagy jóindulattal, talán megadtam volna rá a 6 pontot, de még akkor is valószínűbb lett volna az 5-5.5 pont.

      Így viszont, hogy a film még arra se volt képes, hogy legalább a kötelező, meseszerű hangulatot, és idealizált tanulságokat hozza, nem tudtam rá több pontot adni.

  4. A Robogésát mikor látjuk itt a blogon? 🙂

    • Nincs tervbe véve. De ne aggódj, biztos lesz még pár ócska film, amit billentyűzetvégre fogok kapni. =)

      • Közben eszembe jutott, illetve visszakerestem életem egyik legbizarrabb filmmel kapcsolatos élményét. Teljes terjedelmében nem láttam, csak az akciójelenetek miatt gondoltam kiemelni, hogy az indiai filmipar is képes fura dolgokra. Jelesül a Singham című műre gondolok. Stephen Segal és Chuck Norris gyenge kezdők ehhez képest. Gondoltam érdemes vetned rá egy pillantást. Itt egy link a trailerhez:

      • Bollywood filmekből én eddig csak a Awara Paagal Deewana címűt láttam, ahhoz is egy Matrix jeleneten keresztül jutottam el. Először azt hittem, valami nagyon gagyi ripoff lesz (és valahol az is), de egyébként annyira nem vette magát komolyan, hogy már direkt volt debil. =)

        Amit majd meg akarok még nézni, az a Enthira, ami meg a Terminator, Robotzsaru, és hasonló filmekből nyúl, és legalább akkora marhaságnak tűnik, mint a másik. =D

        Ja és persze ott van még a híres Who Killed Captain Alex, mint Uganda első akciófilmje, még 2010-ből. Az is megér egy misét, különösen a sokszor Youtubepoop szerű bevágásaival, animációival. =D

        Külön tetszett benne, hogy ugyanannak a fegyvernek, sorozatról-sorozatra, sokszor teljesen más a hangja, vagy épp nincs is hangja, vagy épp hangja van, csak a torkolattűz effekt maradt le. Egyébként meg hallani minden, hogy többségében ingyenes template hangokat használtak fel, illetve videojátékokból nyúlták ki némelyiket. Például a Counter Strikeos AK, shotgun jellegzetes hangja is fel fog tűnni. =D

  5. A mostanában készült mesefeldolgozások közül egyedül a Demóna volt az ami tényleg tetszett , ez főképp Angelina Jolie nagyszerű játékának volt köszönhető aki annak ellenére játszott jól , hogy a karaktere nagyon vérszegényre lett megírva bár a 2. alternatíva az , hogy mindenki más olyan szarul játszik rajta kívül hogy öröm őt nézni. Emellett még a látvány is nagyon szép volt és Lana Del Ray Once Upon a Time-ja is megtetszett idővel. A maradékok közül az Alice-t és a Hófehérkét láttam még ami akár jó is lehetett volna de egy nagy csalódás lett az egész és ez nagyban köszönhető Kristen ” savanyúpofa” Stewart kisasszonynak aki ugyanolyan unott pofával játssza végig a filmet mint m,inden mást. És ő szebb mint Charlize Theron??? Ugyan már! De a látvány legalább ott is szép volt.

    Márciusban meg jön a Hamupipőke Helena Bonham Carter és Cate Blanchett főszereplésével, már csinálják a Dzsungel Könyvét 2 változatban is. Mondjuk akkor köpném ki a fogsorom ha bejelentenék hogy megcsinálják az Oroszlánkirályt emberi szereplőkkel XD . Amúgy már régóta várok egy bővebb véleménykifejtést az új Tini Nindzsa Teknőcök filmről tőled,persze csak akkor nézd meg ha rendelkezel annyi lelkierővel hogy nem dobod a lomtárba az egészet 20 perc után.

    • “megcsinálják az Oroszlánkirályt emberi szereplőkkel”

      Már van és az a címe, hogy “Hamlet”, írta William Shakespeare. 😀

      • Egyébként ja, bár a Hamlet “kicsit” előbb volt. =) Sőt, ha már itt tartunk, a Kimba is előbb volt, amiből szintén merített a Lion King.

      • Péter, ez attól függ, a Hamlet melyik filmadaptációját nézzük. 🙂 Amúgy valóba, most hogy belegondolok, ez tényleg egy Hamlet adaptáció. Talán csak Ophelia halála hiányzik a sorból. 😛

      • Nem a fim adaptációkra, hanem inkább az eredeti könyvre gondoltam.

      • Tudom, de én meg tovább gondoltam 🙂 😉

    • Az kétségtelen, hogy ebből a kategóriából eddig messze a Demóna volt a legjobb. Bár azért annak is voltak olyan pillanatai, amin csak néztem. Például hogy Demóna levágott szárnyai, hogy maradtak meg 30 akárhány éven keresztül? Illetve mi volt az a Jedi trükk, ahogy azok visszarepültek rá, és még vissza is ragadtak a helyükre? =D

      • Biztos azért, mert gonosz boszi volt, aki varázslattal visszacsinálta a szárnyait. 🙂 Lehet, a Roxfortban tanult.

  6. A fentebb felsorolt filmeket nem láttam(már régóta nem nézek filmeket a gyatra minőségük miatt), de amennyire utánuk néztem a többi felsorolt (lány és a farkas stb.) se valami nagy durranás, csak szimpla fantasykalandfilmek, a demóna meg inkább valami femcsi propaganda csak .

    • Alapból én se néztem volna meg őket, de miután a Demónát megnéztem párommal közösen, a többire is kíváncsi lettem, még ha tudtam is, hogy egyik se lesz valami nagy eresztés.

      A Demóna egyébként nem annyira feminista, inkább a “a gonosz boszi, nem is annyira gonosz” és a “a jó király, nem is annyira jó király” ötlettel játszik el, a film keretei között, egész jól.

      • Az jellegű sztorikat egyébként szeretem, mikor egy régi romantikus értelembe vett jó, és gáláns hősről kiderül, hogy nem is annyira hősies (lásd Harlock kapitány alapból, a 2002-es Endless Odyssey, meg a mostani mozifilm, ahol az utóbbiban már megtört emberként ábrázolják, aki próbál erősnek mutatkozni). A múltkor volt ilyenről valakivel egy beszélgetésem (ha jól emlékszem a mostani Yoru no Yatterman esetében, ahol pont kiderült, hogy a jó és gonosz valójában nézőpont kérdése, mert… na de ehhez meg kéne nézni, de ezt nem árulom el, mert genya állat vagyok 😛 ), és ezt a fajta megoldást én valamiért egyszerűen “Nolan-sémának” neveztem (holott ugye Nolan Batmanjei előtt is megvoltak ezek módszerek, de valahogy ritkán futottak be sikerrel).

      • Régi 80-as évekbeli videojátékból a dragon’s lairből lesz valami cikk? A története, a rajzfilmszerű képek szerintem elég figyelemreméltóak.

      • Majd, ha sikerül beszerezni egy működő Atarit, C64-et, vagy Spectrumot, akkor lehet, hogy lesz 80-as évekbeli játékokról is cikk. 🙂 Sztem az átportolt, korszerűsített variánsok, amiket szerte a neten böngészőben lehet futtatni, nem adják vissza ugyanazt az élményt, mint eredeti formájukban, a maguk korában voltak.

      • zriff: Nincs tervbe véve. Videojátékoknál nem nagyon szoktam, ’90-nél régebbre visszamenni. Inkább a ’90-es évek második feléből, kora 2000-res évekből szoktam válogatni.

  7. Na igen, s mivel már bejelentették a Hamupipőke élőszereplős verziót, számíthatunk még többre is.

    Amúgy kicsit off, de láttad már a Parasyte Maximum-ot, amit az 1988-as Parasyte manga alapján készít a Madhouse? Szerintem neked bejönne, főleg ha még él benne pár dolog a Prototype-ban. 😉

  8. Nekem tetszett, néhány helyen még egészen kreatívak is voltak (inzulint kellett Jánosnak magának beadnia, a szülők halálának oka és a végén is többféle boszorkány típus tűnt fel.)
    Egyszer érdemes megnézni és remélem még próbálkoznak az ilyen mesék modernizálásával. Bár lehet ennek a műfajnak is úgy fel kell nőnie, mint a képregényfilmeknek.

  9. Ó, ez jó téma és ha nem is láttam mindegyik ilyen feldolgozást, kb. mindről van véleményem, kezdjük is el. XD

    Hansel & Gretel: Őszinte leszek, nekem ez tetszett. 😀 Semmi extra persze, de amit vártam tőle, azt maximálisan hozta, sőt, én még azt sem mondanám, hogy teljesen öniróniától mentes lett volna. Most nem akarok ide egy oldalnyi szöveget bemásolni (úgyis lesz annyi anélkül is… XDDD), szóval helyette belinkelném, hogy anno megnézés után mit írtam róla Aoira:

    http://www.aoianime.hu/forum/viewtopic.php?p=153228#p153228

    Ezt meg Rui, eléggé összecseng a kettő:

    http://www.aoianime.hu/forum/viewtopic.php?p=154273#p154273

    Az külön poén, hogy pl. Júlia Edwardos rinyálását mindketten ilyen “Twilight-odaszúrásnak” éreztük. 😀 Most vagy mindketten nagyon rühelljük azt a szériát (mondjuk ez is igaz… XDDD), vagy valóban szándékos poén volt ez a készítők részéről. XD

    Persze így sem mondom, hogy valami mestermű, én is megelégedtem egy 7/10-es értékeléssel, viszont ezeknél a “mese-újragondolásoknál” még talán messze ez szórakoztatott a leginkább az összes film közül. 😀

    Demóna: Ezt is láttam, szintén egész jó volt, de azért a feminizmus szerintem is masszívan benne van a filmben. Eleve ha jól tudom, a rendező(nő) is azt nyilatkozta, hogy pl. az egész “megvárom míg elalszol, majd levágom a szárnyaid” plot valójában egy utalás volt a date rape veszélyeire. De ha ezt kivesszük a képből, akkor is van jó pár hasonló jelenet. Ahogy pl. IMDB-n írta valaki, hogy “az összes férfi szereplő vagy semmilyen, vagy béna/comic relief karakter, vagy velejéig romlott”. XD Vagy amit Mordályos írt Aoin: “Na, és mi a tanulság? Az, hogy ha átvág a srác, öld meg.” XDDD Azon már szinte meg sem lepődtem, hogy ezek után ilyen “burkolt leszbi-ending” lett az egész és naná, hogy a herceg csókja nem működik, hanem Demónáé kell… XDDD Meg amikor visszakapja a szárnyait, aztán olyan S&M-re hajazó bőrcuccban, iszonyú pipán leszáll a katonák elé, eskü vártam, hogy kimerevedik a képernyő, aztán ilyen fehér “mémbetűkkel” megjelenik alul, hogy “Hi boys, welcome to the World of Feminism!” XDDDD

    Na, de amúgy ezzel együtt is tetszett, meg tényleg nem volt rossz, csak azért érezhetően csöpögött ettől a burkolt, vagy nem is annyira burkolt mondanivalótól a film. XD

    Ja, illetve még valamit: ez az egész “fordítsuk meg a sztorit, legyen a főgonosz a jóságos főszereplő, a kedves király meg egy aljas mocsok” elsőre nagyon eredetinek hathat, de azért tudni kell, hogy kb. ugyanezt a koncepciót már előtte 11 évvel korábban Amcsiban a Wicked című musical. Ezt azért mondom el, mert nálunk kb. egyáltalán nem ismerik, viszont Amcsiban kis túlzással akkora kultusza lett az elmúlt évek alatt, mint mondjuk a Hair-nek, vagy a Macskáknak. Ott echte ugyanez a történet, csak éppen nem a Csipkerózsika, hanem az Óz sztoriját vették elő, Demóna helyett meg a Gonosz Nyugati Boszorkány szemszögéből látjuk a sztorit, de ezen kívül eléggé hasonló a kettő. Persze nem azt mondom, hogy ezelőtt sosem volt ilyen “legyen a főgonosz a főszereplő” történet sehol sem, de ennél a kettőnél tényleg eléggé érződik a koppintás, már amikor a Demóna trailere kijött, akkor elkezdtek sokan poénkodni azzal, hogy “Amíg a Disney nem tudja megvenni a Wicked megfilmesítési jogait, addig megcsinálták nekünk a Demónát”. XDDDD

    Na, de ez a kettő még mindig a jobb kategóriában voltak nálam is, most jönnek azok, amiket vagy nem láttam, vagy már nagyon a gagyi felé hajlanak nálam.

    -Hófehér és a vadász: Oké, ezt nem láttam, de már az alapkoncepció nevetséges volt. Chris “Thor” Hemsworth, mint a vadász, Kristen “Twilightbella” Steward, mint Hófehérke (vágjátok, “aki a legszebb a vidéken”, suuureee… XDDD), illetve Charlize Theron, a Gonosz királynő, aki elvileg féltékeny Hófehérkére, mert SZEBB, MINT Ő. Aha… XDDDD Én ezt inkább hagytam a trailer után. XD

    -Beszoptam viszont egy másik filmet, az Óriásölőt, ami ugye a Jackes, égig érő paszulyos mese átirata/modernizálása lett volna, de rég láttam ilyen szar/semmilyen fantasy filmet. Azt hittem, olyan kellemesen fun/önironikus darab lesz, mint a Boszorkányvadászok, de sajnos semmi ilyesmi nem volt benne, vagy csupán minimális mértékben. Itt leírtam, hogy mi vele a gondom:

    http://www.aoianime.hu/forum/viewtopic.php?p=153227#p153227

    És Rui szintén bealázta (pedig eskü, nem együtt járunk moziba XD):

    http://www.aoianime.hu/forum/viewtopic.php?p=154133#p154133

    “Volt már itt revitalizált Oz”

    Gondolom ez az “Óz, a hatalmas” lenne. Sajnos még nem láttam, állítólag nem rossz, de nem is jó, afféle “ez is megvolt” film. Mivel maga az Óz világa bejövős nekem ezért egyszer majd még megnézem. A trailer alapján max annyi zavart benne, hogy olyan, mintha az ismert sztori prequelje akarna lenni, viszont közben meg olyan dolgok voltak benne, amik tuti, hogy nem “kompatibilisek” az eredetivel. Ezzel amúgy semmi baj nincs, de akkor eleve reklámozzák alternatív verzióként.

    “Alice Csodaországban”

    Nem rossz, egyszer meg lehet nézni, de sajnos Burton-fanként hatalmas csalódás. Pontosan azért, mert nem volt elég “Burtonos”. Nem mondom, hogy miért nem csinált egy American McGee’s Alice-t filmváltozatban (bár simán megnéztem volna! XDDD), viszont ennél azért többet vártunk tőle. Nagyon érződött, hogy a Disney keményen fogta a tökeit végig a rendezés alatt, pár igazán darkos, “Burtonos” jelenettől eltekintve nem nagyon látszott meg a keze nyoma a filmen. Kár érte, mert az alaptéma adta magát.

    “A lány és a farkas”

    Ez valahogy csak totál hidegen hagyott, de azóta sem hallottam róla semmit. Akár még jó is lehet, nem láttam.

    “inzulint kellett Jánosnak magának beadnia”

    Amúgy azon jót röhögtem, rögtön felrémlett előttem a Penge sorozat, ahol ugye a félvámpír Pengének kell mindig szérumot, művért, vagy valami hasonlót magába injekcióznia, hogy legyőzze a vérszomját, ebben meg ugye cukor ellen kell az inzulin, mert a boszi anno cukorbeteggé hízlalta. XDDDD

    “Lana Del Ray Once Upon a Time-ja is megtetszett idővel.”

    Once Upon a Dream lesz az inkább, már ha a dalra gondolsz, viszont ha már itt tartunk: a Once Upon a Time című Disney fantasy sorozatot nézi/nézte innen valaki? Csak mert az pont arról szól, hogy vették az ismert mesefigurákat és kb. írtak belőlük egy “szappanoperát”. XD Persze a fantasy elemek, meg az időben oda-vissza való ugrálás (mert ott a mesevilág a “múlt”) még a Paula és Paulinás történetvezetést is megbocsáthatóvá teszik, meg ugye érdekes a Disney karaktereket ezúttal kissé másmilyennek látni. 🙂 Csak kérdezem, mert én pár hónapja kezdtem nézni, de fél szezon bőven elég volt, hogy ráfüggjek. XD

    “Régi 80-as évekbeli videojátékból a dragon’s lairből lesz valami cikk? A története, a rajzfilmszerű képek szerintem elég figyelemreméltóak.”

    Random fanboy kirohanás: Don Bluth rulez! 😀 (Mondjuk ő elsősorban rajzfilmes volt és csak másodsorban játékos, de pl. a Dragon’s Lair-t ő rajzolta. :D)

    • Alapvetően nekem se lett volna vele akkora bajom, ha legalább valami eredeti szeméttel állnak elő, és nem egy közismert mesét akarnak, olcsó profitszerzésre felhasználni. Vagy ha már mindenképp a meséhez akartak hozzányúlni, akkor vagy intelligensebben kellett volna kiegészíteni, vagy akkor tényleg csinálhattak volna belőle, egy direkt paródiát. Így viszont, hogy egyik se lett, kevés volt.

      Persze nem azt mondom, hogy annyira rossz film lett, mert egyszer meg lehetett nézni, és legalább a látvány, helyenként tényleg ott volt a szeren, de ettől még nem lett jó.

Vélemény, hozzászólás?

