Anime promo az Indexen

Őszintén szólva, mikor megláttam, hogy az Indexen anime témájú írás jelent meg, méghozzá ilyen bugyuta címmel, nem sok jóra számítottam. Aztán elolvasva, kicsit megnyugodtam, mert bár se eleje, se vége, itt-ott hülyeségek tarkítják, és nem igazán vált világossá az sem, mégis kiknek szólt ez egyáltalán? Azért láttam, olvastam már ettől sokkal rosszabbakat is.

A cikkel igazából két nagy kardinális probléma van. Az egyik, hogy 2020-at írunk, ennek ellenére mégis úgy próbálja bemutatni az anime jelenséget, mint ha ez valami nagyon új dolog lenne. A másik, hogy érdemben nem igazán mond róla el semmit. Nagy általánosságban, nagy vonalakban leír róluk ezt-azt, amiknek egy részét amúgy tárgyi tévedések tarkítják. Miközben folyamatosan a nyugati címekhez méricskéli őket, azt hangsúlyozva, az anime mennyire azok felett áll, ami már 10 évvel ezelőtt is nevetséges állítás volt.

“Ami korábban Nyugaton egy szűk szubkultúra dédelgetett kincse volt, mostanra elárasztotta a világot, és élénk gyarmatosításba kezdett” -> Valamikor a 2000-res évek közepe körül, ez igaz is volt. =) Más téma, hogy ez a próbálkozás, nem bizonyult valami hosszú életűnek. Ezt pedig mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2010 után sorra csődöltek be világszerte az Animax csatornák, többek között nálunk is.

“De vajon mennyire vagyunk tisztában azzal, hogyan kell nézni az animét, mi az, ami több jelentést hordoz egy egyszerűen és szépen vibráló képnél?” -> Hogyan kell nézni… Csodálkozom, hogy a “képességek” még nem kerültek elő, amiknek egyszerű, földi halandó ugyebár nem lehet a birtokában. =) A helyzet az, hogy valójában nem kell hozzá sok minden, mondom ezt több száz animuval a hátam mögött. =) Ha valaki középszinten beszél angolul, és nem most jött le a falvédőről, bőven érteni fogja. Pláne ma, amikor a mennyiség, már bőven a minőség felett áll, a legtöbb lényege pedig, nos könnyen összefoglalható… =)

“Még az is megesik, hogy egy filmen belül jutunk el a tündérmeséből az elképesztő pszichotriller kategóriába, erre az egyik legjobb példa a Higurashi no Naku Koro ni” -> Valahogy meg sem lep, hogy egy ilyen kommersz gagyit sikerült felhozni, mondjuk egy valóban értékelhető mű, például egy Monster helyett. A Higurashi egy kategória az Elfen Liedel, vagy épp az Anotherel. Maximum azoknak lesz ez mély, elgondolkodtató, akik korábban sohasem láttak még ilyet. Akinek viszont átment pár valóban értelmes cím a kezezik között, azok maximum röhögni tudnak mindazon a képtelen abszurditáson, ami a képernyőn zajlik.

“Az anime volt az a műfaj, amely a háború után megengedte a japánoknak, hogy a művészeti szcénában lehengerlő nemzetközi sikereket érjenek el, olyan műveket alkossanak, amelyekkel a világpiacra léphetnek.” -> Azért arra a nemzetközi sikerre, a ’90-es évekig várni kellett. =) Különben meg ott voltak a Godzilla filmek, vagy a Hét Szamuráj.

“Nagy lökést adott az animének a Star Wars sikere a hetvenes évek végén” -> Kétségkívül hatást gyakorolt rájuk a Star Wars IS. A valódi nagy lökést először Tezuka, majd Leiji Matsumoto adta, aki már a ’60-as évek végén elkezdett alkotni. Egyik leghíresebb műve, a Space Battleship Yamato már évekkel a Star Wars előtt megjelent, a másik, a Galaxy Express 999 pedig ugyanabban az évben jött ki.

“A japán popkultúra, így az anime is gyorsan meghódította a világot” -> Valójában nem, sőt épp ellenkezőleg, lassú és nehézkes folyamat eredménye volt. =) Voltak ugyan országok, például Franciaország, Olaszország, ahol már a ’80-as években beszivárogtak az animék, de mint írtam fentebb, a nagy nemzetközi siker a ’90-es években, annak is főleg a végén kezdődött el.

Különben itt jegyezném meg, hogy érdemes anime és anime közt is különbséget tenni. Ugyanis az amit ma anime alatt értünk, az úgynevezett modern anime, az a ’70-es évektől kezdve datálható.

“a magyar médiahatóság egyszer “betiltott” egy ilyen sorozatot, a Dragon Ball Z-t. Hiszen mindez akkor történt, amikor a bulvár már nagy úr volt itthon, és nem mehetett el egy ekkora generációs csapás mellett.” -> Legalább a betiltás storyval már úgy tűnik, sikerült leszámolni. =) A bulvár meg akkor is tud káros lenni ám, ha a démonizálás ideológiai ellenkezőjét teszi, a túlmisztifikálást. =)

“Japánban például a szülők az animált filmekben mutatott erőszakkal sokkal toleránsabbak.” -> Mai animéket elnézve, ez sem igaz már. Csak vesse össze valaki az eredeti DBZ-t a Kai verzióval. Vagy vesse össze a ’80-as Hokuto no Ken-t a mostani JoJo adaptációval.

“sokan a társadalmi stressz és nyomás levezetésének is gondolják, hiszen a gyermekek vállára hatalmas terhek nehezednek tizenévesként, amíg be nem kerülnek egy neves egyetemre.” -> Azért ez sem feltétlen igaz így. A legtöbb anime épp azért játszódik pl. középiskolás környezetben, mert azt az időszakot tekintik gondtalan éveknek (még ha a gyakorlatban ez nem is feltétlen igaz), mielőtt a gyerek kiesne az iskolapadból, és a munka világába kerülne, ahol szét kell magát hajtania, mert a társadalom, ezt várja el tőle.

“A nyugati világban pedig ilyenkor azonnal előkerül a cenzúra, a gyerekeknek szánt sorozatokból kivesznek jeleneteket vagy egész epizódokat is, hogy beleférjenek a délután műsorsávba.” -> Ez elsősorban az USA-ra igaz, ott valóban népszerű hagyománya van az animék cenzurálásának. Meg manapság már Japánban is, de az már egy egészen más történet… =)

“Az animékben egy kicsit, a maga furcsa módján szinte minden japán, az ország története sem tabutéma, sőt, mondhatni állandóan visszatérő elem. Rengeteg alkotásban pedig ez a leginkább hangsúlyos vonulat.” -> Nem tudom mi a fura abban, hogy egy animében a japánok mindent japánosan ábrázolnak, és annak neveznek, még akkor is, ha nem úgy néz ki. =) Az ország történetéről, önmagukról beszélés viszont minden, csak nem tabumentes. A japán egy borzasztó képmutató népség, akikre ha valami, hát a saját problémáikkal való szembenézés, pont nem jellemző. =)

Akad egy-két üdítő színfolt persze, ami a helyi társadalomra reflektál, mint a Tokyo Godfathers, de nem ez a jellemző.

“Ez nem is meglepő, hiszen az anime kibontakozásának korszaka a második világháború utáni időszakra esik” -> Valójában mint írtam, inkább a ’70-es évektől indult be az a fajta anime, amiről ma beszélünk.

“Az oroszlánkirály megjelenésekor ugyanis sokaknak feltűnt, hogy a film egyes jelenetei, sőt, maga az alapszituáció is mennyire hasonlít egy hatvanas évekbeli animére, a Kimba, a fehér oroszlán című alkotásra.” -> Ez maximum a ’65-ös sorozattal összefüggésben állja meg a helyét, viszont ez most olyan, mintha a Tenchi Muyo!-t vádolnánk azzal, hogy lopott az eredeti Star Wars sagaból. Különben a Kimba szellemi atyja Tezuka, sohasem pereskedett miatta.

“Persze az anime forrásainak felsorolásánál nem feledkezhetünk meg az ezek alapjául szolgáló manga képregényekről sem” -> Már amelyiknek van ugye, és nem original. =)

“Japán pedig átélte az addig elképzelhetetlent, azt, hogy vereség lehet a háború kimenetele. A japán történelemben soha nem történt még ilyen, a császár még isteni személy volt a háború előtt, de a harcok után már nem. Az 1983-as Mezítlábas Gen című animációban egy hirosimai család mindennapjaiba kaphatunk betekintést, és a történet épp azon a napon kezdődik, amikor ledobják az egyik töltetet.” -> Azért tegyük gyorsan hozzá, hogy bár a Barefoot Gen nem egy rossz anime, sőt merném rá azt mondani, hogy amolyan alapmű. Viszont annak alkotója, Keiji Nakazawa, és az ő munkássága, nos finoman szólva is megosztó. Leginkább azért, és erre Nakazawa két másik műve, a Summer With Kuro, és a Beaten by Black Rain szolgáltat jó példát, mert elég egyoldalúan ábrázolja a szemben álló feleket. A korabeli japánt egy békeszerető, idillikus helynek állítja be, akikre nem tudni miért, de lecsapnak a gonosz amerikaiak, akik gyűlölik őket, mert primitívek, barbárok, és természetesen irigyek rájuk.

NGE: “Az animében a Földet egy meteorbecsapódás félig kiirtja, majd szörnyek kezdenek szállingózni a világunkba, amelyek ellen gyerekek irányításával vezérelhető robotokat küldünk, akik győzelmet győzelemre halmoznak.” -> Mintha nem nagyon sikerült volna megérteni az NGE lényegét… =)

“Többek között A világ innenső része című műben is központi szerepet kap a japán kultúra egy fontos berögződése, hogy szorgalommal bárki kiemelkedhet, ha rendíthetetlenül hisz magában, és természetesen ha rengeteget tesz is érte.” -> Az amerikai rajzfilmek nagy részében általában ugyanígy előkerül ez a protestáns értékrend, a korán elvégzett, kemény munkáról. A kitartásról, szorgalomról, akaraterőről, önbizalomról, stb. A helyzet az, hogy ezek elég univerzális, általános erények, amiket a legtöbb történet tartalmaz, valamilyen formában.

“Nagyon ritka a japán animében, ami a nyugati világ csúcsképregényeiben megesik, hogy valaki úgy kapja meg a legyőzhetetlen tudást vagy természetfeletti képességet, hogy megcsípi egy pók, vagy éppen egy földönkívüli átad neki egy gyűrűt, amelytől isteni erőre kap, és szembeszállhat még a világmindenség legerősebb főgonoszával is.” -> Annyira azért mégsem. Lásd Sailor Moon például. =)

“A zseni és varázsló is általában másodlagos szereplő, mellékszereplő a japán animékben, a főhősök inkább egyszerű, hétköznapi emberek vagy hétköznapi harcosok.” -> Ez sem feltétlen igaz. Lásd Death Note, Code Geass, ahol a főszereplő egy kicseszett nagy zseni (amire alaposan rá is játszanak) jobbára azért, mert mindenki más körülöttük, tökéletesen hülye, és inkompetens. =)

“A Naruto című sorozatban például a főszereplő árva, kiközösített lélek, akinek nemes klánokból származó társait kell legyőznie. A főhős azonban állhatatos, céltudatos, így hamarosan ellenségei fölé nő tudásban és erőben is.” -> Meg benne van a kicseszett róka démon, és a semmiből sajátít el mesteri szinten egy olyan technikát, amihez korábban tök hülye volt, mindezt rögtön az első részben. =)

“Az anime azonban még ennél is messzebbre megy: a hősei nemcsak hibáznak az útjuk során, de sokszor meg is halnak.” -> Mondjuk vicces, hogy ez pont a DBZ után kerül elő, ahol egy idő után, már semmi súlya nem volt ennek a ténynek. =)

“GYAKRAN MEGESIK AZ IS, HOGY A KORÁBBI ELLENSÉGEK KÖZÖTT SZERELMEK SZÖVŐDNEK” -> Ami egy kicseszett nagy klisé az úgynevezett romantikus komédiákban, hogy a főszereplő srác, mindig az őt nyúzó, agresszív picsával jön végül össze. =)

“Egy démonról szól, méghozzá egy főméltóságú démonról, akinek a palotáját ostromolják, így el kell menekülnie a mi világunkba, ahol BEÁLL EGY MEKIBE, MG’RONALDS-BA DOLGOZNI, majd elkezdődnek az apró-cseprő történések, és szinte minden nyugati prekoncepciót ledönt a film. Persze ez csak nekünk tűnik ennyire különösnek.” -> Vagyis adott egy átlag romkom, kamu természetfeletti körítéssel. Ebben mi akkora nagy szám? =)

“A különböző, inkább felnőtteknek szánt animeműfajok gyors bummjához egy, a japán gazdasági csoda közepette egyre gyarapodó, különleges „kulturális csoport”, az otaku létrejötte is hozzájárult a nyolcvanas években.” -> “Különleges kulturális csoport”, igen… =)

“Fontos az is, hogy Japánban a testiség nem annyira tabu, mint a mi nyugati, polgári gondolkodásunkban.” -> Amíg az animékben történik, valóban nem. Na de próbálj meg csókolózni az utcán…. =)

“1987-ben az Urotsukidoji című animében többek között polipokat vetettek be péniszek helyett.” -> Az Urotsukidojiban démonok vannak, de mindegy. =)

Hentai ügyben ugyan eléggé szerények az ismereteim, de a csápok tudtommal nem elsősorban a cenzúra miatt jöttek létre, hanem egy alapból létező, kulturálisan sajátos perverzségről van szó.

41 hozzászólás to “Anime promo az Indexen”

  1. Aoin koveséztem a tárgyi tévedéseket, de akkor pár dolgot átmásolok.

    CIKK: “Még az is megesik, hogy egy filmen belül jutunk el a tündérmeséből az elképesztő pszichotriller kategóriába, erre az egyik legjobb példa a Higurashi no Naku Koro ni, amely egy kicsiny völgyben megbúvó, látszólag példaértékű közösség mindennapjaiba enged betekintést.”

    Tehát a HiguNaku, az 1983-as Japánban játszódó vidéki történet azért tündérmese, mert idilli a táj. Kezdésnek befigyel egy fogalom zavar, hogy a tündérmese nem ugyanaz, mint az idilli állapot. Ezen kívül a közösség sem példaértékű, mert az első 10 percben felrugdalják ezt egyik-másik jellemábrázolással. Lehet, hogy van ilyen kedzés is, de a HiguNaku nem az, szóval a példa is sántít, nem csak a tartalom. Gyönyörű disszonáns tartalmú mondat.

    CIKK: “a film borítója alapján gyerekmese”

    Ez csak a Kira OVA-ra állná meg a helyét, ami a horrorfanchise-ok kötelező jellegű önpaódiája.

    CIKK: “Az anime volt az a műfaj, amely a háború után megengedte a japánoknak, hogy a művészeti szcénában lehengerlő nemzetközi sikereket érjenek el, olyan műveket alkossanak, amelyekkel a világpiacra léphetnek.”

    De csak a 60-as évektől, amit a Tetsuwan Atommal értek el.
    Az első prod. biz.-ek a 70-es években álltak fel, ez eddig “ipari” szempontból korrekt is lenne… Lenne, ha igaz lenne a nemzetközi siker, mert javarészt honosítottak, lokalizáltak, különféle módokon vágtak sorozatokat. Mindegy, hogy USA vagy Franciaország. Igazán nemzetközi siker a Gundamet követően a 80-as években értek csak el.

    CIKK: “Nagy lökést adott az animének a Star Wars sikere a hetvenes évek végén, a korábban is jelenlévő, úgynevezett mecha, robotos animék hatalmas bummjához is hozzájárult, amelyre mostmár világviszonylatban is hatalmas igény mutatkozott. Az egyik legsikeresebb ilyen anime a Tomino Josijuki neve által fémjelzett Gundam-univerzum lett.”

    Meg a lónak a faszát. =D
    Az első Star Wars 1977-es. Addig már megvolt a sci-fi láz Japánban:
    – Az első nagyobb mecha széria a Tetsujin 28-go volt, a 60-as évek előtt, és már egy olyan óriásrobotos “mesét” kell elképzelni, mint amilyen az 1999-es Iron Giant, csak sokkal gyermekibb.
    – Ezen kívül a 70-es évek elején Go Nagai elég sok mechás cuccot rajzolt, amivel kitalálta a pilótavezért robotot (Mazinger Z, 1972), az átalakulós robot (Getter Robo, 1974 – 10 évvel megelőzve a Transformers-t), amelyeket az azt követő évben már TV-sorozatként is szerepeltek. Az általa alapított stúdió, a Dynamic Productions ontotta magából a különféle mechás címeket.
    – Aztán Shoutaro Ishinomori már a 60-as évek közepén (1964) kiborgokból álló szuperhőscsapata, a Cyborg 009 aratott és zakatolt ’81-ig, ez idő alatt 3 film és 2 sorozatot is kitermelt.
    – Feltűnt Matsumoto Leiji, aki már a 60-as évek végén sci-fi illusztrátorként is dolgozott, de az Emeraldas vs. Harlock már egy oneshot pilotként 1973-ban elkészült, de ugyanakkor nagy mértékben hozzájárult az Uchuu Senkan Yamatohoz, mint űroperához. És ha már Yamato, Nishizaki Yoshinobu neve is hangozzék el, aki szülni akarta az ilyen-olyan sci-fi címeket.
    – Tokusatsuként már volt Ultraman, aminek az animés tévészériájában úgy a felétől űrben harcoltak.
    – Ezeken kívül már mangában létezett addigra a Harlock, Galaxy Express 999; már zajlottak a Captain Future adaptáció elkőkészületei (ami egy nyugati sci-fi ponyvaregény a 30-as évekből), alakulóban volt már a Yatterman is.

    A Yamatot ’77-ben újravágva kiadták moziként, mivel következő évben elején kapott egy mozit, amiben le akarták zárni a történetet. Elkukázták a szereplők felét, ami miatt a rajongók háborogtak, szóval félévvel később csinálhatták meg sorozatként. Onnantól igaz a Star Wars sikerének hatása, de ez csak ’83-ig tartott, mire a Final Yamato című hentesbárd véget nem vetett neki, majd kétévvel rá a napvitorlásos Odin mozinak is rekt lett. Ellenben virágkorát kezdte a Macross.

    CIKK. “A japán popkultúra, így az anime is gyorsan meghódította a világot, és ez már több mint két évtizedes tapasztalat itthon is.”

    Javítás: elég lassan. A 90-es évekig conokról sem nagyon beszélhetünk, csak helyi, egyetemi és városi klubok, akik rengeteget fansuboltak már akkor is a Japánból rendelt VHS-szalagra égetve a feliratot, majd szarrá nyúzták a kazikat azzal, hogy egymás közt adták-vették és másolták. Ez egy kezdeti szubkultúra működési elve, és ez tartott 30+ évig. Amerikában, és persze Európában is. A franciák leginkább Matsumoto Leiji, az olaszok Nagai Go démonos cuccaira függtek rá, plusz a Lupinre.

    CIKK: “Az animék alapjául szolgáló mangairodalomnak van egy nagyon különös vonulata is, amelyben egy olyan álomba nyerhetünk betekintést, amiben japán megnyeri a második világháborút, miközben ők dobnak atomot két amerikai városra. Mauro Szuehiro Japcsik földgolyója című mangája elképesztő dolgokról mesél, szatíra is ez egyben, amely azt mutatja be, hogy milyen lett volna egy Japán uralta világ. A kilencvenes években készült Konpeki no Kantai hasonló második világháborús japán győzelemről számol be. Traumafeldolgozás és az őrült imaginárius gondolatok keveredései lennének ezek is?”

    Csodálkozom, hogy az illető tud a Konpekiről. Na de, szólt valaki neki arról, hogy az alternatív történelem, mint sci-fi irodalmi dolog már nem új keletű, és elég csak Philip K. Dick “Ember a fellegvárban” regényét vagy Robert Harris 1992-es “Fatherland” (A Harmadik Birodalom címen volt belőle HBO tévéfilm is) művét említenem, amelyekben… hűha… a Tengelyhatalmak nyernek…

    De ha már Konpeki, a “Feldolgozhatatlan trauma” esetében Az üvegnyuszit (Garasu no Usagi) vagy a Nagasaki 1945 – Angelus no Kane mozifilmek miért nem kerültek szóba? Sőt, ha már retro: mi van az 1971-es Animentary Ketsudannal, ami Pearl Harbortól a fegyverletételig bemutatja a csendes-óceáni front történéseit?

    (Miért hoztam fel itt a Konpekit? Mert 90-es OVA-ként senkit nem izgatott idén tavaszig, hogy egyáltalán feliratozza és a DVD/BD csomag is csak 1-2 éve van a neten “kitékázhatóan” hozzá…)

    CIKK: “Az első animesorozatban, a 1963-ban képernyőre kerülő Astro Boy (eredetileg Mighty Atom)”

    Döntsük már el melyik címalakot használjuk, mert a Tetsuwan Atom szó szerint Mighty Atom, és anno megjelent mindkét címen, csak két külön régióban, csak az amerikai címváltozat terjedt el, ezért ismerjük Astro Boy-nak.

    “GYAKRAN MEGESIK AZ IS, HOGY A KORÁBBI ELLENSÉGEK KÖZÖTT SZERELMEK SZÖVŐDNEK” -> Ami egy kicseszett nagy klisé az úgynevezett romantikus komédiákban, hogy a főszereplő srác, mindig az őt nyúzó, agresszív picsával jön végül össze. =)

    Olyannyira, hogy Rómeó és Júlia vagy esetleg Akhilleusz és Pentheszileia, netán Gilgames és Enkidu… =D Amúgy nem csak romkom klisé, nem feltétlenül kell annak lennie, bár tény, hogy ott fordul elő gyakrabban a tsunderék miatt.

    CIKK: “De az sem ritka, hogy a főhős egyik pillanatról a másikra átcsusszan a fantáziavilágba, mint teszi ezt Haru a Macskák királysága című animében, vagy térben és időben valami nagyon furcsa alternatív világba kerülnek, mint az Amikor Marnie ott volt című alkotásban.”

    Valaki szólt ennek a jómadárnak, hogy a Marnie az egy nyugati regény adaptációja, és nincsenek benne alternatív világok, csak különböző idősíkok közt utazik az elmúlt 40 évből?

    Cikk: “Fontos az is, hogy Japánban a testiség nem annyira tabu, mint a mi nyugati, polgári gondolkodásunkban. Az animékben sem, így nem is mindig cenzúrázzák ezeket a jeleneteket, illetve a rajzoló kezében szinte végtelen eszköz áll rendelkezésre, hogy apró finomságokkal elvegye a kép élét. Amikor pedig a cenzúra is kevésnek bizonyult, akkor a japánok a csápokhoz nyúltak, mint univerzális csodafegyver. ”

    Fals. A csápokat pont azért kezdték el használni, mert a ’86-os cenzúratörvény kitakarásra kényszerítette őket. Ugyanez volt egyébként a bukkake születésének is az oka, mert a nedvekre ez nem vonatkozott, szóval az is bőségesebb lett mindenkiben.

    De ha már itt tartunk, mi van azzal, hogy alig 3 évvel korábban jelent meg az első 2 hentai anime, amelyek közül az első a Lolita Anime volt? Ha már bizarrságról és tabufeszegetésről beszélünk, akkor adjuk már meg a módját, mert a csápoktól már a 90 éves szívbeteg apáca sem kap szívinfarktust.

    (A másik meg, hogy azért írhat, hogy a csápos cuccokban nincs cenzúra, mert a javukat külföldön licencelték, és elérhető a cenzúrázatlan verzió. Ami sokszor ausztrál vagy amerikai kiadvány. De a behatolást és az aktust már cenzúrázzák, mert onnantól hiába csáp, pélóként működik…)

    • Szép hosszú kommentet kerekítettél ide, de nem is baj, mert bevallom azért van az a retro, ami már nekem is túl retro. Szal arra a területre nem nagyon tévedtem eddig, így annak a történelmével se vagyok annyira képben. Ez pedig a ’60-as évek. =)

      Illetve még a ’70-es évek első fele is ebbe a kategóriába tartozik. Szal lehet hogy pl. a Casshan is egy amolyan alapmű a retrot kedvelők között, de arra engem már valahogy nem nagyon tudnának rávenni, hogy megnézzem. A késő ’70-es évek viszont már bejön, bár érthető módon inkább a ’80-as évek vége, ’90-es évek eleje az ami designra engem vonzz. =)

      Amúgy én is főleg az ilyen kirohanásokon húztam fel a szemöldököm, mint amit az SW kapcsán is leírt, holott aki kicsit tájékozott ebben a műfajban, az tudja hogy Leiji Matsumoto munkái már korábban ott voltak.

      Meg a másik ez a nagy tabudöntögetés, meg főleg a történelmi szembenézés idekavarása. Szal ja, vannak ilyen animék is persze. Na de az nem a Barefoot Gen, még úgy is, hogy annak az anime verziója még egy egész korrekt darab. Na kezdje el valaki a fickó munkáit olvasgatni, vagy tényleg nézze meg az ilyeneket, mint a Summer with Kuro. A pátoszos pacifizmust még el is nézné az ember valahogy, na de az a naivitás, meg álszentség ami hozzá párosul, az már inkább nevetséges.

      Az animék világhódítása is igen, megint csak egy érdekes téma. Szóval ha csak belegondolunk abba, hogy nem egyszer milyen hányattatott sorsa volt Amerikában még az olyan nagy népszerűségű címeknek is, mint az SM. Mindez a ’90-es évek bő második felében, akkor azért látszik, hogy nem úgy ment az, hogy na ma holnap már milliós rajongótábor volt itt conokkal.

      • “Szép hosszú kommentet kerekítettél ide, de nem is baj, mert bevallom azért van az a retro, ami már nekem is túl retro. Szal arra a területre nem nagyon tévedtem eddig, így annak a történelmével se vagyok annyira képben. Ez pedig a ’60-as évek. =)”

        Igazából mehettem volna visszább is, de ott meg felvetüla kérdés, hogy 1907 és 1955 (a Hakujadenig, ami az első nemzetközibb sikerű film volt) beszélhetünk-e animéről. Ha azt a médiaszakkönyvet kéne felemlíteni, ami itt figyel a polcomon, akkor ezt lebonthatjuk ezer meg egyféleképpen, de definitív választ nem fogunk kapni rá. =D
        De én is csak azért tudom ennyire, mert elkezdtem eredetileg beleásni magam, mert augusztusban lett volna egy előadásom az első 60 évről, majd megspékelve a második 60-nal később, csak ugye tüdőpestis okán elmaradt az.
        A hosszra meg igyekszem nem Titkos lenni, így is elég nehéz szövegömlenyből túltenni rajta. =D

        “Szal lehet hogy pl. a Casshan is egy amolyan alapmű a retrot kedvelők között, de arra engem már valahogy nem nagyon tudnának rávenni, hogy megnézzem.”

        Engem is inkább a Casshern Sins újragondolás és a live action okán a ’93-as OVA vett rá, különösen, hogy ez utóbbi az eredeti sorozat befejezése, ami sose készülhetett el, ezért hagyták cliffhangerrel.
        Amúgy alapvetően nem rossz, nézhető és nézeti magát, az a színtiszta klasszikus shounen elég sok deus ex machina (értsd: asspull) húzással.

        “A késő ’70-es évek viszont már bejön, bár érthető módon inkább a ’80-as évek vége, ’90-es évek eleje az ami designra engem vonzz. =)”

        Ha választanom kéne, nekem is, de a régebbiekben még valami extra báj is, amit nem nagyon tudtam definiálni. =)

        “Meg a másik ez a nagy tabudöntögetés, meg főleg a történelmi szembenézés idekavarása. Szal ja, vannak ilyen animék is persze.”

        Történelmi szembenézésből inkább a kísérleti jellegű darabok és kisfilmek vannak. Pl. Shashinkan, ami egy fiatal házaspár gyerekének élettörténetén keresztül mutatja be 1900 és 1980 közt Tokió egyik szeletkéjének fejlődését a középpontban egy fényképstúdióval. Abban benne van a militarizálódás és nem megy abba bele, hogy “ej, de sokat szenvedtünk mi ez és ez miatt”, lásd a Mezítlábas Gent vagy a Szentjánosbogarakat.

        Illetve még az okinawai Himeyuri Lányakadémia és Múzeum tárlati kisfilmjét, a Himeyurit tudnám mondani, ami óvodások által készített rajzokkal illusztrálja, hogy a japán hadsereg mire kényszerítette a polgári lakosságból különösen a fiatalokat a legnagyobb vérzivatar közepén, miképpen voltak fanatizálva, hogy egy amerikai katona jöttére az óvólyukat is gránáttal robbantsák be.

        De tényleg… Olyan nem igazán van a keményvonalasabb cuccok közt, hogy “igen, baszki, mi voltunk a faszok”. És mindegy, hogy Nankingot emlegetjük fel vagy a burmai vasutat.

      • Elnézést a késői válaszért, de elég mozgalmas volt az utóbbi két hetem. Hazaköltözés, újra munkába állás, stb. Szóval kicsit el voltam havazva.

        Igen, a ’93-as OVA az nekem is vállalhatóbbnak tűnik amolyan első találkozás gyanánt a Casshanel. =) Az Enmából is máig nem bánom, hogy a 2006-os remaket választottam a ’73-as eredeti helyett. =)

        A Szentjánosbogarakkal úgy vagyok, hogy erre szerintem elég erősen ráférne nálam egy újranézés. Anno nagyon tetszett, de kétlem, hogy ma ugyanúgy lenyűgözne, mint annak idején. Szóval érted, azért 16 évesen másképp él meg az ember dolgokat, illetve nekem ez volt az első Ghibli élményem is.

        Akartam kérdezni, a Devilman Crybaby, Cutie Honey Universe mennyire érik meg a megtekintést? Csak mert ahogy észrevettem, elég megosztóak lettek a vélemények. Vannak akik minőségi remakekről beszélnek, még mások szerint eléggé vérszegény alkotások lettek.

    • cheatergs Says:

      “…Gilgames és Enkidu… =D”
      Nani?!

      A papnő és Enkidu találóbb.=D

      • Öm, Enkidut azért küldték, hogy verje bucira Gilgamest, mert a nép az istenekhez fohászkodott annak zsarnoksága miatt, mikor a 900 bástyás városfalakat építtette meg velük.

        A papnő egy Istár-papnő volt, a kor hivatásos és rituális prostija, aki az agyagból formált és vízből kiemelkedő állatias Enkidut emberivé tette azzal, hogy lefeküdt vele. És Enkidu teremtésében benne volt Istár keze is, és ő küldte a papnőt is. (Szóval ez inkább a bestialitás kérdése, ami egy másik tészta. =D )

        Szóval, ha már ellenségekből barátok, akkor az Gilgames és Enkidu, mivel ők össze is csaptak Urukban, hogy aztán legjobb haverokként legyenek, menjenek kalandra meg harcokba az eposz tanúsága szerint.

      • cheatergs Says:

        Max. bromance (dislike a szóra), mert hál életnek nem jön ki köztük a tsundere-effektus se a nemek, se a viselkedések miatt.

        Vágom a poénodat, pláne a a smiley-val, csak az eredeti kommentben ffi-nő kapcsolatról volt szó romkomokon belül, ezért dobtam alternatívát az ő esetükben.

  2. Na, eljutottam odáig, hogy ide is reagáljak. 🙂 Meg is lepett ez az Index cikk, meg valahol érdekes is a logikája. Most nagyon keresi az identitását az egész újság. Gondolom ezért is találták ki, hogy úgymond “nyitni kéne a fiatalok felé is” gondolatmenettel, összehoztak egy ilyen animés cikket. Én csak beleolvastam az eredetibe, és így is kitűnt, hogy van, amivel még én is tudnék vitatkozni, de annyira hosszú, hogy sanszosan nem fogom sose a végéig olvasni. Inkább reagálok arra, amit te írtál.

    “Az egyik, hogy 2020-at írunk, ennek ellenére mégis úgy próbálja bemutatni az anime jelenséget, mint ha ez valami nagyon új dolog lenne.”

    Hát igen, ez már csak ilyen. Ha nyitni próbálnak, akkor nem vallhatják be, hogy amúgy akkora boomerek, hogy még a legtrendibb dolgokkal sincsenek naprakész szinten. Gondolom akadt a szerkesztőségben egy-két emberke, akik amúgy néznek animéket, esetleg még jobban képben is vannak a kínálattal/fandommal, bár a tudásuk hiányos és pontatlan, aztán ők lettek felkérve ügyeletes anime-szakértőnek. Meg hát mégis furán jönne ki, ha azzal kezdenék az egészet, hogy amúgy ez az anime dolog már, amúgy jó tíz éve lejárt lemeznek számít.

    “A másik, hogy érdemben nem igazán mond róla el semmit.”

    Ebből is látszik, hogy a szerkesztőségnek fingja nincs a témáról, a felkért cikkíró is csak nézegetett animéket, esetleg képben van a főbb trendekkel, meg a fandom bizonyos dolgaival, de amúgy nem ez a fő érdeklődése, így összeollózott ezt-azt, ami eszébe jutott. Legalábbis, az alapján, amit elolvastam a cikkből.

    “Hogyan kell nézni… Csodálkozom, hogy a “képességek” még nem kerültek elő, amiknek egyszerű, földi halandó ugyebár nem lehet a birtokában.”

    Igen, ezen én is mosolyogtam. 🙂 Mintha tényleg, valami különleges képességet igényel, hogy bekapcsoljuk a lejátszót, és nyitva tartsuk a szemünket, miközben megy az anime a képernyőn. 🙂 “Használati útmutató anime nézéshez: 1. lépés: kapcsold be a számítógépet, 2. lépés: válassz ki egy animét, 3. lépés: indítsd el, 4. lépés: nézd. A függelékben találsz néhány pro-tippet a különböző lépésekhez, de ha valamelyiknél elakadnál, hívd fel az ügyfélszolgálatunkat.”

    ““Az anime volt az a műfaj, amely a háború után megengedte a japánoknak, hogy a művészeti szcénában lehengerlő nemzetközi sikereket érjenek el, olyan műveket alkossanak, amelyekkel a világpiacra léphetnek.””

    Tudomásom szerint az animék elsődlegesen mindig is hazai piacra készültek (egy-két kivételtől eltekintve), illetve ma sem igazán törik magukat a japánok, hogy tudatosan eladják tömegével az animéket külföldre.

    “Azért arra a nemzetközi sikerre, a ’90-es évekig várni kellett. =) Különben meg ott voltak a Godzilla filmek, vagy a Hét Szamuráj.”

    Igen, erről valahogy mindig megfeledkeznek az ilyen anime népszerűsítők. Plusz, azért nyugaton is volt idő, amikor a japán kultúra volt annyira népszerű, függetlenül az animéktől, hogy gyártottak mindenféle filmet, sorozatot, amelyek alapul vették a japán kultúrát (ott a Karate Kölyök, a Tini Nindzsa Teknőcök, vagy volt az a három nindzsa gyerek a nagyapjukkal). Szóval valójában a japán kultúrának annyira nem kellett törnie magát a háború után, hogy kitörjön, csak épp nem azon a fronton, amit az anime képviselt.

    “Valójában nem, sőt épp ellenkezőleg, lassú és nehézkes folyamat eredménye volt.”

    Jah. Ráadásul szerintem messze nem olyan tudatos, mint amilyennek akarják/akarjuk látni.

    “Legalább a betiltás storyval már úgy tűnik, sikerült leszámolni.”

    Már ahol. 🙂 Azért még simán bele lehet futni ebbe a tévhitbe manapság is. Az becsülendő, hogy legalább az Index cikkben nem tették. 🙂

    “Az ország történetéről, önmagukról beszélés viszont minden, csak nem tabumentes. A japán egy borzasztó képmutató népség, akikre ha valami, hát a saját problémáikkal való szembenézés, pont nem jellemző.”

    Ja, mert az amerikaiak annyira nagyon szembe néztek a vietnámi háború témával. 🙂 Ők is csináltak egy csomó filmet, ami foglalkozik a témával, jellemzően azt kihangsúlyozva, hogy vagy mekkora faszacsávók voltak, vagy mekkora szopás a háború, míg a dolog értelmének kérdésével csak egy-két alkotás foglalkozott. Ugyanígy az animék terén is biztos akad egy-kettő, ami elgondolkodik a dolgok értelmén. Ami meg a “történelemhamisítást” illeti, nos, ebben is mesterük volt Amerika, ahol a saját történelmet is képesek túlszínezni, bár talán ilyen Strike Witches típusú, “újra játszuk, és ezúttal megnyerjük a midway-i csatát” típusú dolog nem jellemző. Szóval igen, lehet mondani, hogy a japánok képmutatók, meg nem szívesen foglalkoznak a traumákkal (és még így is messze többet foglalkoznak velük, mint mi magyarok a saját történelmi traumáinkkal), de én inkább egyfajta egészséges sovinizmust érzek inkább benne a japánok részéről (még ha maguk az alkotások esetleg megkérdőjelezhető minőségűek is).

    Kimba, és a Disney:

    Valahol vicces, hogy rendre előkerül ez a téma is. 🙂 Gyerekkoromban láttam néhány részt a Kimbából, mondjuk engem annyira nem nyűgözött le. De az nekem is feltűnt, hogy hasonlít az Oroszlánkirályra. De ezzel meg úgy voltam, hogy annyi más alkotásnak is van hasonló alternatívája másutt, vagy gyenge utánzata. Ha belegondolunk abba, hogy például a Kis hableányt hányféleképp dolgozták fel, és ott tényleg a japán változat messze jobb, mint a Disney-féle. De ebben az esetben például fel sem merült, hogy összehasonlítsák, esetleg koppintással vádolják a Disneyt. Jó, az Oroszlánkirály esetében lehet azért van ez, mert elsőre úgy tűnhet, hogy egy teljesen önálló alkotás, mindenféle irodalmi, vagy népmesei alap nélkül (holott tudjuk, hogy ez gyakorlatilag a Hamlet).

    “Mintha nem nagyon sikerült volna megérteni az NGE lényegét…”

    Azt még nekem se. 😀 Jó, azért ennél jobban sikerült a dolog befogadása.

    ““Nagyon ritka a japán animében, ami a nyugati világ csúcsképregényeiben megesik, hogy valaki úgy kapja meg a legyőzhetetlen tudást vagy természetfeletti képességet, hogy megcsípi egy pók, vagy éppen egy földönkívüli átad neki egy gyűrűt, amelytől isteni erőre kap, és szembeszállhat még a világmindenség legerősebb főgonoszával is.” -> Annyira azért mégsem. Lásd Sailor Moon például. =)”

    Ezen jót derültem. 😀 Meg úgy kb. a magical girl cuccok jelentős részét még ide lehet sorolni. És gondolom más műfajokban is jelentkezik.

    ““Az anime azonban még ennél is messzebbre megy: a hősei nemcsak hibáznak az útjuk során, de sokszor meg is halnak.” -> Mondjuk vicces, hogy ez pont a DBZ után kerül elő, ahol egy idő után, már semmi súlya nem volt ennek a ténynek. =)”

    Nekem is a DBZ jutott eszembe. 😀 Néha már a Marvelben is komolyabban vehetők voltak a karakter halálok, mint Songokuéknál, ahol egy idő után inkább csak az volt a kérdés, miként tudják az írók logikusnak tűnő módon felrúgni a korábban lefektetett szabályaikat. Szóval érted, az első DB sorozatban még az volt a szabály, hogy a sárkány mindenkit csak egyszer támaszthat fel. Erre a DBZ rögtön azzal kezd, hogy van ám egy nagyobb hatalmú sárkány, aki már kétszer is képes erre.

    “Ami egy kicseszett nagy klisé az úgynevezett romantikus komédiákban, hogy a főszereplő srác, mindig az őt nyúzó, agresszív picsával jön végül össze. =)”

    Látom, ezt a kérdést, nagyon a szíveden viseled. 😀

    Az is jó, hogy az otakut amolyan kulturális vívmányként aposztrofálja. 😀 Persze, üzleti szempontból hasznosak, mint nyugaton a geek/nerd, akik veszik a merch-et.

    “Amíg az animékben történik, valóban nem. Na de próbálj meg csókolózni az utcán…”

    Ugyan, elég, ha már fizikai érintkezést próbálsz kezdeményezni. Mint tavaly, vagy tavalyelőtt, az a magyar sportoló, aki Koreában lepaskolt egy feneket, mire kis híján meglincselték (oké, ott az érintett csaj koreai volt, de ebben a kérdésben hasonló mentalitásról beszélhetünk).

    Összességében, úgy veszem észre, lehet jobban jártak volna, ha inkább felkérik Ricz-et, írjon egy népszerűsítő cikket az animékről, az szórakoztató is, és olvasmányos is lett volna, mellesleg informatívabb tartalommal.

    A kommentekre majd még külön reagálok.

    • “Ami meg a “történelemhamisítást” illeti, nos, ebben is mesterük volt Amerika, ahol a saját történelmet is képesek túlszínezni, bár talán ilyen Strike Witches típusú, “újra játszuk, és ezúttal megnyerjük a midway-i csatát” típusú dolog nem jellemző.”

      Az Kantai Collection, de lényegtelen, mert az alap oké, mert a sorozatból ez jön le, de aztán a film magyarázza meg, hogy igazából nem is újrajátsszuk a történelmet, hanem a hajók “lelkei” egy purgatóriumvilágban élik újra és újra a saját süllyedésüket, hogy ellenségként térjenek vissza, majd ha akképp is elsüllyedtek, megint élhetik át rendes hajólélekként. Ráadásul mintha hallgattak volna a vádakra, mert egyre több Szövetséges hajó kerül bele; ellenben még mindig japán-fajsúlyos a gáma.

      A Strike Witches a most futó 3. évaddal meg azért köszörült valami csorbát. Teljesen korrekt és korhű a belga, francia, amerikai és német egyenruha; normálisan ábrázolt az olasz csatahajó (szart se ér a páncélzata, cserébe olyan gyorsan tud menekülni, hogy nehezen érik utol), de még az újság is. Monty és Patton üzengetnek egymásnak, hadikötvény vásárlási reklámok, harctéri jelentés… minden korrekt, ímg észre nem veszed a térképet, hogy a berajzolt határok 1993 év végiek. =D

      Meg az egyik részen röhögtem, hogy egy Shermant használnak traktornak. Nem is ez a vicc, hanem hogy az egyik csóka mondja, hogy pár éve már ott van, mióta visszahódították az országukat és a hadsereg leselejtezte. Na most, ez leghamarabb is 1 évvel a sorozat előtt történt (1945-öt írunk), és a vidéket 1,5 éve szabadították fel legkésőbb. Az M4 Shermant 1942-ben állították hadrendbe, szóval elég hamar leamortizáltak egy amúgy teljesen jó, ép példányt, akárhogy is próbáljuk nézni, hogy időben se teljesen stimmel. =D

      • “Az Kantai Collection, de lényegtelen”

        Éreztem, hogy valamit el fogok írni. 😀 Kösz a helyreigazítást. 🙂

    • “Gondolom ezért is találták ki, hogy úgymond “nyitni kéne a fiatalok felé is” gondolatmenettel, összehoztak egy ilyen animés cikket.” -> Mondjuk ha ez volt a cél, nem ártott volna kicsit szétnézni a piacon, mert ma már nem épp az anime a legfrissebb hús. =)

      “Tudomásom szerint az animék elsődlegesen mindig is hazai piacra készültek (egy-két kivételtől eltekintve), illetve ma sem igazán törik magukat a japánok, hogy tudatosan eladják tömegével az animéket külföldre.” -> Alapvetően igen. Most ami hirtelen eszembe jut, hogy kifejezetten ilyen nemzetközi animének szánták, az a LaMB. Mondjuk az olyan is lett. Szóval azt, hogy a történet egy kicseszett nagy kliséhalmaz, még el is nézte volna az ember. Ha közben nem animációs OKJ-s képzésből kibukott alakokra van bízva, hogy meganimálják ezt a rakás szerencsétlenséget.

      “Plusz, azért nyugaton is volt idő, amikor a japán kultúra volt annyira népszerű, függetlenül az animéktől, hogy gyártottak mindenféle filmet, sorozatot, amelyek alapul vették a japán kultúrát (ott a Karate Kölyök, a Tini Nindzsa Teknőcök, vagy volt az a három nindzsa gyerek a nagyapjukkal).” -> Fogalmazzunk úgy, hogy inkább volt ez egy amolyan ázsiai “vegyes felvágott” amire az amcsik rácuppantak. =) Persze a szamuráj, ninja, stb. rendre előkerültek, de nem ritkán ezt keverték a Kungfuval, Buddhizmussal, stb.

      “Ja, mert az amerikaiak annyira nagyon szembe néztek a vietnámi háború témával.” -> Hát azzal inkább, mint a II. világháborús visszásságaikkal. =)

      “Ami meg a “történelemhamisítást” illeti, nos, ebben is mesterük volt Amerika, ahol a saját történelmet is képesek túlszínezni” -> Nem kellett ahhoz Amerika… =) Mondjuk az alternatív történelmi darabok, és a történelminek mondott, de a valóságot elhazudó művek között azért tegyünk különbséget. Mert nem mindegy, hogy valami már az alapfelütéstől kezdve nyilvánvaló, hogy nem célja történelem hűnek lenni. Ezért az alkotó, lényegében bármilyen blődséget beletehet, mert belefér. Vagy valami épp a korabeli valóságot próbálja nekünk feleleveníteni, ám (szándékosan) részre hajlik, torzít.

      “ilyen Strike Witches típusú” -> Azzal, nem is az a baj, hogy nem hiteles történelmileg. Hanem hogy az idióta fanbázis hülyének néz mindenki mást, és rendre úgy tesz, mintha nem a fanservice miatt néznék. =)

      “Néha már a Marvelben is komolyabban vehetők voltak a karakter halálok, mint Songokuéknál, ahol egy idő után inkább csak az volt a kérdés, miként tudják az írók logikusnak tűnő módon felrúgni a korábban lefektetett szabályaikat. Szóval érted, az első DB sorozatban még az volt a szabály, hogy a sárkány mindenkit csak egyszer támaszthat fel. Erre a DBZ rögtön azzal kezd, hogy van ám egy nagyobb hatalmú sárkány, aki már kétszer is képes erre.” -> A Z-ben az elején még érdekes volt a túlvilági rész. Csak aztán egy ponton túl már olyan lett, mint egy wellness szálló, ahol vagy elmész edzeni, és aztán kellő kihívás abszolválása után hazatérhetsz. De akár lazulhatsz is, még Gokuék vissza nem hoznak a sárkánnyal. =)

      “Látom, ezt a kérdést, nagyon a szíveden viseled.” -> Mivel alapvetően kibaszott irritáló, persze. =) Amúgy nem zavarna, ha a csipkelődés oda-vissza menne a felek között. Meg ha nem az lenne, hogy a csajt egy agresszív kis görcsnek ábrázolják, akinek az az egyetlen tulajdonsága, hogy megkeseríti a körülötte élők életét a hülyeségeivel.

      “Ugyan, elég, ha már fizikai érintkezést próbálsz kezdeményezni.” -> Pedig ha a japán metrók mesélni tudnának… =)

      • “Alapvetően igen. Most ami hirtelen eszembe jut, hogy kifejezetten ilyen nemzetközi animének szánták, az a LaMB. Mondjuk az olyan is lett. Szóval azt, hogy a történet egy kicseszett nagy kliséhalmaz, még el is nézte volna az ember. ”

        Emlékeim szerint a LaMB valami történetíró-versenypályázat nyertesének a díja lett, hogy a Sony (Sanyi) meganimáltatta. Ha jól emlékszem egy filippinó srácé a sztori, és ez így igazából mindent elmond a színvonalról. =D

        Ha nemzetközi animét kellene mondani, akkor én inkább a koprodukciósokat említeném meg, illetve Leiji műveit, mert abból a klasszikus, retro sci-fiből táplálkozik, ami a 20-as évektől a 50-es évek végéig elsősorban ponyvaként volt ismert (pl. Captain Future), és így van egy stabil kapcsolódási pont hozzá. Plusz a franciák és az olaszok eléggé imádják, és akkor igazából nem részleteztem ennek a skáláját.

        De vannak egyéb művek is, mert a Netflix és az Amazon által rendeltek is kifejezetten nyugati ízlésvilághoz lettek igazítva (pl. Ultraman, Ajin, Kabaneri), de korábbról is lehetne olyanokat említeni, mint a Kaiba, hogy simán artra és történetre egyaránt megállná nyugaton a helyét.

  3. […] blogján Foma említette a “Strike Witches-szintű történelemhamisításokat”, amik hellyel-közzel állják […]

  4. Hanyag és felületes, mint az index cikkek mindig. De legalább nem csak az ilyen itthon is ismert tömeg animéket szedték elő. Mint SAO, AoT, DN és hasonlók… ^^

    • Igen, bár azért előjöttek itt is ilyen klasszikus klisék, hogy nagyon bizonyítani akarjuk, mennyire komolyak, nem gyerekesek az animék. -> Vegyünk elő valami komolykodós, véres horrort. -> Erre elővesznek egy ilyen HigraSHIT, ami kb. egy tucat slasher film színvonalával vetekszik. =D

      Amúgy engem jobban meglepett, hogy az ilyenkor szokásos szenvedés történet, üldöztetés nem került elő. Pedig azt rendre szeretik ellőni, és a vicc az, hogy általában azok, akik rendszerint már az Animax éra alatt, annak is a második felében kezdtek el animézni. =)

  5. Nem tudom hova rakhatnám, de kijött a Cowboy Bebop élőszereplős előzetese. Természetesen Netflix cucc, és valami ultra cringe az egész. Eleve Faye szerepére hogy voltak képesek egy ennyire lapos csajt becastingolni? Spike a jellegtelenség állócsillaga. Jet szódával elmegy, Edward meg nem is szerepel. Emellett az előzetes alapján úgy tűnik, hozzá is költöttek az alapműhöz.

    • Netflix, kell ennél több? Eddig se terveztem megnézni, ezután sem fogom.

      • Így is van, aki védi tíz körömmel. 😀

      • Szerintem így is meg fogsz nézni belőle pár epizódot, ha kijön. 😀 Ahogy ismerlek, Foma! 😀

        Amúgy nekem a múlt évben a Kaiji élőszereplős filmváltozatának a trailer-je okozott enyhe rosszullétet. Én imádom az anime-t, de a filmváltozatáról lerítt, hogy gagyi. (Persze tévedhetek, mert nem láttam a filmeket. Tévedés joga fenntartva…) Még szerelmi szálat is beleerőltettek, ami viszont az anime-ben nincs.

        Mindig nagy kockázat, ha egy anime-t megpróbálnak élőszereplős filmre vagy sorozatra vinni. Vagy egy videójátékot…

      • Van rá esély. 🙂 Azért, mikor face-en szembe jött velem ennek a híre, akkor külön vicces volt, hogy a kételyeim megfogalmazására az volt az első reakció, hogy “én nem is láttam az eredetit”, ha ilyeneket mondok. 🙂

      • Én arra leszek kíváncsi, bele mernek-e tenni SJW-tartalmat. Az nagyon gáz lenne!

      • Kijött egy újabb, ezúttal a belsejét is mutató előzetes. Ennyire kínos, lelketlen alkotásra nem számítottam. Nem azzal van a baj, hogy Faye lapos, mint a deszka, sem azzal, hogy Jet fekete, hanem itt nincs tisztességes díszlet, színészi játék, és humor. A főhős arca végig teljesen érzelemmentes volt, ennél még Chuck Norrisnak is gazdagabb a repertoárja. Mellette pedig, ami animálva jól néz ki, az élőszereplősben már egyáltalán nem működik.

      • Faye és Jet még szódával (valami NAGYON erős szódával…) el is menne, és mivel ahogy Péter mondta “Netflix, kell ennél több?”, ezért az sem olyan meglepő, hogy egyik fekete, másik meg egy “deszexualizált” nő. Viszont hogy a sármos, laza és vicces Spike szerepére egy ilyen fapofájú, karótnyelt szerencsétlent sikerült becastingolni, az tényleg külön teljesítmény. 😀 (Még tök régi fan-mémekben volt egy paródia-kép, ahol Keanu Reeves volt Spike. Őszintén? A végeredményt látva ezerszer jobban jártunk volna vele. Csak gondolom a diverzitás megint fontosabb volt, mint az, hogy a színészek megfelelőek legyenek, tehát a “legyen ázsiai!” valszeg elsőbbséget élvezett megint a “legyen megfelelő a szerepre!” érvvel szemben.) Edet meg a franc sem tudja miért hagyták ki, amikor ő lenne az igazi SJW álom azzal az androgün stílusával és kinézetével, ami az eredetiben is jellemezte, bár lehet pont ezért: még a végén megsértődik a célközönség, amiért “nem hitelesen vannak reprezentálva”. Legalább Ein castingja 10/10 lett, nem csináltak belőle csivavát, vagy ilyesmi… 🙂 (Illetve a nagy főgonosz Vicious-ből túl sokat még nem láttunk, de ő meg úgy néz ki, mint valami elbaszott cosplayer, akinek a parókáját nagyon megtápazta az animeconos őszi szél. 😀 Nem igazán hozza az eredeti karakter karizmáját.)

        Ja, illetve: mi a franc ez a “képkockatologatós” megoldás? Utoljára a Bakemonogatariban kaptam agyfaszt az ilyen vizuális “művészkedéstől”, ez most majdnem ugyanaz az élmény, csak nem orrba felnyomott kameraszögek, nyaktörően kifordult fejek, meg lens flare, hanem helyette képkockatologatás, meg jelenetek közötti “ugrálás”, meg “a képkocka szélével verem el a rosszfiúkat” jellegű verekedés. Na most ez két dolog miatt vicces:

        1. Ha arra akarnak utalni, hogy ez valami képregénygyökerű sorozat, akkor csúnyán mellényúltak, lévén a Cowboy Bebop teljesen original anime volt, nem mangaadaptáció.

        2. Amúgy meg animék között is pont a “reálisabb” vonalat képviseli, ami akár sima akciófilmként, illetve sci-fiként is működne, így végképp nem értem, miért pont ennél vette elő a Netflix ezt a “Deadpool stílust”, vagy nem is tudom, minek nevezzem, amit a szereplők prezentáltak nekünk ebben a rövid klipben.

        Amúgy ilyen konkrét “képkockákat tologatunk” megoldást utoljára az Ang Lee-féle (még MCU előtti) 2004-es Hulkban láttam és már ott is szarul vette ki magát, csak ott legalább érthető volt a szándék, hogy a ténylegesen képregényes múltú sztori előtt próbáltak ezzel tisztelegni.

        De ha már Netflix és animék… Közel két évnyi vergődés után sikeresen megszülték a High Guardian Spice nevű csodát. (Legalábbis trailer már van belőle, de elvileg végre október-november körül indul is majd.) Erről azt kell tudni, hogy még 2018-19 környékén indult körülötte a csimbummcirkusz, ilyesmi dumákkal a készítők részéről, mint hogy: “Ez lesz a mi első, saját készítésű animénk, ami méltó lesz az eredeti Japán művekhez!” Na most ehhez képest, ha megnézzük a trailert (https://www.youtube.com/watch?v=9y8zeoHBd6w), akkor erre a fellengzős dumára kb. csak annyit tudok mondani, hogy: “BRUHAHAHA!!!!” XDDDD Ilyen kétfilléres animációt/látványvilágot egyrészt ritkán látni, a karakterek kb. mintha a Deviantart anime OC-k tengeréből léptek volna ki (jó, ezt a videó alatti egyik kommentelőtől “loptam”, de ha ez az igazság… XD), illetve ezt az “original Netflix anime!” nagypofát sem nagyon értem, mikor ilyenjük már volt nem is egy, lásd Neo Yokio (ó b+, az is milyen volt… XDDDD), vagy Cannon Busters. Mondjuk nem néztem utána ezen sorozatok komplett előéletének, lehet, hogy ez a High Guardian Spice az első olyan, ami 100%-ban amerikai és még az animációba sem segítettek be a japánok, vagy ilyesmi. (Mondjuk erre csak annyit, hogy ha így volt, egyrészt meg is látszik rajta, másrészt akkor milyen alapon nevezik animének? Ez az “XY’s original anime” most kezd olyan varázsszó lenni, mint amikor 10-15 éve minden szarra rámondták, hogy “global manga”, csak mert azon a néven könnyebben el lehetett adni őket, aztán emlékszem, végül már ilyenek voltak, hogy valami SHREK KÉPESKÖNYV vagy micsoda a “global manga” kategóriában valamelyik online boltnál.. XD Meg ugye az idehaza akkoriban induló manga bandwagonra is rögtön felugrott sok kiadó ilyen “másolat” szarokkal, aztán jöttek az ilyen “Mail Order Ninja” meg hasonló amcsi “global mangák”, amik még nyugati képregénynek is gyarlók voltak, miközben a kiadók meg azzal etették az értelemszerűen fanyalgó közönséget, hogy “Ha ezeket a szarokat megveszitek, utána majd jönnek az IGAZI nagy dobások, Dragonballtól Narutóig!”, ah, “good times”… XDDD)

      • “Faye és Jet még szódával (valami NAGYON erős szódával…) el is menne”

        Valami pálinkát azért bele kellene keverni abba a szódába, de valóban, nem ők a legnagyobb gond a castinggal, hanem Spike. Nekem is ő csípi a legjobban a szememet, ezzel a faarccal. Azt még elfogadnám, hogy ázsiai színészt alkalmazzanak, de válasszanak már olyat, aki színészkedni is tud. Faye is vicces annyiból, hogy egy famme fatale-ból csináltak ilyen Kickass szintű figurát. Jet esetében még elnézném nekik, hogy fekete színészre cserélték, de ennyire gebe figurát alkalmazni… A karakternek pont az volt a lényege, hogy egy drabális izomkolosszus.

        ” Edet meg a franc sem tudja miért hagyták ki, amikor ő lenne az igazi SJW álom azzal az androgün stílusával és kinézetével”

        Még nem biztos, hogy nem lesz benne, bár az eredetiben annyira nem tett hozzá semmit a történethez, hogy nem csodálnám, ha ezúttal hanyagolnák. Vagy csak azért titkolják, hogy még jobban meglepjenek a figurával, és mondjuk ilyen nemváltott gyereket castingolnak a szerepre.

        “Legalább Ein castingja 10/10 lett, nem csináltak belőle csivavát, vagy ilyesmi…”

        XD Jah, őt legalább eltalálták. Bár még így sincs kizárva, hogy itt is húzzanak valami “meglepőt”.

        A főgonoszt én se tudtam hova tenni. Eddig eléggé semmilyen volt a hatása.

        Képkockatologatás: szerintem ez inkább a trailer hülyesége, legalábbis remélem, hogy ahhoz találták csak ki. Egy Deadpool-ban még elférne, de a CB nem az a terep, ahol jól működik az ilyen. Gondolom megit ott tartunk, hogy nem mertek/tudtak normális poénokat írni, így infantilis baromságokkal helyettesítették azt.

        Amúgy valahogy olyan ez, hogy amihez a Netflix hozzányúl, az szarrá válik. Ők csinálták a híres Winx Club élőzést, egy csomó animét szétbarmoltak már, szóval a sorba ez is tökéletesen beleillik. A nagyobb baj, hogy egyik sem bukik. Kíváncsi vagyok, mikor szabadulnak rá a Sailor Moon-ra?

        High Guardian Spice: Előbb kellett volna megnézzem, hogy véglegesítettem a válaszomat. 🙂 Ez valami borzalmasan néz ki. Olyan, mintha a She-Ra és Stephen Universe készítőit ráeresztették volna egy Little Witch Academia/Winx Club konceprióra.

      • Sokat nem tudok ehhez hozzáfűzni, mivel pont olyan pusztulatos lett, mint amilyenre számítani lehetett. Mondjuk ez a legtöbb animéből élőszereplős konverzióra igaz, hogy a végeredmény legjobb esetben is amolyan elmegy kategóriás lesz. Ezt viszont a Netflix fogdosta össze a bűzös, dagadt, zöld hajú feministák izzadságától ragacsos kezeivel. Olyan is lett.

        Erről a Titkos által is említett High Guardian Spiceról már el is feledkeztem, de ja, egy darabig fel volt kapva ez is, mint számítani lehetett rá, jórészt ez is a semmire fel. (DeviantArt tele volt vele, valszeg nem véletlenül, mert tényleg olyan, mintha onnét vettek volna át egy csokorra való OC-t.) Komolyan, ha valaki magical girlt akar nézni, mi a fenéért választaná ezt, mikor valódi magical girlöket is láthat? Ettől a valamitől, még a Sugar Sugar Rune is több eredetiséggel rendelkezett.

  6. Most vonatkoztassatok el attól, hogy ez Dean blogján jelent meg, nem az a lényeg, bárhol máshol is megjelenhetne. Én itt azon haltam be, hogy 2022-ben még komolyan léteznek ilyen emberek, akik az Elfen Liednek EKKORA hardcora fanjai és amolyan Mufurc-stílusban még képesek is lesajnálóan elkezdi magyarázgatni az embereknek, hogy: “Nem-nem-nem, várj, nem érted, ez MŰVÉSZET!” (Legalábbis ezek a mondatok engem eléggé a Muffin érára emlékeztettek: “Akinek csak addig ér az agya, ameddig lát, annak elhiszem én, hogy csupán egy nagy mócsing az egész sorozat, de hidd el barátom, több van benne, mint látszik! pont. 🙂 ” vagy “Ettől féltem… hogy eljön egyszer az a pillanat az életemben, amikor valakinek, aki számít nekem, el kell hogy magyarázzam az elfen lied szövevényeit…hjajj”)

    😀 Ráadásul (már amennyiben az avatárján saját maga szerepel), ez valami 30-as, 40-es faszi, szóval még az is ki van lőve, hogy “tinigyerek első megnézett animéje volt az EL és most ezért van oda, meg vissza tőle” (bár ha tippelnem kéne, akkor valszeg a múltbéli énjével pontosan ez történt és láthatóan azóta is benneragadt a fanboykodásban XD), szóval végképp nem értem.

    Aztán nekiáll úgy “bizonyítani”, hogy márpedig ez nem csak egy edgy, véres tinidráma, hogy végigmegy a teljes sorozaton, lelőve azt a pár minimális fordulatot is, ami egy kicsit emelhetné a cucc értékét azok számára, akik először nézik. XD Ja és ugye előkerül az “örök klasszikus” érv is, miszerint: “Ennek MONDANIVALÓJA van!” Aham, na, az tényleg van neki, anno Rage fogalmazta meg nagyon szépen, hogy pontosan micsoda: “Az összes emberi lény egy utolsó mocsok, ezért a felsőbbrendű diclonius fajnak jogában áll kiirtani őket.” Ja, valahogy nem tudtam ezzel azonosulni nézés közben, inkább a három “terminátor barbit” (hogy a fenti “műelemző” úrtól idézzek XD) akartam volna hidegre tenni, a vége felé már majdnem Bandónak szurkoltam, ha az nem lett volna egy ugyanolyan közveszélyes őrült, mint a diclo-csajok… 😀

    Na mindegy, csak igazi “nosztalgiabomba” volt most nekem ez a post, egyből visszarepültem 2004-be. XD Aki meg akkoriban még nem animézett, az legalább láthatja, hogy milyen stílusú és dumájú embereket voltunk mi kénytelenek napi/heti szinten a fórumokon elviselni… XD

    Amúgy csodálom, hogy a “művész úr” nem Dean EVA-nak való beszólásán akadt ki, ott még lett is volta értelme azon filózni, hogy mennyiben “álentellektüell” a sorozat és mennyiben “valid”, de hogy pont egy Elfennek tett kiszólás nyomja be egy felnőtt emberben 2022-ben ennyire a “berserk button”-t, nos, az tényleg egy olyan élmény volt, amiről nem gondoltam volna, hogy valaha még szembejön velem, dehát na, “soha ne mondd, hogy soha”. 😀

    Ja és még csúsztat is: “…de amikor virág: akkor totál cuki. és nem is beszél (ami a nőknél nagy előny :))”

    Ez kamu, mert amikor az infantilis-énje volt aktív, akkor is beszélt ám, épp csak nem emberi nyelven, hanem mint egy pokémon: folyamatosan azt ismételgette, hogy “nyú-nyú-nyú!”, amivel egyrészt 5 perc alatt a néző agyára tudott menni, másrészt a valódi ősfanok egyből kapcsoltak, hogy ez bizony nem kicsit a Chobits “chiii~”-zésének a leNYÚlása… 😀

    Szal na, egy élmény volt ez a post, nem annyira kellemes, de mindenképp élmény. XD Mondjuk annyiból jó, hogy végigspoilerezte a sorozatot, hogy ismét konstatáltam, hogy: “Ez bizony már 2004-ben is elég szar volt és az idő csak rontott rajta.” XDDD

    • “ez bizony már 2004-ben is elég szar volt és az idő csak rontott rajta.”

      Főiskolás koromban láttam. Őszintén: 36 évesen nincs kedvem újranézni, hogy megbizonyosodjam a minőségéről.

      A fószer arroganciája mindenesetre felingerelt kissé, ezért reagáltam rá odaát.

      Mellesleg van egy-két mondat, ami utal rá, hogy nincs rendben a szexuális élete. Mint pl. ez:

      ““…de amikor virág: akkor totál cuki. és nem is beszél (ami a nőknél nagy előny :))””

      Még a végén kiderül, hogy az Elfen Lied is egy migtahós red pill tabletta. 😛 Meg az Álomháború! (Abból a filmből is az maradt meg, hogy dögösek benne a csajok. Amúgy még annyira sem élvezhető, mint az EL.)

    • Őszintén szólva ez annyira nem lepett meg, mivel az EL is az a fajta mű, aminek mai napig akad pár hülye hardcore rajongója, akiknek 2005 óta se sikerült ebből kinőniük.

      Mi anno úgy fogalmaztuk meg, hogy az EL lényege kb. annyiban foglalható össze, hogy: “Ha szar dolgok történtek veled az életben, akkor azt jogod van másokon megtorolni.” Egyébiránt meg azért tudott ez akkor, annyira népszerűvé válni, hasonlóan pl. az objektíven nézve szintén brutál szar School Dayshez, mert kiválóan összecsengett az animék mainstremesedésével egy időben divatba jövő emós stílussal. Aztán amilyen volt zenei téren az ízlésük ezeknek a fiataloknak, olyan lett animék terén is.

      Ugye az emo stílus arról szólt, hogy olyan jórészt középosztályos tinik lázadtak a világ ellen, és adták elő, hogy nekik micsoda hatalmas világfájdalmuk van, akikkel különben a büdös életben nem történt semmi rossz. Nem csoda, hogy könnyen utat talált a szívükhöz az efféle vérrel felpezsdített, hatásvadász tini drámázás.

      Aztán ahogy az emo stílus kiment a divatból, úgy ezek az animuk is szépen kezdtek kikopni a “legjobb animék” köréből. Legkésőbb 2010 után, nyugatabbra már egyetlen komolyabb, magára valamit is adó animés se emlegette ezeket a címeket úgy, mint valamiféle remekműveket. Egyetlen komolyan vehető lista élmezőnyébe se kerültek be.

      Nálunk ugye (mint mindenben) volt egy keleti megkésettség, de még így is azt láttam, hogy ha más nem, mikor az Animax kezdte az utolsókat rúgni, addigra már az átlag magyar animés is eljutott oda, hogy már nem az EL-t emlegette bezzeg példaként. Plusz erre még rátett, hogy közben jöttek ugye az új szent tehenek, mint a SAO, Shingeki, Tokyo Ghoul, amik szépen átvették az EL, a School Days, és a hasonlók helyét.

      Én spec már anno se értettem, mikor a Usteam fórumon ment az ajnározás, hogy mégis mit eszik ezen a nép? Mivel én előtte láttam ilyeneket, mint az Alita, Akira, NGE, GitS, és hát azokhoz képest ez, a béka segge alatt volt.

      Külön poén, hogy az EL fanok 95%-a azzal se volt/van tisztában a mai napig, hogy amúgy roppant egyedinek hitt kedvence, valójában úgy lett összelopva. Az EL lényegében fogta a Saikano féle tini szerelmes, tini drámázós vonulatot, és összekeverte azt a Genocyber féle laborszökevényes, OMG gore formulával. Annyi, hogy itt a Saikano végtelenül naiv, szeretetéhes főszereplője, átment mellékszerepbe, mint Nana. Lucy meg a Genocyber hősnője, csak ő nem önvédelemből öl, hanem amikor épp kedve szottyan hozzá, és a szerencsétlen NPC-t, nem védi épp a plot shield.

    • Mi már korábban Pash-el értékeltük, hogy Dean végre egy érdekes, és igazából rendhagyó témával rukkolt elő. Nekem külön tetszett, hogy bemutatta, milyen animéket szeret, ajánl, még ha nem is feltétlen értek egyet mindenben vele. Persze az általa felsorolt animék többségét nem láttam, úgyhogy nem tudok azokról érdemben véleményt mondani.

      Az viszont tényleg vicces, hogy előkerült nála egy EL rajongó, és még ennyi idő távlatából is hittérít a témában. Nem tudom a csávó hány éves lehet, de ha mondjuk most harminc, akkor az EL kijövetelekor 15 volt, szóval simán lehet, hogy ez rántotta be az animézésbe, így aztán már nem akkora csoda, hogy szent tehénként tekint rá. Bár azért az is furcsa, hogy azóta sem revideálta a nézőpontját. Persze, nekem is vannak olyan alkotások a gyerekkori emlékeimből, vagy a korai animézéseimből, amelyeket én szerettem, de alapvetően nem örvendenek osztatlan népszerűségnek, biztos akad közöttük olyan, amit mai napig szeretek, pedig nem érdemli meg. Persze olyan is akad, ahol azóta beláttam, hogy nem annyira jó az alkotás, mint amilyennek megéltem.

      “Amúgy csodálom, hogy a “művész úr” nem Dean EVA-nak való beszólásán akadt ki”

      Jó, Dean is olyan alkotásokat tett parkoló pályára, amelyeknél azért néztem, miközben azért megemlített olyanokat kedvencei között, amikről meg a beszámolóitok alapján nem kéne annyit várnom. Az EVA és a Cowboy Bebop kapcsán rendesen csodálkoztam, hogy azok neki nem jöttek be, míg a Death Note-ot, Naruto-t és Bleach-et azért berakta.

      “Mellesleg van egy-két mondat, ami utal rá, hogy nincs rendben a szexuális élete.”

      Ezen kár rugózni.

      “Még a végén kiderül, hogy az Elfen Lied is egy migtahós red pill tabletta”

      Lehet. 😀 Bár erre azért biztos akadnak jobb jelöltek.

      “Meg az Álomháború! (Abból a filmből is az maradt meg, hogy dögösek benne a csajok. Amúgy még annyira sem élvezhető, mint az EL.)”

      Na ez meg még bakancslistán van nálam. Annak idején mindenki húzta a száját miatta, én meg abban a korszakomban voltam, hogy az ilyen alter-töris körítés inkább taszított, így aztán kimaradt. Utóbb érdekelni kezdett, csak sose vettem rá magam, hogy pótoljam. Talán idén sort kerítek rá.

      “Külön poén, hogy az EL fanok 95%-a azzal se volt/van tisztában a mai napig, hogy amúgy roppant egyedinek hitt kedvence, valójában úgy lett összelopva.”

      Azt hittem, azt hozod ki a mondatból, hogy Japánban bukott az anime. Vagy az nem ez?

      Kiegészítés: elolvastam az ott leírt kommentedet Pash, meg beleolvastam a kapott válaszba. Na, attól olyan érzésem volt, mintha a Jedi visszatérből az Uralkodót hallanám: (nem pontosan idézve) “gyerünk, úgy van, merülj el a sötét oldal csábításában, engedd szabadjára a dühödet”.

    • “Bár erre azért biztos akadnak jobb jelöltek.”

      Írhatnám azt is, hogy Incel-cucc. Az Elfen Lied üzenete káros: Ha úgy érzed, bántott a világ, hát bántsd a világot! A revansba belefér a gyilkosság is! (Erről beszélt már Titkos és Péter az előbb.) Szinte dagonyázik az Elfen Lied ebben a dekadens üzenetben. Lucy karaktere az anime végére annyira megdicsöül, hogy az valamu undorító. Férfiakat, nőket, gyerekeket gyilkolt – de azért ő egy meg nem értett, a világon jogosan bosszút vevő, szerethető hős! Aki Lucy karakterével képes azonosulni, az sem 100-as. Ugyanakkor egy Incel, aki ugyanilyen sérelmeket táplál a világfelé, könnyen azonosulhat ezzel a moslékkal.

      Ja, amúgy migtahós körökben egyesek a “Szürke ötven árnyalata” c. regényt is ajnározták. Amiből sokat tanulhat egy férfi, miként kell bánni a nőkkel. 😛

      “Kiegészítés: elolvastam az ott leírt kommentedet Pash, meg beleolvastam a kapott válaszba.”

      Igen, láttam, hogy reagált valami kibaszott hosszút. Beleolvastam. A fickó fürdőzik az arroganciában és a sznobizmusban. Megmondom őszintén: nincs kedvem végigolvasni a válaszát.

      Az a gond, hogy ha én epizódról epizódra mutatnám ki a dramaturgiai hibákat az Elfen Lied-ben, akkor is olyan válaszokat kapnák, hogy “nem érted a szimbólumokat”, meg “nem jött át az üzenete” stb. Vagyis felesleges a további párbeszéd. Egyébként Dean is kimenekült a vele való vitából.

  7. A legfrissebb anime promó. 🙂 Mondjuk érdekes volt újra látni pár képkockát ezekből az animékből és francia cuccokból. Közben fura belegondolni, hogy kvázi ömlesztve adtak mindenféle korosztálynak való cuccokat. Azon cserébe nem lepődtem meg, hogy mond pár hülyeséget, meg első helyezettnek hozza ki az SM-DB párost.

    • Igen, mert csomagban vették meg, mivel úgy olcsóbb volt. Ez nem ritka jelenség, pl. Amcsik is így vettek sokszor animéket. Így fordulhatott az elő, hogy mondjuk az alapvetően gyerek, fiatal tiniknek szóló sorozatok közé bekerült olyan is, ami már nem annyira az volt.

      Amúgy én spec úgy voltam vele, hogy néztem belőle kb. mindent. Persze a DB, SM duo volt az amire mindig vártam, mert nyilván azok voltak a kedvencek, de én azzal is tök jól elvoltam, amit előtte adtak. Nem is nagyon értettem, mikor később a netre felkeveredtem, hogy miért mondtak kígyót-békát egy csomóan, még az én korosztályomból is azokra a rajzfilmekre?

      Bár ez gondolom olyasmi lehet, mint hogy sokan hirtelen akkor kezdték el gagyinak nevezni azokat a CN, Nickelodeon rajzfilmeket, amiken ők is felnőttek, mikor hirtelen meglelték az anime fanságukat.

      • “Igen, mert csomagban vették meg, mivel úgy olcsóbb volt”

        Persze, ezzel tisztában vagyok, csak akkor is fura, hogy mindenféle elválasztás nélkül adtak le mindent. A Hello Sandybell-re viszont jó volt visszaemlékezni. Ugyan sose láttam teljes terjedelmében, de amit láttam belőle, azt kedveltem. A Candy Candy szintén nagy kedvenc volt, ráadásul én úgy emlékeztem már akkor is arra, hogy korábban már az M1 is leadta azt a sorozatot. Persze lehet, ez részemről Mandela-effektus.

        “Amúgy én spec úgy voltam vele, hogy néztem belőle kb. mindent.”

        Jó, én se kapcsoltam el, akkor sem, ha olyan ment, amit annyira nem komáltam, mint azok a kosaras kenguruk, de egyrészt nem az elején kapcsolódtam bele az egészbe, másrészt nem is volt mindig lehetőségem az egész műsorblokkot végignézni. A DB-SM páros volt egyedül olyan, hogy ha a fene fenét eszik, akkor is látnom kellett a következő epizódot.

        “hogy miért mondtak kígyót-békát egy csomóan, még az én korosztályomból is azokra a rajzfilmekre?”

        Nos, ha nem is katasztrofális szinten, de azért akadt pár közöttük, ami nem volt annyira szórakoztató. De az utálat szerintem is túlzás irányukban. Egyedül a kengurus cucc olyan, amit akkor se ismételnék meg, ha fegyvert fognának a fejemhez.

        “Bár ez gondolom olyasmi lehet, mint hogy sokan hirtelen akkor kezdték el gagyinak nevezni azokat a CN, Nickelodeon rajzfilmeket, amiken ők is felnőttek, mikor hirtelen meglelték az anime fanságukat.”

        Ebben lehet valami. Az még ma sem ritka, hogy animések egyfajta lenézéssel viszonyulnak a nyugati animációk iránt. Pedig annak az érának a nyugati képviselői is remek alkotásokkal láttak el.

  8. Itt egy újabb érdekes szösszenet. Érdekes, mert a téma nem igazán számít agyon tárgyaltnak, érdekes, mert beleássa magát a bibliai vonulatba is. Közben felmerül az emberben, hogy van bármilyen haszna? Aki vaskalapos módon elutasítja a dolgot, az ezután is el fogja.

    • Jaj istenem, ez tisztára ilyen 2003 vibe. (Bár elnézve, hogy a háttérben nincs ott 2000 előttről semmi, ezen meg sem kellene lepődnöm.) Akkor ment ez főleg Amerikában, hogy keresztényként szabad e X dolgot nézni/csinálni? Aztán ez behelyettesíthető volt kb. bármivel, többek között az animékkel is. Persze protestánséknál még megértem a dolgot, főleg ha Kálvinisták, mert azok kb. mindenből hatalmas ügyet csinálnak. Katolikusok ennél azért okosabbak kellene hogy legyenek, hogy ilyen hülyeségeken lamentáljanak. Mert ez kb. egy olyan kérdés, mint hogy rockerként nekem szabad e kólát inni? Alapból nem értem, hogy a fenébe jön a kettő egymáshoz? Mi közük van egymáshoz? Miért zárhatná ki egyik a másikat? Persze értem, hogy az lenne a “dilemma” hogy “vajon ördögtőlvaló, erkölcstelen e”? Csak hogy az meg kb. mindenre ráfogható, és mint amint azt tudjuk, amire rá lehet fogni, arra lesznek olyan hülyék, akik rá is fogják. =)

      Egyébként egyes Amcsiknak abból is dilemmát csináltak anno, hogy egy hazafi animézhet e? Mert hát az mégiscsak külföldi, és jó hazafiként a hazait illene nézni. (Mintha a kettő ugye kizárná egymást.) =D

      • Mindig az a negativitás. 😀 Csávó mondja is, hogy egyházi iskolában tanít, én meg tanultam egyházi iskolában, szóval a saját tapasztalatom az, hogy 2003-ban például nálunk sem volt ismeretlen az ilyen téma létjogosultsága. Gyanítom, hogy ez azóta sem évült el. Katolikusok között is rengeteg vaskalapos, bigott ember van, akikből vagy szülő válik, vagy tanár, aztán csak vegzálja a gyereket a tévhitével, elidegenítve a gyereket a hittől.

        Például a rock iránt is elég szélsőségesen reagálnak bizonyos keresztények, s meséltem már neked, hogy nálunk az egyik tanár kifejezetten basztatta osztálytársamat azért, mert rockot hallgatott és rockosan öltözködött. Meg a kezébe adta kötelező olvasmánynak azt a könyvet, amiben aztán Elvistől Madonnáig mindenki a Sátán zenéjét képviseli.

        De arra is emlékszem, hogy ment a vita hazánkban is az egyházi iskolák köreiben arról, hogy szabad-e katolikus gyereknek Harry Pottert olvasni? A legtöbb iskolában kimondottan tiltották, így mi kifejezetten büszkék voltunk a saját iskolánkra, hogy nem csak nem ellenezték, de még az iskola könyvtára is beszerzett egy sorozatot a Potter könyvekből.

        Szóval szerintem ennek a témának az aktualitása nem évült el. Igaz, felmerülhet akkor, hogy mi értelme van, ha semmi foganatja? Szerintem van értelme, mivel hátha eljut olyan emberekhez is, akik gondolkodnak is, nem csak dogmákat puffogtatnak. Ha öt ilyen fundamentalistából egy belátja, hogy célszerű változtatni a hozzáállásán, az már eredmény. S az az egy sem húsz évvel ezelőtti blogbejegyzésekből meg fórum posztokból fog erről értesülni, hanem az ilyen, modernebb forrásokból.

      • A helyzet az, hogy a 2000-res évek második felében lezajlott az animék nagy emancipációja, majd azt követő nagy mainstreamesedése. Aztán ehhez még csapjuk hozzá a tényt, hogy az animéknél ez a vallási alapú démonizálás egy szinte alig mérhető, marginális kisebbségen kívül nem volt komolyabban jelen, és nem kapott semmilyen komolyabb hangsúlyt sem.

        A hangos ellenzék nem emiatt, hanem szimplán az animék rajzolt mivolta miatt támadta azokat. Mivel úgy voltak vele, hogy a rajzfilm az gyerekeknek szól. Tehát az animék gyerekesek, dedósak, gagyik. Más részről meg ugyanazért kaptak támadást, mint a videojátékok is, mert az erőszakosság, testiség, alkalmanként a szex megjelenik bennük. Emiatt “károsak a gyerekekre nézve”. Hozzáteszem, ez akkor tudott igazán vicces lenni, amikor a kettő egyszerre volt jelen, egy szövegen belül. S még csak az sem tűnt fel nekik, hogy így a két “érvük” üti egymást. =)

        Ezeken kívül meg leginkább az figyelt be, hogy mivel egy nagyon más kultúrából jött, televolt olyan sajátosságokkal, ami miatt sokak számára szintén nem volt befogadható.

        Viszont az imént felsoroltak is olyanok voltak, hogy legkésőbb 2008 után, mint minden más szubkultúránál, úgy ezek a hangok itt is szépen lassan elcsendesedtek. Az emberek többsége elfogadta, hogy van ez a szubkultúra, és megindult a nagy hypeosodás, ami 2012 körül, után megindult a leszálló ágba.

        Szal ja, fel lehet tenni a kérdést, meg találhatod ezt szubjektíve érdekesnek. Viszont lásd azt is, hogy ez valójában sohasem volt egy fajsúlyos ügy. Az átlag animésnek nem az amcsi protik, meg néhány félkegyelmű pápista okozta a fejfájást, hanem hogy a kereskedelmi média milyen faszságokat hord erről össze. Illetve ami bár nem volt ennyire látványos, de jellemzően ezzel kerültek szembe, hogy a többi nerdy, geeky szubkultúrából mekkora ellenszenv jött feléjük. Mást ne mondjak, emlékszem anno a GS-en is téma volt ez, hogy mennyire szabad az anime témát beengedni a GS hasábjaira, fórumára, mert akkor még ez a kérdés megosztotta a közönséget.

        Ma embert nehezen tudok elképzelni, aki ebből komolyan ügyet csinálna. Persze biztos van valami elenyésző, mérhetetlen százalék, de ettől még a téma kurvára nem lesz aktuális, mert valójában régen se volt az. =)

        A HP, vagy akár a GyU esete már egy más téma. Ott már valóban jobban ment a vallási téma is, zajlottak pl. könyvégetések, ellenkampányok, kitiltási kísérletek, stb. Ami miatt ez a felhang valóban jobban előtérbe került, úgy az első pár könyv erejéig. Viszont valójában, pláne hosszútávon, a HP is arányaiban nézve inkább a kereskedelmi média baromságaival, illetve a rivális nerdy szubkultúrák fanjainak hülyeségeivel kellett hogy szembenézzen. Szal egy átlag HP fannak sokkal nagyobb esélye volt arra, hogy GyU, Forgotten Realms, stb. fanoktól kapja az oltást, hogy “az ő kedvence nem is igazi fantasy”, mint valami ájtatos kereszténytől.

    • Mondjuk nekem ez annyiból mindenképp pozitív élmény volt, hogy a sok Szirmai-majmoló Atis, Daisetsu, meg értelmes mondatokat megfogalmazni is alig képes Moshi és hasonlók után végre láttam egy olyan magyar “animekritikus” videóst, akit legalább nem tagadnék le, ha egy partin valaki rákérdezne nálam, hogy: “Te, amúgy ismered azt a gyereket ott?” XDDD Normális előadásmód, utána is nézett a témának, még értelmesen beszélni is képes és nincs szarrávágva a videó, illetve beleerőltetve 15 másodpercenként valami szar poén, hogy az átlag zoomer néző tovább ne nyomjon róla.

      Persze ahogy nézegetni kezdtem a csatornáján a többi videóját, szokás szerint elég hamar kiderült, hogy azért koránt sem ennyire rózsás az összkép. Pl. sajnos belefutottam egy ilyen Lugger AMV Rettenete előtt “tisztelgő” AMV-jébe is.

      Na most az egy dolog, hogy a “humora” eléggé vérszegény (és akkor még finoman fogalmaztam), viszont felteszem, hogy ő ezt az AMV-t úgy készítette, hogy előtte megnézte az ebben szereplő animéket. Ha viszont így van, akkor ő valóban szó szerint értelmezte azt a keresztényes szöveget, amit a videóban említett, hogy: “Bármit elfogyaszthatsz, csak az a lényeg, hogy ne hagyd, hogy a részeddé váljon!” (nem pontos idézet, de valami ilyesmivel érvelt) Nos, ő nem is fogta vissza magát, volt ebben az AMV-ben minden, Boku no Pico-tól kezdve loli dragonon át (mondjuk legalább sikerült a bögyös karit kiválasztania belőle, ennyiből respect XD) egészen a Redo of Healerig (ami gyakorlatilag egy bosszúpornó a szó szoros értelmében), szóval mondom, a srác elintézte annyival, hogy igazából mindenféle animét szabad a keresztény embernek is néznie, csak “ne hagyja, hogy úrrá legyen az életén”. 😀 Csak ugye akkor minek kellett ezen annyit lamentálni, hogy 15 perces videót készítsen a témából? A fentiek fényében inkább tűnik ez ilyen “megcsináltam lelkiismereti okokból, hogy megmagyarázzam, hogy miért oké, hogy én is háremecchi, meg hasonló cuccokat nézek”. XDDD

      Btw, látom Péter nem bírta ki, hogy YT-n be ne írjon a srácnak. XD Azért azon a zárómondaton röhögtem, mert a videó nézése közben nekem is hasonló ugrott be: “Mindenesetre az EL nyugodtan pokolra szállhatna… =)”

      Szal hasonló, csak nekem így:

      Srác: “SZABAD-E KERESZTÉNYEKNEK ANIMÉZNI?”

      Én: “Azt nem tudom, de nem hinném, hogy Isten kedvére való lenne, ahogy Lucy bosszútól fűtve lemészárolja a fél várost, szóval azt az EL posztert kezdésnek leszedhetnéd a falról.”

      XDDD

      • Az igaz, hogy az ilyen Daisetsu, Atis féleségekhez képest a feldobott téma legalább nem ilyen “hogyan neveljük animéssé a gyereket?” / “milyen képességek szükségesek az animék értelmezéséhez?” kaliberű bullshitelés. Illetve valóban, ez a visszafogottabb, kissé szárazabb stílus számomra is fogyaszthatóbb, mint a N+1. Szirmai majmolás.

        Viszont ettől függetlenül is azt éreztem, hogy a srác egy olyan témára repült rá, amiről értelmes ember azonnal tudja, hogy már eleve a kérdés is baromság így ebben a formában feltéve. Már csak azért is, mert azok akik ebből dilemmát csináltak anno, az valójában egy nagyon marginális réteg volt, akiknek:
        A; Amúgy fogalmuk sincs arról amit démonizálni akarnak.
        B; Meggyőzni őket semmivel sem lehet.

        Amúgy ahogy átfutottam a csatornája többi tartalmát, nekem két dolog tűnt fel.
        1; Nagyon látszik rajta, mint ahogy írtam is, hogy a gyerek 2000 előttről nem nagyon ismer semmit, max egy-két kötelezőt.
        2; Ami ettől sokkal nagyobb baj, és ami nálam egyből beindította a vörös riadót, hogy még ebből az Animax éra alatti, utáni korszakból is jórészt csak ilyen “paTkány pozitív” cuccokkal képes előrukkolni. Szal hogy mást ne mondjak, ott virít nála az összes ilyen “lapos, agresszív kis görcs alázza a töketlen srácot, aki valamiért nem üt vissza” típusú anime, amiket én már anno is szenvedélyesen imádtam utálni. =D Szóval ha neki ez a fogalma a jó animékről, meg ezeket ajánlja itt a népnek a 2005-2015 közti időszakból, akkor itt komoly bajok vannak. =)

        Az EL meg ja, amolyan kihagyhatatlan ziccer volt. =) Szal érted, a kora 2000-res évekből is sikerült neki pont ezt kiválasztania. A legnagyobb kretén weeaboo baitet. Még véletlenül sem valami olyasmit, ami úgy tényleg ért is valamit.

        “Pl. sajnos belefutottam egy ilyen Lugger AMV Rettenete előtt “tisztelgő” AMV-jébe” -> Hűha, na ezt is sikerült valami rekordgyorsasággal kinyomnom. =)

        KIEG: Oh bazdmeg, most látom csak hogy a csávó földim… Jaj… XD

      • Körülbelül hasonlóan látom, mint te. Miután megnéztem a videót, úgy voltam vele, hogy végre valaki, aki nem csak a szezonális dolgokkal foglalkozik, a téma érdekes, a kifejtés értelmesen össze van rakva, stb. Nem véletlen, hogy tanár ember az illető.

        Aztán láttam, hogy milyen más videói vannak, na akkor realizáltam, hogy ez nála amolyan tízből egy esete. Többi videója jobb esetben is csak érdektelen számomra. Azt az AMV-t, amit linkeltél, megnéztem már (asszem kb feléig jutottam), háááát, nekem inkább tűnt úgy, hogy ezt amolyan paródiának, de abból is az ilyen bűnös-összekacsintós fajtának szánta. A zene választásból gondolok erre leginkább. Azért a Boku no Pico alá bevágni a Bikinitől a Fagyi című dal refrénjét. Fogalmazzunk úgy, hogy a rendszerből való kiábrándultsággal társítani a témát, kicsit furán jön ki.

        Amúgy kissé boomer az ízlése is, zenei fronton is olyan klasszikusokat használ többségében, ami nem az ő korosztályára jellemző, hanem inkább a szüleire.

        “hogy már eleve a kérdés is baromság így ebben a formában feltéve. Már csak azért is, mert azok akik ebből dilemmát csináltak anno, az valójában egy nagyon marginális réteg volt”

        Igen, akik amúgy egyrészt jó hangosak voltak, másrészt sok esetben hatalmi pozícióban is voltak, legalábbis ami a katolikusokat illeti. De még ma sem tűntek el teljesen. Sőt, igazából ismerek is olyat, aki aztán nem kicsit viszi túlzásba, azt vagy tíz évvel fiatalabb nálam.

        Azt, hogy fogalmuk sincs róla, jogos érvelés, de ettől még hátha elgondolkozik egy-kettő közülük. Ugyanígy a meggyőzés témában. Illetve ez a videó inkább a fiataloknak szól, akik otthonról, iskolából kapják az ívet, hogy az “anime az ördögtől való”, elbizonytalanodnak, erre itt ez a tanár, aki pont az ilyen bigottak eszközeivel, vagyis a Bibliával érvel az érem másik oldala mentén.

        “Szóval ha neki ez a fogalma a jó animékről, meg ezeket ajánlja itt a népnek a 2005-2015 közti időszakból, akkor itt komoly bajok vannak. =)”

        Nos, ami az animés ízlését illeti, abban osztom a véleményedet. 😀

        “Oh bazdmeg, most látom csak hogy a csávó földim… Jaj… XD”

        Na látod, Egerben is akadnak érdekes emberek 😀

    • Ezek a kommentek most beindították a gondolataimat, kár, hogy indulnom kell melóba. Estére viszont összekaristolok már válaszokat ide, mert van pár dolog, amire reagálnom szükséges. 😀

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .