A 13-as cikkely, avagy az internetes szabadság vége?

Mivel manapság ez épp a legfelkapottabb téma az interneten, elsősorban a Youtubeon (és mivel amúgy is régen volt ilyen jellegű post) gondoltam én is kifejtem a róla a véleményem, már csak azért is, mert pont a téma népszerűsége okán, mindenki mond erről is mindenfélét. Vagyis ha az ember szeretne ez ügyben tisztán látni, akkor nincs épp egyszerű dolga.

Szóval, nagyon röviden arról van szó, hogy az Európai Parlament, megszavazta az úgynevezett 11. és 13. cikkelyt, amiből főleg utóbbi az, ami az interneten nagyobb port kavart. Lényegében ez egy az eddiginél jóval szigorúbb szerzői jogi szabályozást takar, amit tartalmilag, részben teljesen jogosan, rengetegen bírálnak. Tulajdonképpen ez egy nagyon hasonló eset, mint ami anno az ACTA, SOPA törvények körül tört ki még 2011-2012 környékén.

A 11. cikkely, vagyis az úgynevezett “link adó” arról szól, hogy az egyes keresőkön és hírfolyamokon megjelenő linkekért, jogdíjat szedhetne a hirdető. Még a 13. cikkely, lényegében lehetővé teszi azt, hogy a jogtulajdonos, ne csak a tartalom megosztót, hanem a szolgáltatót is felelősségre vonhassa a felületén illegálisan megosztott tartalomért. Magyarul ha XY feltölt egy Avengers filmjelenet a Youtubera, azért nem csak XY vonható felelősségre, hanem maga a Youtube is, amiért ezt lehetővé tette neki.

Önmagában az, hogy egy ilyen törvény megszavazásra sor kerülhetett az EP-ben, abban sajnos nincs semmi meglepő. Ahogy Aranyosi Péter nagyon frappánsan megfogalmazta anno az egyik előadásában, a Star Wars világában, abban a messzi-messzi galaxisban, egy Dooku grófra volt ahhoz szükség, hogy az erő segítségével rávegye arra a politikusokat, hogy azok mindenféle baromságokat szavazzanak meg a galaktikus tanácsban. Amik aztán zűrzavart és káoszt okoztak a társadalomban. A mi Európai Tanácsunk viszont alapból ilyen hülye, legalábbis mikor az internetre vonatkozó törvénykezésről van szó, akkor egészen biztosan.

(Csupa fiatal arc ugye, bizonyára mind aktív internet felhasználó…)

Részben ez természetesen generációs okokra vezethető vissza, hisz ezeknek az ott ülő politikusoknak a többsége, lehet hogy gazdasági területen például nagyon profi, ám az internetet, annak a világát, működését, és összefüggéseit nem értik, és igazából, nem is nagyon érdekli őket. Hogy mást ne mondjak, kis hazánk kormánypárti képviselői például lazán megszavazták ezt a törvényt, jó eséllyel úgy, hogy igazából fogalmuk se volt róla, mit is takar az valójában. Egyszerűen csak arról volt szó, hogy mivel az ellenzék ez ellen volt, nekik muszáj volt e mellé beállni. Amolyan ha ők nemet mondanak rá, akkor mi már csak azért is igent fogunk, teljesen mindegy, mi a kérdés.

A fő ok, amiért sokan kifogásolják ezt a törvényt, aminek tegyük gyorsan hozzá, hogy az életbe léptetéséig még két teljes év van, addig pedig még nagyon sok minden változhat, hogy sokak értelmezése szerint, a különféle kiadók, cégek, forgalmazók, ezáltal lehetőséget kapnak arra, hogy bármilyen nekik nem tetsző tartalmat, nemes egyszerűséggel töröltessenek. Ergo, például a youtube esetében ez oda vezetne, hogy semmiféle jogvédett képi vagy hang anyagot, például trailereket, teasereket sem lehetne felhasználni a megosztott videókban, mert ha már csak ennek a gyanúja felmerül, a Youtube meg se engedi azt osztani. Legalábbis amíg az ember nem tisztázta a kifogásolt szerzői problémákat. Illetve, mivel a dolog visszamenőleg érvényes, ezért ennek köszönhetően rengeteg tartalom kerülne törlésre. Köztük kritikák, paródiák, streamek, oktató videók, stb.

Mások szerint ugyanakkor nem eszik ilyen forrón a kását, mert a kritikákat, paródiák például továbbra sem érintené ez a törvény. Egyszerűen csak arról van szó, hogy mostantól, például a Youtubenak, és a többi hasonló tartalomszolgáltatónak, komolyabban oda kéne figyelnie arra, hogy az illegális megosztásokat töröljék.

Mint említettem, elég sok ezzel foglalkozó cikket, videót átnyálaztam a témában, és úgy gondolom, hogy a problémát nem feltétlen itt kell keresni. Hisz például a Youtubeon futó algoritmusok, ma is elég jó eséllyel betalálják azért a kifogásolható tartalmakat, és aki görbe utakon jár, arra előbb-utóbb lecsap a ban kalapács. Persze a rendszer közel sem kifogástalan, se a flagelések, se a fellebbezések elbírálása szempontjából, de alapvetően ellátja a feladatát.

A probléma leginkább azzal van, hogy ha mostantól, például a Youtubeot is felelőssé tesszük azért, amit a felhasználók megosztanak, akkor a Google sanszosan nem fog azzal szarakodni, hogy mindent átnézzen, és minden esetet egyénileg bíráljon el. Hanem sanszosan úgy fogják módosítani az algoritmusokat, hogy ezt már a botok elvégezzék helyettük. Na és ha valamitől, hát ettől kell igazán tartani. Ugyanis a hasonló radikális változtatások, már nem egy esetben ütöttek vissza.

Hogy mást ne mondjak, ott volt nem is oly rég például a Tumblr fiaskója, a pornográf tartalommal. Aki esetleg erről lemaradt volna, azoknak írom most le, hogy a Tumblr évekig egy olyan felület volt, ahol az ember bármilyen tartalmat megoszthatott, aminek persze az lett a vége, hogy a hely, a pornó melegágya lett. Aztán a Tumblr szerkesztői rájöttek, hogy nincs ez így jól, és csináltak egy felnőtt tartalom szűrőt, ami alapból elég szigorú volt. Hisz nem csak a kifogásolt tartalmakat nem jelenítette meg, de magára a blog felületre se tudtál felmenni. Tehát ha valakinek ilyen tartalom volt a blogján, azt meg sem nyitotta, csak ha regisztrált profillal bejelentkeztél.

Ez így ment egy jó darabig, utána viszont a Tumblr bekeményített, és kvázi keresztes hadjáratot indított a pornográf tartalmak ellen. Ennek a következménye egyrészt az lett, hogy nagyon sok blog ment a levesbe, olyanok is, amik egyfajta archívumként működtek már régóta. Másrészt viszont az algoritmus benézett nagyon sok olyan tartalmat is, amik egyáltalán nem estek bele ebbe a kategóriába, mégis törlésre kerültek.

Na most ha egy ilyen felületen ez megtörténhetett, sajnos nem elképzelhetetlen, hogy ha és amennyiben ez a törvény úgy ahogy van életbe lépne, a Youtubeon valami nagyon hasonló zajlana le. Ami viszont tényleg odavezethetne, hogy ezáltal egyes csatornák műsorai, vagy akár komplett csatornák is törlésre lennének ítélve.

Azonban ne felejtsük el, hogy mindez jórészt csak találgatásokon alapuló elmélet, szóval én azt mondom, hogy mielőtt elkezdenénk látványosan temetni akár a youtubeot, akár a kreativitás szabadságát az interneten, előbb még várjuk ki a végét. Jó eséllyel, ezt a törvényt, ebben a formájában, nem fogják életbe léptetni, hisz már most, még a felvetés hallatán is, elég sokan fordultak szembe ezzel a törvénnyel.

30 hozzászólás to “A 13-as cikkely, avagy az internetes szabadság vége?”

  1. Pont tegnap este dobott fel a YT egy olyan videót, ahol a TheVR-os srácok beszéltek erről. Én kb. azóta parázok emiatt, mióta először felröppent a hír róla, pedig az még talán tavaly vagy tavaly előtt volt, már nem is tudom. Pedig én nem vagyok YT vlogger, ellenben ami másnak a Facebook, megint másnak a Tumblr, az nekem a YT. Eléggé “ráfüggtem”, lazán el tudok ott tölteni napi 1-2 órát és jellemzően pont olyan tartalmakkal, amiket ez a törvény jó eséllyel keményen cenzúrázna, pl. rajzfilmekből kivágott jelenetek, filmkritikák, ahol a filmből vágnak be jeleneteket, mashupok, amikben több különböző zenét mixelnek össze, stb. (Apropó, akkor pl. az ilyenek, mint Nostalgia Critic, egyből mennének a levesbe? A film negyedét bele szokta vagdosni a videóba, elvégre azt csinálja, mint a régi, classic Dancsó, vagyis 1-1 jelenetre reagál. Igen, tudom, Critic amcsi, ez meg egy európai törvény, de akkor az ő esetében max nem a csatornát támadnák meg, csak Európában alapból letiltanák, vagy ilyesmi.) Szóval egyrészt elég gáz lenne, ha ezt a “hobbimat” egy laza törvénnyel hazavágnák, másrészt meg sajnos ismerünk rá példákat szép számmal, amikor a heves tiltakozások ellenére mégis simán életbe léptettek ilyesmit. Amúgy az említett TheVR-os videónak még csak az elejét néztem meg, de ott pl. olyan ötleteket is felvetettek, hogy nagyon extrém helyzetben még az is lehetséges, hogy mivel a YT nem tudja komplett Európát felügyelni, mert értelemszerűen nincs annyi embere, ahány felhasználója, viszont azt sem akarja, hogy az EP folyamatosan büntetgesse ilyen-olyan feltöltött videók miatt, ezért egy laza mozdulattal azt mondta, hogy “akkor Európából kivonulunk teljesen, elég nekünk a világ többi része, mint piac”, aztán ugyanúgy nem lesz elérhető majd a YT innen, mint ahogy most is pl. sok amcsi honlap videója nem indul el, mert “this video is not available in your country”, gondolom láttatok már ilyet. Persze a srácok hozzátették, hogy azért ez szerintük sem a legvalószínűbb forgatókönyv, de na…

    A másik meg, amit te is írsz, hogy igen, már megint az van, hogy a törvényt megszavazó emberek nagy részének fingja nincs az adott dologról, ez ahhoz hasonló, mint amikor amcsiban az a pár önjelölt hülye (Anita Sarkeesian a feminista baromságaival, vagy az a fazon, akinek most nem ugrik be a neve, de mindenért a GTA sorozatot hibáztatja) kitalálja, hogy be kell tiltani ezt meg azt a játékot, csak az a durva, hogy még valószínűleg ők is többet foglalkoztak a témával, mint fenti képviselőink, mert legalább annyira utánakerestek a játékoknak, hogy a fikázni kívánt részeket kimazsolázzák belőlük, míg a fenti fazonok nem tudom, hogy egyáltalán jártak-e YouTube-on életükben. 😀

    Szal na, én eléggé pesszimista vagyok, sajnos basztak már szét nem egy ilyan “szabad felületet”, pusztán copyright, meg hasonló okok miatt. Amúgy bár Amcsira ez a törvény nem vonatkozik, de nekik is volt hasonló problémájuk, pár éve pont a Critic kezdett el kampányolni ellene, mivel értelemszerűen “kissé” beszart, amikor azt vette észre, hogy jogvédett tartalmakra hivatkozva a YT elkezdte basztatni, meg leszedni nem egy videóját, miközben ő 100%-ban ebből él: https://knowyourmeme.com/memes/events/wtfu-where-s-the-fair-use

    Elvileg itt mondjuk kvázi “nyertek” a vloggerek, legalábbis elérték, hogy a YT értelmesebb módon nézzen utána, hogy mikor mi számít copyright-visszaélésnek.

    • A Nostalgia Critic tudtommal amerikai, arra nem vonatkozik a 13-as cikkely. Amúgy nézd meg a témában OW Zoly videóját is. Bár kicsit vészmadárkodóbb, mint kellene, de eléggé jól összeszedi ő is a témát.

    • Igazából itt arról szólna az egész, hogy sokan mások szellemi termékeinek felhasználásával hoznak létre saját tartalmat, és ezzel mivel youtube partnerek, pénzt keresnek. Na most jelenleg ezt úgy küszöbölik ki, hogy ilyen esetben az érintett kiadó, cég, lényegében lefölözheti a hasznot, ami valahol persze szintén nem teljesen fair. Egyrészt mert nem mérlegelik azt, hogy te milyen formában használsz fel valamit. Másrészt, mert ezzel te egy hatalmas ingyen reklámot generálsz nekik, amiért cserébe te semmit nem kapsz.

      Egyesek arra hivatkoznak, akik a törvényt jónak látják (és elég naivak) hogy ma ha valaki felhasználja a te tartalmadat, és nincs ott mögötted egy nagy cég, aki ez ügyben eljárna, mert te mondjuk csak egy feltörekvő grafikus, zenész vagy, akkor igen nehéz ez ügyben eljárni. Feljelentheted, írhatsz panasz levelet, de hogy lesz e ebből végül valami, az már kérdéses. Ők ott tévednek, hogy ez a törvény, a gyakorlatban egyáltalán nem az ilyen kis emberek védelméről szólna, hanem arról, hogy vannak olyan kiadók, cégek, elsősorban zenei vonalon, de akad pár film, rajzfilm, és videojáték vonalon is, akik azt szeretnék elérni, hogy más már eleve fel sem használhassa az anyagaikat. Hiába hogy a kritika, paródia például az úgynevezett fair use keretei közé tartozik.

      Hozzáteszem, ez a játszma nagyon régóta folyik, az olyanok mint a 20th Century Fox, a Disney, de ide sorolható a Nintendo és Konami is, régóta próbálják azt elérni, hogy a youtube szigorítson a felhasználási feltételeken. Voltak is erre kísérletek, de egyik sem végződött sikerrel. Például volt amikor trailereket, teasereket nem lehetett egy az egyben felhasználni, és erre a létező összes filmes csatorna, úgy oldotta meg a dolgot, hogy mindenféle vízjeles átfedésekkel, tükrözésekkel, képlevágásokkal, és hasonlókkal módosították azt, hogy ne kapjanak érte copyright strikeot.

      Európából a YT biztos nem fog kivonulni, mert most is valami 500 órányi anyag megy fel innét percenként. Nem is beszélve az európai cégekről, hirdetőkről, ergo ez hatalmas bevétel kiesés lenne nekik. Keletre meg hiába is akarnának nyitni, mikor az oroszoknak ott a Rutube, ázsiában meg a Youku. A tartalom letiltás már egy érdekesebb téma, de sanszosan ezt sem lépnék meg, már csak azért se, mert az ilyesmit simán ki lehet játszani, megfelelő kliensekkel. =)

      Jelenleg a legrosszabb eset, ami reálisan elképzelhető, hogy a YT tényleg valami hasonlót követhet el, mint amit a Tumblr tett a pornó ellen. Vagyis úgy módosítják az algoritmust, csak a pornó helyett ezúttal a jogvédett tartalmakra kalibrálva, hogy az se Istent, se embert ne ismerve sújtson le.

      Persze mindez csak elmélet, egyelőre még tényleg nem tudunk mást, mint találgatni, hogy mi lenne ha. Remélhetőleg ez a törvény el sem fog oda jutni, hogy gyakorlatba léphessen, legalábbis nem ebben a formában. Hisz az tényleg nagyon sokaknak fájna.

  2. Adtak vele egy jó nagy pofont a szarnak.
    A Youtubera ma a jogtulajdonosok maguk töltik fel a videóikat. Ha valaki más felhasználja és nem átlag user hanem olyan aki pénzt is keres vele, akkor a jogtulajdonost illeti a bevétel. Néhány kivétel van akik ilyenkor egyáltalán nem engedik mások számára a felhasználást.

    • Igen, csak itt pont az a lényeg, hogy utóbbiak azt szeretnék elérni, hogy már eleve fel se tölthess olyan videót, amiben jogvédett tartalom van. Ma ugyanis sok youtuber szerez pénzt abból, hogy felhasznál mindenféle zenei betéteket, film jeleneteket, mém képeket, és hasonlókat az egyes videóikban.

      • Annyi jó mégis lenne ebben h végelenne a sok szar reakció videósnak meg twitch sztrímernek.
        Dancsó, Pamkutya és az összes többi kénytelen lenne saját tartalmat gyártani, nem másokét felhasználni. Nem lenne elég Fluor Tomit meg Despacitót utánozni.

      • Spamkutyáról nem nagyon tudok nyilatkozni, mivel sose követtem a csatornáját, annak ellenére, hogy a YT folyton az arcomba tolta. Dancsó elkurvulását viszont volt szerencsém végig nézni, úgy hogy részben meg tudom érteni, miért nem szereted ezeket a csatornákat. Viszont a paródiákra, továbbra is vonatkozik a fair use.

        Egyébként vannak már ezeknél sokkal rosszabb csatornák, amiknek nem csak annyi a bűnük, hogy semmitmondó, gagyi “tartalmat” gyártanak, hanem valóban káros az amit csinálnak. Sajnos már rég elmúltak azok az idők, amikor a legrosszabb dolog amivel találkozhattál a Youtubeon, azok a semmitmondó vlogok, meg az idióta kihívás videók voltak.

        Manapság már ott tartunk, hogy ezek a youtuberek, haszontalan termékeket, szolgáltatásokat, meg szerencsejátékot reklámoznak. Vetkőzős csajokkal, tréningekkel, virtuális valutával, és hasonlókkal házalnak, a jórészt kiskorú nézőiknél. Ami nem csak elképesztő gusztustalan, és visszatetsző, de még illegális is.

      • Tibor Csík Says:

        Miért nevezted Pista és Béla Youtube csatornáját Spamkutyának? Ők valamennyire értékelhető videótartalmat töltöttek fel idáig, én egy pár paródiájukat megnéztem, de igazából a YT csatorna névadójának számító kutyájukkal kapcsolatos videóikat néztem szívesebben, főleg ahol Béla adta Pama kutya hangját.

        Én személy szerint nagyon nem tartom túl jó dolognak, hogy a filmek jeleneteinek felhasználása mellett a jogvédett logók, zenék és egyéb média állományok felhasználása miatt is töröltethetik a közösségi oldalak tulajdonosai a felhasználók által feltöltött állományokat.
        Addig tartott a teljes internetes szabadság, amíg nem jutott az Európai Parlamentben ülésező idősebb törvényhozók eszébe, hogy “tartsunk teljes kontrollt a világhálózat európai részén belül is”.
        Ha lenne valami jól működő algoritmus, ami megkülönböztetné a jogos felhasználást az illegális felhasználástól, még nem lenne akkora balhé az internetes tartalmakkal kapcsolatban, de mivel a Youtube-on még annyira sem ismeri fel a paródiákban felhasznált képi és audio anyagokat, amikhez nem kellene külön licenszet vásárolni a videósoknak, ezért eléggé tartok attól, hogy a többi, Amerikából származó online közösségi oldalakon mennyire rosszul fogja felmérni a törlés okozta károkat az algoritmus.

      • Egyszerű, azért mert egy időben valahányszor felmentem a YT-re, úgy hogy nem a felhasználói fiókommal voltam belépve, folyton ezt dobálta be nekem a YT, meg erre akart nekem áttekerni. Utóbbi főleg akkor volt marha idegesítő, mikor még nem volt loop funkció. Aztán ezért lett nálam Spamkutya, mert hiába nem érdekelt, a YT mindenáron ezt akarta rám tukmálni. Mint mikor a freemail bombázott egy időben gruppi spamekkel, a wordpressről meg a kanadai hotel reklámokat nem győztem egy időben törölgetni.

        Az algoritmussal kapcsolatban az a baj, hogy egy olyat megírni, ami pontosan, részletekbe menően meg tudja azt egymástól különböztetni, hogy mi az ami még belefér a fair useba, és mi az ami már nem, szinte lehetetlen.

  3. Pár reakció, link, meg ilyesmi. 🙂

    “A Nostalgia Critic tudtommal amerikai, arra nem vonatkozik a 13-as cikkely.”

    Természetesen, írtam is: “Amúgy bár Amcsira ez a törvény nem vonatkozik, de nekik is volt hasonló problémájuk, pár éve pont a Critic kezdett el kampányolni ellene…”

    Ezt inkább példának hoztam csak, hogy nem is kell semmilyen külsős törvény, a YT sokszor így is hajlamos túlpörögni, ha copyright-ról van szó, de nálunk még az EU erre tesz rá egy lapáttal.

    “Amúgy nézd meg a témában OW Zoly videóját is. Bár kicsit vészmadárkodóbb, mint kellene, de eléggé jól összeszedi ő is a témát.”

    Köszi, meglesz. 🙂 Tegnap Radics Petiébe futottam bele, igazából ő még nálam is sötétebben látja a helyzetet, kb. olyan hangnemben és stílusban adta elő az egészet, mintha a Harmadik VH kitöréséről hozna híreket, de mivel elég rövid, szerintem megéri végignéznetek, mert érdekelne, hogy ebben most mennyi az igazság és mennyi a túlzás.

    Btw, ha már YouTube: csak nekem csinálja azt pár napja, hogy most már sima kattintás után nem indítja el egyből a videókat, hanem külön rá kell nyomni a videó közepén is egy play gombra?

    “Manapság már ott tartunk, hogy ezek a youtuberek, haszontalan termékeket, szolgáltatásokat, meg szerencsejátékot reklámoznak. Vetkőzős csajokkal, tréningekkel, virtuális valutával, és hasonlókkal házalnak, a jórészt kiskorú nézőiknél. Ami nem csak elképesztő gusztustalan, és visszatetsző, de még illegális is.”

    Csak nem belefutottál te is a “The Raven Croaks” nevű csatornába? 😀 Ha igen, akkor érted, mire célzok, ha meg nem, akkor itt egy videója, ami pont egy ilyen ürgével foglalkozik. De tudom ajánlani az egész csatornát, ő gyakorlatilag azért YouTube-ozik, hogy az ilyen igénytelen, lehúzó, szánalmas, stb. videósokat kritizálja. XD

    • A Radics videót elsők között láttam a témában. Kb. akkor kérdeztem rá Péterre TS-en, hogy ő mit gondol erről az ügyről? Erre írta meg ezt a posztot. Amúgy én is amondó vagyok, hogy azért várjuk már ki a dolog végét, mert nem kellene azonnal temetni az internetet. Valóban veszélyes törvény, de még sokminden megváltozhat az életbelépésig.

      “Btw, ha már YouTube: csak nekem csinálja azt pár napja, hogy most már sima kattintás után nem indítja el egyből a videókat, hanem külön rá kell nyomni a videó közepén is egy play gombra?”

      Nálam ilyen még nem volt. Vagy egy olyan frissítés jött le a YT-ra, amiből én nem kaptam, mert ritkán frissítem a böngészőmet, pont az ilyen szarságok miatt, vagy a te géped hülyéskedik.

      Ha már így ajánlgatunk csatornákat, akkor kicsit off videó: https://www.youtube.com/watch?v=FAQm3RMOqvM&list=RDFAQm3RMOqvM&start_radio=1

      Csakhogy ne csak bosszankodni járjatok a YT-ra, hanem némi különlegességgel is találkozzatok. 🙂

    • Nekem most is elindítja normálisan, Chromeban.

      A Károgó Varjút igen, ismerem. =) Igazából úgy jött fel, hogy volt anno egy Flex nevű srác, aki nagyon hasonló stílusban rant videózott, de jó ideje abbahagyta. (Meg pár videója el is tűnt.) Amit sajnáltam, mert általa olyan eseményeket, embereket ismertem meg, amikről amúgy simán lemaradtam volna, mert ilyen szenny csatornákat alapból nem nézek. Na ekkor ajánlották nekem haverok az említett csatornát, amin éppen akkor a “Heroin Bandi” videó volt a legújabb, aztán a többi már ment magától. =)

      Nem sok magyar YT csatornára vagyok felirakozva, de az övé hosszú ideje az első, aminél ezt megtettem. Mondjuk hozzáteszem, eddig még csak a “személyre szabott” rant videóit néztem, de egyszer majd elkezdem a podcasteket is pótolni, ha eljutok oda.

      Amúgy ha már 13-as cikkely, ma láttam, hogy a derpiboruu is reagált erre. =)

  4. A minap olvastam pont a témába vágva, hogy alapvetően a szerzői jogdíjakkal van itt a probléma, hogy nagyok az aránytalanságok és ezt sérelmezik a nagy tartalomgyártók, kiadók, forgalmazók, készítők stb. és jogvédőik. Példának hozta azt, hogy a YouTube egy , azaz 1 dollárt (!) fizet jogdíjként minden tartalom után, míg a Spotify vele szemben 20 dollárt (!).

    Ez alapvetően két kérdést vetett fel bennem:

    1) Nem lett volna egyszerűbb célirányosan inkább arányosítani ezeket a sápokat? Pl. a Spotify-nak meghagyni a 20-at, de a Google fizessen 50-et mondjuk?

    2) Mivel van ennek egy másik oka is, hogy a YouTube az e-kereskedelmi törvény szerint tárhely, mintsem szolgáltató (bár ez a fizetős filmnézésével eléggé megszűnt), nem lett volna célszerűbb a fogalmakat jobban definiáltatni vagy egy adott oldal szolgáltatásaihoz részarányossá tenni az egészet?

    Amúgy, én nem látom olyan borúsan, mint azt OW Zoly teszi, mert sok mindenben ő is eléggé félretájékozott volt, de még kevésbé, mint Radics Peti. Mondom ezt úgy, hogy nálunk elég erős az erre való jogszabály, nálunk nem sok változást hozna eleve.

    Illetve egy másik problémát akartak kierőszakolni vélhetően. Ha feltöltesz valamit a YT-ra, és azt valami cég beclaimeli vagy leszedeti, mert az az ő szellemi terméke, akkor tudj kifogásolni, hogy te paródiát csináltál vagy kritikát, és csak annyiról van szó, hogy az adott cégnek nem tetszett az egész. Főleg nem a kritika, mivel elég sokan rászoktak arra, hogy a YT-n lehúzzák a sárgaföldig az adott filmet, játékot. (Hozzáteszem, sokszor rohadtul jogosan, mert mondjuk a Fallout 76 az valóban egy fiaskó, de nem azért, ami miatt a legjobban szeretik ekézni – mert ahhoz talán kicsit érteni is kéne a dologhoz, hogy az ember lássa az ég-föld különbségeket.) A cégek pedig ezt a gumicsontos rugalmasságot kihasználták, abúzálták, de keményen. Akinek meg ebből volt zsebre valója, azt meg rendre emiatt érte anyagi kár. Őszintén szólva, én azt várom – már ha ez igaz -, akkor végre emberrel sikerüljön beszélni a YT esetében, ne a háttérben fusson le egy döntés, aminek az lesz a vége úgyis, hogy “neked kuss van”. Vagy azt, hogy a claimelővel fel tudd venni a kapcsolatot, vagy bármi, mert őszintén szólva, a felületből ez hiányzik, de nagyon.

    Meg az animés berkekben most nagyon megy a jajveszékelés, hogy az Inda majd mindent töröl. Ami szerintem nem baj, törölje csak. De ezt meg azért mondom olyan holt nyugodtan, mert
    1) valami elképesztően pocsék rendszere van minden szinten, moduljában, formájában,
    2) olyan legacy oldal, hogy már most 1,5 évtizedes a technikai elmaradottsága. 5 éve ez még csak egy évtizedes volt, de nem baj, Magyarország úgyis jobban teljesít, az Indavideó pedig még jobban.
    3) ha meg is történik ez, a legszélesebb kárörvendő vigyorral fogom nézni az élettelen csírák vergődését, hogy nincs hol nézni, mert tökéletesen analfabéták az internet használatához. A felsőbb rétegei meg legalább megtanulják használni, értelmesebbek lesznek, végre megtanulnak tüzet csiholni és kőszerszámot pattintani, és nem csak a fáról való leesést tudják mesterszinten produkálni. Az alsóbb réteget meg majd krokodilkönnyek közt temetjük el… merthogy az a szegény hüllő sírni fog, hogy mást nem ehet egy-két évig napi 5 alkalommal, az is biztos.

    • Azóta többen is pedzegették, hogy ahogy anno az Acta/Sopa, úgy ez a törvény se annyira a jogdíjakról, az illegális megosztásokról, és a kalózkodásról szól. Mint inkább arról, hogy a nagy tőkés multi cégeknek, továbbra sem tetszik az, ahogy az internet, mint médium működik, és így szeretnének felette, valamilyen szintű kontrollt elérni.

      Egyszerűen azért, mert manapság a tízen, húszon éves korosztály túlnyomó része, már nem csak a hagyományos médiát nem fogyasztja, de már a neten se írott kritikákat, véleményeket olvasnak, hanem ha valamiről meg szeretnének valamit tudni, akkor megnézik azt, mit mond róla a kedvenc youtuberük, és ez alapján hoznak döntést.

      Ahhoz pedig hogy valaki becsatlakozzon ebben a világba, nem nagyon kell semmi más egy videószerkesztőn, egy mikrofonon, meg esetleg egy kamerán túl. Bárkiből lehet tartalomgyártó, véleményvezér, és rájuk nem vonatkoznak azok a szabályok, az a fajta etikett, ami a hagyományos médiában például nem csak elvárt, de megkövetelt.

      Aztán ez vezet oda, hogy cégek, stúdiók, kiadók, milliókat ölnek valamibe, amit szeretnének eladni, de vannak emberek, több százezer, milliós követőtáborral a hátuk mögött, akik kegyetlenül őszintén kimondják, hogy az a valami szar, a nép pedig hallgat rájuk. Ez pedig nekik nagyon nem tesz jót, mert kevesebb lesz a pénzük.

      Persze ott az érem másik oldala is, hogy pont ezért a nagyobb fokú szabadság miatt, a neten jóval könnyebb ezzel visszaélni. Számtalanszor bebizonyosodott már, hogy a youtuberek véleménye, nem csak megvehető, de arra is jók, hogy olyan dolgokat reklámozzunk velük, amiért a hagyományos médiákban, a szart is kiperelnék belőlük. Például megtévesztő reklámért, szerencsejáték, piramisjáték promotálásáért kiskorúaknak, stb.

      Mégis, még ezzel együtt is úgymond “túl szabad” ez a rendszer nekik. Nehezen átlátható, bonyolult, és körülményes számukra a nekik tetsző irányba befolyásolni a dolgokat.

      Az Indavideóval kapcsolatban teljes mértékben egyetértek, de akkor már ne felejtsük ki a Videát se. Ott még ugyan nem kezdték komolyan venni a szerzői joggal védett tartalmakat, de van egy olyan érzésem, hogy már nem is fogják. Hamarabb fog megszűnni az oldal, minthogy elkezdjenek ezzel érdemben foglalkozni. Az az oldal, technikailag még az Indánál is elavultabb.

      Amúgy meg sose értettem azt, hogy valakinek ott a full HD monitor, és erre az Indára, a Videára, és hasonló helyekre feltöltött, moslék minőségű videókat nézi, teljes képernyőre kitéve. Én már anno, még a HD előtt is leszedtem mindent, normális minőségben.

      • “Azóta többen is pedzegették, hogy ahogy anno az Acta/Sopa, úgy ez a törvény se annyira a jogdíjakról, az illegális megosztásokról, és a kalózkodásról szól. Mint inkább arról, hogy a nagy tőkés multi cégeknek, továbbra sem tetszik az, ahogy az internet, mint médium működik, és így szeretnének felette, valamilyen szintű kontrollt elérni.”

        Pont hogy fordítva, mert a nagy tőkés multi cégek, mint a Google és a Facebook élvezik azt, ami most van, hiszen adót se annyit fizetnek arányaiban, mint egyébként kellene, és ott akarnak lefaragni (és faragnak is le) az ilyen irányú kiadásaikból, ahol tudnak, a az egész meg arra megy ki, hogy ne jussanak már-már disztópiákba illő túlhatalomhoz. Amit elfogadok és megértek, valamint ha így vesszük, akkor igen, van egy ilyen nézőpontja is a dolognak, ha azt vesszük, hogy mennyire komolyan beleállnak az ilyen kezdeményezésekbe, és nyomják ezerrel a dezinformáltatást és a félrebeszélést, mint lobbiérdek alapot.

        “Egyszerűen azért, mert manapság a tízen, húszon éves korosztály túlnyomó része, már nem csak a hagyományos médiát nem fogyasztja, de már a neten se írott kritikákat, véleményeket olvasnak, hanem ha valamiről meg szeretnének valamit tudni, akkor megnézik azt, mit mond róla a kedvenc youtuberük, és ez alapján hoznak döntést.”

        Olyan régóta temetik ezeket a dolgokat, hogy csak na… Feltalálták a porszívót, mégse szorította ki a seprűt, ahogy a televízió sem a rádiót. Egyszerűen az van, ami minden ilyen esetben: görcsösen ragaszkodnak a saját jó helyzetükhöz, változni és átalakulni az új igényeknek megfelelően pedig egyáltalán nem akarnak.

        “Persze ott az érem másik oldala is, hogy pont ezért a nagyobb fokú szabadság miatt, a neten jóval könnyebb ezzel visszaélni. Számtalanszor bebizonyosodott már, hogy a youtuberek véleménye, nem csak megvehető, de arra is jók, hogy olyan dolgokat reklámozzunk velük, amiért a hagyományos médiákban, a szart is kiperelnék belőlük. Például megtévesztő reklámért, szerencsejáték, piramisjáték promotálásáért kiskorúaknak, stb.”

        Tulajdonképpen, ha lenne aki érdemi módon foglalkozna ezzel, akkor belendülhetne az a gépezet, és ledarálhatná az összes ilyet, csak specialista nincs rá, mert sokak szerint nem jövedelmező. (Mondom ezt jogalkalmazói oldalról vizsgálva. Amúgy tudnak a dologról, de amíg alulról nem kezd el valaki eljárást ennek kapcsán [é.: polgári pert], addig nem tudnak különösebben mit tenni.)

        “Mégis, még ezzel együtt is úgymond “túl szabad” ez a rendszer nekik. Nehezen átlátható, bonyolult, és körülményes számukra a nekik tetsző irányba befolyásolni a dolgokat.”

        Mindenki erre törekszik, és valamikor meglesz az az aranyközépút… Előbb vagy utóbb, mert mindig fellép egy harmadik fél, aki megelégeli a dolgot.

        “Az Indavideóval kapcsolatban teljes mértékben egyetértek, de akkor már ne felejtsük ki a Videát se.”

        Azt az oldalt annyira nem ismerem, hogy egyáltalán nem. Idén találkoztam a nevével először, azt is még pár hónapja, “aztán jó napot”, voltam rajta egy linkért. Szóval, a Videa nekem kimaradt, az Indát meg aktívan használom a fordítás miatt, azért vagyok tisztában a technikai képességeinek limitáltságától kezdve az összes problémájával. Azt az oldalt már meg se éri fejleszteni, hanem ledózerolni a ‘csába, és újat indítani helyette. Bár a fenntartóját nézve, aligha kerül erre valamikor is sor.

      • “Meg az animés berkekben most nagyon megy a jajveszékelés, hogy az Inda majd mindent töröl. Ami szerintem nem baj, törölje csak.” -> “3) ha meg is történik ez, a legszélesebb kárörvendő vigyorral fogom nézni az élettelen csírák vergődését, hogy nincs hol nézni, mert tökéletesen analfabéták az internet használatához. A felsőbb rétegei meg legalább megtanulják használni, értelmesebbek lesznek, végre megtanulnak tüzet csiholni és kőszerszámot pattintani, és nem csak a fáról való leesést tudják mesterszinten produkálni.”

        Ez!

        “Amúgy meg sose értettem azt, hogy valakinek ott a full HD monitor, és erre az Indára, a Videára, és hasonló helyekre feltöltött, moslék minőségű videókat nézi, teljes képernyőre kitéve. Én már anno, még a HD előtt is leszedtem mindent, normális minőségben.”

        Ez meg főleg!

        Szal komolyan, én eleinte még azt hittem, hogy úgymond tényleg csak a fanréteg “legprosztóbb” tagjaira jellemző ez az Indavideózás, szal mit tudom én, ők az animések azon rétegei, akik mondjuk kocsmások között a kőbányai sörös prolik, vagy ilyesmi… XD Csak aztán egyre-másra elkezdtem visszahallani a legkülönfélébb emberektől az utóbbi években (köztük olyan “ős-animésektől” is, akikkel anno “együtt kezdük az ipart”), hogy az Inda lett a fő “animeforrásuk”, kis túlzással ami régen az Usteam volt, az mostanra már kb. az Inda lett. Ami csak azért röhej, mert finoman szólva nem éppen ugyanazt a minőséget nyújtja. Jó, persze, értem mi van: Indán alapból kikeresik azt a verziót, amihez már eleve van magyar felirat is, plusz le sem kell tölteni, csak elindítják a videót, nem foglalja a vinyón sem a helyet, stb. Csak éppen van itt néhány probléma, amik szerintem bőven elnyomják ezt a pár pozitívumot:

        -Ezek a videók már valóban moslék minőségűek, kis túlzással pixeles szarok. Nem mondom én, hogy mindenki full HD-ben nézhet csak animét, mert aki nem így nézi, az igénytelen paraszt, de ez meg már a másik véglet… Én ilyet akkor néztem, amikor először szabadultam fel a netre és akkor is csak azért, mert speciel az Inu Yashából még csak ilyen pixeles TV verzió volt fenn Usteamen is. XD

        -Az, hogy nem a vinyón van, meg nem kell letölteni, kb. csak addig okoz nyugalmat, amíg nem történik valami hasonló, amiről épp most beszélünk. Ilyenkor meg aztán egyből megy a sírás, ahogy Ricz is írja, hogy “hajjaj, elveszik a videóinkat!” Hát b+, torrentezted volna le már idejekorán, most akkor csak röhögnél a markodba. 😀 (Amúgy ebből a szempontból azok a csúcsfazonok, akik letöltik ugyan az animét, de nem torrentről a 720/1080p-s változatot, majd ahhoz keresnek megfelelő magyar feliratot, hanem ilyen “videólopó” programmal közvetlenül Indáról, szóval megkapják ugyanezt a pixeles szart… XDDD)

        -“De a magyar felirat…!” -> Aha, amiről Indán sok esetben azt sem tudod, hogy egyáltalán a megfelelő verzióhoz készült-e, ki csinálta, stb… 😀 Ja, tudom, a többi lehetőség ijesztő, mert vagy magadtól kell kikeresned a megfelelő magyar feliratot, vagy meg kell tanulnod angolul, de na… 😀

        -Ezt meg gondolom ugyanúgy leszarják a fent említett emberek, mint az összes eddigi pontot, de Indán egy csomó animéből csak a TV verzió van fennt és nem is feltétlenül azért, mert mondjuk egy ecchinél tilos lenne melleket mutatni és azt feltölteni (van ott pornó is, szóval ebből a szempontból legalább nem olyanok, mint a YouTube… XD), hanem sokkal inkább azért, mert legtöbbször az oda feltöltögetők is szarnak bele, dehogy fognak ők itt mindenféle későbbi BD verziós újratöltést, meg hasonlókat csinálni 1-1 sorozatból. Gyorsan feliratozzák az épp futó animék TV verzióit, aztán a következő szezonban már az újakon dolgoznak. Na most az a vicces, hogy ugye egyre több olyan anime jön ki, aminél igazából a BD változat a “rendes” verzió, mert így vagy úgy cenzúrázzák a TV-t, szóval ha ecchi, akkor aki ki vannak takarva a mellek, ha fighting cucc, akkor a naturálisabb dolgokat “radírozzák ki”, ha meg slice of life, akkor egyszerűen kivágnak belőle jeleneteket, hogy aztán legyen minek ürügyén megvetetni emberekkel a BD-t. Ergo nem csak látványvilág szempontjából néznek igénytelen moslékot, de még egy vágott/cenzúrázott igénytelen moslék is… 😀

        Szal nem tudom, én pl. még a YouTube-ot is csak arra használom ilyen sorozat szempontból, hogy részleteket nézzek meg ebből-abból, kb. mintha ilyen “sneak peek” vagy “extended trailer” lenne, 2-3 perces kivágott jelenetek, de amint eldöntöm, hogy “oké, ez tetszik, ezt meg akarom nézni”, egyből valami torrentoldalra megyek, nem pedig azt keresem, hogy melyik szar minőségű videómegosztón nézzem végig az adott cuccot. Nem tudom, hogy a fenébe lett ebből ekkora divat, de ez már az önmagunkkal szembeni lustaság és nemtörődömség egy olyan új szintje, amitől még én is hátrahőkölök, pedig magam sem vagyok egy hangyaszorgalmú ember. 😀

      • Magához a 13-as cikkelyhez nem igazán tudok hozzászólni, nem érzem magam eléggé tájékozottnak hozzá. Viszont ez az indavideós dolog kissé meglepett, legalábbis Ricz részéről. Az, hogy Péter komolytalannak tartja, nem ismeretlen. De pont Ricz szidja azokat, akik indáról szerzik be a napi anime/sorozat/film adagjukat, és közben meg a fansub csapatával rendre rakja fel az Indára a feliratozott részeket… Azért már bocs, hogy ezt mondom, de nekem ez egy kicsit nehezen összerakható.

        Mondjuk azt sem nagyon értem, miért kell itt elitizmust és sznobságot súroló módon ekézni azokat, akik a letöltés helyett más illegális formát (ez esetben kényelmesebb) alkalmaznak? Én sem töltök le, helyette keresem a streamer oldalakat, ha valami érdekel, mert azért, hogy valamit egyszer megnézzek, vagy esetleg fél/harmad-úton kukázzam, mert szar, nem akarom fárasztani a gépem letöltéssel. Másik meg az, hogy például feliratokat külön fel kelljen raknom a videó alá, na kösz, örülök, hogy az office programokkal elboldogulok.

        Az, hogy az Inda minősége milyen, már más tészta. Mondjuk az utóbbi időkben sokat javult, de valóban soha nem lesz egy YT minőség. Csakhogy másrészről meg úgy vagyok vele, hogy igenis kell alternatíva a YT ellenében, még ha esélytelen is, hogy komolyan megrengesse annak hegemóniáját. Amúgy meg, mint Péter is írta, nagyobb katasztrófa a Videa. Az azért szánalmas annál az oldalnál, hogy 360p-nél komolyabb videókat nem lehet rajta találni, rendszeresen akadozik (külön vicc, amikor egy 20 perces sorozat epizódot másfél óráig nézek az akadozások miatt), de a kedvencem az volt (ezt szerencsére mostanra javították, de így is sok évet kellett rá várni), hogy ha kiteszek valamit teljes képernyőre, majd visszacsökkentem, mert mondjuk közben meg kell néznem valami üzenetet, akkor már nem lehetett többé visszarakni teljes képernyőre, sőt zárolódott a teljes kezelőfelülete, amit csak a videó újra indításával lehetett orvosolni.

        Ettől függetlenül nagyon sok magyar nyelvű cuccot csak ezeken a felületeken lehet elérni, ha az embernek nincs NCore acc-ja, és azért valljuk be, manapság az ilyen torrent oldalakhoz egyre nehezebb meghívót is szerezni, szóval ne promózzunk már olyan felületeket, amelyek kezdenek egy elit klubbá válni.

      • “De pont Ricz szidja azokat, akik indáról szerzik be a napi anime/sorozat/film adagjukat, és közben meg a fansub csapatával rendre rakja fel az Indára a feliratozott részeket… Azért már bocs, hogy ezt mondom, de nekem ez egy kicsit nehezen összerakható.”

        Jó, mondjuk Ricznek van nem egy ilyenje. XD Ahogy most volt a “Bár megvetem az Indát, DE én is oda töltöm fel a munkámat.”, úgy korábban volt már a “Rosszul vagyok már XY hentaitól, de le KELL fordítanom!”, valamint: “Ilyen-olyan bajom van már a Mondoconnal…DE azért mindig ott vagyok.” XD Legutóbb Aoin a Strike Witchesnél nem is bírtam ki és amikor megint nekiállt panaszkodni, hogy “Ilyen-olyan fárasztó szar izé, de hát fordítanom KELL!”, akkor picit frocliztam vele, hogy “Jó kifogás, valld be, hogy igazából bejön neked a sorozat és azért nézed. XD”, de picit fejmosós hangnemben reagált, szóval akkor megértettem, hogy nála ez a fansub-téma serious business és elengedtem a dolgot. XD De ja, amúgy nekem is feltűnt, hogy vannak ezek az enyhe önellentmondásai, vagy nem tudom, minek nevezzem ezeket, csak akkor mellé legalább ne panaszkodna, a hobbit elvileg jókedvében csinálja az ember, nála meg már néha ilyen “a főnök a cégnél ezt várja, nem mondhatok ellent neki!”-stílusban megy ez a fansub biznisz. 😀 (Jó, befogom, megint megkapom majd, hogy kötekszem. XD) Mondjuk tényleg nem faszkodásból, hanem kíváncsiságból érdekelne, hogy ha az AA-sokkal szakított már jóideje, a Ricz/Ronin Factoryt meg elvileg egyszemélyben viszi, akkor mégis kik azok a “rejtélyes idegenek”, akiknek ezeket a megszeghetetlen ígéreteit teszi, hogy hol Strike “Bitchest”, hol meg ilyen “alja hentaiokat” KELL fordítania a kedvükért és nem hagyhatja ott félúton a projectet, mondván, hogy “Ne haragudjatok, de ez már annyira szar, hogy max akkor fogom folytatni, ha fizettek érte, ingyen nem kínzom ezzel magam tovább”. 😀 (Vagy tényleg nem vagyok képben és több 100 vagy 1000 fan követi a subbercsapatát, akik csak akkor hajlandóak bármilyen animét elkezdeni, ha Ricz fordítása megy alatta és ők is szavazzák meg, hogy épp mihez kérnek magyar feliratot. 😀 Na, ezt még amúgy meg is érteném. 🙂 )

      • Na akkor ehhez az inda, streamer témához. Azt még megértem, ha valaki épp nem otthon van, hanem egyetemen, munkahelyen, vagy valahol máshol van épp “üresjárat” és akkor elkezd valamit nézni online, hogy ezzel elüsse az időt. Ott mondhatjuk, hogy mindegy, főleg ha laptopról, vagy telefonról nézi.

        Na de amikor valaki otthon is rendre így tesz, a baszó 25 colos monitorán, az már enyhén szólva vicces. Az ilyen nem is értem, minek ruházott egyáltalán be ilyen eszközökre, ha utána olyan dolgokat néz rajta, ami a régi 1024-es CRT monitoron is ugyanúgy nézne ki?

        Amúgy nem mintha a YT-n, a Kisscartoon-on, meg egyebeken az a 720p, pláne az 1080p tényleg azt a minőséget hozná, max névlegesen. Tölts le egy 720p-s részt rendes MKV-ban, normálisan bekalibrált MadVR kodekkel játszd le MPC-ben, aztán hasonlítsd össze azzal, amit a YT-n kapsz 720p címen. Finoman szólva se ugyanaz a kettő.

        Szóval részemről ez nem elitizmus, sznobság, hanem igényesség. Anno nem azért cseréltem a CRT-met fullHD-ra, hogy aztán butított netes videókat nézzek rajta, hanem hogy megkapjam azt a fullHD látványt, amit akartam.

        A másik meg, amit Titkos is mond. Ha anno, mikor még a sima DVD minőség volt a csúcs, és fél megás nettel operált az emberek java része, be lehetett szerezni mindent, akkor nehogy már ma ne lehessen, mikor 10 megával lehet húzni mágnes linkekről, sőt visszatértek a direct download oldalak. Ugyanígy nevetséges a “de az helyet foglal” szöveg. Anno a 60 gigás vinyók, DVD írók korában ez nem volt gond. Manapság amikor 500 gigás SSD-k vannak alapból szinte minden gépben, meg háttértár, meg külső adattárolók, amikre USB 3.0-án lehet adatot húzni, ez már gond. Plusz nem mintha mindent egyben le kéne tölteni, el kéne tárolni. Elég ha leszedsz 2-3 részt, megnézed, aztán ha nem jött be, letörlöd.

      • “De pont Ricz szidja azokat, akik indáról szerzik be a napi anime/sorozat/film adagjukat, és közben meg a fansub csapatával rendre rakja fel az Indára a feliratozott részeket… Azért már bocs, hogy ezt mondom, de nekem ez egy kicsit nehezen összerakható.”

        Szükséges rossznak és afféle muszáj tartom a dolgot. Az alábbi okok miatt:
        1) Ha nem teszem fel, felrakja más, a minőségre nincs garancia. A felirat kinézete is szerves része, és legalábbis én törődök azzal, hogy olvasható legyen, de valamelyest esztétikus is.
        1a) Ha az illető nem teszi fel a fontokat a gépére, és úgy égeti le, majd tölti fel, akkor kapsz olyat, hogy a formázás szétesik.
        1b) Ha lenyomja SRT-be, és úgy teszi fel, akkor a formázott szöveg “ráomlik” a képernyő aljára, és egy rosszabb esetben kiteheti az egész képernyőt, az animéből meg nem látsz semmit.
        1c) Az ilyen problémák miatt ugye az fog lejönni az egyszeri nézőnek, hogy micsoda okádék munka ez, gány dolog a felirat készítőjétől, és biztos ilyen moslék olvashatatlan szar a többi munkája is.
        1d) És akkor az égetési hibákat nem említettem…
        2) Egész biztos kreditáljuk magunkat, mivel amúgy az egyszeri feltöltőnek nagyon “szép” szokása elhagyni a készítői részt, kivenni, vagy saját maga munkájának feltüntetni.
        3) Tegyük fel, elbaltázunk valamit. Rosszul fordítunk, van egy elütés, akármi. Akkor rögtön tudom magát a feliratot is javítani. (Kivétel, ha valami ősöreg munkám az, mert akkor igazából egy ezer sebből vérző hullán varrom be az egyik horzsolást.)

        Akármelyiket nézzük, mi járunk szarul, ha nagyon ráhagyásosan állunk hozzá. Innen a muszáj fele, és ezért szükséges rossz. Megteszem, de nagyon nincs ínyemre.

        A másik meg, kapok értesítést a hozzászólásokról, és nagyon cifra dolgokat hozhatok onnan, hogy egyesek mennyire letojják azt, hogy az orruk előtt van valami a szövegben, ott a válasz a kérdésére, de felfogni nem képes. Mint nemrég a Shimoneta 5. része alatt volt egy csávó, aki nem vágta, hogy a főszereplő srác, ha szerelmes a diáktanács elnökébe, aki már-már yanderévé válik vele kettesbe, akkor miért olyan tesze-tosza. Hát baszki, ki szeretne egy csecse nemi erőszak áldozata lenni? Mert az elnökasszony elég durván elmegy addig.

        “Mondjuk azt sem nagyon értem, miért kell itt elitizmust és sznobságot súroló módon ekézni azokat, akik a letöltés helyett más illegális formát (ez esetben kényelmesebb) alkalmaznak?”

        Alapvetően nem a stream szolgáltatással van itt a baj, hanem
        – az oldal technikai minősíthetetlenségével (hosszú órákat tudnék mesélni az elavult kódjáról),
        – az oldalon való keresési algoritmus durva hibáira,
        – magának a lejátszó butítja is a videót, és egy rosszabb minőségű alapanyag esetén sokkal markánsabbá válik a probléma,
        – bizony, van amikor beragad a feltöltés is,
        – meg maga a nézőközönség kritikán aluli mivolta.
        Magyarul, ha az Indavideó egy technikailag összeszedett, rendesen funkcionáló streamer oldal lenne, nem lenne vel probléma. Persze, ettől a közönsége már másik kérdés, de sokkal könnyebben szűrhetővé válnának. Pláne, ha kérdezik, hogy mikor lesz következő rész, mikor az első kommentben kapásból ott a válasz. Ki lehetne emelni mondjuk előre a kérdést és a válasz, és nagyrészt meg lenne oldva. De nem. Az oldal még ehhez is buta. (A 360p-s probléma igazából hálózat- és gépfüggő, mert nekem a 720p HD gomb működik, igaz azt külön kezeli, külön is konvertálja le magának a rendszer. De nagyon sokaknál egyébként még ez sem képes működni.)
        Szóval, nem a szolgáltatással van a baj, hanem annak (és a közönség azon részének) színvonaltalanságával. De még összetehetem a kezem, mert a legnagyobb gyökereket már azelőtt szénné oltják, mire odaérnék.

        ““Bár megvetem az Indát, DE én is oda töltöm fel a munkámat.”, úgy korábban volt már a “Rosszul vagyok már XY hentaitól, de le KELL fordítanom!”, valamint: “Ilyen-olyan bajom van már a Mondoconnal…DE azért mindig ott vagyok.” XD Legutóbb Aoin a Strike Witchesnél nem is bírtam ki és amikor megint nekiállt panaszkodni, hogy “Ilyen-olyan fárasztó szar izé, de hát fordítanom KELL!””

        Az előbbit most fejtettem ki, szóval megkaptad te is a részletes választ. Egyébként nincs másik rendesen használható alternatíva. Arra meg nincs 300k forintom, hogy összedobjak egy szervert, amit aztán hosztoltatnom kell valahol, és akkor az nézi, aki akarja, akkor, amikor akarja, normális streamer minőségben, amit 2019-ben elvárna az ember stb. És akkor még a fenntartásával nem számoltam.

        A hentainál meg az van, hogy van egy kikötésem: amit elkezdtem, akár franchise-szinten is, befejezem. Tiszta sor. Ezen kívül legfeljebb olyan vanilla cucc, mint a Jewelry. Kb. 200 sor, annak a nagyja pedig történet, és nem dumálnak dugás közben. Olyankor akarva-akaratlanul elmorzsolok egy könnycseppet, hogy igen, van még Isten, csak szereti a tetszhalottat játszani. Ha még jó is, akkor elkészítem, csak egy újabb kikötés: befejezett legyen, semmi folytatás. Ezen kívül meg a reakciós mémeket szoktam tolni, hogy “én a sörömmel, mikor valaki a következő hentai fordításátt kéri tőlem”, és látsz valakit, aki úgy néz vissza a képről, mintha épp a halálnemeddel szerencsekerekezne fejben. De amint végre végeztem az elmaradásosokkal (van 3 vagy 4 ilyen címem), akkor felszabadulok végre. Amikor ez volt, és ezt válaszoltam, akkor volt 10+. Csöppet különbség, imho. 😀

        Strike Witches-ért meg igen, megkaptad a fejmosást, mert korábban meg is volt a válaszod rá. Tőlem várják, mert én vagyok az egyedüli értelmes fordítója, naná. Főleg, hogy végre kilátásban a franchise vége a Road to Berlinnel, csak az édesanyja sózott picsáját a produkciós irodának, hogy mellé még berendelt 3-at. De ezt legalább most 2 dolog menti meg:
        1) 12 perces (+OP-ED, ami 15 percessé teszi),
        2) elhülyéskedi és saját magából csinál paródiát (mind a szereplőiből, mind a franchise egyébkénti színvonalából).
        És azért az utóbbit nem vártam. Persze, ettől még nehéz úgy fordítani, hogy a Funimationnél nem tudnak vicceset írni, így nekem kell kreatívnak lenni.

        “Mondjuk tényleg nem faszkodásból, hanem kíváncsiságból érdekelne, hogy ha az AA-sokkal szakított már jóideje, a Ricz/Ronin Factoryt meg elvileg egyszemélyben viszi, akkor mégis kik azok a “rejtélyes idegenek”, akiknek ezeket a megszeghetetlen ígéreteit teszi, hogy hol Strike “Bitchest”, hol meg ilyen “alja hentaiokat” KELL fordítania a kedvükért és nem hagyhatja ott félúton a projectet, mondván, hogy “Ne haragudjatok, de ez már annyira szar, hogy max akkor fogom folytatni, ha fizettek érte, ingyen nem kínzom ezzel magam tovább”. 😀 (Vagy tényleg nem vagyok képben és több 100 vagy 1000 fan követi a subbercsapatát, akik csak akkor hajlandóak bármilyen animét elkezdeni, ha Ricz fordítása megy alatta és ők is szavazzák meg, hogy épp mihez kérnek magyar feliratot. 😀 Na, ezt még amúgy meg is érteném. 🙂 )”

        Eh, az előbb részben a Funis megjegyzéssel megválaszoltam a kérdést. Lényeg
        1) tőlem tudják, hogy mit várhatnak, és egyébként is összeszedtem korábban a 10 kedvenc projektemet a blogomon, amit élveztem csinálni, és mindegyiknél ki van fejtve, hogy miért. A legjavánál azt fogod látni oknak, hogy élveztem szöveget alkotni rá. És tény, soknál élvezem.
        2) azért van benne annyi “kötelességtudat” (fontos az idézőjel! amúgy meg nem tudok rá jobb szót), hogy amit elkezdtem, azt azért befejezem valamilyen módon. Kivétel, ha valaki úgy licitál rám, hogy annak a munkája iránt én sem tudok kifogást benyújtani. Na ilyen subberből kevés van, de van.
        3) “mi a fasznak kínzom magam ezzel” témában is összeszedtem a 10 projektemet a blogon, és meglepődsz, de van közte olyan, amit az első rész után hajítottam a kukába (de más projektet is dobtam már pár rész után, legfeljebb a nézését befejeztem be az utolsó résszel). Mindkettő amúgy tavaly májusi, ha érdekel.
        4) Nem szavaztatom, vannak preferenciáim. Mostani szezonból a Senko néz ki majd BD-re készítősnek, meg ilyen új cuccként az Ultraman, amit azért kikapcsolás volt nézni, és élvezet fordítani. A többi franchise alapú döntés szokott lenni, hogy mihez van közünk, akkor jól van, lesz az is. Pl. Fate, de azt élvezem is. Vagy Lupin III, mert az meg jó. A Strike Witches meg egy öröklött dolog, amit aztán az egyik fordítónk folytatott, és tőle vettem át, ahogy kidőlt. Zabiprojekt? Az, de van olyan zabiprojektünk, amit meg élvezek csinálni (LOGH).

        Amúgy meg, leálltam azzal, hogy ajánlásra veszek fel projektet. Pont a Top 10 gyűlölt projektem listájának vezetője volt az utolsó csepp, amivel megelégeltem, és inkább a preferenciáimra hagyatkozom. Addig az volt, hogy
        “- Ez katonai, ehhez értesz, csináld meg.
        – Oké.
        – Ez vígjáték, ide kell a csípős nyelvezet, azt meg tudsz írni, a Yakuindomo S2vel bizonyítottad.
        – KDEN.
        – Ez meg egy húgbaszós, ilyen van nálatok már pá–
        – Tűnj az anyádba, kérlek.”

      • “A másik meg, kapok értesítést a hozzászólásokról, és nagyon cifra dolgokat hozhatok onnan, hogy egyesek mennyire letojják azt, hogy az orruk előtt van valami a szövegben, ott a válasz a kérdésére, de felfogni nem képes. Mint nemrég a Shimoneta 5. része alatt volt egy csávó, aki nem vágta, hogy a főszereplő srác, ha szerelmes a diáktanács elnökébe, aki már-már yanderévé válik vele kettesbe, akkor miért olyan tesze-tosza. Hát baszki, ki szeretne egy csecse nemi erőszak áldozata lenni? Mert az elnökasszony elég durván elmegy addig.”

        Mondjuk itt szerintem nem feltétlenül szövegértési gondja volt a srácnak, szimplán neki bejöhetett az, amit a képernyőn látott. 😀 Sok ilyen “Anna-chan is best girl, bárcsak a srác helyében lennék!” fanboyjal találkoztam már. 😀 Csak hát igen, a csaj egyrészt már bőven túltolja azon a ponton, ahol ez az egész még szexi lenne és erősen elmegy a yanderizmus, pszichopatizmus, rape irányába… 😀 (Bár van, akiknek ezen dolgok is bejönnek, szal mit tudjuk mi… XD)

        “– Ez meg egy húgbaszós, ilyen van nálatok már pá–
        – Tűnj az anyádba, kérlek.””

        Jó, ez tetszett. XDDDDDD

      • “Sok ilyen “Anna-chan is best girl, bárcsak a srác helyében lennék!” fanboyjal találkoztam már. 😀 Csak hát igen, a csaj egyrészt már bőven túltolja azon a ponton, ahol ez az egész még szexi lenne és erősen elmegy a yanderizmus, pszichopatizmus, rape irányába… 😀 (Bár van, akiknek ezen dolgok is bejönnek, szal mit tudjuk mi… XD)”

        Na ja, de akinek tényleg az ilyesmi jön be, az valami 10% és akkor már sokat mondtam. A másik 90% meg csak álmodozik arról, hogy a srác helyében lehetne, de ha ő lenne tényleg, valós formában egy olyan helyzetben, két helyen kötne ki: rendőri védelem alá, mert annyira fosik; vagy ha már meg is történt, akkor a pszichiátrián, mint rape victim.
        És azok után, nyújtanám át az erre vonatkozó kívánságait kifejező posztokat, mint valami nagyon tapló dzsinn, majd hátradőlnék a hintaszékben, és csak annyit mondanék: “Most már csak egy kávét kérek.”

      • Amúgy az ilyen kattant csaj fétist még valahol meg tudom érteni, már amelyik nincs nagyon túltolva. Szóval nem ilyen késsel alszik a párnája alatt, és ha meglátja, hogy egy másik csaj kedvesen hozzád szól, utána stalkerkedni kezd utána, majd egy magányos pillanatában meglepi, és ha meg nem is öli, de jól összevagdossa.

        Amit nem értek, amikor valaki az ilyen Kugimiya féle agresszív kis görcsökért van oda. Mert az ilyeneknél nem arról van szó, hogy van egy flegma, egosita csaj, egy durcázós, elkényeztetett csaj, vagy egy mezei keménykedő csaj. Hanem ez már tényleg az a szint, hogy mikor meglátod, rögtön az a kérdés merül fel benned, hogy te, mégis ki a franc ez a 120 centi tömény erőszak, aki itt mindenkinek random nekiugrik, bepofázik, meg játssza az eszét? Illetve, hogy miért nem pofozta még ezt fel, úgy isten igazából senki sem?

      • “Amúgy az ilyen kattant csaj fétist még valahol meg tudom érteni, már amelyik nincs nagyon túltolva. Szóval nem ilyen késsel alszik a párnája alatt, és ha meglátja, hogy egy másik csaj kedvesen hozzád szól, utána stalkerkedni kezd utána, majd egy magányos pillanatában meglepi, és ha meg nem is öli, de jól összevagdossa.”

        Meg egyébként ebben a Shimoneta animében még valahol érthető is a dolog, mert egy olyan alternatív világban játszódik, ami ilyen orwelli szinten tiltja a szexualitás minden formáját. Az említett csaj meg kvázi egy “apáca”, egészen addig, ameddig hősünk véletlenül le nem smárolja, onnantól viszont berobbannak a hormonjai és egy szexéhes állattá változik. 😀 Na most ez így ebben a settingben, meg a képernyőn keresztül még valóban vicces és úgy-ahogy hihető is, de attól még tényleg úgy hajt a srácra, hogy az már nemi erőszak, meg hasonló húzásai vannak, szóval a Ricz által említett fazon szerintem sem gondolt bele abba, hogy ha vele történne ugyanez IRL, akkor tényleg annyira fun lenne-e… 😀 A csajra visszatérve: amikor épp nem a srácra mászik, tépi fel a fogával a sliccét, próbálja megkötözve elkapni és hasonlók, hanem úgymond “lightosabb” formában próbál a kedvére tenni, az is elég erős helyenként, szal ott van pl. az a jelenet, amikor áthívja őket sütikézni, ám az már csak fogyasztás közben derül ki, hogy a csaj egy igen sajátos összetevőt is belerakott a sütikbe. (Nem, nem valami ajzószer, vagy ilyesmi, az túl kiszámítható lenne, ez jobb… XDDD) Szal nézni szórakoztató, átélni már…furább lenne. XDDD

        “Amit nem értek, amikor valaki az ilyen Kugimiya féle agresszív kis görcsökért van oda. Mert az ilyeneknél nem arról van szó, hogy van egy flegma, egosita csaj, egy durcázós, elkényeztetett csaj, vagy egy mezei keménykedő csaj. Hanem ez már tényleg az a szint, hogy mikor meglátod, rögtön az a kérdés merül fel benned, hogy te, mégis ki a franc ez a 120 centi tömény erőszak, aki itt mindenkinek random nekiugrik, bepofázik, meg játssza az eszét? Illetve, hogy miért nem pofozta még ezt fel, úgy isten igazából senki sem?”

        Ennek a “pszichológiáján” már én is gondolkoztam. Odáig jutottam, hogy ugye a “standard tsundere” vonzerő is arra épít, hogy “itt van ez a csaj, aki kezdetben kőbunkó velem (meg sokszor mindenki mással is), de majd én elviselve a sok parasztságát, végül a bizalmába férkőzöm és ő is belém szeret, így a végére kiderül, hogy ő valójában egy érzékeny teremtés, aki ezt az egész tajparaszt-stílust csak egyfajta “pajzsként” használta a külvilág ellen, de amúgy nem ez az igazi énje”. Ha belegondolsz, ez idáig némileg az inverze annak, amikor nőknek csinálnak ilyen Twilight, meg Szürke ötven sztorikat, abban is hasonló van, csak ott nem “tsundere” az ipse, hanem a hideg vámpír, vállalatvezér, akármi, aki kezdetben bizalmatlan, nem ritkán erőszakos, meg hát “szexi rosszfiú”, de persze a főszereplő csajnak sikerül megváltoztatnia, “megszelídítenie”. Na most a tsunderének ez a “kis görcs” innentől gyakorlatilag csak egy “alfaja”, hiszen az alapműködése megegyezik a “standard verzióéval”, csak itt még plusz behozzák, hogy kisnövésű is, ezáltal próbálva az “aranyosságára” játszani, gondolom arra apellálva, hogy “nézd már, hát olyan kis pici, meg aranyos, akármilyen pipa, meg balhézós, nem lehet rá haragudni, olyan, mint egy kiscica! :3”, épp csak ugye ez nem minden nézőnél ugyanúgy csapódik le és akinek ez eleve nem zsánere, plusz még X részen át néznie is kell, ahogy a csaj sorozatban bunkózik mindenkivel, abból előbb-utóbb pont az ellenkezője tör elő és tényleg úgy reagál, hogy “könyörgöm, megeszi az összes idegszálamat, valaki képelje már fel!”

  5. “kik azok a “rejtélyes idegenek”, akiknek ezeket a megszeghetetlen ígéreteit teszi, hogy hol Strike “Bitchest”, hol meg ilyen “alja hentaiokat” KELL fordítania a kedvükért és nem hagyhatja ott félúton a projectet, mondván, hogy “Ne haragudjatok, de ez már annyira szar, hogy max akkor fogom folytatni, ha fizettek érte, ingyen nem kínzom ezzel magam tovább”.”

    Szerintem azért ebben még benne van a régi beidegződés. Amikor úgy rákattantam az animézésre újra, akkor főleg Ricz felirataival néztem meg jó pár darabot. És akkor még komolyan csapat volt a Ricz/Ronin. Hogy azóta mi lett, azt nem tudom, évek óta nem nagyon animézek, ha meg igen, akkor inkább alap műveket próbálok bepótolni, vagy ha valami nagyon felkelti az érdeklődésemet (mondjuk arra meg van, hogy már más csinálta meg a sub-ot). Aztán, mintha egyszer, régen olvastam volna olyanról is, hogy a sub-csapatok azért masszívan marják egymást egy-egy cím fordításáért.

    Péter:

    “Na de amikor valaki otthon is rendre így tesz, a baszó 25 colos monitorán, az már enyhén szólva vicces. Az ilyen nem is értem, minek ruházott egyáltalán be ilyen eszközökre, ha utána olyan dolgokat néz rajta, ami a régi 1024-es CRT monitoron is ugyanúgy nézne ki?”

    Mondjuk játékhoz vette? Most, hogy mondjak egy példát, miért nem töltöm le, megnéztem múltkor a Szüfrazsettet. Tudtam, hogy nem lesz jó film, tényleg nem is lett jó film, és ezen semmit nem rontott, hogy a Videán moslék minőségben kaptam hozzá a képet. Viszont nem fogom ezzel a filmmel feleslegesen szennyezni a vinyómat, meg fárasztani a gépet, hogy letöltsem. Mellesleg én egy filmet akkor szerzek be, ha tervezem többször is újrázni. Nem sok ilyenem van, lényegében kimerül a gyűjteményem a GyU Bővített trilógiában, a Halott menyasszonyban, és a Nyugaton a helyzet változatlanban. Ezek mondjuk eredetiben vannak meg. De most egy olyan filmet nem látom értelmét letölteni, amit jó eséllyel egyszer fogok megnézni, és soha többé vissza se tekintek rá. Arra meg minek töltsek meg adathordozókat, hogy a kedvenc filmjeimet tárolgassam?

    “Amúgy nem mintha a YT-n, a Kisscartoon-on, meg egyebeken az a 720p, pláne az 1080p tényleg azt a minőséget hozná, max névlegesen. Tölts le egy 720p-s részt rendes MKV-ban, normálisan bekalibrált MadVR kodekkel játszd le MPC-ben, aztán hasonlítsd össze azzal, amit a YT-n kapsz 720p címen. Finoman szólva se ugyanaz a kettő.”

    Nekem tökéletesen megfelel az a képminőség, amit a Kimcartoon (már nevet váltott), vagy a YT produkál. Mondjuk a Videa már más téma, ott azért eléggé vállalhatatlan sokszor, illetve Indán sem minden nézhető minőségű. De eddig nem sokszor volt olyan film, amit ne tudtam volna megnézni valami streamer oldalon, így nekem ez bőven elég. És szerintem sokan vannak ezzel így.

    “Szóval részemről ez nem elitizmus, sznobság, hanem igényesség.”

    Én itt nem azt kértem számon rajtad, hogy te miért töltöd le, streamelés helyett, hanem azt, hogy miért kell lenézni, megvetni azokat, akik nem akarnak letölteni? Főleg, ha, mint én, az esetek 90%-ában beérem egy adott darabnál a közepes, vagy rossz minőséggel is, mert mondjuk az adott darab amúgy sem érdemel többet.

    (Persze, nekem is lenne olyan kívánság listám, amit csak torrentről lehene beszerezni, de egyelőre még nem értem utól magam más, streamer oldalakról azért elérhető címekkel sem. De ezt már inkább zárójelbe teszem.)

    “A másik meg, amit Titkos is mond. Ha anno, mikor még a sima DVD minőség volt a csúcs, és fél megás nettel operált az emberek java része, be lehetett szerezni mindent, akkor nehogy már ma ne lehessen, mikor 10 megával lehet húzni mágnes linkekről, sőt visszatértek a direct download oldalak. Ugyanígy nevetséges a “de az helyet foglal” szöveg. Anno a 60 gigás vinyók, DVD írók korában ez nem volt gond. Manapság amikor 500 gigás SSD-k vannak alapból szinte minden gépben, meg háttértár, meg külső adattárolók, amikre USB 3.0-án lehet adatot húzni, ez már gond. Plusz nem mintha mindent egyben le kéne tölteni, el kéne tárolni. Elég ha leszedsz 2-3 részt, megnézed, aztán ha nem jött be, letörlöd.”

    Továbbra is ott tartunk, hogy te hajlandó vagy erre beáldozni adathordozó kapacitást, míg mások, mint én is, nem. 🙂

    Ricz:

    “Szükséges rossznak és afféle muszáj tartom a dolgot. Az alábbi okok miatt:”

    Jó hosszú lista volt. 🙂 Mondjuk a 3-as pontnál nem tudom, hogy lehet egy Indára feltöltött videónál utólag javítani a feliratot? Jó, általában szinte semmit nem konyítok a videózáshoz. Pedig gondolkodtam már én is ilyesmin, de mindig ráébredtem, hogy nekem ehhez sem kedvem, sem időm nincs, hogy beletanuljak.

    “A másik meg, kapok értesítést a hozzászólásokról, és nagyon cifra dolgokat hozhatok onnan, hogy egyesek mennyire letojják azt, hogy az orruk előtt van valami a szövegben, ott a válasz a kérdésére, de felfogni nem képes.”

    Jó, idióták, figyelmetlenek meg mindenütt vannak, és talán YT-n jóval többen is, mint mondjuk Indán, szóval az oldal technikai hiányosságai nálam nem magyarázzák az általános emberi hülyeséget.

    “Magyarul, ha az Indavideó egy technikailag összeszedett, rendesen funkcionáló streamer oldal lenne, nem lenne vel probléma. Persze, ettől a közönsége már másik kérdés, de sokkal könnyebben szűrhetővé válnának.”

    Oké, szóval azzal tisztában vagyunk, hogy a technikai oldala nem jó. Ez feltöltő szempontjából valóban zavaró lehet. Viszont, aki csak nézi, annak eleve nincs igénye rá, hogy letöltse. Csakhogy ebből kb. azt hoztátok ki korábban (legalábbis az én olvasatomban), hogy aki nem letölti, hanem streamer oldalon nézi meg, az nem százas, és nálam ez borította ki a bilit, főleg, hogy ha így gondolsz a nézőidre, akkor teljesen értelmetlen feltölteni Indára, még akkor is, ha figyelembe vesszük a korábban felsorolt pontjaidat.

    “A 360p-s probléma igazából hálózat- és gépfüggő, mert nekem a 720p HD gomb működik, igaz azt külön kezeli, külön is konvertálja le magának a rendszer. De nagyon sokaknál egyébként még ez sem képes működni.”

    A 360p-s problémát elsősorban a Videa rovására írtam fel. Ezen a téren az Inda sokat javult az elmúlt években. Viszont a streamer szolgáltató is ugyanúgy teret adhat a szar minőségnek, nem kell ehhez felhasználói oldalról gyenge net, vagy gép. Nálam is egy viszonylag decens gép van, jó nettel, mégis a korábban említett Szüfrazsett-et, ha jól emlékszem 240p-ben tudtam megnézni Videán, mivel ez volt a kínálat. Míg azért Indán a 720p, vagy Kimcartoon-on a szintén 720p egész korrekt minőséget ad.

    • A vicc az, hogy főleg filmeknél, gyakran előbb lejön a cucc netről, mint hogy a streamer oldal betöltené azt. Plusz amit letöltöttél, az nincs telebaszva reklámmal, nem akad meg, tölt újra random, és hasonlók. Nem is beszélve arról, hogy a nagyon új, vagy nagyon régi, esetleg kevésbé ismert filmeknél mennyi idő eltelik azzal, mire találsz egy olyan oldalt, ami a valódi filmet tölti be, és nem kamu. Sorozatoknál meg nem egyszer van olyan, hogy hiányoznak részek, nem is azt a részt tölti be, vagy meg vannak cserélve részek. Szóval már csak ezért is megéri inkább normális minőségben leszedni. Plusz mint mondtam, ha nem akarod megtartani, azonnal le is törölheted.

      Ha viszont megtartós lesz, akkor később nem kell vele, pl egy sorozatnál azzal vesződni, hogy bekeresd a részeket egyesével, hanem ott az egész szépen, számozva, mappákba rendezve évadok szerint. Plusz ha esetleg kell belőle valami kép, részlet, hanganyag, abból könnyebb kinyerni azt, amire szükséged van.

      Szóval itt nem lenézésről van szó, hanem arról, hogy még te azt nem érted, mások miért fárasztják magukat azzal, meg terhelik a gépet, hogy valamit az elérhető legjobb minőségben nézzenek meg. Addig én azt nem értem, hogy érheti be valaki a pixelfossal “jó van az” alapon, még olyan dolgoknál is, ami különben érdekli, és megtehetné, hogy normális minőségben nézze.

      • Nos, azt hiszem, abban egyet érthetünk, hogy nem értünk egyet. 😀 Jó, értem én, és látom is az előnyeit a letöltésnek, vannak is cuccok, amelyeknél nem kerülhetem meg. Viszont az nálam kevésbé problémás, hogy esetleg egy filmre, sorozat epizódra egy-két napot várnom kell, rosszabb esetben egy hetet. Így sem vagyok annyira türelmes, mint te, hogy kivárod az egész szezon lefutását. A reklámok nem mindig okoznak problémát. Kimcartoon-on például egész elviselhető (persze, jobb lenne, ha egyáltalán nem lenne). A hiányzó epizódok, felcserélt részek, stb. szerencsére eddig kevéssé érintett (jó, a ZakStorm, vagy Vampirina esetében egyenesen lehetetlenné tették a megnézést), úgyhogy előbb-utóbb én is kénytelen leszek feladni az ellenállást. Főleg, hogy egy csomó szovjet és orosz film is listán van nálam, amelyekhez azért jó lenne legalább angol sub, mert annyira nem értek oroszul, hogy értelmezni tudjam a film szövegét. Viszont a képminőség nálam annyira nem szempont (persze, amennyiben már kivehetetlen minőségről van szó, azért az valóban zavaró).

    • Amúgy még ehhez az “online nézők vs letöltők” témához részemről annyit, hogy nálam ez valami ahhoz hasonló, mint pl. WoW-ban a tört, fanok által üzemeltetett WoW vs. hivatalos Blizz-féle WoW, vagy filmek tekintetében az eredeti DVD/BD vs. kamerás, moziban felvett változat. Ha valakinek megfelel a kettő közül a gyengébb változat, felőlem nézheti úgy is, csak szerintem saját magának rontja le az élményt.

    • “Aztán, mintha egyszer, régen olvastam volna olyanról is, hogy a sub-csapatok azért masszívan marják egymást egy-egy cím fordításáért.”

      Ez szerencsére nincs meg, szemben a pofátlanság határait súroló megmozdulásokkal. Például két évadra vágták a sorozatot (pl. Fate/Zero, Jormungandr, 12-sai, Ajin, Gin no Saji stb., elég bevett szokás lett újabban, hogy 12/13 rész után tartanak egy szezon szünetet, és majd folytatják), és felveszik a második felét, mert az első milyen rohadt jó volt. Vagy nem tájékozódik előre, hanem megy a saját feje után, és azt hiszi a nézettségszám az etalon, és arra veri ez e-péniszt. (Vagy arra, hogy ő dolgozott már X-Y-nal együtt, és milyen nagy nevek azok, és akkor neki már leszállt a heréje ettől akkor is, ha épp csaj.)

      “És akkor még komolyan csapat volt a Ricz/Ronin. Hogy azóta mi lett, azt nem tudom,”

      Csak szűkebbre lett húzva a nadrágszíj emberanyag terén. Most is megvan a csapat része attól függetlenül, de ki azóta már házas, ki dolgozó, érettségiző/szakdolgozó… Aztán gazdálkodjon az ember az idejével, hangoljon össze stb.

      “Mondjuk a 3-as pontnál nem tudom, hogy lehet egy Indára feltöltött videónál utólag javítani a feliratot? Jó, általában szinte semmit nem konyítok a videózáshoz.”

      Persze, csak újra le kell égetni a feliratot az alapanyaggal, megnyitni a szerkesztőlapot, és cserevideóként feltölteni. Az meg, hogy mikor lesz éles… Jó kérdés, volt olyan, amit egy hét alatt napi szinten nyomtam fel, mert nem frissítette, és talán ötödjére tette meg, máskor meg elsőre megvan 1-2 órán belül.

      “Jó, idióták, figyelmetlenek meg mindenütt vannak”

      A varázsszó az arányosság. Arányaiban mindkettő oldal kommentelőinek legalja közé kitehető az egyenlőség jel, csak annyi extrával, hogy ha az Indához lenne egy normális és működő (és tegyük fel, nyílt) alternatíva, akkor sem használná. Illetve az “Indán fenn van? Mert ha nincs, akkor nem létezik.” felfogás méretei. Szóval, a totális szellemi igénytelenség. Ezekre amúgy jó példa, hogy a saját szerverrel bíró csapatok, akik megosztják és saját maguknál nézhetővé teszik a munkáikat (vagyis adnak egy stream felületet hozzá), azzal szenvednek, hogy ne töltse vissza oda más csak ezért, “mert az ott nincs”. Az meg mellékes, hogy talán okkal…

      “nálam ez borította ki a bilit, főleg, hogy ha így gondolsz a nézőidre, akkor teljesen értelmetlen feltölteni Indára, még akkor is, ha figyelembe vesszük a korábban felsorolt pontjaidat.”

      Én mindig azt mondtam, hogy a tömeg egy agyatlan ösztönállat, ez nem volt éppen titok. Inkább fókuszálok arra a kevés, de normális emberre, mint a rengeteg hülyére, akik csak hőbörögni járnak a kommentszekcióba.
      Amúgy meg éppen az előbbinél írtam, hogy alapból értelmetlen feltölteni. De inkább tartom felügyelet a tüzet, minthogy hagyjam leégni az erdőt – még ha ez plusz és tulajdonképpen felesleges munkával is jár, mivel ez egy kényszerpálya.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d blogger ezt kedveli: