Dying Light

Dying_Light_cover

A Dying Light, az idei év azon kevés címei közé tartozott, amit bizakodva vártam. Részben az ígéretes trailer miatt, ám leginkább azért, mert tetszett hogy a fejlesztők bizony nem hagyták magukat, és még kenyértörés árán is szembe mertek szállni, a pénzsóvár kiadóval.

Hogy miért váratott magára ennyit a kritika? Nos, ennek prózaian egyszerű oka van. Az alap verziós játék ugyanis, egyszerűen nem volt hajlandó normálisan futni nálam. Hiába próbálkoztam driver frissítéssel, régi driver feltelepítésével, egyszerűen sehogy se volt jó. 5 perc játék után, mindig játszhatatlanul szaggatni kezdett, és néha még ki is fagyott.

Így hát kénytelen voltam félretenni, és idén ősszel újra elővenni. Szerencsére, a mostanra felpatchelt verzió, már flottul ment, még maximális grafikai beállítások mellett is, pechemre azonban a szeptember, igen erősre sikerült játékok terén, ezért jócskán el voltam havazva, mire végül sort tudtam keríteni arra, hogy kritika szülessen ebből.


Nyaralás helyett bevetés

Elöljáróban fontos leszögezni, hogy a Dying Light, nem egyenes ági folytatása a fejlesztők előző játékának, a Dead Islandnek. Story szintjén, semmilyen téren se kapcsolódik hozzá.

A történet főszereplője ezúttal Kyle Crane, amerikai titkos ügynök, aki a GRE (Global Relief Effort) nevű titkos, katonai szervezet megbízásából kerül bevetésre, a fiktív, leginkább Törökországra emlékeztető Haran várásában, ahol nemrég elszabadult egy igen veszélyes, erősen mutagén vírus, melynek következtében a helyi lakosság nagy része, agyatlan, emberevő zombivá vált.

Dying_Light_01

Crane azt a feladatot kapja, hogy szerezzen vissza egy ellopott fájlt, a katonai karantén alatt álló városban, mielőtt az megsemmisülne, vagy ami még rosszabb, rossz kezekbe kerülne. Pechére azonban, amint földet ér, máris a helyi hadúr, Rais banditáiba botlik, akik előbb hipermodern sisakját, majd a lábait szeretnék összetörni.

Dying_Light_02

Crane megvédi magát, az egyik bandita lelövésével, ám ezzel felkelti a környéken kószáló zombik figyelmét, és bár a felmentő sereg, még pont idejében érkezik, az egyik zombinak, mégis sikerül minket megmarnia, minek következtében, kiütjük magunkat néhány napra.

Nem sokkal később a helyi ellenállás bázisán, az úgynevezett Toronyban térünk magunkhoz, ahol közlik velünk a rossz hírt, hogy jó eséllyel, mi is megfertőződtünk, ám a jó hír, hogy létezik erre egy kísérleti ellenszer, az úgynevezett Antizin, mely ugyan nem gyógyít meg, de meggátolja a vírus tovább terjedését.

Dying_Light_03

Mindez azonban nincs ingyen, a készletek igencsak limitáltak, és a gyógyszerért cserébe, hasznossá kel tennünk magunkat. Nem is finomkodnak sokat, egyből leküldenek minket a szerencsés 13. emeletre, hogy keressük meg az egyik emberüket, aki már régóta nem jelentkezik, ráadásul még az áram is kiment ott.

Dying_Light_04

Ezzel kvázi kezdetét veszi a kiképzésünk első fele, ahol megtanulunk harcolni, lootolni, craftolni, és a többi alap dolgot. Majd amint ezzel végeztünk, egyből felküldenek minket a tetőre, a helyi “edzőterembe” ahol elkezdődik a valódi teszt. Itt elsajátíthatjuk, a későbbi túlélésünk szempontjából elengedhetetlen parkőrködés alapjait, ami mindjárt azzal kezdődik, hogy megmászunk egy darut, és annak tetején egyensúlyozva egyik háztetőről, átmegyünk a másikra.

Dying_Light_05

Amint mindezen túlestünk, már nem sokat kell várnunk, némi közjáték után, leküldenek minket az utcára, és innentől indul az éles játék.


Hit & Run, új szinten

Akik annak idején játszottak a Dead Islandel, azok számára ismerősek lesznek a játék alapjai. Alapvetően egy közelharcra kihegyezett, nyílt világú akció FPS-t kapunk, szerepjáték elemekkel megszórva. Amit ezúttal kibővítettek parkőrködéssel, valamint dinamikus napszak, és időjárás változással.

Előbbi a túlélésünk szempontjából lesz igen fontos, lévén az utcák, tele vannak zombikkal, akiket, pláne alacsony szinten, már nem olyan egyszerű leverni, plusz akkora túlerőben vannak, amin hosszútávon, képtelenség felülkerekedni. Így amikor csak lehet, érdemes a háztetőkön mászkálni, amit később nagyban meg fog könnyíteni, a Batman játékokra hajazó, kilőhető grappling hook, avagy csáklya.

Dying_Light_06

Utóbbira pedig azért lesz érdemes nagyon figyelni, mert amint leszáll az éj, a zombik agresszívabbak és keményebbek lesznek. Illetve feltűnnek majd olyan, speciális mutánsok, akiket roppant nehéz lerázni, és ha elkapnak, 1-2 ütésből végezni tudnak velünk. Egyébiránt meg leginkább a Stalker, Bloodsuckerjeire emlékeztetnek.

Dying_Light_07

Szerencsénkre, nagyon érzékenyek az UV fényre, így egy nagyobb teljesítményű UV lámpa segítségével, amit viszonylag hamar kézhez kapunk majd, legyengíthetjük őket, ám ezzel érdemes vigyázni, ha ugyanis túl sokáig pörköljük őket, berserk módba kapcsolnak, és még veszélyesebbek lesznek.

Épp ezért éjszaka, nem nagyon lesz érdemes a szabadban mászkálni, nemhogy a konfrontációt keresni (bár néha muszáj lesz). Inkább érdemes valahol meghúzni magunkat, amire az újdonságként megjelenő biztonsági zónák fognak szolgálni, melyekből vannak a térképen fixen elhelyezettek, és persze jó pár olyan, amit előtte még meg kell tisztítanunk, a hívatlan látogatóktól.

Játékmechanika terén a Dying Light, szerencsére sokat csiszolódott a Dead Island óta. A fejlődés, továbbra is 3 különálló fán zajlik, ám ezek most már egymástól külön fejlődnek. A harc és az ügyesség, folyamatosan fejlődik, minél többet mászkálunk, harcolunk. A túlélés fát viszont a különböző küldetések, random eventök teljesítéséért (túlélők megmentése, ellátmányok begyűjtése) illetve a biztonsági zónák, és a dungeonökként funkcionáló karanténok megtisztításáért befolyó XP-ből tudjuk majd fejleszteni.

Dying_Light_09

A közelharc, akárcsak az elődben, most is remekül működik. Minden fegyver, méretétől és típusától függően, teljesen máshogy viselkedik, és reagál. Attól függően, mivel, hol, milyen szögből, és milyen erővel találtuk el az adott célpontot, eltérő végeredményt kapunk. Egy nagy, tompa fegyverrel például könnyen megtántoríthatjuk az ellenfelet, vagy akár a csontjait is eltörhetjük. Még egy rövid, éles fegyverrel, rengeteg apró, vérző sebet ejthetünk az ellenfélen, melyek folyamatosan szívják el az életerejét.

A Dead Islandnek anno nagy hibája volt, hogy a fegyverek nagyon hamar el tudtak használódni, különösen akkor, ha magasabb szintű ellenfeleket kezdtünk el velük ütni. Ráadásul a fejlődési rendszer átgondolatlansága miatt, ezt csak fokozta az, hogy a zombik velünk együtt léptek szintet, a fegyvereink azonban fix szinttel rendelkeztek.

Mindez azt eredményezte, hogy hiába raktunk össze, fejlesztettünk fel egy ütős fegyvert, 4-5 szint meglépése után az már annyira gyenge lett, hogy egy szintünkkel azonos, mezei alap tárgy erősebb volt nála. Kész röhej volt, hogy egy 10-es szintű zombi fején, úgy ment szét a vascső, mint annak előtte az evező.

Szerencsére, a Dying Lightra a fejlesztők, sikeresen orvosolták ezt a problémát, és most már kizárólag a főkarakter lép szintet. A zombik, és a különféle fegyverek, ezúttal fix értékekkel rendelkeznek, és ennek hála, sokkal reálisabban működik az egész. Egy konyhakéssel például, értelemszerűen nem fogunk tudni seregeket visszaverni, ellenben a tiszta acél hasogató fejsze, már nem fog szétmenni, a 6. zombi fején.

További jó hír, hogy a fegyvereink fejlesztésére és karbantartására, ezúttal már nem kell csillagászati összegeket elverni, mivel ez a rész is újra lett gondolva. Fegyvereink fejlesztését, ezúttal különböző erősségi modokból, még a javítást, mezei scrap metalból tudjuk majd megoldani. Utóbbi limitálása érdekében, ezúttal minden fegyver rendelkezik úgynevezett repair tokenekkel, amik azt szabják meg, hányszor tudjuk az adott fegyvert megjavítani, mielőtt teljesen elkopna. (Ez egyébként vizuálisan is jelentkezik a fegyvereken, minél többször javítjuk meg őket.)

Érdemes még szót ejtenünk a fegyverek színeiről, melyek ezúttal már nem csak az adott fegyver alap statisztikai értékein javítanak, hanem a fegyverre tehető modok, és a tokenek számát is megszabják. Sőt, ezen túlmenően, még a fegyver alap dizájnjában is kiütköznek.

Természetesen, ezúttal is lesz lehetőségünk lőfegyvereket használni, ám ami anno a Dead Islandre igaz volt, az itt duplán érvényes lesz. Ergo lőfegyverhez nyúlni, tényleg csak legvégső esetben lesz érdemes, nem csak azért, mert a játék korai szakaszában, kevés lőszert fogunk hozzájuk találni (főleg rendőrautókban) hanem mert felzavarják, a teljes szomszédságot, főleg a futkározó infectedeket.Dying_Light_08

Annak idején a Dead Islandben, a fegyverek gyors elhasználódása mellett, engem leginkább a mellékküldetések fantáziátlansága zavart. Nagy többségük ugyanis nem állt másból, mint mezei, unalmas farmolásból. Szedj össze 5 konzervet A-nak, vigyél 5 elemet B-nek, C-nek 3 üveg víz, D-nek pedig 2 medkit kéne, stb.

Szerencsére, a fejlesztők ezen is sokat változtattak, és mostanra sikerült némi egyediséget, körítést adniuk, a ránk váró mellék feladatoknak, amik között akad néhány kifejezetten élvezetes, avagy épp komikus darab.

Másik zavaró tényező volt, hogy a trailerrel ellentétben, a Dead Island sajnos abszolút érzelemmentes volt. Az élők, nem rendelkeztek benne több személyiséggel, mint a holtak, és ez igaz volt, a 4 főszereplőre is, akik 2 szóban, tökéletesen összefoglalhatók voltak. Volt a menő srác, a naiv ázsiai, a mufurc picsa, és a gettós nigga.

Szerencsére, ezt a részt sem hagyták érintetlenül a fejlesztők, és végre elkezdtek karaktereket írni, motivációkkal, és köztük feszülő konfliktusokkal. Persze senki se számítson Walking Dead, vagy Last of Us szerű megfejtésre, de ennek a játéknak, nyilván nem is ez a célja. Plusz legalább azt sikerült elérniük, hogy ha meghal egy karakter, utána feltűnjön a hiánya.

Technikailag a Dying Light egyébként teljesen rendben van. Látvány terén semmi kiemelkedő nincs benne, ennek ellenére, néha kifejezetten szép képes lenni, pláne ha figyelembe veszem, hogy mekkora egybefüggő terültet kezel a játék, gyakran akár 100 zombival a képernyőn.

Zombis játékról lévén szó, az AI-ról, nem érdemes sokat beszélni, hisz ellenfeleink nagy részének ereje, a tömegükben van. Ez alól természetesen kivételt képeznek, a speciális fertőzöttek, és az emberi ellenfelek, ők már elég taktikusan képesek harcolni.


Szebb, jobb, okosabb

Röviden úgy tudnám összefoglalni, hogy a Dying Light, minden téren jobb lett egy fokkal, mint a Dead Island, és még néhány jó ötlettel, a játékmenetet is sikerült feldobni. Akinek anno, tetszett a Dead Island, azoknak kötelező, de azok is nyugodtan adhatnak neki egy esélyt, akiknek kimaradt volna. 8/10

Reklámok

5 hozzászólás to “Dying Light”

  1. Be van nálam tervezve egy ideje, de a gépem még egy jó ideje eléggé low-end a futásához. 😀

  2. Nekem ilyen szempontból egyszerűbb a helyzetem, mert még augusztusban cseréltem gépet. =) Na nem azért, mert a régin ne szaladgált volna el mediumban, extrák nélkül, hanem mert a gép már majdnem 6 éves volt, aztán úgy voltam vele, hogy ha még pénzt akarok érte kapni, akkor még idén el kell adnom.

    Egyébként úgy voltam már azzal is, hogy jó lesz az nekem, nem cserélem már én azt le újabbra, minek, amúgy sem gamelek már annyit, meg nem is nagyon érdekelnek már engem az újabb játékok, stb. Aztán csak rájön az ember, hogy idővel úgyis cserélni kell, mert egyszerűen muszáj.

    Például az előző gépemen a PS CS 6, már elég nehézkesen ment. Ha 20-nál több képet töltöttem be egyszerre, akár percekre is megfagyott a program. De mondom, nem is igazán ez, mert ki lehetett volna ezt húzni tovább is, akár 10-évre, csak akkorra meg már annyira elavul a hardware, hogy nem fogom tudni eladni. Kirakni meg nem akarom a cigánynak, mert az úgyis csak szétveri.

    • Régi gép? Ugyan már, az enyém január óta áll az asztal alatt, mert lehalt benne a winyó. 🙂 2008-ban vettem a gépet, azóta csak egy videókártya csere volt benne. Nagyon ráférne már a modernizálás, csak előbb egy rendesen fizető munkahelyet kéne találnom.

      • Nekem a legöregebb alkatrészem, mióta a tápegység 2006-os volt és tavaly felmondta a szolgálatot, a processzor lett. Az még eredeti az OEM-ben a házon kívül. Egy jó kis Athlon64-es dünnyögő. 😀 Bár most úgy fest, hogy decemberben sikerül összehoznom annyit, hogy az első fázist meglépjem (alaplap, proci, memória), majd később a második fázisban az SSD a rendszernek, plusz vinyó, és ha szar a mostani ház hűtése, akkor egy új ház is, esetleg egy rendes vidkari. A harmadik fázis a kényelmi dolgok, mint rendes mikrofonos headset meg ilyenek.

        De addig is, nyüstölöm a régi játékaimat Steamen, ha már van belőlük 650 darab. >.>

      • Hát na, kinek-mi számít réginek. =) Mondjuk én még keresni is akartam rajta.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt kedveli: