MAL & MALgraph elemzés

Ha már nemrég írtam a stúdiókról, gondoltam megosztom már gondolataimat erről is.


MAL

Még anno valamikor 2009 körül regisztráltam a MAL-ra, eredetileg azért, hogy az addig excel-ben vezetett listámat átemeljem online-ra, elsősorban kényelmességi okokból, illetve mert adott pár extra lehetőséget. Gyorsan feltöltöttem a listát, aztán ahogy egyre kevesebbet animéztem 2009 vége, 2010 eleje felé, szépen abbamaradt a dolog.

Már 2011-ben tervezgettem, hogy egyszer rendbe szedem a listát, hisz egyre kevésbé volt már aktuális, illetve kezdett erősen hiányos lenni, ám a cselekvésre csak idén sikerült rávennem magam. (Hiába no, a lustaság nagy úr.) Sajnos az elhanyagolásnak meg is lett az “ára”, kábé mostanra sikerült olyan állapotba hoznom a listát, amire azt mondom, megfelelő.

Sok címet feltettem azóta, sok pontozást vittem fel, illetve inkább le. Némelyik címet droppoltam, még 1-2 alkotást, amiket eredetileg dobtam, végül befejeztem. (Bár még így is biztos akad egy-két olyan cím, amit még nem tettem fel.)

Maga a lista: http://myanimelist.net/animelist/Peter1989

Ami kapásból meglepő lehet egyeseknek, az talán a listám dropped részének viszonylagos nagysága. Nos erre nem tudok mást mondani, mint hogy ennek prózaian egyszerű oka van, mégpedig hogy nincs már túl sok türelmem. =) Ami nem tetszik, nagyon nem, azt legtöbbször hezitálás nélkül dobom, és kész. Nem fárasztom vele magam, feleslegesen.

Az on-hold részt jómagam sose tudtam túlzottan kihasználni, inkább amolyan másodlagos dropped lista funkcióval bír nálam. Vagyis azok az animék kerülnek ide, amikről ugyan még nem mondtam le végleg, de elenyésző arra az esély, hogy valaha is befejezem őket.

A “Currently Watching” részt sose vezettem, felesleges, úgyis az számít, amit befejezés, vagy kukázás után adok, mondok rá.

A listához kábé ennyit tudnék hozzáfűzni, ugornék is a malgraph-ra, ami a lista alapján készít különféle grafikonokat, kimutatásokat.


MALgraph

Amikor megtudtam, hogy van egy ilyen “szolgáltatás”, kíváncsiságból le is futtattam a sajátomon. Nagyrészt pontosnak mondanám azt, amit kaptam, viszont egy két dologhoz azért hozzászólnék, a pontosítás kedvéért. Bevallom, kicsit csaltam amúgy, mert a képek készülte után nem sokkal frissítettem a listát, de számottevő változást ez nem okoz, nézzétek el nekem. =)


Pontozzunk!

A pontozás kicsit kényes téma, talán épp ezért sokan nem mindig, sőt vannak akik csak nagyon ritkán adják a fejüket erre. Én azt az eljárást követem, hogy a plan részleget kivéve mindig, mindent pontozok, egyszerűen, mert így látom értelmét. =)

Mal_02

Mint említettem, a pontozásnál mindenki más elveket vall, az én egyik axiómám az, hogy 10/10 nem létezik. Ezzel nyilván lehet vitatkozni, de nálam a 10/10 = 100%, amit semmi sem érdemel. A korrektség jegyében, az értékelésnél mindig figyelembe veszem, milyen az adott mű önállóan, és a saját műfaja, témája átlagához képest, természetesen az adott évhez, korhoz mérten.

10/10 – Vagyis tökéletes, ami az én értékrendemben nem létezik. =)

9/10 – Igyekszem ügyelni arra, hogy ebbe a kategóriába csak a legjobbak kapjanak helyet. Csakis olyanok, amik új élménnyel gazdagíthatják a nézőt.

8/10 – Ebben a sávban jellemzően azok a művek szerepelnek, amik szintén minőségi szórakoztatást nyújtanak, a kisebb-nagyobb hibáik, hiányosságaik ellenére, de valami miatt mégse tenném őket a “legjobbak” közé.

7/10 – Ide kerülnek azok az animék, amik általánosságban véve szórakoztatóak, és képesek lekötni az embert. Ugyanakkor nem képesek egyenletesen fenntartani a néző érdeklődését. Esetleg a cselekménybe, és/vagy technikai oldalról kerültek bele olyan bakik, amik miatt nem maradéktalanul szórakoztatóak.

6/10 – Az a kategória, ahol a rossztulajdonságok, hibák, komolyabban éreztetik a hatásukat. A cselekmény képes fárasztóvá, ötlettelenné, önismétlővé, erőltetetté válni. Hirtelen, vagy fokozatosan elvenni a néző kedvét a folytatástól. Ezeket az animéket végig lehet őket nézni, de a kihagyásukkal különösebben nem vesztünk semmit.

5/10 – A totális középszerűség, ami vagy semmi érdekeset nem képes felmutatni, vagy ugyanannyi jó van benne, mint amennyi rossz. Az adott műfaj szerelmesein kívül senkinek se ajánlott.

4/10 – Azok az animék kerülnek ide, ahol a rossz tulajdonságok egyértelműen és érezhetően felülkerekedtek. Ha tetszik is bennük egy-két jó ötlet, esetleg a körítés, vagy néhány karakter, akkor se adnak semmi inspirációt, ami miatt érdemes lenne folytatni.

3/10 – A ténylegesen rossz kategória, ahol maximum az igyekezetet, próbálkozást láthatjuk. Valószínűleg előbb lesz elegünk belőle, mint hogy a végére érnénék. Ha mégis, az csakis a saját kitartásunknak köszönhető.

2/10 – Itt foglalnak helyet azok az animék, amik nem hogy az alapvető feladatukat, a szórakoztatást se látják el, de majdhogynem nézhetetlenek. A végignézés, már ha hosszabb sorozatról van szó, esélytelen. Ha bevállaljuk, nem lesz benne köszönet.

1/10 – Nincs jobb szó rá, mint hogy katasztrofális, amit soha, semmilyen körülmények között nem lehet élvezni. Totális időpazarlás, amit azonnal le kell törölni, és szélsebesen el kell felejteni. Megtekintésük csakis szánakozást, röhögést válthat ki.

Megjegyzés: Magam részéről amit hiányolok a pontozási rendszerből, azok a tizedesek, vagy legalább a fél pontok. Ezekkel sokkal jobban lehetne árnyalni a tükrözött véleményt.


Kevesebb vagy több?

Talán ez az a rész, ami a legtöbbet változott az idők folyamán. 5-6 évvel ezelőtt még pont a fordítottja lett volna. =)

Mal_03

Mint látható, ma már inkább a rövidebb ovákra esküszöm, vagy a 12-13 részes sorozatokra. 25-26 részeseket már csak akkor nézek végig, ha érdekel. Ami a fölött van hosszban, azt pedig néhány kivételtől eltekintve, kerülöm.


Szeret, nem szeret.

Mal_04

A legkevésbé kedvelt részleggel, az ott felsorolt nevekkel, és a kiemelésekkel is tökéletesen egyetértek, magyarázatra szerintem egyik se szolgál. =)

A kedvenc részleg már egy érdekesebb téma… Bevallom egy részét nem is ismerem ezeknek. A Toei esetén meg tisztán látszik, hogy itt elsősorban a mennyiség, és nem a minőség játszik szerepet. Lévén nagyon sok régi klasszikus náluk van. Valószínűleg, ha nem ignorálnám a kínálatukat 2000-től felfelé, közel sem lennének ennyire előkelő helyen.


Ízlés kérdése

Mal_05

Nagyrészt helytállónak nevezném, de van azért benne olyan is, ami számomra nem értelemszerű. Például a fantasy és a mágia miért van külön? A kaland meg egy elég tág fogalom ugyebár, amibe nagyon sok minden belefér. A policet se teljesen értem, hisz nagyon, nagyon sok animében fő téma a bűnüldözés. A horrort szeretem, csak épp animében ilyen nem igazán létezik, főleg nem a maiak között. =)

A vámpíros animék egy-két kivételtől eltekintve rém gagyik, kommerszek. A háremmel, ecchivel nem lenne különösebb bajom, amennyiben a tálalás, körítés megütne egy minimális színvonalat. Sajnálatos, hogy erre a többség képtelen, mert vagy Joe bácsi páncél bikinikbe bújtatott tehénfarmja lesz belőle, vagy nyivákolós, nyomott fejű vasalódeszka vásár.

A slice of life, school life esetén nem tagadom, szimplán az a bajom velük, hogy vagy a nagy büdös semmiről szólnak, vagy próbálják melodrámával, és közhelyes nagyotmondásokkal megvezetni a nézőt. Ergo, általában merő unalomba, érdektelenségbe fulladnak. Tisztelet a nagyon kevés kivételnek.


Oldboy

Mal_06

Na igen, ezek után nyilván kár is lenne tagadnom az “oldfag” jelzőt, bár nem mint ha valaha is akartam volna. =P Lehet vaskalaposságnak hangzik, de szerintem ez kábé így is van, ha tisztán a minőség és mennyiség arányát vesszük. Ha beleszámítjuk a képletbe az eredetiség, ötletesség módosítót, akkor meg pláne. Egyébként nyilván nem arról van szó, hogy régen nem készült szar, és ma nem készül jó, csak hát az arányok… =)

47 hozzászólás to “MAL & MALgraph elemzés”

  1. Ez érdekes kimutatás. Nekem soha eszembe se jutott, hogy valaha ilyen kimutató programot akárcsak megnézzek. 😀 Az exceltől meg amúgy is feláll a szőr a hátamon.
    A vasalódeszkásra mondanál példát? Olyat még nem láttam. 🙂

    • Excel pedig nem egy nagy etvasz, inkább az Accesst rühelltem világéletemben. =D

      Vasalódeszkásak például a Seitokai no Ichizon, a Kodomo no Jikan, vagy a Strike Witches, de szinte minden mai anime szezonban akad vagy 2-3. Szerintem egyikről se akarsz többet tudni… =)

      • Ja, végül is az is belefér, vagy akkor már az EL inkább.

      • Bár valóban az animék legalja, de azért a School Days kevés pozitívumainak egyike volt, hogy ott pont nem láttam vasalódeszkás loli-túltengést, vagy ha vannak is, szerencsére a két fő csaj (akik körül inkább forog a sztori) nem néz ki úgy, akikért sittre vágnák az embert pedofíliáért. 😀

      • A School Daysnek egyetlen pozitívuma van, mégpedig hogy Makoto meghal. Csak ezért érdemelte ki a 2 pontot. =)

        Egyébként nekem nem igazán akadt meg a szemem az SD hölgyeményein, túlságosan “common” kategória mind. =)

      • Tény, a legnagyobb pozitívum nálam is az volt. 😀 Amúgy ja, common dating sim anime, ahhoz társuló karakterdizájnnal, de engem ez még nem is zavart volna, ha a készítőknek úgy 3-5 rész után nem gurul el totálisan a gyógyszere. (Nem véletlen, hogy a játékot egyszer még végig akarom vinni, ott legalább én döntök a dolgok alakulásáról. :D)

      • Apropó, idevág, ezt mutattam már?

        “A School Days a mi animés generációnk Woodstockja. Ha lemaradtál róla, nem tudod pótolni. Hétről hétre figyelni, ahogy a sorozat alkotói lassan megbolondulnak, a nagy finálé helyett pedig Nice Boat… pótolhatatlan élmény.”

        Van benne valami. XD

      • Szerintem az volt a baj, hogy a készítők nem szerették volna, hogy az SD anime egy legyen a sok, tucat hárem közül, és kitalálták, hogy na most akkor rohadt komolyra veszik a figurát. Az elképzelés jó is lett volna, csak épp ennek érdekében úgy gondolták, elég ha annyit csinálnak, hogy a 3 bad endinget összemossák eggyé.

        Nem is csoda, hogy a dolog fordítva sült el, mert így tele lett az egész olyan amatőr logikai buktatókkal, amit egy kicsit tájékozottabb néző simán átlát. Gondolok itt arra, amikor Sekai van annyira retard, hogy elmenjen a találkozóra Kotonohával, miután hidegre tette Makotot.

        A beidézett szöveget még nem láttam, de lényegében tényleg ez történik. =D

  2. Csak érdekelt, hogy tényleg van ilyen. 😀 Eddig csak túlméretezett tejcsárdákat láttam, bár valóban akadt mindben egy-egy deszka is, de olyannal még nem futottam össze, amiben csak ilyen figurák lennének, vagy nagyobb mennyiségben kapnának szerepet. 🙂

    • Akkor te se nagyon követed nyomon, az 5-6 éve aktuális trendet. =D

    • Na igen, a tejcsárdák… Hentaiban is bőven lehet eleget látni, sőt talán többet is. Bevallom a deszkákat jobban csípem, vagy a normál méretet, ami nálam azt takarja, hogy a kezembe férjen és ne a kezem férjen bele 😀 Bár a legtöbb DFC-s esetében ráhúzzák egyből, hogy loli animu… -.-

      • Én egyik szélsőségért se vagyok oda, de a mai éra vágódeszkáinál kevés idegesítőbb dolog létezik. Szóval akkor már inkább a buta tehenek, mert azokat legalább nem akarom 3 másodperc után agyonverni. =D

        A ráhúzást meg be lehet tudni annak, hogy sokaknak már a töke tele van az összes moéval, DFC-vel, és hasonló, manapság divatos képződménnyel.

      • “Bár a legtöbb DFC-s esetében ráhúzzák egyből, hogy loli animu… -.-”

        Mert jellemzően azok. Egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány olyan DFC karaktert láttam mondjuk az elmúlt 5-10 év felhozatalából, aki tényleg “mellben szűkebb”, de amúgy érett csaj volt, nem pedig kishúg vagy általános iskola negyedik osztálya. Most akik így beugranak, az pl. Kagura a Gai-Rei mangából (mondjuk inkább az eleje körül), Soi Fong a Bleach-ből vagy mondjuk Mayumi a Shuffle-ből, hogy mondjak egy dating sim cuccból is példát. (Ha meg klasszikust kell, akkor ugye Lina Inverse, bár azért nála még volt is mit fogni. :D) Ezek a karik azonban sajnos eltörpülnek az átlag moemoe shit animék tengerében, ahol a legtöbb csaj nem csak mellben, de úgy egész testalkatban szinte teljesen kisgyereknek néz ki, csak éppen a készítők melléjük dobják egy karakterlap-infón, hogy “hé, nyugi van, ezek már 17 évesek!”, de persze ez csak egy jó alibi a loliconoknak. (Ilyen pl.: K-ON, Sky Girls, Strike Witches, nem sorolom…) Érted, ha a srác “barátnője” úgy néz ki egy sorozatban, mintha inkább a húga lehetne, a derekáig ér, rövid karja/lába van, akkor nehezen hiszem el a fanoknak, hogy “de ez nem loli, csak DFC!!444”, mivel ha csak a kis mellre buknának (amivel semmi gond és megértem) akkor felesleges lenne a karakter teljes testalkatát “legyerekesíteni”. Ezt még úgy is nehezen veszem be, hogy tudom, hogy a japánoknál az ideális nő a “kis cuki alacsony”. (Ez annyira igaz, hogy az általam mostanában nézett Maria Holicban a kis túlzással bombanőnek is beillő csaj rendszeresen azon panaszkodik, hogy biztos azért nem kell senkinek, mert van vagy 170-180 centi nő létére és mellben sem szűk. És ezt csak félig szánják poénnak, szóval ja, ide jutottunk. :D)

      • Kábé erről van szó. A DFC ma, néhány kivételtől eltekintve, egyenlő azzal, amit a Louise, Kirino féle karakterek képviselnek.

      • Pontosan. 🙂

      • No, azért létezik ma is olyan DFC vagy ahhoz közeli karakter, akit nem vernél agyon péklapáttal, de nem is loli, vagy afféle. Csak hát rohadtul ritka. Az hogy a mainstreamben a tsuntsunátus uralkodik, ami jellemzi az egész karaktertípust (ld. Kodomo no Jikan, Zero no Tsukaima, Shana stb.), arról ők meg végképp nem tehetnek. Hogy mondjak ilyet, ott van a 2002-es Harlock/Herlock OVA Yuki Kei-je, vagy a még friss Yamato 2199 Mori Yukija és a többi nő legénységi tag a hajón (főként az orvosasszisztens). S ők azért másabb kategóriájú fehérnépek, de lehetne mondani a Ghibli mozik felnőtt női karaktereit is, ahol megint csak a reál méretek uralkodnak.

      • Pont azért írtam, hogy néhány kivételtől eltekintve, mert igen, ma is készülnek még normálisabb kiadású DFC karakterek (ezt nem is vonom kétségbe), csak épp nagyítóval kell őket keresni. =)

  3. Hmm… lehet az enyémet is ki kéne értékelnem lassan… Na de majd év végén… Úgy illik… az aktív nézés 7. évfordulóján 😀

    • Igazából ennek “sosincs itt az ideje” mert aki aktívabban animézik, annak 1-2 hónap, de max egy fél év múlva már lehet, teljesen máshogy fog kinézni a statja.

      Olyan ez kicsit, mint a lista írás. Írsz egy Top 10-et, vagy 20-at, eltelik fél év, és már változtatnál rajta.

      • Na igen, csak a top 10-em alaposan bebetonozódott, oda már nehéz bejutni, a top 20-ba még esélyes. De 10+ már nem számolom, az már a “recommend” listám. Ellenben a stat… hát, max. kevesebb lesz az 1 részes aránya, ami most domináns, de alig ha lesz több a 2-10 részes szekció annál. Meg a statok, főleg a kedvelt/nem kedvelt résznél valami 50%-ban igaz csak az esetemben…

      • A Top 10 az lassan már nálam is stabilizálódni látszik, de ki tudja… 2 éve még biztosnak hittem, aztán bumm, jött egy PaSwG, és máris helyet kellett neki szorítanom. =D

        Egyébként nem is annyira a lista tartalmával, mint inkább a helyezésekkel variálnék.

  4. Ha jól értem ez a te listád. A High school of the dead ott jól montad fansevice az egéssz, a tancsi bácsi és a szektájánál nem tudtam hova tenni a dolgokat.

    Azért csodálkozom, hogy olyanokat is megnéztél mint a h2o Footprints vagy az upotte, de látom csak a feléig értél el.
    De szerintem nem lehet úgy pontozni valamit, hogy nem látad az összes részét, jó elhiszem, hogy ha csak néhanyat látunk és az alapján is lehet dönteni, de a rendes pontozáshoz teljes egésszében látni kell

    • A H2O-t csak azért néztem meg, mert annyian fújtak rá/kiáltották ki az akkori év legrosszabb animéjének, hogy kíváncsivá tett, vajon mit cseszhettek el benne annyira, hogy még Clannad szerűségektől látványosan elaléló, sírdogáló emberkék is húzták a szájukat.

      Ritkán mondok ilyet, de a H2O-hoz képest, még az Air is egy igazi remekmű volt. =)

      Upotte lehetett volna poén is, de annyira nem kezdtek semmit az egész WTF alapötlettel, hogy a 3. rész környékére végleg ellaposodott.

      Pontozással kapcsolatban régen én is úgy gondoltam, mint te. Ma már úgy vagyok vele, hogy ha valamit dobok, az nem véletlenül szokott bekövetkezni. Az addig nyújtott “teljesítményt” lehet pont formájában értékelni, az is egyfajta véleményt tükröz. Nem mindegy, hogy valamit 2-3 ponttal, vagy 5-6 ponttal dobok.

      • Erre igy nem is gondoltam, végül is igaz. Az upotte, ott a maszturbáló elfböl lett eleged, igaz? gondolom én hamár az ötödik résznél hagytad abba, én végig fogom nézni mivel, ha már valamibe bele kezdek akkor végig nézem, igaz valamit szenvedés volt végig nézni pl:Freezing, edig két animét dobtam, de lehet lessz harmadik is a Saikano.

        R.O.D-nak elég magas pontszámot adtál, nálam az örök lista vezető, noha vannak hiányoságai, vagy csak én nem értettem.

      • Az már csak a “hab” volt a tortán. Igazából már a 2. résznél kezdett elegem lenni az animu gyökérségeiből, meg úgy az egész stílusából.

        Freezing… na az is egy “élmény” volt. Saikano-ról csak hallottam, hogy állítólag ritka rossz darab. Belenézni, egyszer tuti bele fogok, de gyanítom, igen hamar kukázni fogom. =)

        R.O.D-ot még régebben láttam, akkor tetszett.

  5. Félpontok, tizedesek vannak AniDB-n – de én ott sem használom.

    Oldboy? Akinek a grafikonja a ’70-es évektől indul? Cö-cö.

    Ami érdekes még szerintem az az animére/mangára pocsákolt idő. MAL napokban számolja ugyebár. Én 6 év alatt 100 körülire jutottam – úgy, hogy túl sok időt pocsékolok nézésre. Tekintve, hogy kishazánkban is jócskán vannak nálam régebb óta vagy aktívabban animézők, így semmi meglepőt nem látok 100-300 nap közötti eredményekben. No de kérem az 1000 felettiek!?

    Amúgy ez az egész listázás, statisztikázás sajnos csak még mélyebbre ránt az “otakuság-mocsarába”.xD

    • Mióta láttam néhány okfejtést, listát, retronak nevezett animékről, és az egyiknél a legöregebb anime 1998-as volt, azóta én már oldfagnek számítok egyesek szemében. =D

      Nem vicc, van aki csak azért nem néz meg egy 2000-res animét, “mert az már öreg”. =/

      • Az ilyeneken szoktam nyomni a facepalm+ röhögés kombinációt, mintha a kornak bármi köze lenne a minőséghez.

      • Naná, hogy nincs, de aki ilyet mond, azt úgy se nagyon lehet meggyőzni az ellenkezőjéről, rávenni arra, hogy megnézze.

        A legegyszerűbb hagyni az ilyet, hagy legyen el a newbie hypeokkal, ha neki az kell. =)

      • Az én esetemben tők érdekes ez a “mean score/decade”. Nálam a ’40-es éveknél vagy egy mély szakadék. Azért, mert onnan pont csak egy animét láttam – ami épp nem tetszett. Előtte a 20-as/30-as évekből és utána az 50-es/60-as évekből is néztem többet – amik szépen kiegyensúlyozták egymást. Érdekes mód 1920-as a “highest mean”-em, pedig közel se az itteni animékat szeretem legjobban – csak nyilván későbbről jóval többet láttam, amikből evidens módon jóval több sz@r is volt. És most látom, hogy a jelenlegi álláspont alapján első animének titulált 1907-est nem is pontoztam anno – mondjuk jobban is járt vele…

      • Vannak érdekes húzásai ennek a kimutatásnak, ami nem feltétlen tükrözi a valóságot, az ember valódi véleményét, de nekem például egész korrektül lőtte be a dolgokat.

  6. Erről a zene világa jut eszembe. Van olyan ismerősöm, aki nem hajlandó 2000-nél régebbi zenét meghallgatni.

  7. Én továbbra is hiszek a 10/10-ben. : P (Nem kell, hogy feltétlenül a “tökéletes” jelzővel legyen ekvivalens, lehet mittomén, 97% is, amit aztán 10-re kerekítesz. :3)

    Btw ezt a MAL-graph-ot én is szoktam néha bogarászni és valóban egész használható, bár arra az episode count chart baromságra szerintem semmi szükség. Sokkal jobb lenne, ha a sorozat-OVA-movie arányt mutatná egy ugyanilyen kördiagramon. Jó, a listádban sorba tudod őket rakni eszerint, de így legalább egy helyen lenne az egész és még a %-okat is látnád. Whatever.

    A genre dolog meg jah, van egy-két érdekes elképzelésük, már ami a műfajokat illeti. (A Police egy dolog, de a Demons… Te jóságos atyaég…)

    • Nem nagyon szoktam kerekíteni, de ez már csak egyéni elvek kérdése, hogy ki, hogyan szeret értékelni, és miért. =) Van aki például sose használ félpontokat, van aki semmire se ad 1-et, és a többi.

      Az epizódos körcikkel nekem nincs bajom, a forma (sorozat, movie, ova) igazából csak apró részlet info a számomra, bár lehet mondasz valamit, és erről is lehetne adat. =)

      A démonos tényleg olyan, hogy az megfeleltethető a dark fantasynak, ami meg a fantasy egyik alműfaja, szóval ilyen formán akár az is lehetne. Inkább az elnevezéssel van itt a gond, mert ha kedvenc témákról szólna, akkor oké, de így eléggé necces, hogy a policet, vagy a mágiát külön műfajnak veszi… =/

  8. Nem tartom jónak a listádat, nagyon látszik rajta az elfogultság. Olyan animéket pontozol le amiket végigse néztél, így semmi értelme.

    Az Air eddig az egyik legszebb anime volt, amit láttam! ^.^ Megható érzelmi részei és a jelentése van, amit 3 rész alatt nem lehet megérteni, ezt át kell érezni! A H2O sem ennyire rossz és az Elfen Lied főleg nem az, a befejezés miatt. Művészileg az Elfen Lied különleges darab, nagyon szépen van megrajzolva. Az op-jában nem megszokott pop vagy rock megy, hanem klasszikus, és festmények vannak a videóban.

    Szerintem ez a három gyönyörű anime, csodaszép grafikával és tanulságos történettel. A zenék és az openingek is egyediek.

    • Öhm… hogy lehet egyet nem érteni egy olyan listával, ami lényegében csak nyilvántartás funkcióval bír? =/

      Ez most olyan, mint ha azt mondanád, hogy “nem értek egyet azzal, hogy Péter beleharapott egy tonhalas szendvicsbe, és nem ízlett neki”. Na mindegy…

      Egyébként de, attól hogy “nem ízlett” például az Air, még értékelhetem azt, amit nyújtani tudott addig, amíg “kóstolgattam”. Az pedig annyit ért számomra, amennyit.

      Átérezni kell? Mármint micsodát? Azt a végtelenül hatásvadász melodrámát, ami mögött nincs semmi? Lehet az én lelkivilágom túl edzett, és ezért nem működött nálam (mint ahogy a többi KyotoAni termék se) de egyszerűen ez van, nem szeretem, ha meg akar vezetni egy anime, méghozzá úgy, hogy közben az égvilágon nem mutat fel semmit.

      Mielőtt pedig arra történne esetleg utalás, hogy “nem értettem”, megspórolom magamnak a fölösleges kommentet, és közlöm, hogy de, pontosan tudom, miről szól az Air. Vagyis a főszereplő kiscsaj (sorry, a nevét nem jegyeztem meg, és lusta vagyok kikeresni) különleges fajtája, utolsó példányának a reinkarnációja, akit elátkoztak a csúnya, gonosz humiek, mert féltékenyek voltak a szárnyaira, és ezért minden egyes manifesztációja belehal abba, ha boldogság éri. Magyarul a szokásos, olcsó KyotoAnis húzás, miszerint a karaktert beállítjuk a lehető legnyomorultabbnak, aztán ezzel a dolog el van intézve.

      Am I right? Of course… szóval ennyit arról, mennyire kell ezt érteni. =)

      A H2O ugyan ezen az úton szeretne járni, csak sokkal igénytelenebb formában. A Zelfen Lied pedig való igaz, hogy egy különleges darab, hisz nincs még egy olyan anime, amivel villámgyorsan ultimate TL;DR flamewart lehet kirobbantani, bárhol, ahol van animés topic. =P

    • Péter: ehhez érdemes még hozzáfűzni, hogy ez a lista egyéni ízlésed kifejezése, úgyhogy belekötni ugyebár annyit ér, mintha valaki beleköt abba, hogy kinek melyik festő művei tetszenek. 🙂
      Amúgy ha itt valaki nagy lelki mélységekre vágyódik, annak inkább tudnám ajánlani a szépirodalom egyes termékeit. Egy szórakoztató ipari produktumban dosztojevszkiji lelki drámát felfedezni számomra csak annyit jelent, hogy az illető nem olvasta Dosztojevszkijt. Ez a gondolatsor kikívánkozott belőlem 🙂

      • Vagy ha már orosz irodalom, és nem veszi be az illető gyomra a “régieket”, még mindig ott van mondjuk Dimitrij Gluhovszkij Metro 2033-2034 regényei. Közel sem olyan “szép”, mint Dosztojevszkij, de ha lelki mélységről van szó, több száz köröket vernek rá röhögve ezek a regények a fentebb említett, és a hasonszőrű animékre.

      • Kortársnak tekinthető Venyegyikt Jerofejev: Moszkva-Petuski című írása (orosz szemmel nem tekinthető regénynek a maga kb 200 oldalával). Bár már a 70-es évek messze van. 🙂

      • Mindenbe érdemes belekötni, lehet hogy “egyéni vélemény”, de akkor is van miről vitatkozni, érvelni.

  9. Az addig érthető, hogy meg akarta védeni azokat az animéket, amiket szeret. Épp csak az eszközökkel van a probléma, amiket használt.

    Az nem vitázás, hogy először kijelentem, hogy “így nem lehet értékelni valamit”, aztán kijelentem, hogy a szóban forgó animék ilyen és olyan fantasztikusak, majd otthagyom az egészet a levegőben, és semmi tényszerűvel nem támasztom alá.

    Érdekelt volna, például az Air-ben mi az a jelentés, amit 3 rész alatt nem lehet megérteni? Vagy hogy az EL miért különleges művészileg? Mert a “szép grafikából” még nem következik az, hogy egy művészileg különleges darabról van szó. Ez így csak egyszerű nagyzolás.

  10. “Művészileg az Elfen Lied különleges darab, nagyon szépen van megrajzolva.”
    > nagyon szépen van megrajzolva
    > szépen van megrajzolva
    > szépen
    .
    .
    .

    Kérlek… nézz már bele egy ’80-as, ’90-es animébe. Mondjuk a Black Jack OVA-kba, na _azok_ brutáldurván vannak megrajzolva, azt a kifinomult rajztechnikát és vérre menő részletességet össze nem lehet hasonlítani egy ilyen paint-féle kitöltés funkcióval készült animációval.

    “Az op-jában nem megszokott pop vagy rock megy, hanem klasszikus, és festmények vannak a videóban.”

    Már miért is kéne művészi magasságokba emelni bármit is, amiben komolyzene van? Nem értem… A Marimite-ben is végig komolyzene megy, mégsem művészi anime, legalábbis a szó hagyományos értelmében véve.
    Az meg hogy festmények vannak benne… Néha már fáj, hogy mit van pofájuk az embereknek művészetnek nevezni. Múlt héten voltam Bécsben, megnéztem az alsó és felső Belvedere, illetve az új komplexum kiállításait, abszolút nem voltam hasra esve, vagyis csak negatív értelemben. Úgy 50 képre mondanám az egész tárlatból, hogy egyáltalán művészetnek tartom, azokból is megközelítőleg olyan tíz ha tetszett. Igen, láttam a Klimt tárlatot idén is, el nem tudom képzelni mit szívhatott a pasas. Mondjuk az animében nem az eredeti van és jól át is dolgozták, így az faszára sikeredett, no de attól még nem lesz művészi, csak hatásvadász, mert itt igazi jelentése nincsen.

    “tanulságos történettel”
    Ez a kedvencem : )

    • Ehhez hozzátehetjük, hogy Hitler is festett, ráadásul elég hűen adta vissza képein, amit le akart festeni. De ettől még nem tekintik művészetnek az alkotásait. Amolyan képeslap festőnek remekül beillett volna.

    • izriot: Épp most néztem/nézek egy 96-os anime sorozatot, de az sokkal igényesebben van megrajzolva, mint az egész EL volt. Sőt, amit múltkor láttam, a 89-es Makaryuudo például képes volt arra, hogy átlátszó esernyőt jelenítsenek meg, amiről szépen csurgott, csepegett le a víz, mindezt CGI nélkül. Ehhez képest az EL-ben arra nem voltak képesek, hogy amikor az a balfasz Bando kiugrik az ablakon, legalább oda átlátszó üveget rajzoljanak: https://peter1989.files.wordpress.com/2010/04/elfen_lied_window.jpg

      A komolyzenés, festményes intronál meg tényleg az van, hogy ezeknek semmi konkrét szerepe, funkciója nincs, nem utalnak rá vissza. Kis rálátással, simán rá lehet arra jönni, hogy az egyetlen ok, ennek a döntésnek a hátterében, minden valószínűség szerint az lehetett, hogy ARMS-ék úgy voltak vele: “Na ide most valami nagyon DEEP kell ám!”.

      Az EL története amúgy tényleg tanulságos, mert megtanulhatjuk, mi lesz annak az eredménye, ha egy hentaikra beállt stúdió, komolykodni szeretne. =) Illetve, hogy lehet totálisan elszúrni egy mutánsos kálváriát, amit egy Xmen, vagy a nagyon hasonló alapképletű Genocyber, sokkal jobban csinált.

  11. […] bővítem, és ennek “megünneplésére” jó ötletnek tűnt Péter egyik postjában rejlő koncepció kölcsönvétele annak érdekében, hogy én is hozzátegyem a magam húsz […]

  12. Elkezdtem keresgélni hasonló oldalakat, amelyeken filmeket lehet katalogizálni, hogy végre hozzálássak az animácisó filmes adatbázishoz. Rögtön találtam is olyan oldalakat, amelyek használhatónak tűnnek, viszont nem nagyon tudom eldönteni, melyik felelne meg legjobban az elvárásaimnak. Ugye egy szabad listát szeretnék, aminek a tematikáját magam szabom meg, legyen folyamatosan szerkeszthető, a címek legyenek pontozhatóak, illetve legyen lehetősék rövid kritikát is mellékelni hozzá, valamint képet mellékelni. Az sem utolsó szempont, hogy a cím mellett más adatokat is hozzá lehessen illeszteni.

    Eddig négy oldalt találtam, amelyek alkalmasnak tűnnek. Viszont érdekelne a véleményetek, hogy melyiket lenne érdemes választanom, illetve, ha tudtok másik felületről, ami jobb, felhasználóbarátabb, akkor ajánlást is szívesen fogadok. Amiket eddig találtam: themoviedb.org (ez magyar nyelvű is, ami nagyon szimpatikussá teszi számomra), flixter.com, mlistr.com (ez tűnik a leginkább az elvárásaimnak megfelelőnek), illetve még ott az imdb (ezzel leginkább az a fenntartásom, hogy nagyon nyomatja a prémium csomagját). Leginkább a moviedb és az mlistr között ingadozok. Esetleg a MAL-hoz hasonló felület van még filmekre, esetleg rajzfilmekre tematizálódva?

Hozzászólás

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .