Heavy Metal: F.A.K.K.² (2000) – Az új Lara

heavy_metal_fakk2_cover

Akik járatosabbak a rajzfilmek, és a rock zene világában, azok számára, bizonyára ismerősen cseng a Heavy Metal név. Az azonos című képregény alapján, a ’80-as években készült kult rajzfilm, lényegében egy poszt-apokaliptikus scifi, dark fantasy elemekkel átitatott, zenés, akció-kaland volt, mely alaposan túl volt szexualizálva, és még a goretól sem riadt vissza.

Az ezredforduló körül aztán, mikor nagy divatja lett a régi címek folytatásának, felújításának, a Heavy Metal sem maradt ki a jóból(?), és folytatás készült hozzá, ezúttal a The Melting Pot című grafikus regény alapján. Mely már csak természetes, hogy az akkor futurisztikusnak, hyper modernnek ható 2000 alcímet kapta.

A készülő rajzfilm világa, stílusa persze, kezdettől fogva adta magát, egy vérbeli akció-kaland játékhoz, amit ezúttal sem voltak restek kihasználni. A megannyi rajzfilmből-videojáték értékcsökkentő adaptációtól eltérően azonban, ezúttal nem a már akkor sem új keletű formula valósult meg. Azaz nem utólag, egy már sikeres és befutott rajzfilm hátszelét kihasználva jött ki valami, jobb esetben is középszerű játék, valami noname stúdió gondozásában. Hanem ezúttal a rajzfilmmel párhuzamosan készült a játék, mely kevesebb mint egy hónap különbséggel érkezett meg, az akkor igen népszerű SIN-ről ismert, Ritual Entertainment gondozásában.

Ez lett a Heavy Metal F.A.K.K.² (alias Federation-Assigned Ketogenic Killzone to the second level).


Erotika, erőszak, na meg a metal 

A játék főszereplője, akárcsak a rajzfilmben, Julie, akit nem másról, mint a B akciófilmek királynőjéről, és a Penthouse magazin üdvöskéjéről, Julie Strain-ről mintáztak, aki egyébként a hangját is adta, mindkét karakternek.

A történet szerint, hosszú évek teltek el azóta, hogy Julie legyőzte az istenné válni akaró, gonosz, megalomániás zsarnokot, Lord Tyler-t. Ezen idő alatt, egy kisebb kommuna tagjaként, Julie egy Eden nevű, ősi dzsungel bolygón telepedett le, melyen hamarosan, egy érdekes felfedezést tettek. A bolygó ugyanis, olyan különleges édesvíz készlettel rendelkezik, mely képes emberfeletti képességekkel felruházni azt, aki rendszeresen fogyasztja. Épp ezért, nehogy rossz kezekbe kerüljön ez a jelentős felfedezés, leárnyékolták a bolygót, és egy különleges erőtérrel vonták körbe azt. Sokáig úgy látszott, ez a védelem, elegendőnek bizonyul, most azonban egy másik gonosz nagyúr, egy bizonyos Gith akarja átvenni a galaxis feletti uralmat, óriás mamutvállalata, és magánhadserege kíséretében, aki valahonnét, tudomást szerzett a bolygó hollétéről, és még annak védelmét is, sikeresen áttörte.

Így hát ki másra, ha nem Julie-ra hárul majd a feladat, hogy ismét hatalmas mordályokra kapjon, áthúzza a gonosz nagyúr számításait, és megmentse a galaxist.

heavy_metal_fakk2_01(Érdekes rá visszagondolni, akkoriban hogy leesett az állunk, ettől a látványtól.)

Játékmenet terén a Heavy Metal, leginkább a Tomb Raiderre hasonlít, ám sokkal kidolgozottabb, ötletesebb, színesebb annál. A főhősnő részletes mozgáskultúrával és repertoárral rendelkezik. A klasszikus ugrás, guggolás, futás mellett, Julie képes gurulni, különféle csöveken, rudakon, köteleken, kábeleken mászni, peremeket, kiszögelléseket, párkányokat megragadni, és azokon felhúzni magát, vagy épp a falhoz tapadva araszolni.

Minden mozdulat, gördülékenyen alkalmazható, és könnyedén elsajátítható a játék tuttorialjában, melyet először, mindenképp érdemes végigcsinálni. A fontosabb mozdulatok mellett, mindjárt az elején elsajátíthatjuk, a szlot rendszerbe rendezett, logikusan felépített, és könnyedén átlátható inventory használatát. Megtanulunk vívni, lőfegyvereket használni, valamint egyéb tárgyak, például a különféle potionök hatásával is megismerkedhetünk.

A szokásos életerő csík mellett, rendelkezünk egy úgynevezett víz méterrel, ami itt a pajzs, a mana, valamint a stamina, egyben. Minél magasabb ez az érték, annál védettebbek leszünk, a külső, káros behatásokkal szemben, annál gyorsabban és könnyebben mozgunk (maximális értéknél, speciális mozdulatokat is végre tudunk hajtani, például szaltózni a levegőben). Valamint (és talán ez a legfontosabb) az elementális erőkkel rendelkező fegyvereink ereje is, ettől az értéktől függ. (Maximális szinten, ezek is extra képességeket kapnak.)

heavy_metal_fakk2_02

A helyes fegyverválasztás, nagyon fontos lesz a játékban, ellenkező esetben a rossz összeállítás, nem az ellenfeleink, hanem a mi egészségünkre lesz káros hatással. A harcrendszer érdekessége, hogy az egykezes fegyvereinket, lehetőségünk van kombinálni, így lehet az egyik kezünkben kard, még a másikban pisztoly, vagy az egyikben pisztoly, a másikban uzi. Maga a fegyverarzenál egyébként bő, lesz itt minden, kezdve a különféle kardokon, fejszén, pisztolyon, uzin, sörétes puskán, plazma számszeríjon át, egészen a rakétavetőig, lángszóróig, minigunig bezárólag.

heavy_metal_fakk2_04

Az egyetlen érdekesebb darab, a parittya lesz, mely igazából nem is fegyverként funkcionál (legalábbis nem az alap töltettel), hanem inkább egyfajta továbbjutást, környezeti interakciót elősegítő tárgyként.

Képzeljük el, hogy az utunkat mondjuk csövekből előtörő lángok állják, amik képesek velünk, egyből végezni, a kapcsoló viszont, a szoba másik végében van. Ilyenkor egy jól irányzott dobással, máris elolthatjuk a veszélyes lángokat. Vagy épp egy ránk eső ketrecben sínylődünk, amit csak egy távoli padlólemez lenyomásával tudnánk újra felvonni. Szerencsénkre, a környéken hemzsegnek a kíváncsi természetű, apró kis kengurumókusra emlékeztető lények, melyek egy megfelelő helyre dobott kőre odagyűlnek, és kis szerencsével, közben a lemezre is rálépnek majd. Esetleg épp azt vesszük észre, hogy néhány ellenfél feje fölött, egy párkányon ott hever néhány nagyobb darab, instabil, radioaktív meteor, amik egy ügyes dobástól rájuk hullnak, és némi szerencsével, a robbanás végez velük.

heavy_metal_fakk2_03

Általában ugyan lehetőségünk van a hagyományos módon is végig rambozni minden helyszínen, a legtöbbször mégis érdemes lesz, kihasználni a környezet nyújtotta lehetőségeket. Például ha látunk egy kötél végén lógó sziklatömböt, azt érdemes lesz a kötél elvágásával, az őrjáratozó mechek fejére pottyantani. Vagy ha épp egy ellenfelekkel teli szobába kéne belépnünk, ahol már várnak ránk, érdemes körbenézni, nem e van a közelben egy kapcsoló, vagy szelep, ami segítségével, mi okozhatunk kellemetlen meglepetést. Szintén érdemes lesz kihasználni, az óriási, húsevő növényeket, melyek szerencsére, nem csak ránk, de minden más szerves(!) lényre is veszélyt jelentenek.

heavy_metal_fakk2_06

Ellenfelekből ugyan nem kapunk túl sok félét, ám amik vannak, azok kellőképp változatosak, és nem érdemes alábecsülni, egyiket sem. Többségük legalább 2, de van amelyik akár 4 féle támadással is rendelkezik. Van amelyik ostoba brute módjára próbál lerohanni, letaglózni, még a másik inkább igyekszik rejtve maradni, és hangtalan, mérgezett tüskéket lövöldöz felénk. Megint mások inkább tömegben szeretnek támadni, vagy épp a levegőből csapnak le, és akkor még ott vannak, az ilyenkor szokásos miniboss kaliberű ellenfelek, akik elég sokat bírnak.

heavy_metal_fakk2_05(A Soul Harvester ellen, a leghatékonyabb a lángszóró.)

Talán az egyetlen negatív pontja az a játéknak, hogy a bő fegyverarzenál ellenére, annak közel a felét, nem igazán fogjuk használni. A pajzsoknak például, én élből nem láttam értelmét, de a C4 töltetnek se nagyon láttam hasznát, néhány útakadály eltüntetésén kívül. A plazma számszeríj praktikus, de a komolyabb ellenfelek ellen, már gyenge. A lángszóró erős, de nagyon hamar kifogy belőle a nafta. A kétkezes közelharci fegyverek nagyot sebeznek, főleg a Warhammer 40k-ra emlékeztető láncfűrész kard, ám túl lassúak, és több ellenféllel szemben, hosszú másodpercekre védtelenné tesznek. Igazából a játék 80%-ában kard+pisztoly/uzi kombót használtam, valamint a shotgunt és a rakétavetőt, később a minigunt.

Emellett a játék nem túl hosszú. A 30 pályából álló kampány, akár 6 óra alatt is teljesíthető, amennyiben tudjuk, hol-mit kell csinálni, mire kell figyelni.

Amire viszont egy szavam se lehet, az a játék roppant látványos grafikája. A Ritual megvette a Quake III engine használati jogait, ám nem pontosan a John Carmack féle Q3 kódot használták fel, hanem kiegészítették azt a saját fejlesztésű ÜberTools moduljukkal, mellyel rengeteg extrát is hozzáadtak. Például bővített script rendszert, fejlesztett fény, árnyék effekteket, erősebb shadert, és még sok minden mást.

heavy_metal_fakk2_07

A részletesen kidolgozott, magas felbontású textúráknak hála, a környezet valami pazarul néz ki. Buja vegetáció, gyönyörű fény és árnyékhatások gyönyörködtetik a szemet, és ehhez jönnek még a hozzáadott effektek, mint például hogy ha egy földes-füves talajon futunk, mögöttünk felverődik a por, és a fűszálak. Ha egy sziklaszirten kapaszkodva araszolunk, apró kavicsok hullnak le, ha pedig egy növényhez hozzáérünk, pihék és szirmok szállnak a levegőben. Ha belegyalogolunk a vízbe, apró fodrozódások keletkeznek, ha pedig beleugrunk, nagy csobbanásokat láthatunk.

A főhősnő finom, életszerű mozgás animációt kapott, és közel 1500 polygonból áll. (Viszonyítás képen, az akkori átlag, általában nem érte el a 1000-ret.)

Mindennek természetesen, meg volt az ára is, hisz az akkor igencsak elterjedt RIVA TNT 1-es kártyával, és 64MB RAM-al rendelkező gépek tulajai, nem nagyon mehettek 800×600-as felbontás, és közepes grafikai beállítások fölé. Akik teljes pompájában, magasabb felbontásokon akarták megcsodálni a játékot, azoknak legalább egy GeForce 256, és 128MB RAM kellett, a stabil futáshoz.

heavy_metal_fakk2_08

További plusz pont jár, a hangulathoz jelentősen hozzájáruló zenékért, amik remekül hangzanak, még a játékon kívül is.


Minden jó, ha Metal a vége

Végezetül, nem véletlen, hogy a Heavy Metal a 2000-res év egyik legjobb játéka volt anno. Több magazinban is elnyerte az év TPS-e, és az év legszebb játéka címet. Épp ezért is sajnálom, és állok érthetetlenül a tény előtt, hogy azóta, se egy folytatás, se egy remake se látott napvilágot, ebből az amúgy nagyszerű játékból. 9/10

Advertisements

12 hozzászólás to “Heavy Metal: F.A.K.K.² (2000) – Az új Lara”

  1. Nekem anno teljesen kimaradt az életemből ez a játék. Valahogy a cím számomra semmit nem mondott, osztálytársaim közül se játszott vele senki. A TR-el játszottam kicsit, de az nem igazán hozott lázba, valahogy ezek a TPS-ek nem igazán vonzottak.
    Ami az elmaradt folytatást illeti, talán nem baj, hogy megfeledkeztek róla. Így legalább egyedülálló marad. 🙂 Ugyebár a folytatások gyakorta nem érik el az első rész szintjét, főleg, ha azt egy másik studió készíti. Ettől függetlenül nem lehet kizárni annak lehetőségét, hogy így 15 év távlatából előbb-utóbb valakinek eszébe jut elővenni a címet, mint a Carmageddon esetében.

    • Alapból én se vagyok egy nagy fanja a TPS műfajnak, de azért máig van pár kedvencem köztük (Mafia 1, Max Payne 1, stb.) amiket alkalomadtán, szívesen előveszek, és ezek közé tartozik, ez a játék is. Hisz mi egy jó játék ismérve, ha nem az, hogy még így, lassan 15 év után is előveszi az ember, és újra végigjátssza? =)

      Nálunk sajnos, tényleg nem lett egy túl ismert cím. (Szerencsére, tőlünk nyugatabbra azért jobb a helyzet.) Ha anno nem írnak róla az akkori PC Guruban, sanszos hogy kimaradt volna az életemből, amit viszont sajnálnék, mert egy élmény volt, mikor végre sikerült megszereznem, majd másfél hónapnyi várakozás után.

      Egy folytatást szerintem, megérdemelt volna a játék, de ha már azt nem kapott, egy remake, vagy legalább egy HD kiadás, jöhetne belőle. Akár még egy fanmade HRP packel is beérném.

      Egyébként már csak azért is érdekes ez a cím, mert itt a játék, ami valamilyen szinten, promózza a rajzfilmet, jobb lett, mint maga a rajzfilm. Na ilyet tényleg nem nagyon látni.

  2. Nem ezt parodizálták a South Park egyik részében? Mert úgy rémlik , hogy abban a részben volt amikor Kenny macskákat kezd el drogként használni.

  3. Lehet futtatni W7 alatt?

  4. Egyik régi PC Guruban olvastam anno róla, valamiért mégsem próbáltam ki annak ellenére, hogy mindenhol csak pozitív véleményeket olvastam róla. Mondjuk az American McGee’s Alice-al is így voltam, azt alig három-négy évvel ezelőtt toltam ki a folytatás kapcsán.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: