Duke Nukem Forever 2001 – Avagy újra kísért a múlt

Néhány héttel ezelőtt, érdekes hírek láttak napvilágot a Duke Nukem Forever háza tájékán. Történt ugyanis, hogy a 3D Realms alelnöke, Frederik Schreiber, aki maga is dolgozott az eredeti verzión, egy interjú alkalmával elárulta, hogy a híressé vált 2001-es trailerben bemutatott verzió, bőven 90% feletti állapotban volt, és ez a verzió, a mai napig meg is van a cégnek.

Schreiber további részleteket is elárult a játékról, miszerint egy nagyjából 16 óra hosszú, 25 kisebb-nagyobb pályából álló kampány várta a játékosokat single playerben (és még 12 multiplayerben), ami hangulatát, játékmenetét tekintve, leginkább a Deus Ex-re, helyenként a System Shockra emlékeztetett.

Ellentétben a korábbi részekkel, a laza egysorosok, és a helyenként felbukkanó poénok ellenére, a DNF egy jóval sötétebb, komolyabb játéknak lett szánva, horror elemekkel fűszerezve. A fejlesztők célja az volt, hogy egy valódi, brutális idegen invázió hatását keltsék, ezért kifejezetten félelmetesre tervezték úgy a szörnyeket, mind a környezetet. A pályák nagy része, jellemzően éjszaka játszódott, de nem voltak ritkák a tomboló viharok sem. A hatás fokozása érdekében pedig, sok filmszerű átvezetővel, és scriptelt jelenettel találkozhattunk játék közben.

Nagy hangsúlyt fektettek továbbá, az akkor FPS-ekben újdonságnak számító szerepjátékos elemekre. A fegyvereink, akárcsak a játék közben felszedhető egyéb tárgyak, mint például a kulcsok, kártyák, külön inventoryban kaptak helyet. Valamint találkozhattunk civil NPC-kel, akik egy része ilyen-olyan mellék feladatokkal látott el minket, valamilyen jutalomért cserébe. A játékban, közel egy tucat különböző halálosztó közül választhattunk, az alapnak számító mordályoktól kezdve, mint a pisztoly, vagy a sörétes puska, egészen a komolyabb darabokig, mint a rakétavető, a fagyasztó, vagy a zsugorító sugár.

Emellett a DNF, félig szabad játékmenettel rendelkezett, ahol az egyes pályarészeket, nagyobb városi, vidéki területekkel kötötték össze (persze töltő képernyőkkel), ahol szabadon száguldozhatunk volna a motorunkkal. A városon belül alternatívaként, igénybe vehettük volna a metrót. Ahogy az egyes küldetés helyszíneken is, több alternatív útvonallal, interakciós felülettel, logikai, és ügyességi résszel találkozhattunk.

A jogosan felmerülő kérdésre, miszerint miért is nem adták ki végül ezt a verziót? Schreiber azt a választ adta, hogy nem sokkal ennek a verziónak a befejezése előtt dőlt az el, hogy a DNF-et, inkább a 2.0-ás Unreal motorral szerették volna kiadni. Leginkább az újfajta shaderek, bumpmapping okán, amivel szerintük még reálisabb hatást érhettek volna el.

Az egyetlen probléma az volt, hogy mikor átportolták a játékot az új verziós motorra, akkor nem várt hibák léptek fel, és az egész játék, lényegében játszhatatlanná vált. Textúrák tűntek el, scriptek estek szét, sőt volt hogy meg se jelent a pálya. Így kvázi az egészet, az elejétől ki kellett javítgatni, helyenként teljesen újra írni.

A helyzet azonban, csak ez után kezdett igen érdekessé válni, Schreiber szerint ugyanis a 3D Realms, az eredeti, működőképes verziót, amit 98 és 2001 között hegesztettek össze, be szeretné fejezni, és ki szeretné adni. Csakhogy, a kiadó 2K jóvoltából, a jogok időközben átvándoroltak a Gear Boxhoz. Az üggyel kapcsolatban, többször kérdezték a Gear Box igazgatóját, Randy Pitchfordot is, aki először még diplomatikusan fogalmazott, miszerint ők nem zárkóznak el egy esetleges együttműködős elől, de ebben a kérdésben, a kiadónak kell döntenie. Majd később már inkább szkeptikusan állt a kérdéshez, és vitatta, hogy a játék valóban majdnem kész, 90% feletti, játszható állapotban lenne. Hisz a 2011-es verzió is csak 60-70% körüli állapotban volt, mikor végül hozzájuk került. Ahogy azt is, hogy ha a 2001-es verziót kiadnák, az beváltaná a játékosok hozzá fűzött reményeit. Elvégre egy majdnem 20 éves játékról van szó, ami az ezredforduló körüli színvonalra lett belőve, amit mára jócskán meghaladott az ipar.

Ugyanakkor kijelentett, ha mégis nekik kéne befejezni, kiadni a játékot, valószínűleg a 2011-es verzióval adnák ki külön, bővített csomagban, hasonlóan a 3D-hez készült Megaton Editionhöz. Vagyis akik anno megvették a 2011-es verziót, azok nem kapnák meg ingyen, hanem újra meg kéne venniük.

Szokás szerint, e hírek hallatán persze megindult a komment áradat a Duke közösségen belül, úgy pro, mint kontra. Sokan szinte vérre menő vitákat folytatnak arról, miért kéne (ismét) milliókat pumpálni a 3D Realmsbe, és miért kéne az egész Gear Box stúdiót lerombolni, felgyújtani, majd a helyüket sóval behinteni. A magam részéről, egyszerre tartom komikusnak, és elszomorítónak az egész helyzetet, de leginkább azt, hogy még mindig, ennyi év után is hogy be lehet ezzel a játékkal kergíteni az embereket.

Nem tagadom persze, ha kiadnák, valószínűleg én is elcsábulnék, és már csak kíváncsiságból is kipörgetném a 2001-es verziót. Ettől viszont még nem gondolom úgy, hogy a Gear Box lenne az ördög, akik az egyetlen akadálya annak, hogy mi végre megkapjuk azt a játékot, amire oly régóta várunk. Sőt, igazából elég sok dologban hasonlít egymásra a két stúdió.

A Gear Box egy valaha szebb napokat is látott stúdió, akik a Half-Life kiegészítőkkel, és a Brothers in Arms sorozattal kezdték, de igazából a Boderlandsel futottak be a nagyok közé, annak is a második részével. Aztán jött a törés, és az Alien: Colonial Marines-el átverték úgy a játékos közösséget, mint a kiadót. Randyék, gyakorlatilag meglopták a Segát, és az Alien fanokat, hogy az ebül szerzett pénzből, legyárthassák a Claptrapes baromságot, avagy a Borderlands: The Pre-Sequel-t, ami nagyobb lehúzás volt, mint a Volition féle Saints Row IV. Képtelenek azt tudomásul venni, hogy belebuktak a Battlebornba. Egyébiránt meg évek óta birkóznak a 3D Realmsel, Duke miatt, és ott tesznek alájuk, ahol tudnak.

Ugyanakkor a 3D Realmset se kell ám félteni. Sok mindent csináltak ők, beleértve olyan címeket is, mint a Max Payne, de valójában egyetlen játékuk ért el olyan sikereket, ami köré aztán egy komplett franchiset felhúzhattak, ami a zászlóshajójuk lett, és amivel elismerést, hírnevet tudtak maguknak szerezni, ez pedig a Duke Nukem 3D volt. A 3D Realms, se az előtt, se azóta nem tudott jobbat kitalálni ennél, és ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy legújabb játékuk, az Ion Maiden se több, mint egy Duke Nukem 3D mod. Ez a stúdió, a mai napig ebből él, egy lassan negyed évszázados játékból.

A 2011-es Duke Nukem Forevert, lehet a Gear Box fejezte be, de őket maximum az optimalizálatlanságért, és a gyenge konzol portokért terheli a felelősség. A 3D Realms volt az, akik azzal, hogy nem fejezték be, és adták ki legkésőbb 2002-re az eredeti verziót, egy olyan 10 éven át tartó fejlesztői pokolba küldték a játékot, amiből aztán sose tudott kilábalni. A feltüzelt játékos közösség, a sok lelkes rajongó, a hosszú éveken át tartó bizonytalanság, üres ígérgetések, a “when it’s done” kommunikáció hatására, szépen lassan megtört, és elveszítették a bizalmukat, úgy a cím, mint a fejlesztők felé. Nem is beszélve arról, hogy az újabb és újabb promóciós anyagokban látottak alapján, a játék minden egyes verzióváltással, érezhetően egyre többet veszített az egyéniségéből, ami végül oda vezetett, amit 2011-ben kézhez kaptunk.

Hogy rossz volt e a 2011-es DNF? Nem, el lehetett vele szórakozni, volt egy bája, de összességében csak simán kiábrándító volt. Egy érezhetően, és láthatóan befejezetlen, koravén, középszerű játék, ami egy letűnt éra, letűnt hősének tündöklését próbálta megidézni, de csak próbálta. A DNF egy fogalom, egy szimbólum, egy jelkép lett mára. Egy tökéletes példája annak, hogyan lehet tönkretenni egy komplett franchiset, és hogy hogyan nem szabad videojátékot fejleszteni. Nem véletlen, hogy megannyi hasonló, retro hős kalandjait remakelték, rebootolták már az évek során, Dukenak azonban egyetlen épp eszű kiadó, fejlesztő sem mer a közelébe menni. Kivéve azokat, akiké ez a romhalmaz.

A 3D Realms, a DNF-el megtörte a játékosokat, ami aztán ugyanolyan ellenerővel, visszahatott rájuk, és a DNF, végül őket is megtörte. Akár azt is mondhatnám, ha volt egy tanulsága a 2000-res éveknek, amiből minden videojáték fejlesztő okulhatott, akkor ez volt az.

Hogy mi történne, ha esetleg mégis napvilágot látna a 2001-es build? Nos, lehet jó játék lenne, és még azt se mondanám, ne lehetne sikeres a mai mezőnyben, elvégre ma a retronak áll a zászló. Mára külön megélhetési forma lett tudatosan megidézni, nem csak a korábbi évtizedek stílusát, színvonalát, de azok technológiai szintjét is, hisz van rá vevő, bőven. Az viszont biztos, hogy a DNF már sohase lesz az a játék, ami akkor és ott lehetett volna, 2002-ben.

21 hozzászólás to “Duke Nukem Forever 2001 – Avagy újra kísért a múlt”

  1. Az ezzel az egésszel a gond, hogy tényleg olyan lett, mint filmek közül a Star Wars, vagy nem is tudom, hogy melyik franchise-hoz lehetne hasonlítani. Itt arra gondolok, hogy függetlenül a minőségtől, ha bemondják varázsszónak, hogy “Duke Nukem”, valóban hirtelen mindenki megőrül, ahogy te is írtad és onnantól kezdve dróton lehet rángatni őket. Elég gáz, hogy először a 20 vagy hány évig tartó folyamatos hitegetés ment a “mindjárt kész leszünk vele, de tényleg!” dumával, majd amikor végül kijött és sokan csalódtak benne, de legalább egy közepes játék lett, akkor lapítottak, mint szar a fűben, most meg kitalálták, hogy “húzzunk le még egy bőrt a hülyékről, megint bemondjuk, hogy “Duke Nukem”, aztán megint kezdődik az őrjöngés”. Tényleg mint a Star Wars, ott meg azzal etetik mindig a fanokat, hogy ki fogják adni a régi filmekből az eredeti, mozis változatot, ahol még Solo lőtt először, meg ilyenek. Épp csak erre is lassan 30 éve várunk, aztán mégsem történik semmi…

    Jó, lehet, hogy nekem semmi jogom nem lenne ebbe beleszólni, hiszen még a DNF-el is csak kb. 5-10 percet játszottam (megvettem Steamen, az elején lenyomtam a stadionban őrjöngő óriás alient, aztán úgy voltam vele, hogy “jó, majd folytatom, csak most Blizzard cuccok…” szokás szerint XD), de tényleg abba kéne már hagyni ennek az egész címnek az “alázását”, mert ezzel, hogy a készítői folyamatosan előbányásszák, meg újra és újra etetik a rajongókat valami mesével, tényleg csak azt érik el, hogy egyre inkább lejáratják ezt a címet.

    Ja és hogy objektíven is hozzászóljak:

    “Ellentétben a korábbi részekkel, a laza egysorosok, és a helyenként felbukkanó poénok ellenére, a DNF egy jóval sötétebb, komolyabb játéknak lett szánva, horror elemekkel fűszerezve. A fejlesztők célja az volt, hogy egy valódi, brutális idegen invázió hatását keltsék, ezért kifejezetten félelmetesre tervezték úgy a szörnyeket, mind a környezetet. A pályák nagy része, jellemzően éjszaka játszódott, de nem voltak ritkák a tomboló viharok sem. A hatás fokozása érdekében pedig, sok filmszerű átvezetővel, és scriptelt jelenettel találkozhattunk játék közben.”

    Jó, hogy ezt előre elmondta, legalább tudom, hogy számomra ez az “igazi ősverzió” kb. egy kalap szart ér, nem hogy pénzt. Ez így leírva kb. egy Doom sokadik rész lenne, csak cseréld ki a pokolbéli démonokat alienekre. Nekem meg a Duke marhára nem erről szólt soha, hanem pont arról, hogy az egész egy paródia, egy görbe tükör, részben az FPS lövöldék műfaja felé, részben az ilyen túlszteroidozott, macsó, B-akciósztárok filmjei felé. (Eleve Duke-ra én mindig úgy tekintettem, mintha minimum Schwarzenegger szándékos karikatúrája lenne, még külsőleg is hasonlítottak. :D) Ez így kb. úgy hangzik, mintha kitalálnák, hogy feltámasztják másik kedvenc FPS-emet, a Rednecket, ám dobnák az egész paraszt-paródiát (XD), meg a vicces ufókat, meg a “hőkövető” számszeríjat, ami úgy működik, hogy a tyúk seggébe dugnak egy dinamitot, majd kilövik az az ellenfélre, stb. és megpróbálnának valami gagyi, Shyamalay-féle A falu/Jelek-szerű játékot kiadni, ahol a szegény farmer próbál a tanyáján/falujában túlélni, miközben a gonosz és ijesztő alienek terrorizálják őket. Ez sem Redneck lenne már, hanem egy sima akció/horror FPS, amiből van egy millió másik. Amúgy meg azt is szar látni, hogy ha jól értem, a játék saját készítőjének van a legkevesebb fogalma arról, hogy miért is volt anno már a DN 3D is népszerű. Nem, nem azért, hogy “jujj, támadnak az idegenek, támadjunk hát vissza!”, az kb. csak a körítés volt. Azért volt király játék, mert malacfejű zsaruk mászkáltak benne (kb. mintha a Tini Nindzsákból átnézett volna Bebop 😀 XD), volt sztriptízbár, ahol ha fizettünk a néninek, megmutatta a cicijeit és ha volt is valami nagy “komolyság” (pl. épp szarrálőttünk egy fél családi ház méretű alien királynőt), azt egyből valami poén követte, itt pl. az, hogy duke lecsapta a fejét, majd a helyére ült és szó szerint leszart a nyakán, miközben még dudorászott is hozzá és előkapott egy újságot. 😀 Na én EZEK miatt játszottam a DN-el, az pont nem érdekelt, hogy egyáltalán mi a sztori, mik támadják pontosan a várost, stb-stb., mert a hangulat és a poénok mellett ez mind rohadtul másodlagos volt.

    Mondom, ezt a brand-lejáratást a készítők helyében nem folytatnám a jövőben (max akkor, ha TÉNYLEG össze akarnak hozni valami überfasza, hamisítatlan Duke-hangulatú, a mai igényeknek megfelelő FPS-t, egy olyan talán még érdekelne), hanem úgy lennék vele, hogy “oké, megkaptátok a DNF-et, “leróttuk tartozásunkat”, olyan lett, amilyen, de legalább még ebben az életben kihoztuk, most pedig inkább halkan elsunnyogunk hátul a művészbejárón keresztül, mielőtt elvisz minket a népharag”. De nem, ezek még újra visszamennek a színpadra, mondván, hogy “van itt még, ahonnan ez jött!”, pedig a közönség közül senki sem kiabálta, hogy “vissza-vissza!”, csak mindegyikük egyre idegesebb/szkeptikusabb lett.

    És hogy megveszem-e majd, ha ez a verzió valaha is napvilágot lát? Tudja a fene, valószínűleg majd a hangulatomtól, a cucc árától, meg attól függ az egész, hogy végülis pontosan milyen lesz. Pont a DNF óta tanultuk meg, hogy amit ők mondanak, az sokszor végül egyáltalán nem úgy sül el, ahogy az elején ígérték és az sem kizárt, hogy az első bejelentés és a kész termék között eltelik úgy 1-2 évtized, szóval ezt még korai lenne megmondanom. XD

    • “függetlenül a minőségtől, ha bemondják varázsszónak, hogy “Duke Nukem”, valóban hirtelen mindenki megőrül, ahogy te is írtad és onnantól kezdve dróton lehet rángatni őket” -> Ez így van. Szóval nem akarom bántani a Duke közösséget, mert egyfelől baromi igényes tartalmakat hoznak létre, már évtizedek óta. Többek között önerőből felújították, a komplett a Duke 3D-t, ami nem kis teljesítmény. Viszont valóban, a DNF, főleg annak az elhíresült 2001-es változata, egy olyan piros gomb, amit ha benyomnak náluk, totál elvesztik a józan eszüket.

      “Elég gáz, hogy először a 20 vagy hány évig tartó folyamatos hitegetés ment a “mindjárt kész leszünk vele, de tényleg!” dumával, majd amikor végül kijött és sokan csalódtak benne, de legalább egy közepes játék lett, akkor lapítottak, mint szar a fűben, most meg kitalálták, hogy “húzzunk le még egy bőrt a hülyékről, megint bemondjuk, hogy “Duke Nukem”, aztán megint kezdődik az őrjöngés”.” -> Ettől azért bonyolultabb a story, ugyanis az eredeti fejlesztő cég, a 3D Realms, menet közben becsődölt, majd a kiadó 2K adta át a projektet egy másik cégnek, a Gear Boxnak, és ők fejezték végül be. Méghozzá roham tempóban, mert a kiadónak eddigre már a hócipője tele volt azzal, hogy lassan 5 éve pumpálja a pénzt ebbe a címbe, és még mindig nincs kész. Merthogy ők voltak a harmadik kiadó, akik bevállalták ennek a pénznyelőnek a finanszírozását.

      “tényleg abba kéne már hagyni ennek az egész címnek az “alázását”, mert ezzel, hogy a készítői folyamatosan előbányásszák, meg újra és újra etetik a rajongókat valami mesével, tényleg csak azt érik el, hogy egyre inkább lejáratják ezt a címet.” -> Itt inkább arról van szó, hogy mint írtam is, a 3D Realms, szeretne ismét pénzt látni, és tudják, hogy erre egyetlen reális esélyük van, ha megadják azt a régi motoros Duke fanoknak, amire vágynak. Mert Dukenál nem tudnak jobbal előállni, nincs más ütőkártyájuk, csak ez. Csakhogy Duke jogai, többé már nem náluk vannak.

      “Ez így leírva kb. egy Doom sokadik rész lenne, csak cseréld ki a pokolbéli démonokat alienekre. Nekem meg a Duke marhára nem erről szólt soha, hanem pont arról, hogy az egész egy paródia, egy görbe tükör, részben az FPS lövöldék műfaja felé, részben az ilyen túlszteroidozott, macsó, B-akciósztárok filmjei felé.” -> Szerintem nem eszik ezt ennyire forrón. Azt a 3D Realms se mondta, hogy a poénok, lazaság, ne lennének benne. Annyit mondtak, hogy a para faktort jobban fel akarták erősíteni. Az meg a 2011-es verzióban, és a 3D-ben is benne volt. Szóval igen, Duke alapjáraton önreflexív volt, tele mindenféle poénnal, utalással, de mellette azért a paráztatás is ment, mikor a sötét barlangokban, csatornákban, folyosókon, jöttek a vörösen izzó szemű mutáns disznók, meg az Octabrainek.

      Amúgy ha megnézed a 2001-es trailert, ott is vannak ilyenek, mint sztriptíz bár, öreg bányász aki beszólogat, Duke szamár hátról lövöldözi a fertőzött parkőröket, stb. Bombshellt pl. Duke kvázi genderswapos riválisának szánták. Ahogy lett volna benne homár robot komornyik, férfi Vasquez paródia az Alienből, meg még kitudja, mi minden. =) Szóval szerintem nem kell emiatt aggódnod. =)

      “Eleve Duke-ra én mindig úgy tekintettem, mintha minimum Schwarzenegger szándékos karikatúrája lenne, még külsőleg is hasonlítottak.” -> Ez olyannyira így van, hogy az Atomic Edtionben például, van egy Pigsty nevű pálya, ami az első Terminátor film rendőrőrsös jelenetén alapul. Plusz Duke a pálya elején, Schwarzi akcentussal benyögi az “I’ll be back”-t. =D Az alap játékban pedig van egy Freeway nevű rejtett pálya, aminek a végén megtalálhatod a présben összelapított Terminátort, amit Duke egy “Terminated” megjegyzéssel nyugtáz. =)

  2. cheatergs Says:

    A DNF körül az ígérgetések ellenére se volt akkora tömeghisztéria, mint a soha be se jelentett Half-Life 3 miatt, amitől a mai napig képesek csorogni.

    A DNF mizériáján legalább játékos-fejlesztő egyaránt röhögött, míg a HL3-at a fanjai a játékipar transzcendenciális megváltójaként emlegették/ik, miközben a fejlesztőknek koncepcióik se voltak róla.

    A Valve meg pacsizhat a 3DR-GB duóval, amiért nem közli velük a rideg valóságot: No-Life.

    Franc tudja, mi a haszna ebből.

    • Azért a kettő elég más kategória. Dukenál volt egy epic trailer, egy majdnem kész játékról. Aztán onnantól kezdve, egy évtizeden át hitegették vele a játékosokat, 2-3 évente elhúzták az orruk előtt a mézes madzagot, újabb és újabb promó anyagokkal, miközben állandóan azt szajkózták, hogy: “Már nincs sok hátra, mindjárt itt van, és ez annyira epic lesz, hogy csak na!”

      Tették ezt egészen addig, amíg a stúdió, be nem csődölt, és a franchise jogait el nem vették tőlük. Aztán most kapálóznak, hogy de mégis kéne nekik Duke vissza.

      A HL 3-ról viszont konkrétan semmit se tudni, hivatalosan soha meg nem erősített pletykákon túl. Sőt, a legutóbbi, kiszivárgott információk szerint, a Valve azért se jelentette be soha a HL 3-at, mert nem is létezik a projekt. A Valve olyan jól eléldegél a Steamből, hogy semmi szükségük nincs rá.

      Mondjuk őszintén szólva, nekem már a 2 iránya se tetszett. Meg arról is lehetne beszélni, hogy annak a trailereiben, mennyivel komplexebb fizikát és AI-t ígértek, mint amit végül kaptunk. Vagy hogy a szörnyek fele, csak a játék fájljai között létezik, de ingame sose kerültek be.

      • cheatergs Says:

        Vsz a különbség csupán a “bejelentett” és “be nem jelentett” között van.
        A stúdiók és játékosok reakciója ettől függetlenül uaz lett: mély csönd ill nyáladzás.

        Mellékesként ott az Ep3 is.

        A HL2 sztem is kora egyik legnagyobb kamuja volt, csak vmiért bekajálták a népek (a marketing és lefizetett újságok akk tűntek fel először). Persze megütött egy mércét, de ah írtad, közelében sem volt a trailereknek, és összességében alulmaradt a másik két vetélytárssal szemben.

        A Colonial Marines már csak a HL2 miatt sem lehet úttörő az átverésben.
        Ebben a koronázatlan király meg sztem az Ubi, aminek a címei tippre fele a közelében sincs a reveal trailereknek (AC-k, The Crew-k, WD-k, FC-k, For Honor, The Division etc.).

      • Amúgy a Half Life-nál pontosan melyik “harmadik rész” nem lett végül elkészítve? Mert felváltva hallom, hogy lett volna egy teljesen új játék “Half Life 3” címen és azt ígérgették sokáig, míg végül semmi sem lett belőle, illetve hallom azt is, hogy a Half Life 2 volt lebontva part 1 – part 2 – part 3 részekre és ebből a hármasból nem csinálták meg soha a harmadikat. (Ha utóbbi helyzet áll fent, akkor az még szemetebb húzás, hiszen egy 2/3-ban megcsinált történet utolsó 1/3-os fináléjától fosztották meg a fanokat.) Komolyan kérdezem, mert szinte semmit nem tudok a HL-ről, azon túl, hogy Valve, Gaben és hogy sok fanja van. Haver egyszer meg akarta nekem mutatni még talán a HL 1-el, hogy “mekkora királyság”, aztán amikor a játék elején 5-10 percig csak mégy lefelé a laborba a lifttel, vagy mi, akkor közöltem vele, hogy “igen, én többek között pont ezért nem játszom ezzel”. XDDD

      • cheatergs: A DNF-ről azért jöttek ki promó anyagok, gameplayből összevágott trailerek, hivatalos infók, stb. Plusz az legalább elkészült, még ha nem is azt kaptuk végül, amit anno beígértek nekünk.

        A HL 3-nál viszont az volt, hogy az Episode 2 után a Valve, néma kussban ült, a játékosok meg várták, hogy akkor most mi lesz? Lesz e harmadik kiegészítő, vagy már esetleg a számozott folytatáson dolgoznak? Gabék viszont ez ügyben nem mondtak semmi konkrétat, inkább amolyan “se megerősíteni, se cáfolni nem tudjuk” stílusban, nyitva hagyták az egészet, akárcsak a játék végét. Aztán ebből egyes fanok azt vették le, hogy Gabék biztos a HL 3-on dolgoznak, csak szándékosan titkolóznak, mert nem akarják, hogy megint úgy járjanak, mint anno a HL 2-vel, amit a megjelenés előtt leloptak.

        Nekem amúgy a legnagyobb problémám az volt a 2-vel, már azt leszámítva, hogy a klasszikus HL fegyverek, ellenségek fele hiányzott, hogy egyszerűen inkonzisztensnek éreztem a világát, különösen az 1 fényében.

        Mondjuk itt jegyzem meg, hogy nekem a Doom 3 se nyerte el a tetszésem. Igaz, id-ék azért nem lódították akkorát, mint a Valve a trailereikkel, de itt is az volt, hogy oké, itt az über grafikus motor, kora legszebb grafikájával, csak épp szart se látsz belőle, mert a játék jó 80%-a egy szűk, sötét, a szürke 50 árnyalatában úszó folyosó játék. Na meg a másik, hogy mekkora baromság volt már a Doomból, ami mindig is egy explicit gore játék volt, paráztatós horrort csinálni?

        Szóval ezért is feküdt nekem jobban a Q4, mert egyrészt milliószor jobban megvillantotta a grafikus motor valódi képességeit. Másrészt ez hozta azt a darálós, kaszabolós feelinget, amit egy Doom-tól vártam volna.

        Titkos: Konkrétan egyik se. Az episodeok, pusztán a HL 2 kiegészítői. Olyanok, mint a HL 1-hez kiadott Opposing Force, és Blue Shift. Csak még azok más szemszögekből közelítették meg a storyt. Addig az episodeok, a HL 2 vége után történteket vitték tovább.

        HL játéktól amúgy felesleges finálét várni, mert eddig az összes résznek, beleértve a kiegészítőket is, nyitott vége volt. Ezek közül, talán az Opposing Force vége volt a legbizarrabb.

        A HL 1 eleje meg, nos engem igazából meglep, mennyien nem szerették ezt. =) Jó persze, az hogy a játék első fél órájában, lényegében nem történik semmi, abból is az első negyed órát egy vonat kocsiban töltjük, valóban nem épp a legizgalmasabb. Meg ennek kétségtelenül volt egy olyan funkciója is, hogy a fejlesztők az engine képességeit fitogtassák. Nekem viszont pont az tetszett benne, hogy nem úgy indult, mint az összes többi FPS. Vagyis nem egyből a közepébe vágva kezdte, aztán max utólag tudtál meg ezt-azt a storyról, hogy tulajdonképpen, mi is történik itt. Hanem először még szépen körbevezetett téged a komplexumban, láthattad amikor még minden normális volt, aztán jött a katasztrófa, és így sokkal érdekesebb volt bejárni ugyanazokat a helyszíneket, csak már szétbarmolva, tele szörnyekkel.

  3. Kell ez nekünk? Nagyon szerettem volna h kijöjjön ez a játék… 15 évvel ezelőtt! Hol van már az a generáció akiknek ezt szánták? Marakodás egy lerágott csont felett… 🙄

    • Igazából ez jelenleg nem is annyira a játékról szól, mint inkább egy zavaros marketing háború, a két cég között, ahol mindkét fél, egymásra mutogat.

      A baj az, hogy sok gyepes Duke fan, nem látja a fától az erdőt, és elfelejtik, hogy ez a 3D Realms, már nem az, ami volt.

      A 3D Realms-t anno két arc rakta össze, Scott Miller, és George Broussard. Minden “szép és jó volt”, csakhogy egy szép napon, Miller megunta a DNF körüli kompromisszumot nem ismerő huzavonát, és úgy döntött, inkább visszatér a gyökerekhez. Magával vitt pár másik tehetséges, kreatív arcot, és újraélesztette az Apogee-t. Ezzel azonban a 3D Realms, jelentős pénzmagtól esett el. Ráadásul, mivel kettejük közül, Miller volt a valódi tehetség, még George, inkább egy ügyes producer volt, hamar kicsúszott alóluk a talaj. George nekiállt kilincselni mindenkinél, ment az iDhez, Epichez, Activisionhöz, még a Bethesdához is, de mindenki elhajtotta a francba. Míg végül a 2K, akiktől cirka 5 millát akartak leakasztani, azt mondta, hogy inkább fizetnek 30-at, de mostantól övék Duke jogai. George meg nem tudott mást tenni, mint cékla vörös fejjel belement, aztán addig húzták a 2K agyát, még azok elvették tőlük az egészet, és odaadták a Gear Boxnak. George meg mehetett kekszet kapálni.

  4. Igen, szeretnék AZ az ember lenni. Én mindenkit megértek, minden véleményt meghallgatok, elolvasok, és maximálisan tiszteletben tartom, ha valaki máshogy gondolja. De a DNF egy RAKÁS SZAR lett. Pont. Lehet ezt cifrázni, hogy így meg úgy, de nem, tudom, hogy nehéz ezt beismerni, de bizony a DNF objektíven egy rakás szar lett. Még arra sem vett rá a lélek, hogy kiplatinázzam. Kurva unalmas multiplayer, szar grafika, szar és frusztráló játékmenet (KÉT FEGYVERED LEHET???? EGY DUKE NUKEM JÁTÉKBAN????), erőltetett poénok, még a GTA:SA-s minijátékoknál is játszhatatlanabb minijátékok, repetitív soha véget nem érőnek érződő pályák, amelyek designolásába 0 azaz abszolút, nettó nulla energiát öltek. Egy szenvedés volt végigjátszani. Első nap megvettem a Balls of Steel kiadást, és tényleg nem vártam sokat egy több játékgeneráción átívelő, ciklikusan előjövő development hell után, csak valami funolós cuccot, de a DNF sajnos egy forintot nem ér.

    A régebbi verziókra viszont én is kíváncsi lennék.

    • Igazából az volt a baj, hogy még az a verzió se volt befejezve, és ez érződött is a játékon menet közben, amit végül kézhez kaptunk. A játék olyan 70% körüli állapotban volt, mikor a kiadó kivette azt a 3D Realms kezei közül, és átadta a Gear Boxnak. Ám nekik is úgy, hogy kaptak rá fél évet, hogy befejezzék, konzol portokkal együtt. Holott ez egy PC only játéknak készült.

      PC-n nem nézett ki rosszul, úgy kb. a Rage színvonalát hozta. Bár néha durva FPS dropjai voltak a gyengébb vasakon, amit szimplán az okozott, hogy nem lett normálisan optimalizálva. Később ezt szerencsére javítottak is PC-s verzióban, egy combosabb patchel. Ahogy a fegyver limitet is 4-re emelték.

      A minijátékokkal nekem nem volt bajom. Egyedül a kosárlabda volt nyögvenyelősebb, mert nem lehetett szabályozni a dobás erejét, így csak a távolsággal tudtál operálni.

      A poénok közül volt ami ült, volt ami nem. Azon viszont jót röhögtem, ahogy egyes nagy öregek, az alien csöcsökön, a segglyuk ajtón, és hasonlókon kiakadtak. Holott csöcsei pl. a 3D-ben is voltak az ottani királynőnek. Ahogy segglyuk ajtó is volt, csak ott szellőzőként funkcionált.

      A pályák ugyanígy. Volt ami tényleg szép részletesen ki volt dolgozva, főleg a belső terek, mint a kaszinó, vagy a gyorsétterem. Volt ami viszont vagy retekül nézett ki, mint a város madártávlatból. Vagy szimplán csak szegényes, copypaste szagú volt, mint a gát belsejének nagy része.

      A multi, na igen, látszott, hogy sanszosan ebből semmi se volt kész, és a Gear Box csapta hozzá az utolsó pillanatban, mert multi az kell. Ha jól rémlik, az elején nem is volt hozzá csak összesen két pálya, és egyetlen játékmód.

      Én azt mondom, volt ettől a játéktól rosszabb, pl. ott volt az ugyanabban az évben megjelent Postal III, amihez képest a DNF, egy bőven decens játék volt. A DNF-et legalább végig tudtam vinni, és voltak élvezetes szakaszai, ellentétben a Postal III-al, amire azóta se vitt rá a lélek.

      Amúgy arra is mennyit, valami 8 évet vártunk? =) A korai trailerekben beígértek nekünk egy szabadon, töltőképernyők nélkül bejárható várost, ahol minden házba bemehetünk. Erre még csak nem is lehetett szabadon mászkálni. Ronda volt, bugos mint a rettenet, és még fagyott is. Nem véletlen, hogy a beígért konzol portjai, már ki se jöttek. Ahogy az se, hogy az RWS végül 4 év után, kidobott nem ehhez, hanem a korábbi részhez egy kiegészítőt, direkt azért, hogy ezt az epizódot kvázi negálják. Ami azért nem semmi, ilyet se az előtt, se azóta nem csinált senki más rajtuk kívül. Bár lehet nem kellett volna kiadni a fejlesztést még 2007-ben, valami neve nincs ruszki cégnek, és akkor talán még egy jó játék is lehetett volna belőle. =)

      • “Ám nekik is úgy, hogy kaptak rá fél évet, hogy befejezzék, konzol portokkal együtt. Holott ez egy PC only játéknak készült.”

        Hát kb. itt is baszták el ezek szerint, semmi értelme nem volt konzolokra kihozni, azt az energiát nyugodtan beleölhették volna egy jobb PC-s portba. A PC-s verzióhoz sajnos nem volt alkalmam, de most így utólag bánom.

        “A minijátékokkal nekem nem volt bajom.”
        Fhú, pedig PS3-on legalábbis a léghoki az kb. játszhatatlan volt, a GTA IV-es jobb volt mint a DNF-es. 😀

        “A poénok közül volt ami ült, volt ami nem. Azon viszont jót röhögtem, ahogy egyes nagy öregek, az alien csöcsökön, a segglyuk ajtón, és hasonlókon kiakadtak. Holott csöcsei pl. a 3D-ben is voltak az ottani királynőnek. Ahogy segglyuk ajtó is volt, csak ott szellőzőként funkcionált.”
        A proli humorral nincs bajom, sőt, kifejezetten elvárom a DNF-től, de nálam a poénok többsége sajnos nem ütött be, lehet csak azért, mert jobban elvonta a figyelmem a csalódottság érzése. :/

        “A pályák ugyanígy. Volt ami tényleg szép részletesen ki volt dolgozva, főleg a belső terek, mint a kaszinó, vagy a gyorsétterem. Volt ami viszont vagy retekül nézett ki, mint a város madártávlatból. Vagy szimplán csak szegényes, copypaste szagú volt, mint a gát belsejének nagy része.”
        Most így visszagondolva ezzel speciel pont tökéletesen egyet tudok érteni, a belső terek tényleg jól voltak megdesignolva, de a nagy üres, nyitott kültéri részek (gát, kanyonos rész az autópályával) tényleg mintha csak oda lettek volna szarva, a nyakamat rá, hogy azokat csinálták meg utoljára, amikor már szorította őket az idő.

        “A multi, na igen, látszott, hogy sanszosan ebből semmi se volt kész, és a Gear Box csapta hozzá az utolsó pillanatban, mert multi az kell. Ha jól rémlik, az elején nem is volt hozzá csak összesen két pálya, és egyetlen játékmód.”
        És ez tudod miért szar? Mert a Duke Nukem 3D-ben is volt multi, és nem is akármilyen! Anno vidéken (hát kvázi nem messze tőled) sokat nyomtuk haverokkal a fos gépeinken a garázsban és nagy fun volt.

        “Én azt mondom, volt ettől a játéktól rosszabb, pl. ott volt az ugyanabban az évben megjelent Postal III, amihez képest a DNF, egy bőven decens játék volt. A DNF-et legalább végig tudtam vinni, és voltak élvezetes szakaszai, ellentétben a Postal III-al, amire azóta se vitt rá a lélek.”
        A Postal III-ról tudod mennyit tudok? Amennyit a blogodban írtál róla. 😀 SEHOL máshol nem láttam a játékról semmit, mintha nem is létezne. Ha nem olvastam volna tőled azt a posztot, most meglepődtem volna, hogy “baszki, van Postal 3?”. 😀 De azt asszem már mások is fejlesztették, nem? Valami ruszki cég, és a RwS csak besegített nekik vagy ilyesmi.

        “az RWS végül 4 év után, kidobott nem ehhez, hanem a korábbi részhez egy kiegészítőt, direkt azért, hogy ezt az epizódot kvázi negálják”
        Pont ezt akartam írni, szinte szó szerint. Múltkor olvastam egy cikket, hogy kiadtak a második részhez valami új csomagot, és azonnal ez jutott az eszembe, hogy ennyire nem vállalják fel a harmadik részt? 😀 Lehet már csak szánalomból letöltöm és kipróbálom.

      • “Hát kb. itt is baszták el ezek szerint, semmi értelme nem volt konzolokra kihozni” -> Sajnos ez nem az ő döntésük volt. A kiadó adta nekik utasításba, hogy multiplatform címnek kell lennie, mert úgy többet adhatnak el belőle.

        Ha teheted, egyszer ülj majd neki a PC verziónak is. Sokkal jobb, mint a konzol portok. A léghokival is az volt a baj, hogy egérhez lett kitalálva.

        Duke 3D-vel mi is toltuk még anno multiban, máig emlékszem a TEN-re. =)

        Postal III-ról igazából kevés konkrétumot tudni, mert az RWS és a ruszki Akella közti ügyleteket, a mai napig homály fedi. A játék készítőinek listája viszont tele volt oroszokkal, vagyis inkább egy ruszki külsős cég csinálta a Postal III-at, mint az RWS. Ők inkább csak felügyelték. Nem véletlen, hogy az oroszoknál hónapokkal korábban kijött, mint az EU-ban, vagy Amerikában.

        Egyébként arról is marha kevesen tudnak, hogy a Postal 2-nek, létezik egy olyan nem hivatalos kiegészítője, amit az RWS engedélyével készítettek a ruszkik, és csak Oroszországban adták ki, orosz nyelven. (Bővebb info erről.)

        Sőt, az oroszok később a Postal 2 hatására, csináltak egy saját Postalt, Невский Титбит néven. Na ebben olyanok vannak, hogy féltéglával kell jobblétre szenderíteni a rád támadó, görbebotos öregasszonyokat. Idegenektől nyúlt zsugorítóval harcolhatsz a rád rontó csövesek ellen. Varázspálcával változtathatsz WC csészévé ellenfeleket. Dupla minigunnal ritkíthatod a mecha disznókat, és hasonlók. Ja, és a molotov koktél másodlagos funkciója az, hogy a fickó megissza benzint belőle, ami gyógyít. =D

  5. Wolfman Says:

    Előre is bocsi a kijavításért, de Frederik Schreiber nem dolgozott az eredeti játékon, ő csak a 3D Realms 2014-es tulajdonosváltásakor csatlakozott a céghez.
    A másik, amit a kommentekben olvastam, hogy a DNF csak PC-re volt fejlesztve. Pedig George Broussard-ék terveztek konzolportot, és ennek érdekében jelentősen megvagdosták a pályákat is, hogy jobb legyen a konzolos framerate.

    Amúgy én is kíváncsi lennék a 2001-es buildre, de az a baj, hogy az IP és a kiadási jog olyan cégek kezében van, akiket csak a pénz motivál és nem adják be a derekukat olyan könnyen. Ráadásul Randy Pitchford szerint nem 90% az a szám, hanem sokkal kevesebb… Nem tudom, kinek higgyek, mindenesetre szívesebben látnám a saját szememmel. 😉

    • Semmi gond. Név alapján ismerősnek tűnsz, nem voltál te benne véletlenül a rövid életű, magyar WeTube projektben?

      Legjobb tudomásom szerint az eredeti DNF-et, amit ’98 és 2001 között csináltak, eredetileg PC only címnek szánták. Persze nem kizárt, ha az kijön, később jött volna konzolokra is. Viszont a PC volt a fő platform, amire szánták.

      A 2001-es verzióval szemben, nekem is vannak azért fenntartásaim. Pláne, mert a 3D Realms, ennél is pont azt a “majdnem kész volt” dumát vette elő, amivel korábban évekig hitegettek mindenkit, hogy: “Már majdnem kész a játék, mindjárt kiadjuk, már nem kell sokat várni rá!” Aztán valahogy sohase akart elkészülni. =) Más téma, hogy Pitchfordék is tettek azért bőven, hogy ne igazán akarjam azt, hogy a 2001-es build befejezése, esetleg rájuk maradjon.

      Szerintem inkább egy új, normális Duke game kéne, a Forevert meg el kéne felejteni végre. A Duke Begins például egy jó kis újrakezdés lehetett volna, de a Gear Box persze azt is csak belógatta, mint a mézes madzagot, aztán elkaszálták. Akárcsak a Duke Nukem Reloaded-et.

      Legjobb lenne, ha a kiadó inkább valami kisebb, értelmesebb fejlesztőt keresne. A Shadow Warriornál például, bejött ez a húzás. Kis lengyel cég, messze élvezetesebb játékot csinált, mint amilyen a DNF volt.

      • Wolfman Says:

        Nem voltam benne a WeTube-ban, nem igazán töltöttem fel videókat YouTube-ra sem.

        Azzal egyetértek, ha kisebb fejlesztőt keresne a Gearbox. A Slipgate Studios szerintem komoly esélyes lehetne.

      • Velük az a baj, hogy az eddigi játékaik, nos finoman szólva is alulról súrolták a középszerűséget, vagy meg se jelentek. Ha jól tudom, ők dolgoztak anno a Duke Nukem Reloadeden, aminek aztán a Gear Box, szánt szándékkal betett, mert tudták, ha ez kijönne, néhány hónappal a DNF után, ami finoman szólva se szerepelt valami fényesen, akkor szép kis veszteségük lenne. Hisz mindenki egyből a Reloadedet venné meg, a DNF pedig menne a süllyesztőbe.

        Utána kihoztak egy közép-gyenge Rise of the Triad felújítást. Majd egy Bombshellt, aminek igazából semmi más dolga nem lett volna, mint hozni az Alien Breed féle receptet, de még ezt is elszúrták. Az Alien Shooter: Vengeance, sokkal jobban csinálta ezt.

  6. Péter képzeld
    van egy új fps ami rohadt jó 😀 Úgy van dizájnolva mintha 97-ben készült volna és olyan mintha egybegyúrták volna a Quake 1-2-őt, Doom 2-őt, HEreticet, sajátos pályadizájnnal.. Vannak horrorisztikus lassú pályák, vannak benti zárt pályák meg kinti városi, gyári, nagy, nyitott részek, farmok (redneck rampage feeling) Kulcsgyűjtögetés, klaszikus fegyverek és még a tárgyakat, dobozokat is lehet mozgatni ami külön fun benne, a zene meg egyszerűen kurva jó. Két epizódot tudsz letölteni, a harmadik még nincs kész.. ÉS ajánlom, hogy a pixelesítést kapcsold be majd egy minimálisra és úgy még jobb a feelingje.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger ezt kedveli: