Az év leghülyébb kifogása

Távoli földről jött idegenek, régi barátaim! Azért gyűltünk ma össze, hogy kiosszuk az év leghülyébb kifogásáért járó díjat. Nem volt egyszerű a döntés, hisz idén se voltunk híján pofátlanságokra, smucigságokra, mezei hazugságokra adott hülyébbnél-hülyébb “magyarázatoknak”. Ám mint mindig, győztesből csak egy lehet, egy hülye kifogás, mind felett. A díjat pedig kapja… naná hogy Randy Pitchford, és a Gearbox!

Szemfülesebb olvasók már nyilván észrevették, hogy nem először kerül elő az említett úriember, és az általa vezetett cég neve, ugyanis idén egyszer már megkavarták a szart, a méltósággal nyugodni képtelen Duke Nukem Forever körül. (Mely már inkább Unrest Forever.) Most azonban ismét alakítottak, a tőlük megszokott módon.

Akik nincsenek benne komolyabban a gamer világban, azoknak nagyon röviden úgy tudnám leírni a dolgot, hogy Randy Pitchford és az általa vezetett, szebb napokat látott Gearbox, lassan olyanok lesznek, mint a legendás Midász király. Csak még az ő érintésétől, minden arannyá, addig az övékétől, minden szarrá változik.

Mielőtt azonban ismertetném, ezúttal mivel vívták ki a népharagot, érdemes némi gyorstalpalót tartani, az eddig elkövetett bűneikből.

1; Játékosok millióit, és a kiadó SEGA-t átbaszva, kihozták az Alien Colonial Marines-t, melyről sokat elmond, hogy az előzetes ingame videói jobban néztek ki, mint a végső játék.

2; Az említett játékra hivatkozva, gyakorlatilag meglopták a kiadót, hogy az ebül szerzett tőkéből, elkészíthessék a meglehetősen vérszegényre sikerült Borderlands: The Pre-Sequel-t.

3; Tartva a Blizzard féle Overwatch-tól, idő előtt kidobták a Battleborn-t (természetesen telecseszve mikro-tranzakcióval) amibe aztán annak rendje és módja szerint belebuktak. (Akárcsak anno a Bulletstormba.) Amit képtelenek voltak elismerni, helyette a játékos közösséget hibáztatták, amiért a kettő közül, a jobb árúra ruháztak be.

4; Alátettek (a pénzüket amúgy szintén megérő) 3D Realms-nek ott, ahol tudtak. Miközben a másik felet vádolták ugyanezzel.

5; Beálltak a Kickstarter pénzeket elsikkasztó We Happy Few mögé. Mely elméletileg a BioShock után keletkezett űrt hivatott betölteni. A gyakorlatban azonban egy lélektelen, összecsapott fércmunka volt, ami finoman szólva se váltotta be az ígéreteit.

Ezek után, nyilván nem túl meglepő, hogy az évek óta húzott-halasztott Borderlands 3 kapcsán se lehet nekik lassan elhinni semmit. Rossz nyelvek szerint, az idei E3-on is azért nem mertek előállni semmi konkréttal, mert érzik ők maguk is, hogy a Bethesda féle Rage 2 mellett, esélyük se lenne labdába rúgni. A legutóbbi bejelentésükkel azonban, überelték minden eddigi kifogásukat. Konkrétan a legutóbbi halasztást (természetesen határozatlan időre) azzal indokolták, hogy a korábbi, és legújabb rész borítójára szánt Psycho-nál (ez egy alap ellenség a játékban, van közelharcos, öngyilkos verziója is) nem tudják megoldani azt az eget rengető problémát, hogy mégis hogyan lője magát háromszor fejbe.

(A korábbi részek borítói.)

Randyék részéről, ez egy elképesztően nevetséges, és szánalmas kifogás. Ami után az egyszeri játékos, joggal kételkedik abban, hogy ha valaha is elkészül ez a játék, megéri majd rá időt, és pénzt áldozni. Személy szerint, akármennyire is élveztem a második részt, és a Tiny Tinás kiegészítőt, a Gearbox elmúlt években nyújtott “teljesítménye” után, én már nem bízok bennük.

20 hozzászólás to “Az év leghülyébb kifogása”

    • Igen, ezt láttam én is Redditen. Meg ezen kívül is volt egy csomó javaslat, pl hogy a lába legyen a harmadik “fegyver”. Szóval meg lehetne ezt oldani fél perc alatt, a játékosokat pont nem érdekelné. Akár harmadik kezet is rajzolhatnának neki. Csak hát ugye nem ez itt a valódi probléma, hanem hogy sanszosan, még mindig nincs érdemleges játék, a borító mögött.

  1. Igen, erről a hírről hallottam, de fel se kaptam a fejem miatta. Viszont így, ebben a tálalásban már vicces az egész. 🙂

    • Persze, mert a legtöbb helyen csak simán leközölték a hírt, hogy késik a játék a borító miatt. Viszont a nagy egésszel, valahogy senki sem foglalkozik. Márpedig annak a viszonyában van ennek (is) jelentősége.

  2. Mondjuk azért durva, hogy egyes kiadók, fejlesztők mennyire képesek hülyének nézni a saját vásárlóikat. Viszont ez a kvázi, “azért bukunk, mert a fogyasztók a hülyék” hozzáállás már kb. a Disney óta meg sem lep.

    • Sajnos pont azért, mert megtehetik. Amíg vannak hülyére vehető vásárlók, addig mindig lesznek olyanok, akik ezt ki is fogják használni.

  3. Szabó Zoltán Says:

    Valahogy az utóbbi években egyre jobban dívik néhány nagyobb kiadó és fejlesztőcsapat részéről komplett hülyének nézni a fogyasztóikat, azaz a gamereket. Lásd a Blizzard legutóbbi bravúrja, amikor a Blizzcon legutolsó bejelentése a full PC-s/konzolos közönség számára egy szaros mobil Diablo játék volt. És nem értik, mi ezzel a baj :D… Remélem erős lejtmenetbe kapcsolnak innentől =P.
    Ja amúgy rég nem jártam erre, bocsi. Néha azért igyekezek felnézni ezentúl.

    • Semmi gond, én is nemrég aktivizáltam magam újra. =)

      Blizzék szerintem már az SC 2 óta a lejtőn vannak. Vagy legalábbis ráléptek arra. Ugye ott indult ez meg, hogy arra számítottak, hogy ugyanaz a történet fog majd megismétlődni, mint korábban az első résznél. Hogy lesz egy esport éljáték, amihez az elkövetkezendő egy évtizedben, nem kell majd hozzányúlni. Sőt, ezúttal lehetünk kapzsik is, nem kell a játékot egyben kiadnunk, hanem három részre bontva, háromszoros áron is eladhatjuk. Aztán úgy jártak, mint a Britek a II. világháborúban, mikor szembesültek a blitzkriegel.

      Az OW is olyan, hogy lehet hogy lenyomta a Battlebornt, mikor kijött, és úgy nézett ki, ez lesz az új trónbitorló a TF 2 után. Mostanra viszont ott tart, hogy sok ős Blizz fan is amiatt panaszkodik, hogy a játék, képtelen érdemben bővülni, megújulni. Még mindig ott tartanak, hogy vannak időszakos eventök, skinekért, aztán csókolom. Ergo, nincs semmi, ami hosszútávon ösztönözné a játékost arra, hogy játsszon is ezzel. Nem is beszélve a storoyról, amiről még mindig nem lehet tudni, végső soron, hová is fog kilyukadni.

      • A Diablós mobiljátékon én is felbasztam magam, de nem is magán a tényen, hanem (ahogy a fenti “SHIT-dász király” fejlesztőcsapatnál is… XD) annak körülményein.

        1. Az idióta Blizz HÓNAPOKIG hypolta Blizzcon előtt, hogy “fúúú, nagy Diabló bejelentés lesz, fúúú, a Nintendo Switch-re kiadott D3 még csak a kezdet, fúúúú, el sem tudjátok képzelni, mi jön itt majd, fúúú…” Aztán jött ez a szar. Ettől a legijesztőbb az egész, volt, aki arra tippelt, hogy az Activision erőlteti ezt rájuk, de ekkora hype után én tényleg félek attól, hogy a Blizz már ennyire nincs szinkronban a rajongóival, hogy ők KOMOLYAN maguk is elhitték, hogy ez valami akkora durranás lesz, hogy minden fan a seggét veri majd a földhöz tőle. (Pláne, hogy Blizzconon is ha jól tudom, ez volt az utolsó bejelentés, szal ezt ők valami “nagy finálénak” szánták, ami szerintük az WoW-os, OW-s, HotS-os és úgy minden játékos hírüknél nagyobbat fog szólni… hát szólt is, csak nem úgy. :D) Itt a nép minimum valami D2 remastered bejelentést várt (ha már az WC és az SC is megkapta a magáét), de még inkább egy D4-et. Erre kijött ez a szarság és még büszkék is rá…

        2. Amikor jött a hidegzuhany (már rögtön a conon, ahol egy fazon kapásból feltette nekik a kérdést, hogy “Ez most valami előrehozott április elseje?” XDDD), akkor meg sem próbáltak magyarázkodni, menteni a menthetőt, stb., helyette jöttek az arrogáns visszapofázások, mert hát így kell bánni azokkal, akiktől a pénzedet kapod… 😀 Kapásból amikor a fejlesztőt kiküldték, bejelentette a játékot, majd jött a kuss, meg a fujjoló hangok, jött a “frappáns” visszaszólás, hogy “Most mi van, nincs okostelefonotok?”, amire persze csak még jobban berágtak. Később ezt követte valami interjú, sajtótájékoztató, ilyesmi, ahol meg (bár láthatóan az eddigi fogadtatások miatt némileg fancsali pofával) bejelentették, hogy ez még csak a kezdet, az ÖSSZES címükhöz terveznek kiadni 1-1 mobiljátékot, amiken a JELENLEGI LEGJOBB FEJLESZTŐIK DOLGOZNAK. Na most függetlenül, hogy ez mennyire igaz és mennyire reklámszöveg, biztos minden fan jóleső érzéssel hallotta, hogy amikor épp ilyen problémák vannak a PC-s játékaikkal is, mint hogy az OW kurva monoton, vagy hogy a D3 évek óta nem kapott semmilyen érdemi újítást, akkor ahelyett, hogy a legjobb fejlesztőik esetleg erre az ügyre lennének ráállítva, inkább el lettek küldve Warcraftos Angry Birds-öt, vagy a jó ég tudja mit fejleszteni.

        3. Mindemelett pedig ha teljesen objektíven nézzük, akkor az eddigi infók alapján ez a Diablo Immortal még így sem tűnik valami “húhahúha!”-jellegű játéknak. Az egy dolog, hogy kvázi egy “szegény ember D3”-ára hajaz (szal mintha a D3-at portolták volna át mobilra, minimális átalakításokkal), viszont sajnos még ennél is jóval lustább megoldásról van szó. Ugyanis valami kínai céggel közösen csinálták, akiknek konkrétan egy RAKAT ilyen szar mobil akciójátéka kijött már, de kb. mindegyik olyan, mintha EGYETLEN játék lenne, csak a skinek, meg az effektek mindig átrajzolva épp az aktuális univerzumra… 😀 Ha valakit érdekel, megpróbálom előkeresni, egy fazon csinált erről egy videót (de tuti többen is), ahol meg is említi, hogy konkrétan melyik csájníz lófaszjáték “átskinelt” verziója a “Diablo Immortal”. 😀 Szal értitek, ha legalább tényleg arról lenne szó, hogy ez igazából egy tök fasza játék és a fanok csak azért zúgolódnak, mert PC helyett mobil-only, vagy ilyesmi, de nem, ez ilyen tömeggyártott, gagyi szarnak tűnik eddig, a Blizzet meg lehet basztatni azzal, hogy kommerszek a játékai, vagy hogy “máshonnan lopja az alapötleteit”, de azért ilyen copy + paste tömeggyártott fosokra én eddig nem nagyon emlékszem tőlük, szóval ez most sokak szemében volt egy ilyen “new low”.

        4. Plusz az sem volt semmi, ahogy utólag rendre azt próbálták bizonygatni, hogy márpedig a fanok a hülyék, meg csak előítéletesek a mobiljátékokkal, meg mit tudom én… Kezdésnek pl. megcsinálták azt, hogy mivel YouTube-on a Diablo Immortal cinematic videó alatt már akkora like-dislike arány volt, hogy égett tőle a pofájuk rendesen, egy laza mozdulattal törölték a teljes videót, aztán újra feltöltötték, hátha másodjára már nem így lesz. Persze annál is inkább így lett, de szép, hogy most már erővel elnyomják a saját fanjaikat… Ugyanez volt a kommentszekcióban is a videó alatt, ahol állítólag rendre kitörölgették az olyan kommenteket, amik köpködték a játékot. Később meg interjúkban is az egekbe szopkodták mind a D: Immortalt, mind a mobiljátékokat úgy általában, szal volt pl. valami olyan érvük, hogy “nem akarjuk, hogy a “mobiljáték” szó szitokszó legyen a gamerek körében, ezért is döntöttünk úgy, hogy ebbe az irányba is bővítünk”, oké, csak akkor egyrészt ne a PC játékaitok rovására tegyétek ezt, másrészt meg ha annyira azt próbáljátok bizonygatni, hogy márpedig egy mobiljáték is simán lehet ugyanolyan tartalmas, szórakoztató, stb., mint egy PC-s, akkor talán egy valóban méltó Diablo játékot csináljatok rá, ne egy “kínai bootleget”. 😛 Elvileg a “legjobb fejlesztőitek” dolgoznak most ezen a részlegen és ennél a fosnál nem tudtak jobb játékot összedobni és még erre vagytok büszkék? Hát lol. 😀

        Mondjuk ez a “mikortól kurvult el a Blizzard?” egy jó kérdés, én valahová akkorra datálom ezt, amikor az Activison-el összeálltak. (Mondjuk nekem az a mai napig nem tiszta, hogy möst “összeálltak”, vagy konkrétan az Acti felvásárolta őket? Már csak azért, mert ugye a két viszony nagyon nem ugyanaz…) Mondjuk ez nem azt jelenti, hogy azóta nincsenek jó játékaik, hiszen a HotS-ot a mai napig imádom, a HS sem rossz, csak azon már érződik, hogy erősen pay to win, illetve önmagában az OW sem egy rossz játék, épp csak utóbbinál elfelejtették, hogy kéne időről-időre valami új tartalom is bele, szal a szezonos eventek évenkénti újra behozatala, meg az “évi három hős és kb. ugyanennyi új pálya” nem fogják örökké érdekessé tenni a játékot és emiatt már így két évvel a megjelenése után is kurva monoton. Az viszont tény, hogy mindhárom játékon érződik, hogy ezek már masszívan a mikrotranzakciókra lettek kihegyezve. HS-ben ugye alap, hogy vedd a pakkokat a pénzért, különben esélyed nincs komolyan felvenni a kesztyűt a többi játékossal szemben hosszútávon, HotS-ozni/OW-zni meg tudsz alapból, viszont nem véletlen, hogy ennél a kettőnél is a “fő fejlesztések” kb. mindig arról szólnak, hogy “kihoztunk 5-6 újabb skint, VEGYÉTEK A LOOT BOXOKAT!” Jó, a HotS-nál ez még moderálva van, plusz ott tényleg szoktak lenni egyéb újdonságok is, de az OW-nek kb. a teljes második éve szinte csak arról szólt, hogy új skinek, meg hero rework, a többi a szokásos, már említett “évi három hős, meg pár új map” dolog volt, de ezen kívül semmi. Btw, utóbbinál én kétlem, hogy bármit kezdenének majd a sztorival, szal nemigen fog ez sehová kifutni, ilyenről meg, amit egyes fanok suttogtak, hogy “lehet lesz kampány/story mode, amit majd egy giga patchel raknak bele a játékba” szerintem álmodni sem szabad, mert úgyis csalódás lesz a vége. Egyszerűen az egész játékon látszik, hogy ez nem úgy épül fel már az eleje óta, hogy gondoltak volna single player tartalomra a fejlesztők. Ha mákunk van, évi egyszer az Overwatch Archives event során kapunk 1-1 érdekes PvE mapet, ami valóban a sztorihoz kötődik, de kb. ennyi. Amúgy én még pont azért nem untam rá, mert alig játszom vele, a kezdeti láz után kb. csak az eventek során lépek be, akkor is csak lenyomom Arcade-ben a heti három loot boxig a nyeréseket és kb. ennyi. És még így is érzem, hogy rohadtul monoton már, szóval aki ezt anno naponta több órát tolta, nem csodálom, ha mostanra totálisan belefásult. Összehasonlításképp: a HotS-ban HAVONTA van 1-1 új hős és 2-3 havonta 1-1 új event, amik közül ráadásul sok nem csak ilyen “ugyanaz, mint tavaly, a szokásos halloweeni, karácsonyi, stb. event”, hanem teljesen egyedi, sokszor ilyen “one-time only” questekkel, rewardokkal, stb. Ha legalább ezt átvenné az OW team, máris sokkal érdekesebb lenne az a játék is, de legalábbis lenne értelme többször belogolni. Vagy a HS, ami oké, hogy érezhető pénzlehúzás, de ettől még háromhavonta jön egy komplett új kiegészítő, benne 100+ új lappal + egy single player, kampányszerű játékmóddal. Szóval így vagy úgy, de senki nem ül annyit a picsáján, mint Jeff és az Overwatch Team, náluk komolyan azon gondolkodom, hogy mi a tökömet csinálnak ezek odabent? 😀 Mert hogy nem dolgoznak, azt látom. XD

        Ja és még előjött az SC 2. Nem tudom, amennyire fanyalogtak sokan, nekem az annyira kellemes élmény volt. 🙂 A multiplayer részéről nem tudok nyilatkozni, az nekem az első résznél is kimaradt, viszont a történet nekem bejött, nem mondom, hogy hézagmentesen illeszkedik az első rész sztorijához, de ahogy anno sok fan előadta, hogy “úristen, a Blizz meggyalázta az SC-t!”, én utólag csak néztem, hogy “ezek mi a faszról beszélnek?” Feelingre, meg úgy mindenre számomra teljesen ott volt a sztori, néhány hülye retcont leszámítva, de ez ugye Blizznél mindig megszokott, a Warcraftnál is van legalább kétszer ennyi. XD Az egyetlen, amin szívtam a fogam, az az általad is említett “lol, háromfelé vágva adjuk ki azt a kampányt, amit az 1-ben még egy játékban megkaptak a fanok” üzleti húzás volt, annak tényleg csak annyi értelme volt, hogy “fizettessük meg őket kvázi háromszor egyetlen játékért”, de én ezt “kicseleztem” azzal, hogy megvártam, amíg mindhárom kijött és akkor estem csak neki, így én kvázi egy baromi hosszú, több tucat pályából álló SC II kampányt kaptam egyben. 😀 (Amúgy állítólag ezt bizonyítottan az Activison erőltette rájuk és a Blizz nem így akarta, aztán a fene tudja…)

      • Hű, Titkos, látom nagyon felcseszett a Blizzard. 😀 Na, nálam ez egy időben napi szinten ment a WG felé. Mostanában viszont mintha megemberelték volna magukat.

        Amúgy a Blizzard most legalább átélhette azt a rage-hullámot, amiből eddig igazából kimaradt (ugye a legdurvább savazásokat az EA és az Activision kapta, de a Ubisoftnak is kijutott a jóból). Ami meg ezt az Activision-Blizzard fúziót illeti, igazából kb. tavaly, vagy tavalyelőtt tudtam meg, hogy ilyen történt. Erről tudsz mondani valami konkrétabbat?

        Rajongó/fogyasztó savazása, hibáztatása: na igen, ez egy újkeletű jelenségnek mondható, amit kb. a Disney indított el.

        OW: pont napokban filóztunk Péterrel azon, hogy most karácsony környékén talán újra aktivizáljuk magunkat.

      • Igazából ja, itt a Blizz kommunikációs részlege nézte be a dolgokat, de nagyon csúnyán. Jól felspanolták a fanokat, akik közül nem egy váltott jegyet, ült repülőre, csak azért, hogy élőben láthassa a nagy leleplezést. Ahogy az élő Twitch adásra se két ember fizetett elő, aztán erre koppantak nagyot, hogy csak egy mobilos Diablora futotta.

        Mondjuk hallottam olyat, hogy a botrány után, gyors tűzoltás gyanánt, bejelentették, hogy amúgy úgy mellékesen, lesz majd Diablo 4 is valamikor. Csak akkor ez már túl kevés volt, túl későn. Pláne azok után, ahogy reagáltak erre korábban.

        A Blizz szerintem jobban járna, ha az egész marketing osztályt kibaszná a francba, mert azok akik most ott ülnek, láthatóan nem végzik jól a munkájukat. Egy olyan foltot ejtettek ezzel a cég nevén, amihez képest a Blood curse botrány semmi volt. Pláne, hogy azt legalább igyekeztek minél előbb orvosolni, sűrű bocsánatkérések közepette.

        Amúgy ha már feljött a Diablo 4, vicces, hogy vannak akik máig a Warcraft 4-re várnak, hogy majd azt folytassa már a Blizz. Na most az ilyen emberek, nem tudom mennyire követik nyomon akár a Blizz, akár a gamer ipar alakulását úgy általában, de szerintem már elég régóta nyilvánvaló, hogy a Warcraft “egy ideje” már WoW-ként él és létezik. Amíg ez az aranytojást tojó tyúk teszi a dolgát, addig itt offline stratégia nem lesz. Pláne, hogy az RTS, egy perifériára szorult műfaj lett, szűk rajongótáborral.

        SC 2-vel igazából az volt a baj, hogy a Blizz biztosra vette, hogy elég ha felújítjuk kicsit a már jól bevált formulát. Rittyentünk valami új storyt, aztán készen is vagyunk. A probléma csak az volt, hogy ez is a túl kevés, túl későn esete volt. Ami elég volt ’99-ben, az 2010-ben, a létminimum volt. A játék se technikailag, se játékmenetileg nem zárkózott fel a megkövetelt trendekhez.

        Történetileg meg finoman szólva is hagyott maga után kívánnivalót. Konkrétan a Wings of Libertinél engem olyan érzés fogott el, mintha valami alternatív univerzumban játszódna az egész, ahol a Brood War, meg sem történt. Jim Raynor egy Kerrigan miatt emozó, alkesz hobo lett. Kerrigan meg mindennek tűnt, csak nem egy kompetens vezetőnek. Komolyan, a játék nagy részében, nem csinált mást, mint hogy miután áthúztam újra és újra a számításait, újra és újra flegmázott egyet, hogy: “Juj Jimmy, nagyon rossz kisfiú voltál már megint, na de majd legközelebb…”

        Az egész kampány, és kompánia egyetlen stílusos karaktere, aki logikusan, és a korábbi feelingbe illő módon viselkedett, az Tychus volt. Erre persze, hogy pont őt kapják ki… Aztán oké, hogy később összekapták azért magukat, de ez meg megint olyan, hogy egy story kezdete, legalább olyan fontos, mint a vége.

      • Foma, akkor nézz fel Aoi fórumra. Annyira veséztük a Blizz ezen bravúrját Titkossal, hogy külön topikot kellett neki nyitni. =D Ott mondjuk a felmerült kérdéseket pedzegettük, de legalábbis, amit Péterrel itt is, én ott tettem meg.

      • “Foma, akkor nézz fel Aoi fórumra. Annyira veséztük a Blizz ezen bravúrját Titkossal, hogy külön topikot kellett neki nyitni. =D Ott mondjuk a felmerült kérdéseket pedzegettük, de legalábbis, amit Péterrel itt is, én ott tettem meg.”

        Leszoktam az Aoi-ról, mert nem éreztem úgy, hogy szívesen látott vendég vagyok ott.

      • “Hű, Titkos, látom nagyon felcseszett a Blizzard. 😀 ”

        Főleg, hogy mindezt már nem először játsszák el. Riczel való Aois beszélgetésünkben sorra jöttek elő az emlékek, hogy az utóbbi évek hogyan játszották el ezt már a legkülönfélébb címeikkel. A “forgatókönyv” valahogy úgy nézett ki, hogy először csináltak valami hülyeséget, ha ez a fanoknak nem tetszett, még nekik állt feljebb és beszólogattak a rajongóknak, meg ilyesmi, majd amikor (“mily meglepő” módon…) ezzel nem hogy lenyugtatták volna őket, hanem csak még mérgesebbek lettek, hirtelen már hajlandóak voltak “behódolni”, de akkor is úgy adták elő, mintha a korábbi fanbalhék meg sem történtek volna és a Blizz tök magától döntött volna úgy, hogy ezt vagy azt megcsinálja, mert hát ő ennyire önzetlen és kedves a rajongóival… Szal ez a Diablós “kihozunk egy szar játékot -> leszóljuk a fanokat, amikor az nekik nem tetszik -> szabadkozni kezdünk, hogy “jó, nyugi, lesz majd D4 is, mi figyelünk rátok!” egy az egyben ugyanaz, amit pár éve a WoW tört szerverekkel csináltak. Ugye a játék 1.0-ás “classic” verziója már kb. azóta nem elérhető, hogy kijött a legelső kiegészítő anno, sok fan viszont azt állítja, hogy az volt a WoW legjobb változata, az “igazi” és minden változtatás csak rontott rajta. Ezért hát elkezdtek különböző tört fanszerverekre járogatni, ahol fanok összeraktak egy többé-kevésbé “klasszikus WoW”-ra hajazó világot. Ezen tört szerverek leghíresebbike a Nostalrius volt és nagy felhördülést lett belőle, amikor a Blizz őket is lekapcsolta, méghozzá úgy, hogy előtte/közben/utána folyamatosan hitegette a fanokat, hogy lesz classic szerver, méghozzá a Nostalriusos srácokkal közösen, stb. Majd amikor valaki Blizzconon rákérdezett, hogy ha már ennyire nyírják a tört szervereket, mikor lesz hivatalos classic, mire az akkori WoW-fejes elkezdett úgy beszélni az illetőhöz, mint egy öt éves kölyökhöz, hogy “Azt hiszed, hogy akarod, hogy legyen classic WoW, de igazából nem…”, ami egyrészt azonnal mém lett, annyira kamu duma volt, másrészt az érvelés is kb. ennyiből állt, még hozzácsapta kínjában, hogy “tudod, volt az a tök régi bug, ami anno zavart, de kb. öt kiegészítővel ezelőtt kijavítottuk… Na, az ott van benne a classic WoW-ban!”, ami meg végképp röhej, mintha egy játékot nem lehetne úgy újra kiadni/felújítani, hogy bugfixeket ne végezne rajta az ember. Aztán persze amikor ettől csak még idegesebb lett mindenki, 1-2 év “késéssel” végül bejelentették, hogy mégis csak készül az a hivatalos classic WoW, de úgy, mintha ezt korábban soha senki nem kérte volna, meg nem lett volna belőle országos balhé és a Blizz zseniális agyából pattant volna ki, hogy a fanok még nem sejtik ugyan, de mi tudjuk, hogy minek fognak igazán örülni, micsoda meglepetés! Na most szerintem a Diablónál is valami hasonló lesz, majd úgy 1-2 év múlva bejelentik, hogy készül a D4, ami véletlenül sem amiatt lesz, mert a mobiljátékok miatt épp diótörővel szorongatják a fanok a Blizz tökeit, hanem majd úgy lesz tálalva, hogy mindig is tervben volt, sőt, a mobiljáték ennek egyfajta “előfutáraként” szolgált, csak azért nem árulták el ezt korábban, mert nem akarták elrontani a meglepit a rajongóknak…. XD Vagy valami hasonló, majd figyeld meg. XD

        “Ami meg ezt az Activision-Blizzard fúziót illeti, igazából kb. tavaly, vagy tavalyelőtt tudtam meg, hogy ilyen történt. Erről tudsz mondani valami konkrétabbat?”

        Pedig már vagy 10 éve történt kb., a WoW: Cataclysm 2010 végén jelent meg és valahol annak környékén jelentették be, hogy a továbbiakban “Activision – Blizzard” néven működnek együtt. Akkoriban voltak is emiatt nagy sirámok, hogy az Acti kvázi felvásárolta Blizzéket és hogy ez majd mennyire rányomja a bélyegét a játékaik színvonalára a jövőben, de sajnos ennél többet én sem tudok a dologról, pedig érdekelne, hogy ez most társulás, vagy tényleg felvásárlás volt, mert nagyon nem mindegy. A játékaik meg ha nem is változtak rögtön szarrá, mert az azért túlzás lenne, de tény, hogy egy eléggé másfajta feeling, meg piaci érdekek fedezhetőek fel bennük, mint az összeolvadás előtt. Aztán hogy ez most tényleg kizárólag az Acti hatása-e, vagy a Blizz egyszerűen csak “elkurvult” kisebb-nagyobb mértékben az idők során, azt passzolom. (Plusz az is igaz, hogy én ugye szinte csak Blizz játékokkal játszottam az elmúlt 10-15 évben, ergo fogalmam nincs, hogy más cégeknél mennyire dívik pl. a fanok pénzügyi lehúzása különböző mikrotranzakciókkal, lehet, hogy 1-2 ilyen “nem Blizzes” játék után ordítva rohannék vissza hozzájuk azzal a szöveggel, hogy még mindig ők a legjobbak és minden megvan bocsátva. XD)

        “Mondjuk hallottam olyat, hogy a botrány után, gyors tűzoltás gyanánt, bejelentették, hogy amúgy úgy mellékesen, lesz majd Diablo 4 is valamikor. Csak akkor ez már túl kevés volt, túl későn. Pláne azok után, ahogy reagáltak erre korábban.”

        Ezt én is simán el tudom hinni, lásd amit itt írtam fentebb a WoW Classicról, meg volt még valami harmadik hasonló húzásuk is korábban. Szóval beleillene az újabban egyre gyakrabban elővett “forgatókönyvükbe”, ahogy a fanjaik felé szoktak viszonyulni.

        “A Blizz szerintem jobban járna, ha az egész marketing osztályt kibaszná a francba, mert azok akik most ott ülnek, láthatóan nem végzik jól a munkájukat. Egy olyan foltot ejtettek ezzel a cég nevén, amihez képest a Blood curse botrány semmi volt. Pláne, hogy azt legalább igyekeztek minél előbb orvosolni, sűrű bocsánatkérések közepette.”

        Na igen, leginkább ezért fáj ez az egész, nem is csak a töketlenkedésük miatt. Btw, szerintem the a WoW-os Corrupted Blood-ra gondolsz (vagy ha nem, akkor nem tudom, mi az “Blood Curse” XD), de ja, az ehhez képest semmi volt, pláne, hogy azt nem ők csinálták és nem direkt. Ugye eredetileg egy raid boss nyomta rád ezt a cuccot az instán belül, mint debuffot és ahogy kiléptél onnan, elvileg automatikusan le is jött rólad. Igen ám, csak a szemfüles hunterek észrevették, hogy ha a petet úgy dismisselik, hogy még rajta van ez a fertőzött vér, majd később valahol (mondjuk egy város közepén :D) újra megidézik, akkor a “gonosz vér” még mindig rajta és ugyanúgy elkezd terjedni a playerek között, mint ahogy elvileg csak a raiden belül kellene neki. XD Szal ez azért a játék fanok általi kijátszása volt, oké, a Blizz valóban benézte, nem gondolt arra, hogy valakik ezt ki fogják használni, de ez tényleg sehol nincs ahhoz, amikor tudatosan basszák el az imidzsüket, ez a Diablo: Immortal meg erősen az utóbbi kategóriába tartozott.

        “Amúgy ha már feljött a Diablo 4, vicces, hogy vannak akik máig a Warcraft 4-re várnak, hogy majd azt folytassa már a Blizz. Na most az ilyen emberek, nem tudom mennyire követik nyomon akár a Blizz, akár a gamer ipar alakulását úgy általában, de szerintem már elég régóta nyilvánvaló, hogy a Warcraft “egy ideje” már WoW-ként él és létezik. Amíg ez az aranytojást tojó tyúk teszi a dolgát, addig itt offline stratégia nem lesz. Pláne, hogy az RTS, egy perifériára szorult műfaj lett, szűk rajongótáborral.”

        Pont ezt beszéltük (többek között, mert valóban annyit összedumáltunk, hogy inkább külön topicot nyitottam a témának és még így sem vagyunk a végén XD) Riczel is, mondtam neki, hogy nem tudom, hogy ő, meg a neten sok más rajongó honnan veszi, hogy a Blizz majd ha végül úgy ítéli, hogy már nem játsszák elegen a WoW-ot, vagyis nem nyereséges és bezárják az egészet, akkor majd kijelentik, hogy az összes WoW-ban történt esemény igazából “un-canon” és most jön az igazi War4 RTS formában, ami a War3 VALÓDI folytatása lesz. Egyrészt nem kevés dolgot kellene akkor un-canonnak nyilvánítani, lévén történt egy s más a WoW 12 vagy hány éve futó pályafutása során a történetben, másrészt meg ha lesz is valami Warcraft 4, az először is nem valószínű, hogy RTS lesz, másrészt valszeg ugyanúgy átkötik majd a sztorit belé a WoW végéről, mint ahogy anno a WoW sztorija is a War3 eseményeit vitte tovább pár évvel. Másrészt meg ha a Blizz fejével gondolkodom (most mindenféle pénzügyi részt mellőzve), én sem dobnám csak úgy ki az általam írt tizenvalahány évnyi sztoriját egy játéknak, pusztán azért, mert a fanok egy rétegének ilyen-olyan baja van vele. A másik meg, amit asszem Fomával is beszéltünk, meg itt most te is írsz, hogy maga az RTS műfaja kb. úgy járt, mint előtte 5-10 évvel mondjuk a kalandjátékok: egyszerűen kiment a divatból, amit én is sajnálom, mert volt egy feelingje, de tényleg sok idő, ma már egyszerűen az emberek erre nem érnek rá, nem véletlen, hogy az ilyen HS/OW/HotS hármasokat tolják mindenhol, egy rövid 10-20 perces meccs jobban belefér mindenki életébe, mint egy olyan játék, ahol alsó hangon 1-1 meccs még kampány módban is úgy 1-2 óra minimum. Igazából az a vicc, hogy az MMO-k sincsenek sokkal jobb helyzetben, nem is nagyon tudom, hogy a WoW kivételével van-e még olyan, amelyik még mindig ennyire népszerű. Ott is ugyanez van egyébként, mint az RTS-eknél: bármilyen ügyben lépek be a játékba, az úgy 1-2 óránál rövidebb tuti nem lesz és nem azért, mert én vagyok a függő állat, aki nem bír elszakadni a játéktól, hanem mert egyszerűen eddig tart egy rövid raid is, eljutni a kariddal A-ból B-be, megcsinálni akármit, stb. Na most sokaknak már ehhez sincs türelme a mai világban, szóval nem véletlen, ahogy az MMO-k is kezdenek perifériára kerülni. Valszeg részben a Blizzard is ezért jegelte a Titant és csinált belőle inkább OW-t.

        “SC 2-vel igazából az volt a baj, hogy a Blizz biztosra vette, hogy elég ha felújítjuk kicsit a már jól bevált formulát. Rittyentünk valami új storyt, aztán készen is vagyunk. A probléma csak az volt, hogy ez is a túl kevés, túl későn esete volt. Ami elég volt ’99-ben, az 2010-ben, a létminimum volt. A játék se technikailag, se játékmenetileg nem zárkózott fel a megkövetelt trendekhez. ”

        Ezt amúgy elhiszem, mivel én nem is játszottam a War3 óta másmilyen RTS-el, de igazából ez a sejtésük nálam be is jött, vagyis nekem pont elég volt, hogy kvázi kissé olyan lett az egész, mintha csak egy SC 1 remastereddel játszanék. XD

        “Történetileg meg finoman szólva is hagyott maga után kívánnivalót. Konkrétan a Wings of Libertinél engem olyan érzés fogott el, mintha valami alternatív univerzumban játszódna az egész, ahol a Brood War, meg sem történt. Jim Raynor egy Kerrigan miatt emozó, alkesz hobo lett. Kerrigan meg mindennek tűnt, csak nem egy kompetens vezetőnek. Komolyan, a játék nagy részében, nem csinált mást, mint hogy miután áthúztam újra és újra a számításait, újra és újra flegmázott egyet, hogy: “Juj Jimmy, nagyon rossz kisfiú voltál már megint, na de majd legközelebb…”

        Na ja, Jimmy pl. ebből a szempontból nem épp előnyére változott, “kissé” túltolták nála ezt a “rendszer ellen lázadó, vadnyugati, piás cowboy” feelinget. XD Kerrigannál ezt a viselkedést viszont én betudtam annak, hogy ahogy a Brood War végén fogalmazott: “I’m the Bitch Queen of the universe!”, vagy hogy mondta, tehát már annyira nagy volt az arca, hogy tényleg mindent leszart, meg is tehette, mert akkorra már annyira erős lett. Ugye Zeratullal is kvázi csak “játszott”, lecsapta a fél csontszárnyát, mire simán visszanövesztette, stb. Ő ekkor már ilyen Dragonball főgonosz szintjén mozgott erőben, meg stílusban. 😀 XD Plusz azért ez nem volt tőle annyira idegen, emlékszem, amikor még az SC 1-ben lett először zerg, kérdezi tőle Jim, hogy “And now? You’re gonna kill me darlin’?”, mire elkezd arról beszélni, hogy “Nem, mert nem jelentesz közvetlen fenyegetést a Zerg Rajnak…” stb-stb., simán megölhette volna, nem kockáztatva azt, hogy később a fagyi visszanyaljon, de persze akkor nem lett volna történet, mert a Blizz imádta húzni ezt a szálat, hogy még ha Kerrigan agymosott zerg is, valahol mélyen még mindig szereti Jimmy-t, a fél fanboy rajongótábor emiatt játszotta a játékot. XDDD Megjegyzem, ha volt erénye az SC 2-nek, akkor azt pl. ezen erények közé sorolnám, hogy Kerriganból végre sikerült egy olyan figurát faragni, aki számomra is legalább már-már szerethetőre sikerült. Az 1-ben totál nem értettem a köré kialakult kultuszt, emberként érdekltelen volt, zergként meg hátba döfködős szemétláda. Az SC 2-es Primal Zerg formája volt az, ahol kb. eltalálták az arányt: továbbra sem egy jókislány, de legalább már nem csak olyan sablongonosz módon ad hoc szemétkedik, mert megteheti. Szal a Wings of Liberty végén még én is kb. azon az állásponton voltam, hogy “lődd főbe Tychus, legyen vége ennek a szarságnak! :D”. de utána szerencsére sokat javítottak rajta a szememben. XD

        “Az egész kampány, és kompánia egyetlen stílusos karaktere, aki logikusan, és a korábbi feelingbe illő módon viselkedett, az Tychus volt. Erre persze, hogy pont őt kapják ki… Aztán oké, hogy később összekapták azért magukat, de ez meg megint olyan, hogy egy story kezdete, legalább olyan fontos, mint a vége.”

        Tény, hogy amúgy a Wings of Liberty kampányt én is majdnem végigunatkoztam, kb. az utolsó pár pálya úgy Chartól kezdve lett olyan, ahol már tényleg felpörgött a sztori. Na, de én a korábbi részekkel is így voltam. Az SC 1 számomra hasonlóan indult, Kerrigan “halálával” pörgött csak fel a terran kampány vége, addig kb. az ment, hogy folyamatosan egyre gyengítjük a Konföderáció erejét, ahogy azt tettük utána az SC 2-es Mengsk seregekkel. És ahogy az SC 1 terran kampány végén Kerrigan “halála” volt a nagy csattanó, úgy a 2-ben meg az ő “megtisztulása”. Aztán igazából mindkét játék a zerg kampánytól pörgött fel, onnan lett igazán jó a sztori. 🙂 Sőt, sokan anno a Brood Warral is úgy voltak, hogy igazából a zerg kampány miatt ér valamit, ahol Kerrigan jól hátba döfködi minden korábbi szövetségesét, azelőtt a protoss, meg terran kampány kb. egy “limonádé” volt. Ezzel mondjuk én nem értek egyet, a protosst pl. eléggé csíptem ott is, viszont ja, a terran eléggé lagymatag volt, főleg, hogy nekem ez az egész UED szál kb. felért egy fillerrel: “behozunk egy csomó új terrant, mivel nincs kedvünk kitalálni, hogy honnan jönnek, hát legyen a legkézenfekvőbb, hogy a Földről, majd a kampány végére a két stílusos kari közül az egyiket öljük is meg, hogy aztán a játék végére nyírjuk ki a teljes UED bagázst”. Szal igazából ami a Wings of Liberty-ben lejátszódott, annak kellett volna kb. a Brood War terran kampánya során, nem pedig előkapni egy teljesen másmilyen emberi stábot, aztán őket követni. Érdekes módon azt a játékot mégsem cseszteti senki a sztori miatt, pedig az alapjátékban is kvázi Jim volt a terran főszereplő, aztán a Brood Warban olyan szinten statiszta szerepbe szorult, hogy én még így “alkoholista hobós” formájában is örültem, hogy legalább ismét őt követjük. 😀 Pláne, hogy ez a UED később sehová sem futott ki, hiszen a Brood War végén Kerrigan “lezergezte” a teljes flottájukat. XD Szóval tényleg olyanok voltak, mint amikor egy manga alapján készülő anime nagyon utolérné az alapanyagot, emiatt fillerezniük kell, ezért gyorsan a seggükből előrántanak valami “gonosz alakulatot”, akikről bár korában soha nem esett szó, elkezdik magyarázgatni, hogy igazából mindig is itt voltak. Majd sorban legyakják őket, hogy aztán a filler epizódok végére mind meghaljon és ne kavarjanak bele a sztori azon felébe, amikor visszatérünk a canon mangához. Na, egy picit valami hasonló volt nekem ez az egész UED szál. XD Se Mengskhez, se Jimmyhez, se semelyik korábbi karakterhez, terran csoportosuláshoz, vagy történeti elemhez nem igazán volt közük.

        Na, de Tychus: itt fogtok csak igazán megkövezni, de amennyira felhypolták nekem azt a karit még a játék elkezdése előtt már a neten, annál nagyobb néztem, amikor végigtoltam a kampányt és ennyi, még csak vissza sem jött utána infected Tychusként, vagy akármi… XD Semmivel nem fogott meg, egy sztereotip, hülye redneck terran volt, olyanok, akiket az SC 1-ben max átvezetőkben láttunk meghalni (a faszik, akik kiszállnak a kocsiból, aztán felkoncolják őket a zergek, a faszik, akik felrobbantanak egy űrállomást, de előtte még felzabálják őket a zergek, a hülye fazonok, akiket a protoss hajó lő szét a legelején, vagy az a random marine, aki az egyik küldetésben nézi a gépet és “it says: “Press any key…WHERE IS THE “ANY” KEY???” XDDD) és mintha a Blizz is érezte volna, hogy ez így önmagában kevés, kitalálták retconnal, hogy ő igazából Jimmynek valami kurva régi kebelbarátja és aztán ezt az állítólagos “barátságot” használták ürügyként, hogy minden hülyeségét, balhézását, vagy akár 1-1 komplett akció veszélybe sodrását nézzük el neki. (Mondjuk pont ez utóbbi, az Odinos akciója volt az egyetlen, ahol legalább tényleg tudtam röhögni rajta. XD) Ráadásul ez a “barátság” sem jött át köztük, a Jimmy – Matt Horner közös szivarozós-sörözős beszélgetéseknél simán jobban el tudtam hinni, hogy igen, itt két régóta együtt harcoló fazon nosztalgiázik/beszélget, nem pedig egy bunkó paraszt, akire csak rákeni a Blizz, hogy a főhős régi barátja. (De tényleg, frankón, mint a Gildás epizód, ahol Matt Horner, meg kb. mindenki mondogatja Jimmynek, hogy fura ez a Tychus, gyanús, én nem bíznék benne, stb., de Jimmy mindig elintézi annyival, hogy “dehát a régi barátom, én jobban ismerem, mint te, stb.”, aztán még a tanulság is ugyanaz a végén, vagyis hogy lehet, hogy RÉGEN ismerted, de ő már messze nem ugyanaz az ember, aki akkor volt.) Emiatt a végén való lelövése sem nagyon váltott ki belőlem semmilyen érzelmet, még csak utálni sem tudtam, totál semlegesen jött le.

        A másik, ami még érdekes lett volna (ha már ezt a “barátságot” hihetően ábrázolni nem igazán sikerült), az ugye pont a végén a “big reveal” vele kapcsolatban, vagy is, hogy Mengsk bérelte fel, hogy a megfelelő pillanatban ölje meg Kerrigant. Na, ez még jó csavar is lehetett volna, ha:

        -tényleg egy szerethető, megbízható karinak tűnik és akkor lehetett volna akkora fordulat ez a végén, mint mondjuk a Brood Warban Duran árulása. (Speciel annyiból kissé nekem is felfokozta a várakozásaimat az első rész, hogy én végig vártam, hogy lesz valami nagy terran árulás, speciel Matt miatt aggódtam, hogy majd róla derül ki, hogy igazából egy rohadék, vagy ilyesmi, de szerencsére nem, ő tényleg csak egy rendes fazon. XD)

        -ha nem utalgatnak rá ötvenféleképpen, szinte már a játékos szájába rágva a dolgot, még jóval azelőtt, hogy kiderülne. Eleve már az intró videóban is (amikor ugye rászerelik a páncélt, cserébe a szabadságáért) hallani, hogy Mengsk dumál hozzá (“You’re a free man, Mr. Findley!” stb.), majd később derülnek ki sorban a dolgok (pl. amikor Matt elmondja, hogy átvilágította a páncélt és beleraktak valami olyan szerkentyűt, ami kinyírja Tychust, ha megtagadja a parancsot), illetve végső érvnek ott van maga Tychus, aki a kampány során kb. ezer és egy alkalommal mondja be (kis túlzással akárhányszor csak Kerrigan szóba kerül), hogy “I think we should just kill that bitch!”, meg kismillió hasonló szöveget. XD Kicsit sem furcsa, hogy valaki ENNYIRE rá legyen állva XY megölésére, pláne úgy, hogy elvileg a teljes SC 1 alatt ő a sitten ült, tehát még csak személyes bosszú sem vezérli, semmi kapcsolódási pontja nincs a karakterhez, nem is találkozott életében Kerrigannel.

        Szóval nem tudom, ezzel a karival eléggé mellélőtt nekem a Blizz, néhányszor szórakoztató volt az “űrparaszt” stílusával, de kb. ennyi. XD

        “Foma, akkor nézz fel Aoi fórumra. Annyira veséztük a Blizz ezen bravúrját Titkossal, hogy külön topikot kellett neki nyitni. =D Ott mondjuk a felmerült kérdéseket pedzegettük, de legalábbis, amit Péterrel itt is, én ott tettem meg.”

        Apropó, arról sem feledkeztem meg, csak épp ha Blizzt játszok, kinn vagyok valahol, vagy épp ide írok regényt, akkor az Aoi postolás már nem fér bele, de ami késik, nem múlik. XD

        “Leszoktam az Aoi-ról, mert nem éreztem úgy, hogy szívesen látott vendég vagyok ott.”

        Mondjuk azért szerintem ezt egy picit te eltúlzod magadban. Nem arról van szó, hogy kollektíven pikkelnének rád az ott lévők, szimplán csak nem mindig lehet mit írni 1-1 postra. Ennyi erővel akkor pl. mit tudom én, az “Androsama” nevű felhasználóra is biztosan pikkelnek, hiszen nézd, akárhová ír (mangás topic, filmes topic, könyves topic, stb.), szinte sehol nem reagálnak rá. Én pl. azért nem, mert azoktól, amiket ő olvas, én már a könyvesboltban rosszul vagyok, ha csak rájuk nézek (“Vörös Pöttyös könyvek” című sorozat és az ezek színvonala felé konvergáló hasonló Young Adult, reverse hárem jellegű szarságok… XD), a filmről, amiről most írt (“Hegylakó”) nem tudnék mit mondani, lévén nekem ez a széria totál kimaradt, a TV sorozatból láttam anno pár részt, de ennyi, a mangás topicba meg hiába írt a Ranmáról, amiről amúgy szeretek dumálni, nem tudtam mit hozzátenni, mert azt én is tudom, hogy Rumiko ezen mangája nagy királyság, hogy jók a poénok, jók a szereplők, stb., de ezen túl semmi “újat” nem írt, kérdéseket nem tett fel, elgondolkodtató dolgokat nem hozott fel róla, stb-stb. Na most mindez nem azt jelenti, hogy ettől én még “pikkelek rá” vagy “nem látom szívesen” ott, épp csak nyilván ha nem tudok érdemben hozzászólni valakinek a postjához, akkor csak azért nem fogok írogatni, mert különben esetleg “egyedül érzi magát”, vagy nem tudom, érted… ^^” Persze ezt most nem erőszakos “Aoira térítés” képen mondom, szóval ha te úgy érzed, hogy nem akarsz oda járni, akkor természetesen nem kötelező, csak szerintem túlzás úgy előadni, mintha ki lennél onnan utálva. (Tudod ki volt ott a “nem szívesen látott vendég”? XD Az a fasz “tulokos”, akiről Ricz is mesélhetne és akiről ORDÍTOTT, hogy a teljes animefandom felé van valamilyen súlyos frusztrációja és ezt kívánta kiélni rajtunk. Nos, ezt úgy tűrtük másfél évig, majd úgy döntöttünk, hogy most már közöljük vele, hogy vagy leáll, vagy ebből lehet, hogy ban lesz, de valamit tennünk kell, mert ez így nem mehet tovább. Na, annak tényleg az lett a vége, hogy ő azt mondta, hogy inkább akkor nem írogat oda a jövőben, szóval ez volt azon ritka esetek egyike, amikor ránk lehetne fogni, hogy kvázi “kiutáltunk” onnan valakit, de nem ez az általános arrafelé és ő is keményen “megdolgozott érte”…)

      • Titkos:

        Tényleg sikerült egy regényt rittyentened. 🙂 Könnyen lehet, hogy csak szakaszokban fogok tudni reagálni rá, mert különben éjfélig írhatnám a választ.

        “Riczel való Aois beszélgetésünkben sorra jöttek elő az emlékek, hogy az utóbbi évek hogyan játszották el ezt már a legkülönfélébb címeikkel.”

        Mondjuk, ami a Blizz-t illeti, én igazából nem nagyon követtem a tevékenységüket nagyon sokáig. Anno, mikor kiadták a WoW-ot, lemondtam arról, hogy foglalkozzam a játékaikkal, aztán mikor bejelentették az SC2-t, akkor felmerült bennem, hogy talán beszerezzem, de végül lemondtam róla. Ebben egyik részről közre játszott, hogy az RTS műfaj akkor már rég nem izgatott, másik részről meg az, hogy miután kijött a Wings of Liberty, évekig totális csönd volt a folytatásról. Semmi kedvem nem volt annyit várni arra, hogy egy trilógiára nyújtott játékkal végig tudjam tolni. Azóta meg rá is jöttem, hogy nem érdekel annyira.

        Amikor kijött a Diablo 3, na azzal is kacérkodtam, hogy talán kipróbáljam, végül ott is elsősorban az tántorított el, hogy online. Meg az is, hogy a Diablo 2-ben megismerteket elég sok fronton kiírták belőle. Így aztán lényegében az OW volt hosszú idő után az első játékuk, amit beszereztem, kipróbáltam, és toltam is egy darabig. Viszont inkább offline játékokat szerettem sokáig, ezért sem mozgatott a Blizz, majd jött az SWTOR, meg a WoT, amelyek meg teljesen kielégítették az online érdeklődésemet. Utóbbit máig tolom. Azóta is online játékok terén főként az ilyen wargaming játékokat próbálgattam: World of Warships, Armoured Warfare, Galactic Junkleage, stb.

        “A “forgatókönyv” valahogy úgy nézett ki, hogy először csináltak valami hülyeséget, ha ez a fanoknak nem tetszett, még nekik állt feljebb és beszólogattak a rajongóknak, meg ilyesmi, majd amikor (“mily meglepő” módon…) ezzel nem hogy lenyugtatták volna őket, hanem csak még mérgesebbek lettek, hirtelen már hajlandóak voltak “behódolni”, de akkor is úgy adták elő, mintha a korábbi fanbalhék meg sem történtek volna és a Blizz tök magától döntött volna úgy, hogy ezt vagy azt megcsinálja, mert hát ő ennyire önzetlen és kedves a rajongóival…”

        Na igen, ez a forgatókönyv eléggé ismerős máshonnan is. Ezek szerint régebb óta tolják, mint a Disney a SW kapcsán. Igazából arra lennék kíváncsi, hogy milyen embereket alkalmaznak ott, ahol arról kellene képet adniuk a producereknek, hogy vajon mi lesz a közönség reakciója az adott fejlesztésre? Mert az egy dolog, hogy időnként egy stúdió, kiadó belefut egy-egy fiaskóba, de a leírásod alapján a Blizz ezt legalább olyan rendszerességgel teszi, mint az EA. Talán a nagy különbség, hogy az utóbbi sokszor még utólag sem hajlandó beadni a derekát.

        “Szal ez a Diablós “kihozunk egy szar játékot -> leszóljuk a fanokat, amikor az nekik nem tetszik -> szabadkozni kezdünk, hogy “jó, nyugi, lesz majd D4 is, mi figyelünk rátok!””

        Mondjuk poén, hogy én Kiss Imre prezentálásában láthattam az ominózus eseményt. Poén volt, hogy még ő is ki volt akadva, pedig nagy Blizz fan. Az már más tészta, hogy képes volt jónak nevezni az Immortalt, miután kipróbálta. Szerintem itt az lehet, hogy az ő mércéjét megütötte a cucc szintje, s mivel nem igazán van mobilos tapasztalata, HS-t leszámítva, így viszonyítási alap híján lehet jónak találja.

        “tudod, volt az a tök régi bug, ami anno zavart, de kb. öt kiegészítővel ezelőtt kijavítottuk… Na, az ott van benne a classic WoW-ban!””

        Most erre visszakérdeztem volna, hogy és amúgy mi tartott öt kiegészítőig, hogy azt a bug-ot kijavítsák? Mellesleg bugfixeket simán lehetne tolni classic szerverre is. Mondjuk azzal meg munka lenne, amire meg ugye pénzt kell költeni.

        “Pedig már vagy 10 éve történt kb., a WoW: Cataclysm 2010 végén jelent meg és valahol annak környékén jelentették be, hogy a továbbiakban “Activision – Blizzard” néven működnek együtt.”

        Jó, nekem alapból ezek a fúziók mindig is halszagúak voltak. Meg sokszor ilyen derült égből villámcsapásként érkeztek. Ugye most legújabb a Wargaming és a Creative Assembly fúziója, aminek keretében gyors kiadták a Total War Arena-t. Ami mellesleg szerintem teljes bukás lesz (még nyílt béta állapotban van). Személyesen tapasztaltam, hogy mindaz, amit az Otherworld mondott kritikaként róla, az pontos látlelet, és nem azért mondják, mert népszerűbbek a fikázós videóik. Eleve a TW játékoknak mindig is a fő achilles-sarka volt a rendes multi hiánya. Erre kiadtak egy olyan MMO változatot, ami kizárólag arra van kihegyezve, amit az alapjátékok is tudtak multizás terén, amivel egyrészt nem lesz képes újakat bevonzani, a régi rajongóknak meg érdektelen lesz, mivel azok leginkább a birodalom menedzsment részére kívántak volna multit. Ehelyett kiadtak egy WoT-ot gyalogsággal, lovassággal, íjászokkal.

        “Aztán hogy ez most tényleg kizárólag az Acti hatása-e, vagy a Blizz egyszerűen csak “elkurvult” kisebb-nagyobb mértékben az idők során, azt passzolom. (Plusz az is igaz, hogy én ugye szinte csak Blizz játékokkal játszottam az elmúlt 10-15 évben, ergo fogalmam nincs, hogy más cégeknél mennyire dívik pl. a fanok pénzügyi lehúzása különböző mikrotranzakciókkal, lehet, hogy 1-2 ilyen “nem Blizzes” játék után ordítva rohannék vissza hozzájuk azzal a szöveggel, hogy még mindig ők a legjobbak és minden megvan bocsátva. XD)”

        Igazából ez teljesen általános jelenségnek mondható. A Blizzard pontosan ugyanabban a mókuskerékben őröl, mint a többi kiadó. A különbség talán csak annyi, hogy egyrészt kevesebb játékot adnak ki, azok zöme is online-orientált, másrészt ők még mindig korrektebbül kommunikálnak a játékosok felé, mint sok kiadó teszi. Nem véletlenül volt annyi botrány az EA és a Ubisoft kapcsán az elmúlt években. Főleg előbbi elég gyakran futott bele elég komoly fiaskókba, amelyekből nem is nagyon tudott jól kijönni, mindez köszönhető a rettentő rossz kommunikációjuknak, aminek következtében még a valóban jó szándékkal tervezett dolgaikat is kétkedve fogadják a játékosok. De az Activision esete is mutatja, hogy a gamer társadalom már évek óta faséban van velük, eleve ott volt az Infinite Warfare esete, ami már az első trailer kiadásakor megbukott, mert addigra az emberek megunták már, hogy rendre lelketlen, fantáziátlan játékokat adnak ki, amelyek összetettsége kimerül abban, hogy menj el A-ból B-be, úgy, hogy legfeljebb egy 90 fokos kanyar van beiktatva, meg 8-10 ellenség. Szerintem nem véletlen, hogy most a legutóbbi CoD játékot már a Blizz neve alatt adták ki.

        A mikrotranzakció amúgy meg általánosan a leginkább működő modell jelenleg, nem véletlenül mindenki próbálja ezt erőltetni. Csak ugye az a baj, hogy nehéz kiegyensúlyozni a dolgot, hogy ne váljon p2w a játékból ennek révén. Ezen a téren igazából pont a wargaming játékok hoztak némi újítást a prémium járművekkel, meg az olyan elemek pénzért adásával, amelyek nélkül is el lehet boldogulni, de jobb, ha költ rá a játékos, saját kényelme érdekében. Csakhogy ezt lényegében nem akárhol lehet megvalósítani. Így jött a másik opció, a lootbox, amit meg most sorra próbálnak felülvizsgálni, esetleg betiltani egyes országok, ami azt mutatja, hogy a kiadóknak új módszer után kell nézniük. Az EA amúgy megtette elsőként azt a lépést, hogy teljesen szakított a lootbox rendszerrel.

        “hogy ő, meg a neten sok más rajongó honnan veszi, hogy a Blizz majd ha végül úgy ítéli, hogy már nem játsszák elegen a WoW-ot, vagyis nem nyereséges és bezárják az egészet, akkor majd kijelentik, hogy az összes WoW-ban történt esemény igazából “un-canon” és most jön az igazi War4 RTS formában, ami a War3 VALÓDI folytatása lesz.”

        Na, ebben én sem hiszek. Ha lesz is valaha War4, az valamilyen formában illeszkedni fog a WoW által lefektetett keretbe. Mondjuk szerintem nem ördögtől való ötlet lenne, akár még aktív WoW mellett sem egy War4 kihozása, mivel akkora a világ, hogy simán elférne benne egy spinn-off, egy olyan konfliktus bemutatása RTS formában, ami kellően epikus, mégsem befolyásolja az egész WoW világot. Lehetne egy lokális konfliktus is. Amúgy meg, ha el is jön valaha annak az ideje, hogy a WoW bezárja kapuit, szerintem a Blizz inkább kihoz egy WoW2-t, mintsem War4-be fektesse a bizalmát helyette, lévén az RTS mára réteg játék lett, és nem valószínű, hogy a WoW játékosok különsebben késztetést éreznének arra, hogy átképezzék magukat magányos hősből stratégává. Ami viszont kellene a játéknak, mint vérfrissítés, egy totális grafikai átalakítás, amit szerintem ráncfelvarrás és skinezés helyett egy teljesen új WoW kihozásával lenne célszerű megcsinálni, valamint egy világ kifésülés/kánon rostálás. Itt olyasmire gondolok, mint hogy anno az SWToR megjelenésével a SW fejesek kihirdették, hogy a KoTOR1-2 endingjei közül melyeket tekintik kánonnak.

        “Igazából az a vicc, hogy az MMO-k sincsenek sokkal jobb helyzetben, nem is nagyon tudom, hogy a WoW kivételével van-e még olyan, amelyik még mindig ennyire népszerű.”

        Igazából az MMORPG-ket is nyugodtan sorolhatjuk a haldokló zsánerek közé. Azért a kalandjátékok bizonyos mértékig átlényegülve jelen vannak olyan játékokban, mint az újgenerációs Tomb Raider-ek, az AC játékok, stb. Még ha nem is ugyanaz már a kettő. Ugyanígy az RTS műfaja is tetten érhető a főként online stratégiai játékokban, mint a wargaming játékok, vagy épp a farming játékok. Ezek lényegesen kevesebb időt igényelnek, mint az alap. Ami az MMORPG-ket illeti, valahogy ezek is át fognak lényegülni, de ahhoz gyanítom, először az kell, hogy a WoW kimúljon. Persze mellette már senki nem rúghat labdába, nem is nagyon próbálkoznak már ezzel, mivel nem éri meg annyi energiát és pénzt ölni egy világ megépítésébe, és ilyen hosszan elnyúló játék létrehozásába, mikor jó eséllyel is csak a WoW által meghagyott morzsákért folyó versenybe csatlakozhat be. Nem véletlenül halt meg a Wildstar, pedig az egy jó játék volt. Jelenleg egy-két ilyen játék még fut, és népszerű, de azok eléggé elmozdultak a dotásodás irányába. Ami még ma is népszerű, az talán az SWTOR, de az is annak köszönheti ezt, hogy SW téma. Ha nem az lenne, már le is húzhatták volna a rolót.

        “csak szerintem túlzás úgy előadni, mintha ki lennél onnan utálva.”

        Egyrészt megértem az érvelésedet, másrészt meg nem tudom elfogadni. Azért az kurvára frusztráló, amikor az ember belép egy közösségbe, majd bármihez hozzászól, hirtelen hatalmas kuss támad, és ez nem egy-két alkalommal, hanem rendszeresen zajlik. Szóval, köszönöm, de arra semmi szükségem, hogy egy olyan helyre járogassak, ahol beszélgetni szeretnék, de gyakorlatilag csak monológokra futja, mert láthatóan vagy senki nem kíváncsi rá, vagy észre sem veszik. Akkor inkább kiírom magamból a blogomon, aztán vagy elolvassa valaki, vagy nem, ott már úgyis hozzászoktam, hogy senki nem kommentálja. IRL is pontosan ilyen érzés, amikor egy társaságba odakeveredsz, felmerül egy téma, amihez te is hozzá tudsz szólni, meg is teszed, majd hirtelen mindenki kínosan feszeng, meg inkább lelép, mert valójában jobban zavarja őket az, hogy idegen vagy közöttük, mint az, hogy véleményed van adott témában. Én valami hasonlót éltem meg Aoi-n, szóval köszönöm, de inkább kihagyom a további jelenlétet. Amúgy is, szerintem mostanra már meg is szűnhetett a regisztrációm, mert vagy fél éve nem logoltam be.

        Végül csak sikerült a végére érni a kisregénynek, és egy hozzá hasonló terjedelműt produkálnom. 😀

  4. Na, szerintem kifogások terén ez komoly kihívónak lépett elő. 😀

    • Áh, van annak nagyobb baja is, pl. az, hogy a Bethesda, láthatóan semmit se tanult az Elderscrolls Online fiaskójából. Kapásból az a gond, hogy a játék motorja, alkalmatlan arra, hogy online játékot lehessen alóla futtatni, komoly bogok, és teljesítmény problémák nélkül.

      Bugok alatt pedig most nem arra gondolok, amit általában fel szoktak róni, mint a hülyén beálló ragdoll a hulláknál, vagy a clipping problémák. (Terepbe, tárgyakba lógó NPC-k.) Hanem olyan valódi bugokra, amikor scriptek összeakadnak, késve indulnak el. Ellenfelek nem ott és akkor jelennek meg, mikor kéne. Az ellenséges AI, random módon ki-be kapcsol, és hasonlók.

      Abba már bele se megyek, hogy elvileg ugyan ott vannak náluk páran az eredeti Falloutokat készítő brigádból. Mégis valahogy minden egyes újabb résszel, egyre kevésbé érezni úgy, hogy az ember egy Fallout játékkal játszik. A külsőségek persze ott vannak, de a hangulat annál kevésbé.

      • “az Elderscrolls Online fiaskójából. Kapásból az a gond, hogy a játék motorja, alkalmatlan arra, hogy online játékot lehessen alóla futtatni, komoly bogok, és teljesítmény problémák nélkül.”

        Megcáfolnám, mert az ESO egy teljesen másik motorral fut és másik stúdió fejlesztette.
        A Creation Engine, vagy lánykori nevén Gamebryo (pontosabban annak egy forkolt változata) volt a Morrowind alatt is. 2003-ig a Gamebryo-t meg NetImmerse-ként is ismerhettük, ami kifejezetten MMO motor. De Gamebryo hajtja a Rockstar Bully-ját, a Fallout 3-t, a New Vegast, Obliviont, a Civ 4-et és a 2004-es Pirates!-t, sőt a GitS – First Assault Online-t, a Ragnarok Online 2-t, 2 Warhammer Online-t…
        Ja, és a Bethesda forkja amúgy a Havok fizikai engine-jét használja, ami minden nem Bethesda játékban normálisan fut, és nincsenek kollíziós problémák, beakadások, spagetti rángások, textúramegjelenítési hibák stb.)

        Szóval nem a motorral van a probléma. A gond ott van, hogy a Bethesda GS befürdött egy sort a Morrowind előtt és majdnem csőd közelbe került. A Morrowind volt a hattyú halál dala, ami kihúzta a bagázst a szarból, viszont elindította őket azon az úton, hogy úgy állítsák össze a játékaikat, hogy “éppen hogy jó legyen, éppen hogy problémamentesen fusson egy bizonyos konfigon”. Gyakorlatilag a fejlesztő csapat nem feccöl bele annyi energiát sem, hogy az általuk használt modulokat rendesen kitanulják vagy tapasztaltabb rókáktól megtanulják a helyes használatát (azért vannak ugyanazok a bugok újra meg újra). Mert érdekes módon, másnál működnek a dolgaik, csak náluk nem. Pont emiatt a hozzáállás miatt. Ugyanez az oka, hogy egyik játékukat a másikra kopizzák.

  5. Nem lehetne valahogy ezt az önelégült seggfejet leváltani?

    • Sajnos ez nem így működik. Még ha el is ment az esze, nehéz kibaszni valaki olyat, aki már beleült a vezetői székbe.

      Spec én is sajnálom, hogy ez a stúdió mára azzá lett, ami, de ezzel nem nagyon lehet mit kezdeni, max elfogadni. Esetleg felrakni a Borderlands 2-t, mert az még jó volt. =)

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger ezt kedveli: