Fury (2014)

Fury_cover

Mivel előzetesen kábé annyit tudtam erről a filmről, hogy egy második világháborús, tankos filmről van szó, a Trójás Brad Pitt, és a Pillangó-hatásban még gyerekként színészkedő Logan Lerman főszereplésével, nem voltak különösebb elvárásaim vele szemben.

Egy teljesen átlagos háborús filmre számítottam, a visszafogott, de az átlag fölé semmilyen téren se emelkedő fajtából, ami pont tökéletes, egy esti filmnézéshez. Ehhez képest, a film nagyjából 5. percétől kezdve, elkezdtem azt érezni, hogy itt most valami másról van szó, egy olyan háborús filmről, amilyenhez már rég volt szerencsém.

A történet az európai hadszíntéren játszódik, egy Fury névre keresztelt harckocsi, sokat látott legénységével a főszerepben, akik többedmagukkal, a vesztésre álló, de technikai fölényben lévő németek ellen harcolnak, mélyen az ellenséges vonalak mögött.

Fury_01

Már mindenki érzi, hogy a háború lassan véget ér, ám addig is, számtalan csatát kell még megvívniuk, sokszor jelentéktelennek tűnő utakért, falvakért, szántókért kell vért ontaniuk. Mindez azonban csak az alap történet, ami keretet ad a film valódi lényegének.

A Harag ugyanis, egy kőkemény dráma, ami mentes a szokásos Hollywoodi, unalomig ismételt, idealizált, patrióta frázisoktól, és sallangoktól. Itt nincsenek a csillagos sávos lobogó, és a nemzeti himnusz alatt tisztelgő, naplementébe révedő, tökéletes katonák, akik aztán minden gond nélkül visszatérnek a civil életbe. Helyette a film egy olyan oldalát mutatja be a szövetséges offenzívának, amit eddig csak nagyon ritkán lehetett látni a mozivásznon.

A film nem propagálja a háborút, hanem olyannak mutatja be, amilyen. Véresnek, kegyetlennek, embertelennek, gépiesnek, amiben az egyén hosszú távon vagy elpusztul, vagy felőrlődik. Nincs jó és rossz oldal, függetlenül attól, hogy melyik oldalon áll az ember, mind a németek, mind a szövetségesek oldalán elnyúzott, fásult, kiégett embereket látunk, akik a paranoia, az idegösszeroppanás, a fanatizmus, és az őrület határán egyensúlyozva próbálnak túlélni, feletteseik parancsába, mint egyfajta utolsó szalmaszálba kapaszkodva.

Fury_02

A filmnek több üzenete is van, szól az eszmék hiábavalóságáról, az ártatlanság elvesztéséről, a reményvesztésről, a bajtársiasságról, az áldozatkészségről, mégis ami nekem a leginkább tetszett benne, hogy a film képes volt úgy bemutatni a háborút, hogy hálás legyek azért, hogy mindezt egy székben ülve nézhettem végig.

Személy szerint, simán a 2014-es év egyik legjobb filmjének nevezném, de még azt is meg merném kockáztatni, hogy az elmúlt 10 év legjobb háborús filmjéről van szó. Mindez jól megírt karakterekkel, remek színészi játékkal, nem eltúlzott, valósághű csatákkal, ahol még a naturalistább jelenetektől se riadnak vissza.

Részemről csak ajánlani tudom ezt a filmet mindazoknak, akik még nem látták. 8.5/10

Reklámok

30 hozzászólás to “Fury (2014)”

  1. Eredeti tervem az volt, hogy moziban nézem meg, csak sajnos ez elmaradt. Már alig várom, hogy végre láthassam, szóval, amint lesz rá lehetőségem, rávetem magam. Amúgy szinte mindenhol pozitív kritikát kapott a film, és csak kevés tudta jobban lenyűgözni a kritikusokat és a közönséget. 🙂 WoT rajongóinak külön ajánlott. 😛

  2. Személy szerint, én is csak olyan remek filmekkel tudnám egy lapon emlegetni, mint A halál 50 órája, vagy Az őrület határán.

    Bár a film vége felé, az utolsó nagy csatát kissé eltúlzottnak éreztem, de még az se tudott elvenni az élményből. Aki szereti az igényes háborús filmeket, annak egyenesen kötelező darab.

    Amúgy Brad Pitt karrierjének, szerintem ez volt eddig a csúcsa.

  3. RONTOM-BONTOM! Says:

    “A film nem propagálja a háborút, hanem olyannak mutatja be, amilyen. Véresnek, kegyetlennek, embertelennek, gépiesnek, amiben az egyén hosszú távon vagy elpusztul, vagy felőrlődik.”

    Mintha tudnánk, milyen egy háború. xD
    Komolyan, ez kurvajó, Hollywood felmutat egy képet, aztán amikor később meghazudtolva önmagát, mutat egy másikat, akkor mindenki vele együtt ismétli, hogy “háh, tényleg! Hollywood anno hazudott a háborúról, de ez az új filmje aztán tényleg igaz!”. xD

    Ezért meg külön pont:

    “Nincs jó és rossz oldal,…”

    Persze, igazából csak poénból háborúzgatunk, társadalomszervezés, meg különböző kultúrák/struktúrák megerősítése/megsemmisítése szóba sem jön. A világ meg ugyanilyen lenne, ha a tengelyhatalmak győznek, ugye. A szovjet megszállás is “csak” annyival volt rosszabb a németnél, hogy mindenkit megbasztak, akit értek, poénból lelövöldözték azt, akit akartak, meg nyomorba döntötték az országot.

    • Komolyan mondom, lassan kezdesz olyan lenni, mint Ricsi-sensei. =) Te is folyton visszatérsz, és bármi is legyen a téma, mindig ugyanabba az irányba próbálod terelni a beszélgetést.

      “Mintha tudnánk, milyen egy háború. xD” -> Az lehet, hogy személy szerint, nem éltem át még egy háborút se, de őszintén szólva, nem is akarnék. Ez a film is azért tetszett elsősorban, mert hitelesen és meggyőzően mutatja be, hogy a háború az nem egy fasza dolog. A bajtársad leszakadt maradványait sikálni egy tankban, az nem dicsőség. Persze hiába is tépem a számat, mert ez is nyilván csak egy újabb, hazug zsidó propaganda.

      “Komolyan, ez kurvajó, Hollywood felmutat egy képet, aztán amikor később meghazudtolva önmagát, mutat egy másikat, akkor mindenki vele együtt ismétli, hogy “háh, tényleg! Hollywood anno hazudott a háborúról, de ez az új filmje aztán tényleg igaz!”. xD” -> Ne zavarjon, hogy Hollywood az nem egy, hanem sokféle ember alkotja, akik közül az egyik ilyet, a másik meg olyat csinál. =) Valóban, én se örülök neki, hogy 1 normális filmhez, minimum 2-3 agyatlant is le kell nyomni, de ez van, ez az ipar, így működik. (Tudom, a zsidók.)

      “Persze, igazából csak poénból háborúzgatunk, társadalomszervezés, meg különböző kultúrák/struktúrák megerősítése/megsemmisítése szóba sem jön. A világ meg ugyanilyen lenne, ha a tengelyhatalmak győznek, ugye. A szovjet megszállás is “csak” annyival volt rosszabb a németnél, hogy mindenkit megbasztak, akit értek, poénból lelövöldözték azt, akit akartak, meg nyomorba döntötték az országot.” -> Na és ennek amúgy, mégis mi köze van a filmhez? Ja, hogy semmi, csak megint a nácik faszaságát akarod bizonygatni, értem én.

      Azt hiszem ennyi, elég is volt belőled. =)

    • Maga a téma meglehetősen távol áll tőlem, illetve személyeskedni sem akarok (sem wall of textezni, ami kétszer bőven elég volt), de azért én csökött elmémmel feltételezem, hogy akit érdekel ez az egész háborúsdi, az valszeg nem kizárólag ilyen-olyan hollywoodi filmekből informálódik, hanem léteznek ám dokumentumfilmek, vannak még olyanok (ha kevesen is), akik voltak katonák a II. VH-ban (vagy ha nem ott, akkor azóta kitört újabb, nem világméretű háborúkban), tehát ez nem valami olyan, mint vitázni az ókori Róma társadalmi berendezkedéséről, hanem kicsit “közelebbi” téma. 😀 Na persze rá lehet mondani, hogy minden dokumentumfilm kamu, minden veterán nyilatkozata zsidók által van manipulálva, stb., de akkor ennyi erővel ne nézzünk semmit, hiszen minden hazugság ugyebár… 😀

      “Nincs jó és rossz oldal,…”

      Ezt meg szimplán úgy értelmeztem, hogy elég kevesen vannak, akik effektíve élvezik, ha háborúzhatnak. Mindkét oldalon lesz egy csomó veszteség, egy csomó kikészült idegrendszer, stb. és a legtöbb katona nehezen helyezkedik vissza utána a normális életbe, már ha túlélik ugye… Ez pont az, amit akkor értesz meg, ha félredobod egy percre a tradizást és humanista, egyéni oldalról vizsgálod a témát, de nálatok ez eleve bűn, szóval hagyjuk is. XD

      • “Ezt meg szimplán úgy értelmeztem, hogy elég kevesen vannak, akik effektíve élvezik, ha háborúzhatnak. Mindkét oldalon lesz egy csomó veszteség, egy csomó kikészült idegrendszer, stb. és a legtöbb katona nehezen helyezkedik vissza utána a normális életbe, már ha túlélik ugye…” -> Erről van szó. Alapvetően mindegyik oldalon, a túlélésért harcoltak az emberek. Ott voltak, ki volt adva nekik a parancs, nem nagyon tudtak mást csinálni, mint vagy megpróbálták teljesíteni azt, vagy aki nagyon nem bírta, az esetleg megkockáztathatta a dezertálást. Más téma, hogy ha aztán a sajátjai elkapták, rosszabbul járt, mint ha az ellenség lőtte volna le.

  4. Wow, nem is számítottam rá, hogy ennyire tetszeni fog neked! Amúgy a filmet illetően abszolút megegyezik a véleményünk, nekem is pont az utolsó félórában csúszott ki a film, mert hiába volt marha látványos az utolsó ütközet, az abban lévő heroizmus és látványorgia ellentmondott annak, ami a film előző másfél órájában volt. Viszont még így is remek film, a rendező David Ayer-től még ajánlanám az Utolsó műszakot, amiben a zsarufilmek műfaja kapja meg a hasonlóan naturalista és klisémentes perspektívát.

  5. Jó filmekre mindig vevő vagyok. =) Pláne hogy az elmúlt 10 évben, tényleg nem sok említésre méltó film jött ki, 2. világháborús témában.

    Az ajánlást köszönöm, meg fogom nézni. =)

  6. Látom beindul nemsokára a wall of text háború 🙂

    • Részemről amúgy most tuti, hogy nem. Egyrészt olyan témákból nem szoktam “regényt írni”, amikhez annyira nem is értek, vagy nem különösebben érdekelnek, másrészt meg én is unom már ezeket a Rontom-vitákat, mert 2-3 post múlva úgyis az lenne, hogy jönne a szokásos szekta-time-al, csak most nem arról akarna meggyőzni minket, hogy az animék nagy része hulladék, vagy hogy melyik politikai oldal mellé kéne beállnunk, hanem “a háború csodáiról” regélne egy sort. XD

      • Ha még csak azt mondta volna, hogy az animék nagy része hulladék, az még úgy el is ment volna. Persze már azzal se értettem volna egyet, de ez még nálam belefér, tekintve hogy az animék többsége, főleg ha a 2000 utáni felhozatalt nézzük, nos finoman szólva se nevezhető épp tökéletesnek.

        A gondok sokkal inkább ott kezdődtek, amikor úgy ámblokk kezdte, például a conra járó embereket, kvázi gyogyósnak bélyegezni. Plusz a betiltás, meg a többi ugye.

      • Persze, vágom amúgy, igazából akármi volt eddig a téma, mindig eljutott a vita egy olyan pontra, ahol Rontom előkapta a “You all suck, but not me! I’M_A_GOD!” hozzáállását, amitől ugye sokaknak (köztük nekem is) viszketni kezdett a tenyere és ezután lett mindig egy “Wall War” a dologból. XD Most is kezdte volna már, rögtön azzal, hogy honnan is tudnánk, hogy milyen a háború (és valami azt súgja, hogy utána jött volna az a rész, hogy “…de bezzeg én!” XD), csak most már én sem megyek bele, mert ahogy írod, kétszer már lement ez és kb. nulla eredménnyel.

  7. Az tuti nem fog. =)

  8. Erről a filmről szó szerint csak azért tudok mert olvastam egy hírt miszerint japánhonban néhány anime franchise-al együtt reklámozták (köztük a Girls und Panzer-al), de látatlanban egy rágógumi-hazafias szellemiségű filmre számítottam mint amilyen például szvsz a Ryan közlegény megmentése is volt és ahhoz képest meg is lepett a post tartalma, jóval rosszabb véleményre/pontozásra számítottam mint ami végül kikeredett. Pitt munkásságával mondjuk nem vagyok túlzottan képben, de ettől függetlenül nem kizárt hogy valamikor leülök a film elé, az már fél siker lesz ha nem fogom azt érezni hogy nem vagyok elég “ámerikás” ahhoz, hogy átjöjjön a film.

    • Látatlanban én se vártam tőle sokat, de szerencsére, pozitívan kellett csalódnom. Nem az a Ryan közkegyén megmentése szerű, amerikai patriotizmustól túlfűtött nyáltenger, amiben az egyetlen jó dolog talán a partraszállás jelenet volt.

      • Meg a vége, a csata. Meg a kimondott vége, amikor megkönnyebbültél, hogy oké, ennyi volt a film.

      • Na igen, az alatt a közel 170 perc alatt, nem egyszer elbóbiskoltam a TV képernyő előtt. A végére konkrétan úgy lefáradtam, hogy a kanapéról felállni is alig tudtam. =)

  9. Láttam a filmet és tényleg nagyon jó.

    Ellentétben a Noah 2014 borzalommal, amiről annyit, hogy nem vagyok vallási fanatikus, de még a nem vallásos egyének is úgy érzik, hogy szabályosan hülyének nézzik!

    Elég ha annyit mondok “dzsihádista arkangyalok sci-fi filmekből lopott kőpáncélban akiket gumibottal is szétlehett verni” akkor jól leírtam a filmet, amelyről leginkább eme kritikát tudom ajánlani:

    https://mennoknight.wordpress.com/2014/03/28/a-no-holds-barred-review-of-noah-the-movie-2014/

    S mondom, nem vagyok vallási hívő, de szerintem ha Ferenc Pápa megláttja ezt a borzalmat, akkor minimum, hogy atomot dobat a film rendezőjére.

    • Akkor dobhatna egyet a Krisztus utolsó megkísértése véget Scorsese fejére is ezen az alapon (ami görögkeleti keresztény mesélésű). Azt felejted el ugyanis, hogy ortodox zsidó alapú a történetmesélés, magyarul nem épp az a forma, amit megszoktunk. Egyébként a 2014-es Noé még így is jobb, mint Ridley Scott új filmje Mózesről (na ez megér egy bombát). Az konkrétan alig markolt valamit, és semmit se fogott. A Noéban legalább nagy hangsúly volt a karakterek látásmódján a világról. És én sem vagyok hívő, sőt eléggé vallásellenes vagyok, de mégis értettem hogy mire akar kilyukadni a film (amire sikerült is),

      • “Ridley Scott új filmje Mózes”

        No igen, ott is megérdemelnék a készítők a “boszorkány üldözést”. ;P

        Nem az, nekem is átjött, mit akartak a készítők mondani, de a baj az, hogy közben a főszereplőt és annak “segítőit” is unszimpatikussá tették, egyedül a szerencsétlen családnak (mínusz Noé) tudtam szurkolni. Mert oké, hogy itt most az emberek voltak a gonoszok, de amíg a bibliában Noé kezdetben jó sokáig próbálta megtéríteni, figyelmeztetni őket, addig itt – mert megölték az apját – nem hogy meg sem próbálja, de vígan tizedeli akár saját maga is az embereket, amikor meg Jason-höz hasonlóan üldözni kezdi a lányát a két gyerekével meg most had ne részletezzem.

        Szóval igen, legnagyobb baj eme művel, hogy habár több dolgot kiragad az eredeti bibliából, azt vagy megmásítja (Methusale, aki pont, hogy zsidó legendákból származik, mégis az ellenkezőjét tette itt, amit eredetileg), vagy meg “dark”-osítja, ami szerintem nem igen fog bejönni egyeseknek.

      • Pont ennyiben másabb, ha egy másik felekezet készíti. Az ortodoxok emberszerűbbnek ábrázolták, mert a bibliai Noé elég papírmasé. Ha a Jehova tanúi készítenék a filmet, akkor az eső 40. napján is kopogtatna búvárként mások ajtaján…

    • A Noé szerintem se volt annyira rossz, ahogy Ricz is említette, az Exodus sokkal rosszabb volt attól. Tipikus esete annak, amikor egy film sokat akar markolni, de aztán keveset fog.

  10. Én nem vagyok ennyire jó véleménnyel a filmről. Amit a városi jelenetig jól felépítettek a dráma kategóriában, azt kíméletlenül lerombolták a film utolsó negyedében bemutatott csatajelenettel.
    A tankossal nem volt gond, az még reálisan volt bemutatva, és ezáltal messze a film csúcspontja látvány és izgalom szempontjából.

    De a végén az 5-en a 300 ellen ismét csak egy ostoba, hősies amerikai maszlag jelenet volt, amin nem győztem eleget röhögni, olyan lehetetlenül alakult az egész a legapróbb részletekig. Szegény németek egy harmadrangú FPS játékban nem olyan hülyék, mint aminek itt voltak mutatva.
    Ki is nyírták vele szépen a filmet.

    Egyébként háborús dráma terén sem mutatott semmi olyat a film, amit már a Ryan közlegényben ne láttunk volna. Nyáltengertől függetlenül, mindez benne volt már abban is.
    A Miller’s Crossing-hoz pedig egyik sem ér fel.

    • “De a végén az 5-en a 300 ellen ismét csak egy ostoba, hősies amerikai maszlag jelenet volt, amin nem győztem eleget röhögni, olyan lehetetlenül alakult az egész a legapróbb részletekig. Szegény németek egy harmadrangú FPS játékban nem olyan hülyék, mint aminek itt voltak mutatva.
      Ki is nyírták vele szépen a filmet.”

      Valóban, az a jelent kár volt, viszont annyira nem rontott a film egészén.

    • Az ominózus 5-en tartanak fel 200-300 németet felállást, én is eltúlzottnak éreztem, akármilyen csapdákat is állítottak fel ellenük. Pláne hogy az elején, mikor észrevette őket a fiatal srác, ott még minden 5. németnél ott volt a panzerfaust.

      Ennek ellenére, számomra még ez se tudta elrontani a filmet, a többi része ugyanis nagyon jól fel lett építve.

      A Miller’s Crossing amúgy, szerintem is egy zseniális film, csak hogy az egy gengszter film, míg ez háborús.

      • Azt nem értem, miért nem lehetett a tankütközet a végső csata? Ha már úgyis tankkezelőkről szólt a film, az jobban passzolt volna, mondjuk 8-10amcsi tank ment volna neki a kereszteződést védő 3-4 német tank ellen.

        Igazad van, én kavartam meg a címeket. A Midnight Clear-re gondoltam, mint elsőrangú lélektani háborús film.

      • A Midnight Clear valóban egy jó film volt, bár már elég rég láttam.

        A Fury végére, bevallom én is egy tankcsatát vártam, ahol kilövik őket, aztán az újonc túléli. Viszont így sem volt rossz, maga az alapötlet jó volt, hogy egy isten háta mögötti, jelentéktelennek tűnő kereszteződésben kell feltartaniuk a előrenyomuló németeket, épp csak a megvalósítás lett eltúlozva. Túlságosan heroikusra vették a figurát, ami nem igazán illett a film addigi hangulatához.

  11. Sokáig óckodtam és kerülgettem a filmet, abban a tévhitben élve, hogy megint csak egy újabb patrióta, amcsi II. VH-s sallang. Aztán olvasgatva róla kritikákat végül csak beadtam a derekam, és megnéztem. Édesjóistenem, az Interstellar mellé rögtön instant “Év Filmje” szintre emelkedett, még a végén lévő “Heroic Last Stand” csatával is. Sőt, ami azt illeti, a panzerfaustos baklövést kivéve nem tartottam unrealisztikusnak. Hogy miért? Mert több tucatszor történtek már ennél jóval hajmeresztőbb esetek a való világ háborúiban is. Pl. nemrég asszem Irakban volt egy olyan eset, hogy egy ellenőrzőpontot letámadta vagy 50 Isis-es, rövid időn belül pedig már csak egyetlen gurkha maradt életben. A fószer EGYEDÜL kinyírt vagy 30 támadót, és tartotta az ellenőrzőpontot, amíg megérkezett az erősítés. És neki még tankja se volt, csak a gépkarabélya, meg egy maroknyi gránát. Vagy ha már II. VH, érdemes utánanézni Audie Murphy történeteinek, amihez képest a Fury utolsó ütközete egy formagyakorlatnak tűnik.
    Szóval nekem az egyetlen problémám nem a realitásával volt az ütközetnek, hanem hogy kissé heroikusabb tónust vett, ami nem volt annyira összhangban a film többi részével.
    De ennek ellenére továbbra is egy zseniális film, és simán “klasszikus” háborús kategória. Az aláfestő zene külön mestermű, a szinte folyamatos ógermán kántálás nagyon adja azt a sötét, nyomasztó hangulatot.

Vélemény, hozzászólás?

